beantwoord

icng op andere trajecten?

  • 2 August 2023
  • 12 reacties
  • 418 Bekeken

Weet iemand of de ICNG ook als afwijkend materieel gaat rijden in de toekomst, bijvoorbeeld een afwijkende ICMM in Zeeland ipv VIRM, is er een kans dat dat dit ook gaat gebeuren met ICNG dat hij verdwaald op andere trajecten? Want bij de huidige ic direct treinen is dit niet het geval. Uiteraard neem ik aan dat ze voorlopig sowieso nog even op de huidige trajecten blijven. Ik hoop dat iemand het antwoord weet!

mvg David 

icon

Beste antwoord door Daniel 2 August 2023, 23:44

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6

Hier staat helaas nog niets concreet over vast. Ik zeg niet dat dit nooit zou kunnen gebeuren, maar als dit al zou gebeuren hebben het over de verre toekomst.

Reputatie 7
Badge +2

ICNG moet uiteindelijk combinaties van huidige binnenlandse treindiensten met diensten over de HSL gaan rijden. Dan moet je denken aan Breda - Schiphol - Groningen en Rotterdam - Schiphol - Amersfoort - Enschede bijvoorbeeld. 
Tegen die tijd zal er vast wel eens eentje verdwalen op een andere treindienst.

Maar laten we eerst het volledig overnemen van de dienst op de HSL door ICNG afwachten, want dat is de eerste stap die nog afgerond moet worden. En dat gaat nog niet helemaal lekker: afgelopen zaterdag waren alle stellen stuk en de ICNG die zondag weer het spoor op gestuurd strandde op de terugweg van z'n eerste rit halverwege de HSL.

Reputatie 5

Weet iemand of de ICNG ook als afwijkend materieel gaat rijden in de toekomst, bijvoorbeeld een afwijkende ICMM in Zeeland ipv VIRM, is er een kans dat dat dit ook gaat gebeuren met ICNG dat hij verdwaald op andere trajecten? Want bij de huidige ic direct treinen is dit niet het geval. Uiteraard neem ik aan dat ze voorlopig sowieso nog even op de huidige trajecten blijven. Ik hoop dat iemand het antwoord weet!

mvg David 

Er staat in het rapport Wind in de Zeilen op bladzijde 22 over dat ze streven om Zeeland aan te sluiten op de HSL: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/26/eindrapport-wind-in-de-zeilen

Ze hebben over uiterlijk 2030. Dat is voorlopig toekomstmuziek. Eerst moet de ICNG betrouwbaar rijden op HSL en klassiek spoor. Zowel als met de trein zelf. En mogelijk moeten treinmachinisten wennen aan de bediening van de trein. De instroom van ICNG is nu traag. 

Daarna kan de HSL via de ICNG gefaseerd beter geïntegreerd worden. Speculeer op de periode 2027 - 2030..

Badge +3

Bijna twee uur reizen per Intercity tussen Vlissingen en Rotterdam is een feitelijke en psychologische barrière: de intercity rijdt twee keer per dag (’s morgens richting Rotterdam, ’s middags richting Vlissingen), de overige treinverbindingen zijn sprinters met IC-materieel. In de reistijd tussen Vlissingen en de Randstad is dus flinke winst te boeken, met elk uur een intercity vanaf december 2021. Tussen 2023 en 2025 wordt een verdere versnelling richting de Randstad gerealiseerd, door de aansluiting op de hogesnelheidslijn.

Dat over 2030 gaat over een rechtstreekse intercity naar Amsterdam, maar dat zal er niet snel van komen met de huidige drukte op de HSL.

Reputatie 5

Bijna twee uur reizen per Intercity tussen Vlissingen en Rotterdam is een feitelijke en psychologische barrière: de intercity rijdt twee keer per dag (’s morgens richting Rotterdam, ’s middags richting Vlissingen), de overige treinverbindingen zijn sprinters met IC-materieel. In de reistijd tussen Vlissingen en de Randstad is dus flinke winst te boeken, met elk uur een intercity vanaf december 2021. Tussen 2023 en 2025 wordt een verdere versnelling richting de Randstad gerealiseerd, door de aansluiting op de hogesnelheidslijn.

Dat over 2030 gaat over een rechtstreekse intercity naar Amsterdam, maar dat zal er niet snel van komen met de huidige drukte op de HSL.

Druk op de HSL? Welnee. Met de ETCS is genoeg ruimte op de HSL. Als de 160 km p/u treinmaterieel vervangen zijn door 200 km p/u en de dienstsnelheid vanaf 2025/2026 200 km p/u i.p.v. 160 km p/u zal er nog meer ruimte op de HSL zijn. 

