beantwoord

Intercity's slaan plotseling urenlang Amsterdam Amstel over?!

  • 19 March 2023
  • 36 reacties
  • 1050 Bekeken

Reputatie 3

Vanmiddag wilde ik met de trein vanuit Amsterdam naar het oosten van het land. Die reis maak ik wel vaker, normaliter fiets ik naar station Duivendrecht en pak daar de rechtstreekse intercity naar Enschede. Dit weekend rijdt die echter niet vanwege geplande werkzaamheden. Dat wil zeggen; hij rijdt wel, maar gaat van Amsterdam Zuid nonstop naar Hilversum en halteert dus niet in Duivendrecht. Onhandig, maar omdat dit ‘geintje’ bij werkzaamheden wel vaker voorkomt was ik er dit keer gelukkig op voorbereid. De NS doet daarover geen specifieke melding op de website of het station trouwens, daar mag de reiziger zelf door schade en schande achterkomen.

Mijn alternatieve vertrekstation (ietsje verder fietsen) is Amsterdam Amstel. Vanaf daar kan ik met een vlotte overstap in Utrecht ook redelijk comfortabel richting Overijssel. Groot was echter mijn verbazing toen ik vanmiddag op Amsterdam Amstel aankwam en ik totaal geen intercity's richting Utrecht(-Nijmegen/Maastricht) op de borden zag. Voor het traject Amsterdam-Utrecht waren helemaal geen werkzaamheden aangekondigd, maar toch reden er urenlang alleen maar sprinters 😟

De reden hiervoor werd mij later pas duidelijk: voetbal… Kennelijk had de NS zich voor het karretje van de KNVB/Ajax laten spannen. Alle intercity's tussen Amsterdam CS en Utrecht CS stopten zomaar ineens niet op Amstel maar in plaats daarvan bij de Arena. Normale reizigers mochten de dupe zijn. Waarom werd hier niet even bijtijds voor gewaarschuwd? Ik check van tevoren altijd op de website of er wellicht werkzaamheden zijn (zodoende wist ik dus indirect dat Duivendrecht problematisch was), maar er werd helemaal nergens gerept over alle uitgevallen halteringen op Amstel. Kan de communicatie hierover niet wat duidelijker?!?

Dat geldt ook trouwens voor dat overslaan van Duivendrecht. De ene keer is dat wel van toepassing bij werkzaamheden, de andere keer niet. Nooit wordt er echter over gecommuniceerd. Iets van een melding op de werkzaamheden-site en op de lichtkranten op het station zou erg nuttig zijn.

icon

Beste antwoord door MoDe 20 March 2023, 09:30

Bekijk origineel

36 reacties

De bestaanbaarheid van het spontaan overslaan van intercity-stations als Amsterdam Amstel was een nieuw fenomeen voor mij.

Daar is niets spontaans aan, dat was gewoon ingepland. Niet iedere datailwijziging wordt expliciet gecommuniceerd want dat zou tot een stortvloed aan informatie leiden die niemand dan meer leest..

 

Moet nu direct denken aan de omroep na elke tien seconden op station Maastricht dat de sprinter tussen Groningen en Veendam niet verder gaat dan Lutjebroek.

Dit is een fictief voorbeeld, maar denk bij die omroep zo vaak van "wie op dit station gaat daar last van hebben" (nul of één persoon is het antwoord).

Maar bon, dit is eigenlijk een tegenovergestelde constatering dan van OP.

Als moderatoren worden afgerekend op openstaande en onbeantwoorde topics, dan zou mij dat helemaal niks verbazen. Ik heb in vijf jaar tijd meerdere topics geopend over eenzelfde onderwerp: allemaal als beantwoord gemarkeerd zonder een structurele oplossing en complete onverschilligheid van de kant van de achterliggende afdeling. Zoals ik al tijden roept: goed voor de managementstatistieken, het probleem wordt niet opgelost en je krijgt er een klant mee die waarschijnlijk niet terugkeert op de community omdat het probleem niet serieus wordt genomen.  

