beantwoord

Enorme drukte traject Groningen/Leeuwarden - Den Haag

  • 5 October 2023
  • 33 reacties
  • 910 Bekeken

De vraag is eigenlijk heel kort: wanneer worden de verschrikkelijke ICM(m) uitgefaseerd voor dubbeldekkers op dit traject? Of het nu om 10 of 14 bakken gaat, in de spits heb je hier nooit een zitplek. Tot soms wel 12 mensen per balkon aan toe. 

 

Met dubbeldekkers zoals de virm en ddz zou dit probleem gelijk verholpen zijn. Ik begrijp gewoon niet waarom deze capaciteitsarme antieke treinen nog worden ingezet op dit ongelooflijk drukke traject. 

 

De ICM is alleen fijn als je een zitplek hebt helaas. Misschien dat één van jullie weet hoe dit met de nieuwe dienstregeling zit qua treininzet?

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 October 2023, 19:00

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat je ook hier leest is dat veel mensen nog in de mode zitten dat er in de spits te weinig zitplaatsen zijn terwijl de nieuwe filosofie van NS is dat er in de spits te veel reizigers zijn. Andere insteek.

Ja leuk die insteek en filosofie, maar NS denkt er toch te makkelijk over hoeveel mensen hun reisgedrag kunnen en willen aanpassen. 

.

Waarom zijn er eigenlijk niet als eerste nieuwe dubbeldekstreinen aangeschaft? Ik las dat er wel dubbeldekkers besteld zijn maar die komen op vroegst pas in 2028. .

Omdat er eerst nieuwe treinen voor de HSL nodig zijn en daar schijnen geen dubbeldekkers te kunnen rijden 

Dubbeldek intercity's zullen er sowieso niet meer komen omdat die niet voldoen aan de nieuwste eisen voor een gelijkvloerse instap. Hooguit treinstellen met dubbeldeks tussenrijtuigen zoals de Duitse RRX-stellen. Een bijkomend probleem van dubbeldekkers zijn trouwens een hogere conducteursnorm wat weer resulteert in kortere treinen zodat je er weinig mee opschiet.

Daarnaast is de NS-policy om de totale capaciteit in de spits omlaag te brengen om kosten te besparen. Treinen met meer capaciteit aanschaffen is daarmee juist in tegenspraak.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in het buitenland zie je om die reden vrijwel nergens dubbeldekkers in stopdiensten. Vaak geprobeerd, overal mislukt.

In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland rijden er dubbeldekkers in de spits. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. Ik zou uitkijken met het posten van feitenvrije meninkjes.

terwijl je meestal grotere treinen waar meer passagiers in kunnen niet gebruikt zie worden 

Veel materieel is niet inzetbaar door achterstanden bij het onderhoud.

Het bericht gaat over dat je hier ‘nooit’ een zitplaats zou vinden, dat klinkt niet alsof het over slechts deze week zou gaan.

Ook in het buitenland zie je om die reden vrijwel nergens dubbeldekkers in stopdiensten. Vaak geprobeerd, overal mislukt.

In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland rijden er dubbeldekkers in de spits. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. Ik zou uitkijken met het posten van feitenvrije meninkjes.

Er zijn er ongetwijfeld wel ergens te vinden. Maar een proef met dubbeldekkers op de S-Bahn München is destijds faliekant mislukt. In Duitsland rijden ze voornamelijk nog in RE-treinen die vergelijkbaar zijn met Nederlandse intercity's. Het enige voorbeeld dat me zo te binnen schiet is de S-Bahn Dresden maar dat was vanwege de gedwongen winkelnering bij de fabriek in Gorlitz.

Uiteraard kun je de dienstregeling oneindig gaan oprekken zoals in Zwitserland vaak gebeurt (ook al vanwege de vele enkelsporige lijnen) om het toch mogelijk te maken maar daar ontbreekt in Nederland sowieso de ruimte voor in de dienstregeling en al helemaal sinds de invoering van de 3-minutenregel van ProRail.

