beantwoord

Half rondje Nederland met de intercity?


Ik heb een interessevraag. Vanuit Dordrecht rijdt er een directe intercity naar Venlo. Met een enorme omweg, via o.a. Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Mag ik in Dordrecht inchecken en blijven zitten tot Venlo? Of zijn er regels dat je de routeplanner moet aanhouden? En is de prijs hoger als ik deze omweg neem, dan als ik de reisoptie kies die de ns planner aanraadt? 

icon

Beste antwoord door Thom 6 March 2024, 21:42

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U moet de routeplanner voor Dordrecht-Venlo aanhouden. Ritten die daarin worden vermeld, zijn toegestaan.

Reputatie 7
Badge +2

De optie met de minste overstappen mocht toch ook altijd?

Reputatie 3

Deze rit komt niet voor in de reisplanner, dus is officieel niet toegestaan, tenzij u een ticket via Schiphol koopt.

 

Mocht u een op dat moment geldig vrij reizen abonnement hebben (bijvoorbeeld weekend vrij wat goedkoper is dan een retour vol tarief met het goedkoopste route), dan gaat niemand moeilijk over doen.

(Wel in Venlo uitchecken en bij aanvang terugreis opnieuw inchecken)

 

In maart is deze reis in het weekenden niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner laat de rechtstreekse trein van Dordrecht via Schiphol en Utrecht naar Venlo niet zien als je een reisadvies opvraagt. Het is dus formeel niet toegestaan om de rechtstreekse trein te gebruiken als je in Dordrecht incheckt en in Venlo uitcheckt. 

Je mag deze rechtstreekse trein dan wel weer gebruiken om van Dordrecht naar Utrecht te reizen. Dan verschijnt de trein wel in het reisadvies. Maar wil je verder reizen dan Utrecht dan is het niet toegestaan om deze rechtstreekse trein te nemen zonder onderweg een keer uit en weer in te checken. Van Dordrecht naar ‘s-Hertogenbosch reis je via Geldermalsen of Tilburg, van Dordrecht naar Eindhoven en verder reis je via Breda. Route afhankelijk van wat de reisplanner aangeeft.

De controle tijdens de reis is lastig omdat alleen een incheck bekend is. Maar als je tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch in de trein wordt aangetroffen met alleen een incheck van Dordrecht zal daar wel iets van gezegd worden. Vanaf ‘s-Hertogenbosch is het dan weer geen probleem omdat je ook via Tilburg had kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de voorwaarden mag het als het geadviseerd wordt door de planner. Daar staat bij dat  dat over het algemeen de route is waarbij de bestemming het eerst wordt bereikt, in de kortste tijd wordt bereikt, met de minste overstappen wordt bereikt, of met de minste tariefeenheden wordt bereikt.
In het geval van Dordrecht - Venlo wordt die derde optie niet geadviseerd. Er is dus blijkbaar wel ergens een grens ingesteld dat als zo'n optie té lang duurt deze niet wordt geadviseerd.

Ik heb een interessevraag. Vanuit Dordrecht rijdt er een directe intercity naar Venlo. Met een enorme omweg, via o.a. Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Mag ik in Dordrecht inchecken en blijven zitten tot Venlo? Of zijn er regels dat je de routeplanner moet aanhouden? En is de prijs hoger als ik deze omweg neem, dan als ik de reisoptie kies die de ns planner aanraadt? 

Waarom zou je dit in hemelsnaam willen? Onnodig uren in een oncomfortabele VIRM gaan zitten.

Het is dus formeel niet toegestaan om de rechtstreekse trein te gebruiken als je in Dordrecht incheckt en in Venlo uitcheckt. 

Er is niet iets als formeel niet toegestaan en informeel wel toegestaan. Het is wel of niet toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het is formeel niet toegestaan. Zie verder de uitleg. De praktijk is in dit soort gevallen wel eens anders dan de theorie. Zeker na de verruiming van de regels waarbij ook het terugsteekverbod is komen te vervallen.

En dan bestaat er ook nog zoiets als in een verkeerde trein stappen. Ik weet niet hoe de trein van Dordrecht naar Venlo via Schiphol op het bord staat in Dordrecht. Maar als daar Venlo als eindbestemming (+ alle tussengelegen stations) genoemd  wordt dan is er eigenlijk niets van de zeggen als je in die trein gaat zitten om naar welk station op de route van de trein dan ook te reizen.

Reputatie 1

Je mag deze rechtstreekse trein dan wel weer gebruiken om van Dordrecht naar Utrecht te reizen. Dan verschijnt de trein wel in het reisadvies. Maar wil je verder reizen dan Utrecht dan is het niet toegestaan om deze rechtstreekse trein te nemen zonder onderweg een keer uit en weer in te checken. Van Dordrecht naar ‘s-Hertogenbosch reis je via Geldermalsen of Tilburg, van Dordrecht naar Eindhoven en verder reis je via Breda. Route afhankelijk van wat de reisplanner aangeeft.