Reputatie 7
Badge +3

Wat gekozen wordt is het beste antwoord (van alle antwoorden die gegeven zijn), niet hét alles oplossende antwoord of het gewenste antwoord. Het is normaal de bedoeling dat degene die vraag heeft gesteld het beste antwoord kiest, als die persoon dat niet doet dan wordt het gedaan door een moderator zodat een vraag niet meer open staat. Misschien worden moderators wel afgerekend op hoeveel vragen er nog als onbeantwoord staan. 

Reputatie 3

PS @Stijn NS : als er uberhaupt geen antwoord op een vraag kán worden gegeven, moet er dus ook niet ten onrechte een of ander commentaar toch als “antwoord” bestempeld worden.

Reputatie 3

Nee, want meer dan het gemarkeerde antwoord kunnen wij niet aangeven. Ik snap dat je graag een uitebreide verklaring wilt hebben over waarom er is gekozen voor de huidige manier van communiceren, maar dat kunnen wij je niet geven. Die hebben wij niet beschikbaar en die gaan wij ook niet krijgen voor een toelichting op de NS Community.

Wat MoDe heeft uitgelegd is hoe het momenteel werkt en de adviezen die daaromheen staan. Meer kunnen wij ook niet bieden.

In dat geval pleit ik ervoor dat de NS helemaal stopt met alle vormen van communicatie omtrent werkzaamheden en verstoringen. De huidige situatie waarin er soms wel hints worden afgegeven om de reisplanner extra te raadplegen (ook igv de meest kleinschalige afwijkingen) en soms niet, is zeer verwarrend en inconsequent.

Die gele borden op het station kunnen ook allemaal weg (scheelt weer een hoop plastic) en eigenlijk ook al die digitale perronschermen (helemaal een enorme besparing). Iedere reiziger is voortaan verplicht om om continu op zijn telefoon te kijken, uitsluitend daar kan dan informatie over de actuele treindienstregeling worden gevonden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat MoDe heeft uitgelegd is hoe het momenteel werkt en de adviezen die daaromheen staan. Meer kunnen wij ook niet bieden.

Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen.

Nee, want meer dan het gemarkeerde antwoord kunnen wij niet aangeven. Ik snap dat je graag een uitebreide verklaring wilt hebben over waarom er is gekozen voor de huidige manier van communiceren, maar dat kunnen wij je niet geven. Die hebben wij niet beschikbaar en die gaan wij ook niet krijgen voor een toelichting op de NS Community.

Wat MoDe heeft uitgelegd is hoe het momenteel werkt en de adviezen die daaromheen staan. Meer kunnen wij ook niet bieden.

Reputatie 3

Er zijn wel vaker wijzigingen in het treinverkeer als er belangrijke voetbalwedstrijden en/of grote evenementen in Rai of ziggo dome zijn. Voordat je weg gaat nog in de planner kijken is niet zomaar een advies. Wijzigingen die een paar ritten betreffen worden meestal niet aangegeven met affiches op de betreffende stations, zoals werkzaamheden wel worden aangegeven.

 

Kan diegene die dit als “antwoord” heeft bestempeld dit ajb intrekken? Ik vind het namelijk helemaal geen antwoord op mijn vraag waarom zoiets ingrijpends als het overslaan van intercitystations nergens even onder de aandacht wordt gebracht. Het is hooguit een bevestiging dat het vreemd is dat de NS soms wel expliciet over aangepaste dienstregelingen iets communiceert, en soms niet.

De term ‘spoorboekloos’ is een verzinsel van de commerciële afdeling van de NS. Op de achtergrond is de dienstregeling juist nog strakker vastgelegd dan voorheen. Waar vroeger op de hele minuut gepland werd is dat sinds het ‘spoorboekloos rijden’ op 6 seconden nauwkeurig.

