beantwoord

Herstellen cross-platform-overstap vrijdagen te Alphen a/d Rijn

  • 2 February 2024
  • 8 reacties
  • 382 Bekeken

Goedemorgen,

 

sinds de nieuwe dienstregeling stopt trein 8800 (Leiden > Utrecht) op vrijdagen te Alphen, in de richting Utrecht tijdens de spitsuren op spoor 1 in plaats van 2. Buiten de spits stop de trein wel op spoor 2. Gedurende het weekeinde wordt spoor 1 niet gebruikt en vertrekken alle treinen vanaf spoor 2 en rijden in hetzelfde patroon als de vrijdag.

Op ma-do is dit nodig omdat er te Alphen wordt gekruisd met de 8900 > Leiden, echter rijdt deze op vrijdagen niet.

In de vorige dienstregeling was dit niet het geval. Is het mogelijk om deze wijziging ongedaan te maken? Doordat de trein van spoor 1 vertrekt verliezen de reizigers van/naar Gouda (onnodig) hun cross-platform-overstap. 

 

Groet, Erwin

 

 

icon

Beste antwoord door Bemined 2 February 2024, 22:53

Bekijk origineel

8 reacties

Goeie! Dat komt indd doordat er buiten de spitsuren een trein van de andere zijde komt die op spoor 1 staat, waardoor deze moet uitwijken naar spoor 2. Het kan op andere momenten ook wel, maar dat is lastiger omdat er dan 2x een wissel omgezet moet worden, omdat deze aankomt en vertrekt vanaf dezelfde baan als spoor 1. Dan kan hij rechtdoor en is dat gemakkelijker. Natuurlijk kan ik de feedback hierover wel doorzetten, als ze het de moeite waard vinden. 

Het is natuurlijk belangrijker om die arme wisseltjes niet onnodig te vermoeien dan om betalende reizigers een zo snel en prettig mogelijke reis te bieden. 

Reputatie 7
Badge +2

Goeie! Dat komt indd doordat er buiten de spitsuren een trein van de andere zijde komt die op spoor 1 staat, waardoor deze moet uitwijken naar spoor 2. Het kan op andere momenten ook wel, maar dat is lastiger omdat er dan 2x een wissel omgezet moet worden

Of je nu van spoor 1 of spoor 2 vertrekt, een wissel omzetten moet je toch. Vanuit Leiden moet wissel 335 omgezet worden om op spoor 2 binnen te komen, wissel 365 kan dan rechtdoor blijven liggen.

Maar wil je van spoor 1 vertrekken richting Utrecht, dan moet wissel 335 rechtdoor liggen en 365 juist afbuigend. Zoals op Sporenplan te zien is ligt het spoor uit Leiden namelijk niet in het verlengde van het spoor naar Bodegraven in Alphen a/d Rijn.

Ik vermoed dat het qua seinbeeld bij binnenkomst ook niet uitmaakt omdat het uitrijsein van Alphen a/d Rijn richting Utrecht een overweg beveiligd en dus aannemelijk bij binnenkomst rood is. Dan is het inrijsein toch al geel en maakt het langzamere wissel naar spoor 2 niet zo uit.

Het enige wat ik me zo kan voorstellen is dat ze op vrijdag van spoor 1 vertrekken zodat er geen trein roest hoeft te rijden om de treindetectie in stand te houden (elke 24 uur moet er daarvoor een trein over dat spoor heen, in het weekend is in de reisplanner daar een losse trein van spoor 1 voor te zien)

Qua seinbeelden is het groen - geel - rood richting spoor 1 en geel4 - geel - rood richting spoor 2. Er ligt geen overweg achter het station richting Utrecht dus via spoor 1 zou je zelfs op groen binnen kunnen komen, maar aangezien er een geplande stop van 3 minuten is zal men dat hooguit bij vertraging doen.

Maar ik denk zelfs dat het gewoon een foutje van de planning is, mogelijk dat men in eerste instantie uitging van dat de spitstrein op vrijdag wel zou gaan rijden en toen die geschrapt werd vergeten is de patronen van de andere trein te herstellen.

Badge +3

Het spoorgebruik wordt vanaf juni aangepast.

Het spoorgebruik wordt vanaf juni aangepast.

Ik vraag me altijd af waarom zoiets vier maanden moet duren.

Zou er op het spoor te veel bureaucratie zijn?

De data voor tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling zijn Europees vastgelegd, net als de deadline waarop die wijzigingen ingediend moeten zijn. De deadline voor wijzigingen per 15 april was twee weken geleden, dus is 9 juni het volgende moment. Als de NS het echt wil zou men de wijziging nog ad-hoc kunnen doorvoeren, maar dat moet dan voor elke week afzonderlijk gedaan worden.

De data voor tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling zijn Europees vastgelegd, net als de deadline waarop die wijzigingen ingediend moeten zijn. De deadline voor wijzigingen per 15 april was twee weken geleden, dus is 9 juni het volgende moment. Als de NS het echt wil zou men de wijziging nog ad-hoc kunnen doorvoeren, maar dat moet dan voor elke week afzonderlijk gedaan worden.

Er is dus inderdaad te veel bureaucratie.

Stel je voor dat een gewoon bedrijf zo zou werken.

Reageer