En als je dan in Utrecht uitstapt, uitcheckt, incheckt en verder reist naar Venlo, dan doe je niets verkeerds?

Deze trein lijkt 6 min stil te staan in Utrecht, dus dat moet lukken.

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb een interessevraag. Vanuit Dordrecht rijdt er een directe intercity naar Venlo. Met een enorme omweg, via o.a. Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Mag ik in Dordrecht inchecken en blijven zitten tot Venlo? Of zijn er regels dat je de routeplanner moet aanhouden? En is de prijs hoger als ik deze omweg neem, dan als ik de reisoptie kies die de ns planner aanraadt? 

Waarom zou je dit in hemelsnaam willen? Onnodig uren in een oncomfortabele VIRM gaan zitten.

Wie zegt dat het oncomfortabel is? Dat is jouw mening. Ik vind het wel prima zitten. 

Reputatie 4

Eens met Tamzin, zo'n rit moet je echt voor de leuk willen doen want er zijn snellere en fijnere manieren om in Venlo te geraken. Het klinkt in ieder geval als een plezierritje, waar inhoudelijk niks mis mee is, behalve dat het kwa vervoersbewijs dus niet helemaal 100% simpel is.

Reputatie 5

Ik heb een interessevraag. Vanuit Dordrecht rijdt er een directe intercity naar Venlo. Met een enorme omweg, via o.a. Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Mag ik in Dordrecht inchecken en blijven zitten tot Venlo? Of zijn er regels dat je de routeplanner moet aanhouden? En is de prijs hoger als ik deze omweg neem, dan als ik de reisoptie kies die de ns planner aanraadt? 

Waarom zou je dit in hemelsnaam willen? Onnodig uren in een oncomfortabele VIRM gaan zitten.

Dan kun je meteen half Nederland zien!

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij adviezen Rotterdam - Venlo staat de 3700 er gewoon bij, dus als die in Dordrecht met bestemming Venlo op de borden staat lijkt het me geen probleem.

In Eindhoven staat de trein ook op de borden met bestemming Dordrecht. Er staat dan bij dat overstappen in Den Bosch sneller is, maar als je geen zin hebt om over te stappen (en dus een kleine wereldreis te maken) neem hem gerust.

De IC Den Haag (overstappen in Breda voor naar Dordrecht) staat er in Eindhoven trouwens naast, en is sneller dan via Den Bosch en vervolgens een sprinter.

Reputatie 4

 

 

Dan kun je meteen half Nederland zien!

Inderdaad wel apart, een enkele trein die alle 5 de grootste steden des lands aandoet. En dan ook nog doorrijdt naar verschillende middelgrote steden van regionaal en cultureel belang. Alleen de directe rit Vlissingen - Breda - Zwolle - Groningen maakte het indertijd nog bonter (en ik begreep dat deze verbinding bij hoge uitzondering nog wel eens wil rijden).

Reputatie 7

Nog een leuke, de 800 rijdt in de spits soms door naar Den Helder vanuit Maastricht 😎

Badge +3

En als je dan in Utrecht uitstapt, uitcheckt, incheckt en verder reist naar Venlo, dan doe je niets verkeerds?

Deze trein lijkt 6 min stil te staan in Utrecht, dus dat moet lukken.

De kortste route van Dordrecht naar Venlo (via Breda) is volgens https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=DDR&end=VL 140 TE en dat zou 2e klas voltarief € 24,60 kosten.

Dordrecht - Utrecht (via Rotterdam/Gouda) is 76 TE
Utrecht - Venlo is 132 TE
Totaal 208 TE

Je betaalt met een omcheck in Utrecht dan het maximum van 200 TE en dat is € 29,40

Een reis Dordrecht - Schiphol - Venlo is 87 + 178 = 265 TE maar de prijs blijft gelijk.

Wellicht wordt het advies niet gegeven omdat je wel erg ver omreist (terwijl dat voor Rotterdam - Venlo via Schiphol i.p.v. Utrecht wel meevalt)?

Voor de rest mag je van Dordrecht naar Eindhoven/Venlo ook via Den Bosch, en dat is ook om.

Bedankt voor alle reacties! Ik lees een aantal keer dat het niet mag (want nee, de routeplanner geeft deze reisoptie niet aan) en een aantal keer dat het wel mag (want ja, op station Dordrecht staat als eindbestemming Venlo op het bord). Maar ik ben heel blij met alle reacties, erg leuk!

PS. uiteraard snap ik dat er snellere opties zijn om van Dordrecht naar Venlo te gaan. Ik was alleen benieuwd. En wie weet, binnenkort begin ik voor mijn studie aan mijn scriptie-jaar, dus misschien doe ik het wel een keer. 

