beantwoord

Dienstregeling 2025: Rechtstreekste verbinding Amersfoort naar Rotterdam Alexander

  • 12 February 2024
  • 2 reacties
  • 166 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Sinds 3 maanden ben ik verhuisd naar Amersfoort, met als rede dat ik een rechtstreekse verbinding heb naar Rotterdam Alexander omdat ik daar werk. Ik kan 2x per uur rechtstreeks en anders 2x per uur met een overstap op mijn werk komen. 

Als ik het goed begrijp blijkt in de nieuwe dienstregeling 2025 dat de rechtstreekse verbinding niet meer bestaat. De trein naar Rotterdam CS gaat via de HSL en komt dus niet langs Rotterdam Alexander.

Om op Alexander te komen moet ik dus in 2025 2x per uur de trein naar Den Haag CS pakken, en overstappen in ofwel Utrecht of Gouda?

Ik wou even checken of ik dit goed begrepen heb. Of zie ik iets over het hoofd? Als dit zo is zou ik dat eerder een achteruitgang vinden, omdat mensen uit Amersfoort maar 2x per uur richting Gouda of Alexander kunt reizen, en ook niet rechtstreeks.

icon

Beste antwoord door anton042 13 February 2024, 06:48

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 3

Goed begrepen. Er rijd vanaf december geen directe trein meer tussen Amersfoort en Rotterdam Alexander. Het plan is om overdag 4 keer per uur Amersfoort - Utrecht - Gouda - Den Haag te rijden. ‘s Avonds wordt het iets anders: 4 keer per uur Amersfoort - Utrecht - Gouda, waarvan 2 naar Den Haag en 2 naar Rotterdam. LET WEL - dit zijn de NS plannen: prorail moet dit nog goedkeuren en de NS plannen kunnen ook nog aangepast worden in de loop van het jaar.

Dit komt ook deels door de afschalingen en/of personeelstekorten. Voor Corona reden er 6 intercity's per uur tussen Amersfoort en Utrecht, 4 naar Den Haag en 2 naar Rotterdam. Het was de bedoeling dit zo te laten en alleen de eindbestemmingen ten noorden van Amersfoort te wisselen. Echter door de afschalingen is de 5e en 6e intercity tussen Amersfoort en Utrecht geschrapt, en dat zijn precies de twee intercity's die in de nieuwe opzet naar Rotterdam hadden moeten gaan.

Deze intercity's zijn nog wel onderdeel van de concessie dus de NS moet er naar streven deze weer in ieder geval in de spits terug te laten komen zodra er voldoende personeel en reizigers zijn. Dat zal echter zover het er naar uit ziet niet in 2025 gaan gebeuren.

Reageer