Daarnaast wil NS de capaciteit inkrimpen en minder reizigers in de spits dus dan ga je zeker geen dubbeldekkers kopen. Er zijn wat NS betreft in de spits niet te weinig plaatsen maar te veel reizigers, zeker met het oog op de conducteursnorm.

Ik vindt eerlijk gezegd ook dat de Ns op drukke tijden de verkeerde treinen inzetten terwijl je meestal grotere treinen waar meer passagiers in kunnen niet gebruikt zie worden en op rustigere momenten wel grotere treinen gebruiken.

Reputatie 4

De "verschrikkelijke" ICMm-treinstellen, die door het gros van de reizigers juist zeer worden gewaardeerd, gaan de komende vijf jaar nog even nergens heen. Daarna zullen ze rond 2030-2032 rap gaan verdwijnen, afhankelijk van de levering van de nieuwe dubbeldeks treinstellen. 

De "verschrikkelijke" ICMm-treinstellen, die door het gros van de reizigers juist zeer worden gewaardeerd, gaan de komende vijf jaar nog even nergens heen. Daarna zullen ze rond 2030-2032 rap gaan verdwijnen, afhankelijk van de levering van de nieuwe dubbeldeks treinstellen. 

Gezien de grote financiële problemen bij NS zou de aanschaf van nieuw materieel de komende jaren nog wel eens verder opgeschoven kunnen worden. NS kan niet doorgaan met maar geld uitgeven zoals ze nu doen.

Reputatie 1

De "verschrikkelijke" ICMm-treinstellen, die door het gros van de reizigers juist zeer worden gewaardeerd, gaan de komende vijf jaar nog even nergens heen. Daarna zullen ze rond 2030-2032 rap gaan verdwijnen, afhankelijk van de levering van de nieuwe dubbeldeks treinstellen. 

Jammer, ben die prullenbakjes meer dan zat.

Reputatie 7
Badge

En waar haal je die vandaan als ze elders ook hard nodig zijn?

Dat vraag ik dus. Wie 'bepaalt' dat ze op andere veelal rustigere trajecten meer nodig zouden zijn dan dit sardientjes-in-blik traject dat ik elke dag moet afleggen?

 

Desondanks zit onder de frustratie een serieuze vraag hoor. Komt dit echt gewoon door materieeltekort of slechte planning? Als 'gewone reiziger' neig je uit onwetendheid al heel snel naar de laatste, maar het zou zomaar ze eerste kunnen zijn. 

In de praktijk is het een mix van ICM en DDZ. Ik zag op Zwolle net nog een DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam binnenrijden.
 

 

Met dubbeldekkers zoals de virm en ddz zou dit probleem gelijk verholpen zijn. Ik begrijp gewoon niet waarom deze capaciteitsarme antieke treinen nog worden ingezet op dit ongelooflijk drukke traject.

 

Het is nog maar de vraag voor hoe lang het probleem verholpen blijft met VIRM/DDZ. Het is een kwestie van vraag en aanbod, dus als het aanbod beter wordt, dan stijgt de vraag ook. Dan zit ik toch liever opgepropt in een ICM (kans op de beste zitplaatsen ooit bij NS).

Zonder verdere informatie is niet duidelijk waar en wanneer het volgens u zo druk is.

Overigens, tussen Almere en Den Haag rijden deze week de helft van de intercity's niet omdat ProRail een van de twee tunnels bij Schiphol buiten dienst heeft gesteld voor onderhoud. Dan wordt het in de nog wel rijdende treinen uiteraard nogal druk.

Die “enorme drukte” lijkt me iets wat overdreven, althans in de normale situatie (dus geen eerdere trein die is uitgevallen) en bij fatsoenlijke lengte. De maximale lengte is overigens 12 bakken, dus 14 bakken zoals gesuggereerd kan niet eens hier, daarvoor zijn de perrons niet lang genoeg. Maar treinen op de maximale lengte komen amper voor, in de huidige dienstregeling kon ik er slechts 3 per week vinden op dit traject.

