beantwoord

IC zwolle-vlissingen tijdens werkzaamheden

  • 12 October 2023
  • 12 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 5

Afgelopen week waren er werkzaamheden ergens tussen Roosendaal en Dordrecht. Daardoor werd de dienstregeling aangepast met het plezierige gevolg dat de IC Zwolle-Roosendaal doorreed naar Vlissingen.

Waarom kan dit niet in de normale dienstregeling ingevoerd worden?

Voor de vele reizigers tussen NB en Zeeland valt dan die krappe overstap op Roosendaal weg (vooral in de oostrichting als de treinen meestal op grote afstand achter elkaar op hetzelfde spoor halteren). Bovendien wordt het dan mogelijk om gebruik te maken van de ‘echte’ IC die 1x per uur rijdt, wat de reistijd aanzienlijk verkort. Eventuele reizigers richting Rotterdam kunnen dan in Roosendaal overstappen op die randstad-ic die dan Roosendaal als eindstation krijgt.

icon

Beste antwoord door Tamzin 12 October 2023, 18:37

Bekijk origineel

12 reacties

Afgelopen week waren er werkzaamheden ergens tussen Roosendaal en Dordrecht. Daardoor werd de dienstregeling aangepast met het plezierige gevolg dat de IC Zwolle-Roosendaal doorreed naar Vlissingen.

Waarom kan dit niet in de normale dienstregeling ingevoerd worden?

Dat kan maar de Provincie Zeeland is daar tegen omdat ze een rechtstreekse verbinding naar de Randstad (in het bijzonder naar politiek Den Haag) willen hebben.

Badge +3

Men vindt een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en de Randstad belangrijker dan met Noord-Brabant, en gezien het aantal reizigers zal dat wel terecht zijn.

Bovendien leverde het (tijdelijk) aan elkaar knopen van de twee treinseries de nodige onduidelijkheid in de Reisplanner op (qua benaming sprinter en intercity), al is dat op zich natuurlijk geen reden om geen rechtstreekse treinen tussen Brabant en Zeeland te laten rijden.

Reputatie 7

@dorae_mon Ik vond het afgelopen periode ook weer ideaal. Er zijn altijd heel veel overstappers en die hoefden nu niet te haasten/stressen of de trein recht voor hun neus zien wegrijden.

Ik vraag me echt af of er wel zoveel Zeeuwen zijn die naar de Randstad gaan. Er stappen ook altijd veel mensen uit Roosendaal in die intercity naar Amsterdam, die half leeg loopt door de overstappers. In ieder geval zal het iets van prestige zijn, een provincie die géén rechtstreekse treinverbinding met de Randstad heeft kan natuurlijk niet....🫣

Vroeger was Zwolle- Vlissingen ook een directe verbinding (sneltrein, 1x per uur, ook stoppend op de kleine Zeeuwse stations). Ook was er toen een directe verbinding Vlissingen - Amsterdam (intercity), eveneens 1x per uur en in Zeeland alleen stoppend in Vlissingen, Middelburg en Goes. 

Zo had Zeeland veel meer verbindingen. Weliswaar minder frequent, maar wel veel meer direct. 

 

 

Men vindt een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en de Randstad belangrijker dan met Noord-Brabant, en gezien het aantal reizigers zal dat wel terecht zijn.

Ik betwijfel of er meer mensen naar de Randstad gaan.

Reputatie 6

Men vindt een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en de Randstad belangrijker dan met Noord-Brabant, en gezien het aantal reizigers zal dat wel terecht zijn.

Ik betwijfel of er meer mensen naar de Randstad gaan.

Volgens NS wel, 60% reist door richting de Randstad, 40% richting Breda.

Reputatie 7

Men vindt een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en de Randstad belangrijker dan met Noord-Brabant, en gezien het aantal reizigers zal dat wel terecht zijn.

Ik betwijfel of er meer mensen naar de Randstad gaan.

Volgens NS wel, 60% reist door richting de Randstad, 40% richting Breda.

Dat wordt al jaren gezegd. Maar kan dit niet geloven als ik die stromen aan overstappers zie. 

Reputatie 6

Men vindt een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en de Randstad belangrijker dan met Noord-Brabant, en gezien het aantal reizigers zal dat wel terecht zijn.

Ik betwijfel of er meer mensen naar de Randstad gaan.

Volgens NS wel, 60% reist door richting de Randstad, 40% richting Breda.

Dat wordt al jaren gezegd. Maar kan dit niet geloven als ik die stromen aan overstappers zie. 

De overstappers zitten altijd achterin omdat die in Roosendaal van spoor 4B naar 3A moeten. Ik zit voorin en dan stapt er bijna niemand uit.