PS2: 

Nog een leuke, de 800 rijdt in de spits soms door naar Den Helder vanuit Maastricht 😎

Ik hoorde dat dit de aller langste reis is die mogelijk is door Nederland (uitzonderingen door werkzaamheden buiten beschouwing gelaten).

Badge +3

Deze rit komt niet voor in de reisplanner, dus is officieel niet toegestaan, tenzij u een ticket via Schiphol koopt.

  • Bij controle…
    “Zo meneertje, waar gaat de reis (vanuit Dordrecht zie ik) naar toe?”
    - Dat gaat u niets aan, maak ik zelf wel uit want ik heb een geldige incheck.
    “Niet zo bijdehand graag, anders zet ik je in Utrecht uit mijn trein hoor!”
    - Te uwer informatie, ik wil graag naar Venlo of zo.
    “Oh, dat komt dan goed uit want daar gaat deze trein toevallig ook heen…” 🤗
Reputatie 7
Badge +4

Als meneer die reis wil maken moet hij uitchecken op het verste punt, Amsterdam, en dan weer inchecken, In Utrecht mag dat niet want dan zou Dordrecht- Utrecht berekend worden en meneer reist via Amsterdam.

Als meneer is ingecheckt in Dordrecht en tussen Amsterdam en Utrecht wordt gecontroleerd, zit hij fout want dat is geen logische route en in Utrecht uit- en inchecken is niet legaal. De route na Utrecht ook niet maar weer wel van Eindhoven naar .Venlo, al vindt die wel lang  na de incheck plaats en als er geen uit- en incheck tussendoor te zien is, klopt het dus ook niet

Als meneer dit wil, raad ik WeekendVrij aan. Dat is nauwelijks duurder dan de maximumprijs die via Amsterdam berekend zou moeten worden.

De discussie in de trein zou dus nog best wel eens anders kunnen verlopen, ;-)

 

Meneer zal nu overigens ongetwijfeld de kortste route nemen. Hij zal het moeten uit- en inchecken op het verste punt, Amsterdam, mogelijk over het hoofd hebben gezien. NS is natuurlijk ook niet helemaal gek.

Reputatie 7
Badge +3

Een casus als deze staat of valt met de reisinformatie. Als de trein van Dordrecht via Amsterdam en Utrecht naar Venlo op Dordrecht wordt aangekondigd als een trein naar Venlo en mensen stappen in die trein om naar Venlo te reizen dan zal dat in de praktijk in mijn optiek geen problemen opleveren. Ik vermoed dat Venlo zelfs als eindbestemming op de trein staat. Dan zou het wel heel merkwaardig zijn om mensen te gaan beboeten die die trein gaan nemen om naar Venlo te reizen.
Er kan immers alleen worden vastgesteld op welk station de laatste incheck heeft plaatsgevonden.

Formeel gesproken klopt overigens wat @Thom beweert. Maar of dat in de praktijk zo werkt is een tweede.

Reputatie 5

Maar dan is dat wel zwartrijden, want je weet dat dit niet mag. Je kan het natuurlijk proberen, maar ik zou het niet doen. En ik moedig dit ook niet aan. Dus: check gewoon in en uit, ook tussendoor, of anders kun je in de problemen komen, en heb je allemaal gedoe.

Badge +3

Een reis zonder overstap (sowieso in een trein met één ritnummer) mag volgens mij gewoon.

Vanaf Rotterdam is het geen probleem en bij Weekend Vrij natuurlijk al helemaal niet, ook al komt die trein (bij plannen vanaf Dordrecht) niet als advies uit de reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het reizen met een rechtstreekse trein als zwartrijden gaat bestempelen gaat bij mij het licht uit.

Reputatie 3

Bedankt voor alle reacties! Ik lees een aantal keer dat het niet mag (want nee, de routeplanner geeft deze reisoptie niet aan) en een aantal keer dat het wel mag (want ja, op station Dordrecht staat als eindbestemming Venlo op het bord). Maar ik ben heel blij met alle reacties, erg leuk!

PS. uiteraard snap ik dat er snellere opties zijn om van Dordrecht naar Venlo te gaan. Ik was alleen benieuwd. En wie weet, binnenkort begin ik voor mijn studie aan mijn scriptie-jaar, dus misschien doe ik het wel een keer. 

PS2: 

Nog een leuke, de 800 rijdt in de spits soms door naar Den Helder vanuit Maastricht 😎

Ik hoorde dat dit de aller langste reis is die mogelijk is door Nederland (uitzonderingen door werkzaamheden buiten beschouwing gelaten).

Er was vroeger een nog langere reis, Vlissingen - Groningen en Vlissingen - Leeuwarden. Zat je maar liefst 5 uur lang in de trein... Was ook vooral omdat het een stop trein tussen Vlissingen - Roosendaal en Zwolle - Groningen/Leeuwarden was.

 

Maar ja nu is de IC Den Helder - Maastricht het langste :)

Reageer