Voor een uitgebreider antwoord zal je aan moeten geven op welk deeltraject je reist en op welk tijdstip. Het kan zijn dat sommige treinen druk lijken omdat de reizigers ongelijkmatig verdeeld zijn over de trein. Dan is er bijvoorbeeld vooraan nog plek maar achterin staan mensen op de balkons. Een intercity kan tot 322 meter lang zijn en dan is het lastig de reizigers gelijkmatig te verdelen.

Wat betreft de toekomst, vanaf 2025 zal deze lijn veranderen. Tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam Zuid komt dan het nieuwe ICNG te rijden, ook dat zijn enkeldekstreinen die tot een maximale lengte van 330 meter gekoppeld kunnen rijden. Tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal zullen VIRM dubbeldekstreinen komen te rijden.

Het klopt ook zeker dat er zo nu en dan DDZ rijden, maar ik maak ze maar zelden mee. Het spitstraject tussen Zwolle en Schiphol en weer terug via Flevoland is gewoon ongelooflijk druk. Dat gezegd hebbende heeft @Tamzin een goed punt. De VIRMs die rijden op de Lelystad - Dordrecht zijn regelmatig erg leeg ten opzichte van deze IC-lijn. 

 

Ik ben allang blij dat de 'langere treinen belofte' voor dit traject wel geldt en ik eigenlijk altijd wel in een 11-12 bakken trein zit, maar geloof me dat deze echt stampensvol tot ruziënde mensen aan toe zitten soms @Bemined.

 

In dat geval ben ik erg benieuwd naar de ICNG vanaf 2025. Ik snap dat de ICM lekker zit maar voor mensen die niet lang kunnen staan zoals ik is zo'n trein op zo'n traject niet handig. 

Dan ben ik toch wel benieuwd welke trein, want in de reisplanner is er voor vandaag niet één trein te zien waar ‘druk’ bij staat tussen Zwolle en Schiphol. Andersom zijn er wel enkele treinen waar ‘druk’ bij staat, maar die rijden niet met 11-12 bakken maar met 6-8.

Dan ben ik toch wel benieuwd welke trein, want in de reisplanner is er voor vandaag niet één trein te zien waar ‘druk’ bij staat tussen Zwolle en Schiphol. Andersom zijn er wel enkele treinen waar ‘druk’ bij staat, maar die rijden niet met 11-12 bakken maar met 6-8.

Zeer vermoedelijk gaat het om Almere-Amsterdam omdat daar deze week maar de helft van de intercity's rijdt. De drukte-ifo in de planner is gebaseerd op de normale treinenloop en die info is deze week dus niet relevant.

Het bericht gaat over dat je hier ‘nooit’ een zitplaats zou vinden, dat klinkt niet alsof het over slechts deze week zou gaan.

Als je steeds reist met de drukste trein in de ochtendspits kan het zijn dat je bijna altijd moet staan.

Reputatie 7

Wat betreft de toekomst, vanaf 2025 zal deze lijn veranderen. Tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam Zuid komt dan het nieuwe ICNG te rijden, ook dat zijn enkeldekstreinen die tot een maximale lengte van 330 meter gekoppeld kunnen rijden. Tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal zullen VIRM dubbeldekstreinen komen te rijden.

Waarom zijn er eigenlijk niet als eerste nieuwe dubbeldekstreinen aangeschaft? Ik las dat er wel dubbeldekkers besteld zijn maar die komen op vroegst pas in 2028. Waarom nu eerst de keuze voor de enkeldeks ICNG? Als ze gekoppeld rijden valt het nog enigszins mee met het aantal zitplaatsen, maar je zult straks vast ook wel gaan zien dat ze losse stellen in gaan zetten van Groningen naar de Randstad. Net als je nu regelmatig ziet met ICM.

