Geen treinen op Oudenbosch en Zevenbergen tot 11 oktober na werkzaamheden.
In BN De Stem: “Komende 5 weken stoppen er geen sprinters op de stations in Zevenbergen en Oudenbosch. En van 30 september tot en met 10 oktober rijden er helemaal geen treinen op dit traject. ProRail is bang voor onveilige situaties op de overwegen. Die zijn nu al langer dicht door een fout in het spoorbeveiligingssysteem. Tijdens de werkzaamheden in juli heeft men niet alle wissels kunnen verwijderen terwijl het spoorbeveiligingssysteem dit wel denkt. Om de veiligheid op de overwegen te kunnen blijven garanderen zijn alle seinen nu in de automatische stand gezet. Seinen maken daardoor nu geen onderscheid tussen doorgaande treinen en treinen die stoppen.”
Na soortgelijke werkzaamheden tussen Bergen op Zoom en Goes, ook in juli, zijn er op dit traject ook al twee keer sein- en wisselstoringen geweest (welke wissels, ze zijn op 3 na allemaal weg).
3 maanden overlast. Tijdens en na de werkzaamheden. Welke steken heeft men hier laten vallen?
Bladzijde 1 / 2
De stations Oudenbosch en Zevenbergen worden meer dan zes (niet vijf) weken gesloten. Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.
Wat een ongefundeerde en tendentieuze onzin.
ProRail heeft de beveiliging gewijzigd omdat er wissels werden weggehaald. Maar de wissels blijken te zijn blijven liggen. Wat is dat ProRail toch een topbedrijf, die jongens kunnen zo goed plannen.
Dat is natuurlijk veel waarschijnlijker: veel te optimistische planning, waarschijnlijk slechte controle door ProRail van de planning van de aannemer etc.
Broddelwerk en incompetentie is over het algemeen een veel betere verklaring voor dit soort problemen dan een idiote complottheorie.
En vanmorgen ligt het weer plat.
Gaat lekker bij ProRail.
nou ja, in ieder geval is de propaganda dat Nederland een spoornet van wereldkwaliteit heeft al een tijdje niet verkondigd, dus er zijn ook dingen die beter gaan ;)
Inmiddels zijn we een week verder en geldt er nog steeds een snelheidsbeperking bij Zevenbergen. Er wordt zelfs nog langzamer gereden dan voor de werkzaamheden.
Nu zijn eindelijk werkzaamheden tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe voorbij na meerdere weken, is er nu een defect spoor waardoor er tot minstens 15.30 uur vandaag wéér geen treinen rijden tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Hoe kan dat toch, ze hebben overal wekenlang gewerkt en gelijk erna is het spoor defect.
Zoals te doen gebruikelijk is het bij ProRail weer uit de hand gelopen. De eindtijd is vandaag al herhaaldelijk opgeschoven wat doet vermoeden dat ProRail niet weet wat er mis is.
Ha ha, inmiddels is het al weer tot "ten minste 17.30 uur".
@Tamzin Dit citaat van jou is echt tendentieuze complotheoretische onzin: “Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.”
@iMark
Dat NS al langer af wil van de sprinters Dordrecht Roosendaal is geen tendentieuze onzin maar gewoon al jaren beleid.
Eerder heeft NS de aansluitingen in Dordrecht naar Rotterdam zo beroerd mogelijk gemaakt, daarna heeft NS geprobeerd om voor deze sprinter een uitzondering op de minimale bedieningseisen te krijgen. Verder worden de sprinters te en te onpas door busvervoer vervangen, zie nu weer de F1.
Ik ga mij niet in deze discussie mengen, wat ik mij zo langzamerhand wel afvraag is: Hoeveel fouten cq blunders mag Prorail maken voordat er eindelijk ingegrepen wordt?
De conclusie lijkt me dat ProRail veel te weinig controle uitvoert op de plannen van de aannemers. Het zal nog niet meevallen om deze trend te keren.
Er is al jaren geleden besloten om de aanbestedingen van dergelijke projecten zo uit te voeren dat aannemers inschrijven op projecten en van ze verwacht wordt om ook de hele engineering van zo'n project te doen. Dan loop je als ProRail inderdaad het risico dat je geen greep hebt op zo'n project.
In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.
Dat er geen mogelijkheid is om het automatische systeem bij te sturen of te overrulen lijkt me toch wel erg stug.
De NS reisplanner is altijd de laatste planner die bijgewerkt wordt. Andere reisplanners zoals 9292 hebben de nieuwe informatie wel al binnen voor volgende week. De aangepaste dienstregelingen zijn dus al beschikbaar, maar de NS werkt de database achter hun reisplanner slechts een keer per week bij. Andere vervoerders geven wel tussentijdse updates uit voor dit soort gevallen maar de NS blijkbaar niet.
Dat is best... ernstig.
ProRail zegt er het volgende over: “Om veiligheidsredenen heeft ProRail aan NS opgedragen vijf weken lang niet te stoppen in op deze stations. Van 30 september tot en met 10 oktober werken we aan het spoor op de lijn Lage Zwaluwe-Roosendaal en rijden er helemaal geen treinen. Vanaf 11 oktober geldt er weer een normale dienstregeling.”
Dat betekent volgens mij dat er van 28 augustus t/m 30 september geen Sprinters stoppen op Zevenbergen en Oudenbosch en dat er van 30 september t/m 10 oktober helemaal geen treinen rijden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. De reisplanner zal nog niet zijn bijgewerkt, zoals dit voorbeeld voor 28 augustus laat zien:
Helaas heeft de afdeling reisinformatie van NS de uitdrukkelijke opdracht van ProRail om niet te stoppen in Zevenbergen en Oudenbosch niet goed doorgekregen of niet goed begrepen. Dit moet natuurlijk zo snel mogelijk worden aangepast in de reisplanner, inclusief de tijden van de treinvervangende bussen.