Reputatie 7

Je moet altijd elke reis in de planner plannen, omdat er niet meer zoiets is als een dienstregeling. Spoorboekloos rijden wordt dat genoemd. Voorspelbaarheid is een belangrijke factor in betrouwbaarheid, maar omdat de spoorprofesionals dat niet meer als kernwaarde hebben, zit er helaas niks anders op. 

De reiziger moet niet iets doen, NS moet iets doen. Namelijk ophouden met alsmaar verwijzen naar die stomme app. Lekker makkelijk voor NS om maar wijzigingen door te voeren die het bedrijf goed uitkomen en de reiziger moet maar afwachten of het NS behaagt om daadwerkelijk de dienstverlening te verlenen die in de dienstregeling staat. Ik erger me dood aan die eeuwige omroep ‘plan uw reis in de app’. Alleen al vanwege die irritante omroep doe ik dat dus nooit.

Dan moet je toch in de eerste plaats bij ProRail zijn, dat om de haverklap de halve infrastructuur in Nederland buiten dienst stelt.

Reputatie 3

Ik zit hier minder extreem in dan sommigen die in dit topic reageren. Voordat ik met de trein op pad ga, kijk ik bijna altijd eerst even op de website (of de app) of er sprake is van werkzaamheden of eoa verstoring op mijn route. Zo ja, check ik mijn reis nog even extra in de planner. Probleem bij dat overslaan van Amstel was voor mij vooral dat ik geen enkel vermoeden had dat dit stond te gebeuren. Ik verwachtte niet dat een station waar sinds jaar en dag alle intercity's altijd stoppen zomaar even wordt geschapt.

Als er even kort was aangekondigd dat er iets op het traject Amsterdam-Utrecht gaande was die zondag, had ik dus gewoon de planner geraadpleegd. Jammer dat zoiets simpels als even zo'n hint geven de NS niet behaagt.

Overigens blijkt met alle perikelen momenteel in Brabant dat die superdeluxe app sowieso inderdaad ook niet altijd heilig is.

Reputatie 1

De reiziger moet niet iets doen, NS moet iets doen. Namelijk ophouden met alsmaar verwijzen naar die stomme app. Lekker makkelijk voor NS om maar wijzigingen door te voeren die het bedrijf goed uitkomen en de reiziger moet maar afwachten of het NS behaagt om daadwerkelijk de dienstverlening te verlenen die in de dienstregeling staat. Ik erger me dood aan die eeuwige omroep ‘plan uw reis in de app’. Alleen al vanwege die irritante omroep doe ik dat dus nooit.

Oh ja, jouw topic heeft ook last van beantwoorderitis: dan is het topic als beantwoord gemarkeerd zonder dat het probleem is opgelost. Resultaat zijn dan positieve managementstatistieken (dan bewijst het forum zijn nut), dat het probleem niet is opgelost en een ontevreden klant. 

Reputatie 3

Er zijn wel vaker wijzigingen in het treinverkeer als er belangrijke voetbalwedstrijden en/of grote evenementen in Rai of ziggo dome zijn. Voordat je weg gaat nog in de planner kijken is niet zomaar een advies. Wijzigingen die een paar ritten betreffen worden meestal niet aangegeven met affiches op de betreffende stations, zoals werkzaamheden wel worden aangegeven.

Dit is door iemand (wie?) als antwoord op mijn vraag gemarkeerd, maar ik vind dat eigenlijk niet terecht. Mijn vraag was en is namelijk waarom er niet van tevoren een hint wordt gegeven dat de reiziger beter even in de reisplanner kan duiken, omdat er een geplande verstoring van de gebruikelijke dienst geldt?

Zoals ik al schreef vind ik de inconsequentie waarmee de ene afwijking wél wordt aangekondigd (één nachtelijke sprinter wordt vervangen door een bus) en de andere niet (de halve middag geen intercity's op Amstel) een slechte zaak. Ietsje meer communicatie is toch een kleine moeite.