Reputatie 7
Badge +1

In de praktijk is het een mix van ICM en DDZ. Ik zag op Zwolle net nog een DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam binnenrijden.

Waarbij de logica van de treinlengte en inzet van dubbeldekkers mij soms totaal ontgaat. Het ene half uur zit je in een stampvolle ICM-4, terwijl je het half uur erna met 3 reizigers een DDZ-6 mag delen.

Tussen spits en daluren zit vaak (bijvoorbeeld sprinter Zwolle-Groningen) ook niet veel verschil. Soms wordt er zelfs in de daluren met dubbele stellen gereden en rijden er in de spits opeens enkel losse stellen.

In de praktijk is het een mix van ICM en DDZ. Ik zag op Zwolle net nog een DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam binnenrijden.

Waarbij de logica van de treinlengte en inzet van dubbeldekkers mij soms totaal ontgaat. Het ene half uur zit je in een stampvolle ICM-4, terwijl je het half uur erna met 3 reizigers een DDZ-6 mag delen.

Dat zie je inderdaad op heel veel lijnen. Ik snap ook niet waarom er als basis niet gewoon in iedere treinserie een vast type materieel met vaste lengte wordt ingezet.

 

Tussen spits en daluren zit vaak (bijvoorbeeld sprinter Zwolle-Groningen) ook niet veel verschil. Soms wordt er zelfs in de daluren met dubbele stellen gereden en rijden er in de spits opeens enkel losse stellen.

Het ultieme doel is om uiteindelijk in de spits evenveel materieel in te zetten als in de daluren. De spitsheffing moet dat mogelijk maken.

Het bericht gaat over dat je hier ‘nooit’ een zitplaats zou vinden, dat klinkt niet alsof het over slechts deze week zou gaan.

Als je steeds reist met de drukste trein in de ochtendspits kan het zijn dat je bijna altijd moet staan.

Dit is helaas wat ik telkens mee maak. Of ik nou de 643, de 713 of de 743 pak op Lelystad, ze zitten allemaal bom- en bomvol. De druktemelder geeft naar mijn oprechte mening vaak een vertekend beeld en kan ook niet substitueren voor de werkelijke situatie. Zo sta ik nu in 7 bakken ICM in de spits in het gangpad in eerste klas. Op vrijdag reed de IC Lelystad-Dordrecht sowieso niet dus waarom dan deze keuze wordt gemaakt en geen DDZ is niet te begrijpen. 

 

 

Tussen spits en daluren zit vaak (bijvoorbeeld sprinter Zwolle-Groningen) ook niet veel verschil. Soms wordt er zelfs in de daluren met dubbele stellen gereden en rijden er in de spits opeens enkel losse stellen.

Het ultieme doel is om uiteindelijk in de spits evenveel materieel in te zetten als in de daluren. De spitsheffing moet dat mogelijk maken.

 

Ik hoop dat dit uiteindelijk wel heel geval is, maar als normale werkende 9-5 burger die afhankelijk van de trein is kan ik de spitsheffing nog steeds niet bevatten. Maar dat is een heel ander gesprek

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 en @Tamzin 

Ik heb een artikel van 10 oktober 2019 gevonden waarin wordt besproken waarom NS geen dubbeldekstreinen heeft besteld in plaats van de ICNG.
Volgens de staatssecretaris heeft NS aangegeven dat de ICNG genoeg capaciteit heeft. Verder is er op dit moment geen dubbeldeks materieel beschikbaar dat volledig gelijkvloers is. Dat zou nieuw ontwikkeld moeten worden en NS wil niet meer experimenteren.

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-geen-dubbeldekkers-op-hsl-misschien-halve-op-het-gewone-spoor

Er is dus geen regelgeving dat dubbeldekstreinen niet over de HSL zouden mogen rijden.

In de tussentijd is er natuurlijk wel de coronapandemie geweest die voor behoorlijke verschuivingen in het reisgedrag heeft gezorgd. 

Reageer