Blijkbaar wordt het inderdaad aangepast. Zag net deze voorbijkomen op twitter.
Ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal. TS meldt dat de komende 5 weken geen sprinters stoppen op deze stations, maar dit zijn toch geen ic-stations?? Zou dus betekenen dat er 5 weken lang geen enkele trein stopt. Als ik nu in de reisplanner kijk, dan stoppen er nog wel treinen op Zevenbergen en Oudenbosch.
De stations Oudenbosch en Zevenbergen worden meer dan zes (niet vijf) weken gesloten. Dit in het kader van een gezamenlijke poging van NS en ProRail om de sprinters op dit traject de nek om te draaien aangezien NS daar al langer vanaf wil zonder dat daar concurrenten mogen gaan rijden.
Dat er iets grondig is misgegaan met de werkzaamheden verbaast mij niet echt meer. .
ProRail heeft de beveiliging gewijzigd omdat er wissels werden weggehaald. Maar de wissels blijken te zijn blijven liggen. Wat is dat ProRail toch een topbedrijf, die jongens kunnen zo goed plannen.
Sein-en overwegstoring. Tot tenminste 16.30 weer geen treinen tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe.
Sorry, maar hoe kan dit na zoveel weken intensief werken aan dit traject. Zo weet je wel zeker dat mensen als het enigzins kan, overstappen op betrouwbaardere vervoermiddelen.
De beveiliging werkt niet goed en ProRail kan de fout niet vinden. Echte professionals.
Prorail is een drama. Snap niet dat ze er altijd mee wegkomen en er van bovenaf niet eens wordt ingegrepen.
Op een ander forum wordt geschreven dat de aannemer “een ander idee ehad] dan ProRail wat betreft uitvoering” en dat idee niet in de treinvrije periode uitgevoerd kreeg.
Wel grappig dat je ook op dat forum de bekende namen van dit forum tegenkomt. Veelal precies dezelfde usernamen. Ik denk alleen dat de VIRM daar niet de VIRM van hier is.
In de categorie doorgeschoten veiligheidsdenken...
Zet een wissel in de ‘rechtdoor’ stand, knip de stroomkabel door en voilá er is feitelijk geen wissel meer, toch?
Maar blijkbaar is er iets met een stop-door schakeling waardoor overwegen ook sluiten als er een stoppende trein aankomt, en dan (veel) te lang gesloten blijven?
Is dat dan zo’n probleem? Gebeurt in de herfst/winter ook bij gladde sporen, want een trein kán dan doorglijden tot de overweg.
Normaal staat het sein voor de stoptrein op rood en zet de conducteur het via een kastje op het station op groen waarna de overweg pas sluit en de trein mag vertrekken. Dit werkt nu niet en men heeft nu het sein standaard op groen staan waardoor bij een naderende stoptrein de overweg al dicht gaat voordat die trein is gestopt om mensen in en uit te laten stappen. Mij is niet duidelijk waarom men het sein niet standaard op rood kan zetten en het dan door de verkeersleiding bij het naderen van een Intercity op groen en bij een stoptrein op het moment dat de machinist doorgeeft dat men klaar voor vertrek is. In het ergste geval, als de verkeersleiding vergeet het sein voor de intercity op groen te zetten moet de intercity een keer stoppen voor een rood sein. Ik neem aan dat enige vorm van handmatige bediening mogelijk is.
In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.
In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.
Ik heb ook geen idee hoe het precies in elkaar zit maar ik vind het wel best eng (lees kwetsbaar) als een mens niet kan ingrijpen. We worden wel heel erg afhankelijk van systemen. Een vliegtuig heeft een automatische piloot en die wordt veel gebruikt maar de piloot kan altijd zelf de controle overnemen en zijn rol als gezagvoerder uitvoeren. Het verklaart mogelijk wel de grote impact die storingen tegenwoordig hebben.Maatwerk door mensen is als als automatisch gaat niet meer mogelijk.
In de oude situatie waren de seinen handmatig te bedienen, maar in de nieuwe situatie worden het automatische seinen die niet meer te bedienen zijn door de treindienstleider. Ik heb verder geen idee hoe de huidige situatie in elkaar zit, maar als de seinen dus al geconfigureerd zijn als zijnde automatisch is de mogelijkheid ze handmatig te bedienen dus niet meer beschikbaar.
Waarom zou je een automatisch systeem gebruiken dat in noodgevallen NIET meer handmatig bediend kan worden? Ik zie daar totaal geen voordeel in.
Automatische seinen worden al vele tientallen jaren gebruikt en niet alleen in Nederland. Het gaat dan om seinen waar treinen geen andere kant op kunnen dan rechtdoor, het is dan allen relevant dat er geen andere trein in het blok ervoor staat en dat er geen trein vanuit tegengestelde richting komt (vereenvoudigde versie, het is uiteraard iets uitgebreider maar dat wordt iets te technisch voor hier). Dat kan prima automatisch geregeld worden, dat scheelt werk voor de treindienstleider, zeker bij verstoringen. En ingrijpen kan alsnog door simpelweg de machinist op te bellen en te bevelen te stoppen.
Even een update over de planner: Omdat deze werkzaamheden zo kort dag ingepland zijn zal dit ook later dan normaal in de planner komen te staan, 4 dagen in het voren in dit geval. In de nacht van donderdag op vrijdag wordt dit dus aangepast voor maandag.
dat het even tijd kost om te verwerken is logisch, maar waarom kan de planner de situatie voor, bijvoorbeeld, half september nog niet laten zien?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.