beantwoord

Enorme drukte traject Groningen/Leeuwarden - Den Haag

  • 5 October 2023
  • 33 reacties
  • 910 Bekeken

De vraag is eigenlijk heel kort: wanneer worden de verschrikkelijke ICM(m) uitgefaseerd voor dubbeldekkers op dit traject? Of het nu om 10 of 14 bakken gaat, in de spits heb je hier nooit een zitplek. Tot soms wel 12 mensen per balkon aan toe. 

 

Met dubbeldekkers zoals de virm en ddz zou dit probleem gelijk verholpen zijn. Ik begrijp gewoon niet waarom deze capaciteitsarme antieke treinen nog worden ingezet op dit ongelooflijk drukke traject. 

 

De ICM is alleen fijn als je een zitplek hebt helaas. Misschien dat één van jullie weet hoe dit met de nieuwe dienstregeling zit qua treininzet?

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 October 2023, 19:00

Bekijk origineel

33 reacties

Wat die ICNG betreft ik zie dagelijks een paar maal met rode tekst vermeld staan in de planner dat de trein Den Haag - Eindhoven kort is en daarom extra druk. Ik zie dat ook in Breda, een massa mensen mensen op het perron maar er komt dan één los stel ICNG voorgereden dat al helemaal vol zit. 

Dat is natuurlijk het grote risico met ICNG, dat NS overal losse stellen gaat inzetten om op de inzet van een tweede conducteur te bezuinigen.

ICNG heeft daarbij hetzelfde probleem als VIRM: zonder tweede conducteur kun je de treinstellen alleen solo inzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in het buitenland zie je om die reden vrijwel nergens dubbeldekkers in stopdiensten. Vaak geprobeerd, overal mislukt.

In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland rijden er dubbeldekkers in de spits. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. Ik zou uitkijken met het posten van feitenvrije meninkjes.

Ook in het buitenland zie je om die reden vrijwel nergens dubbeldekkers in stopdiensten. Vaak geprobeerd, overal mislukt.

In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland rijden er dubbeldekkers in de spits. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. Ik zou uitkijken met het posten van feitenvrije meninkjes.

Er zijn er ongetwijfeld wel ergens te vinden. Maar een proef met dubbeldekkers op de S-Bahn München is destijds faliekant mislukt. In Duitsland rijden ze voornamelijk nog in RE-treinen die vergelijkbaar zijn met Nederlandse intercity's. Het enige voorbeeld dat me zo te binnen schiet is de S-Bahn Dresden maar dat was vanwege de gedwongen winkelnering bij de fabriek in Gorlitz.

Uiteraard kun je de dienstregeling oneindig gaan oprekken zoals in Zwitserland vaak gebeurt (ook al vanwege de vele enkelsporige lijnen) om het toch mogelijk te maken maar daar ontbreekt in Nederland sowieso de ruimte voor in de dienstregeling en al helemaal sinds de invoering van de 3-minutenregel van ProRail.

Daarnaast wil NS de capaciteit inkrimpen en minder reizigers in de spits dus dan ga je zeker geen dubbeldekkers kopen. Er zijn wat NS betreft in de spits niet te weinig plaatsen maar te veel reizigers, zeker met het oog op de conducteursnorm.

Ik vindt eerlijk gezegd ook dat de Ns op drukke tijden de verkeerde treinen inzetten terwijl je meestal grotere treinen waar meer passagiers in kunnen niet gebruikt zie worden en op rustigere momenten wel grotere treinen gebruiken.

terwijl je meestal grotere treinen waar meer passagiers in kunnen niet gebruikt zie worden 

Veel materieel is niet inzetbaar door achterstanden bij het onderhoud.

Reputatie 4

De "verschrikkelijke" ICMm-treinstellen, die door het gros van de reizigers juist zeer worden gewaardeerd, gaan de komende vijf jaar nog even nergens heen. Daarna zullen ze rond 2030-2032 rap gaan verdwijnen, afhankelijk van de levering van de nieuwe dubbeldeks treinstellen. 

De "verschrikkelijke" ICMm-treinstellen, die door het gros van de reizigers juist zeer worden gewaardeerd, gaan de komende vijf jaar nog even nergens heen. Daarna zullen ze rond 2030-2032 rap gaan verdwijnen, afhankelijk van de levering van de nieuwe dubbeldeks treinstellen. 

Gezien de grote financiële problemen bij NS zou de aanschaf van nieuw materieel de komende jaren nog wel eens verder opgeschoven kunnen worden. NS kan niet doorgaan met maar geld uitgeven zoals ze nu doen.

Reputatie 1

De "verschrikkelijke" ICMm-treinstellen, die door het gros van de reizigers juist zeer worden gewaardeerd, gaan de komende vijf jaar nog even nergens heen. Daarna zullen ze rond 2030-2032 rap gaan verdwijnen, afhankelijk van de levering van de nieuwe dubbeldeks treinstellen. 

Jammer, ben die prullenbakjes meer dan zat.

Reageer