Reputatie 3

Men vindt een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en de Randstad belangrijker dan met Noord-Brabant, en gezien het aantal reizigers zal dat wel terecht zijn.

Ik betwijfel of er meer mensen naar de Randstad gaan.

Volgens NS wel, 60% reist door richting de Randstad, 40% richting Breda.

Dan ljkt het me een prima idee om 50% van de Zeeuwse IC's door te laten rijden naar de randstad en de andere 50% naar Noord-Brabant. 50-50 komt beter in de buurt van 60-40 dan 100-0...

Om en om lijkt op het eerste oog haalbaar, wel maakt het de materieelomloop van de NS ingewikkelder maar dat zou geen bezwaar moeten zijn als er een duidelijke behoefte hiernaar zou zijn.

Reputatie 3

Provincie Zeeland is te stug om van de "Wij willen een directe connectie met de randstad" mentaliteit af te komen.

Das een Zeeuws trekje waar je heel moeilijk vanaf komt.

 

Volgens mij ziet niemand een nadeel als de dienstregeling werd aangepast naar Stoptrein Vlissingen - Roosendaal IC - Zwolle, IC Vlissingen - Amsterdam en dat dan omgedraaid het andere uur.

 

Daarnaast kom je nog sneller in de randstad via Breda met de IC Direct dan met de IC Vlissingen - Amsterdam. Ik ben ook een enorme voorstander van IC Vlissingen - Zwolle en zelf geloof ik ook dat er meer mensen uitstappen op Roosendaal voor de IC richting Zwolle dan dat er mensen blijven zitten.

 

Zolang de Provincie Zeeland zo stug blijft doen zal er niet veel verandering in komen helaas, wat ze ook is moeten weten is dat ze al helemaal niet zoveel keus hebben aangezien de NS amper winst maakt met de Zeeuwse Lijn...

Reputatie 6

Provincie Zeeland is te stug om van de "Wij willen een directe connectie met de randstad" mentaliteit af te komen.

Das een Zeeuws trekje waar je heel moeilijk vanaf komt.

 

Volgens mij ziet niemand een nadeel als de dienstregeling werd aangepast naar Stoptrein Vlissingen - Roosendaal IC - Zwolle, IC Vlissingen - Amsterdam en dat dan omgedraaid het andere uur.

 

Daarnaast kom je nog sneller in de randstad via Breda met de IC Direct dan met de IC Vlissingen - Amsterdam. Ik ben ook een enorme voorstander van IC Vlissingen - Zwolle en zelf geloof ik ook dat er meer mensen uitstappen op Roosendaal voor de IC richting Zwolle dan dat er mensen blijven zitten.

 

Zolang de Provincie Zeeland zo stug blijft doen zal er niet veel verandering in komen helaas, wat ze ook is moeten weten is dat ze al helemaal niet zoveel keus hebben aangezien de NS amper winst maakt met de Zeeuwse Lijn...

Volgens NS reist 60% door richting Randstad en stapt 40% over op de richting Breda. De meeste reizigers voor de richting Breda stappen op in Bergen op Zoom. Dat je sneller met de Intercity Direct naar de Randstad reist via Breda klopt niet. Je reist dan 7 minuten langer. Dat de overstap in Roosendaal beroerd is ben ik wel met je eens.

Reputatie 3

Dat je sneller met de Intercity Direct naar de Randstad reist via Breda klopt niet. Je reist dan 7 minuten langer.

Oei daar heb je helemaal gelijk in, ik keek puur naar de IC Vlissingen - Amsterdam alleen. Maar als je in Rotterdam overstapt op de IC Direct ben je inderdaad 7 minuten eerder. Haalt niet weg dat de mogelijkheid er nog steeds is om afwisselend Vlissingen - Zwolle, Vlissingen - Amsterdam te rijden. Ja je bent 7 minuten langer onderweg om in Amsterdam te komen, maar opgeteld met die 2 uur maakt dat niet zo'n mega verschil.

 

Wat ze dan ook nog eventueel zouden kunnen doen is dan de IC Vlissingen - Amsterdam naar Roosendaal - Amsterdam wanneer de IC Vlissingen - Zwolle rijdt en dan ook met die akkelige overstap van 3 minuten 🤣 en andersom. Dan blijven ze in de richting Zwolle en Amsterdam net zo veel treinen houden 🤷‍♂️. Maar goed zoals ik al zei dit ligt bij de provincie Zeeland en NS, bij NS zal er vast wel een wil zijn, maar provincie Zeeland wordt het een stuk moeilijker...

Reageer