Want het verschil tussen Eurostar en ICNG wordt gemaakt tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord (tunnel), Hoekse Waard - Zevenbergse Hoek/Antwerpen Noord en Breda Zuid - Antwerpen Noord. 

Het is meer een puzzel voor NS om de HSL via  ICNG daarna verder te integreren in het hoofdrailnet. 

Ik heb een vraag ik reis elke dag van station Uitgeest  naar Amsterdam centraal. Nu zie ik regelmatig

de ICNG langsrijden bij station Uitgeest. Weet iemand waarom dit kan zijn? 

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb een vraag ik reis elke dag van station Uitgeest  naar Amsterdam centraal. Nu zie ik regelmatig

de ICNG langsrijden bij station Uitgeest. Weet iemand waarom dit kan zijn? 

Waarschijnlijk instructieritten om machinisten op te leiden. 

Reputatie 7
Badge +2

Momenteel wordt personeel opgeleid zodat vanaf december niet alleen de HSL-machinisten maar ook machinisten op standplaatsen die de nieuwe diensten met ICNG op het reguliere net gaan rijden het materieel kennen.

Daarbij hoort ook praktijkles want elke trein is weer net anders. Dus maken ze een rondje met zo'n trein om de dingen die je alleen al rijdend kunt leren te oefenen.

Uitgeest ligt mooi dicht bij Amsterdam waar de ICNGs opgesteld staan en blijkbaar biedt de dienstregeling daar ruimte om de lestreinen in te plannen. Dus vandaar dat ze daar langskomen, dat heeft niks met toekomstige inzet daar te maken.

Reputatie 5

Momenteel wordt personeel opgeleid zodat vanaf december niet alleen de HSL-machinisten maar ook machinisten op standplaatsen die de nieuwe diensten met ICNG op het reguliere net gaan rijden het materieel kennen.

Daarbij hoort ook praktijkles want elke trein is weer net anders. Dus maken ze een rondje met zo'n trein om de dingen die je alleen al rijdend kunt leren te oefenen.

Uitgeest ligt mooi dicht bij Amsterdam waar de ICNGs opgesteld staan en blijkbaar biedt de dienstregeling daar ruimte om de lestreinen in te plannen. Dus vandaar dat ze daar langskomen, dat heeft niks met toekomstige inzet daar te maken.

Zie eerder DD-NG over 6 jaar richting Uitgeest/Alkmaar rijden in de reguliere dienstregeling. Bijvoorbeeld Alkmaar - Maastricht. 

Is er een aparte pool aan HSL treinmachinisten? Of zijn er treinmachinisten die naast ICNG ook (alle) andere treinen bedienen? 

Reputatie 5

ICNG moet uiteindelijk combinaties van huidige binnenlandse treindiensten met diensten over de HSL gaan rijden. Dan moet je denken aan Breda - Schiphol - Groningen en Rotterdam - Schiphol - Amersfoort - Enschede bijvoorbeeld. 
Tegen die tijd zal er vast wel eens eentje verdwalen op een andere treindienst.

Maar laten we eerst het volledig overnemen van de dienst op de HSL door ICNG afwachten, want dat is de eerste stap die nog afgerond moet worden. En dat gaat nog niet helemaal lekker: afgelopen zaterdag waren alle stellen stuk en de ICNG die zondag weer het spoor op gestuurd strandde op de terugweg van z'n eerste rit halverwege de HSL.

Ben benieuwd wat in het najaar door NS bekend gemaakt gaat worden. Kan de overbrenging van ICNG volgen. 

Volgens de laatste updates zal de ICNG in (de loop van) dienstregeling 2025 ingezet worden tussen Lelystad - Schiphol (2 keer per uur) - Breda (1 keer per uur)/Brussel (1 keer per uur rechtstreeks naar Antwerpen Centraal) en Rotterdam - Schiphol - Amersfoort (2 keer per uur). 

Afwachten hoe het gaat lopen. NS kan het hoofdrailnet via HSL opnieuw inrichten. 

Reputatie 7
Badge

 

Is er een aparte pool aan HSL treinmachinisten? Of zijn er treinmachinisten die naast ICNG ook (alle) andere treinen bedienen? 

Er is een aparte groep machinisten die naast hun normale trajecten ook bevoegd zijn om op de HSL te rijden. Ondergetekende is er daar 1 van.

Reputatie 5

 

Is er een aparte pool aan HSL treinmachinisten? Of zijn er treinmachinisten die naast ICNG ook (alle) andere treinen bedienen? 

Er is een aparte groep machinisten die naast hun normale trajecten ook bevoegd zijn om op de HSL te rijden. Ondergetekende is er daar 1 van.

Kun jij straks ook tussen Groningen/Leeuwarden - Breda rijden. Bepaald geen rondje om de kerk.😉

Reageer