Als de NS vooraf een subtiel signaal zou geven dat er zondagmiddag ‘iets’ op het traject Amsterdam-Utrecht gaande was, zou ik zeker wel eerst de reisplanner precies hebben gecheckt.

 

Wat betreft het door @MoDe genoemde voorbeeld van de RAI: als daar een grote beurs plaatsvindt waardoor de treindienstregeling tijdelijk anders is, wordt er ook wel vooraf op geattendeerd - ook al iets inconsequents dus 😐

Reputatie 3

Afgelopen weekend stopte de intercity richting Enschede daar dus niet, maar achteraf ontdekte ik dat die van Enschede náár A'dam Zuid er wél normaal heeft gestopt. Dus de ene richting wel, de andere richting niet. Waar slaat dat nu op?

Door werkzaamheden was er één spoor beschikbaar richting Weesp, maar wel gewoon twee richting Schiphol. De intercity's van/naar Enschede en Groningen/Leeuwarden rijden zo dicht achter elkaar dat je bij Amsterdam Zuid twee sporen nodig hebt als je met één van beide ook in Duivendrecht wil kunnen stoppen en alle aansluitingen in Zwolle en Leiden wil kunnen behouden. In de richting Schiphol kon er zodoende wel op Duivendrecht gestopt worden, maar richting Enschede niet. Alternatief was om de intercity tussen Amsterdam Zuid en Amersfoort helemaal op te heffen. Nog minder wenselijk. Duivendrecht is vooral een forensenstation, dus in het weekend is de keuze begrijpelijk.


Vandaag reed die intercity Schiphol - Amersfoort overdag overigens niet, maar zo was er wel ruimte voor alle intercity's van/naar Utrecht en alle sprinters van/naar Weesp. In het weekend rijden die maar half zo vaak, waardoor je in het weekend geen knelpunt hebt. In de avond geldt dat ook, waardoor nu in de avond de intercity Schiphol - Amersfoort wel weer rijdt. En dan met stop in Duivendrecht, maar dan wordt het verhaal nog langer en ingewikkelder.

 

Kijk, dit is nog eens een verhelderende toelichting! 😀

Volgens mij pleit het er dan des te meer voor dat ook de NS (als ze uberhaupt hints over werkzaamheden wensen door te geven) gewoon een ietsepietsje meer context geeft. Hoeveel moeite kan het zijn?! “Beste reizigers, vanwege beperkt beschikbare infrastructuur kunnen vandaag de intercity's richting Amersfoort niet stoppen in Duivendrecht. De intercity's vanuit Amersfoort stoppen hier wel.”

Reputatie 7
Badge

Afgelopen weekend stopte de intercity richting Enschede daar dus niet, maar achteraf ontdekte ik dat die van Enschede náár A'dam Zuid er wél normaal heeft gestopt. Dus de ene richting wel, de andere richting niet. Waar slaat dat nu op?

Door werkzaamheden was er één spoor beschikbaar richting Weesp, maar wel gewoon twee richting Schiphol. De intercity's van/naar Enschede en Groningen/Leeuwarden rijden zo dicht achter elkaar dat je bij Amsterdam Zuid twee sporen nodig hebt als je met één van beide ook in Duivendrecht wil kunnen stoppen en alle aansluitingen in Zwolle en Leiden wil kunnen behouden. In de richting Schiphol kon er zodoende wel op Duivendrecht gestopt worden, maar richting Enschede niet. Alternatief was om de intercity tussen Amsterdam Zuid en Amersfoort helemaal op te heffen. Nog minder wenselijk. Duivendrecht is vooral een forensenstation, dus in het weekend is de keuze begrijpelijk.


Vandaag reed die intercity Schiphol - Amersfoort overdag overigens niet, maar zo was er wel ruimte voor alle intercity's van/naar Utrecht en alle sprinters van/naar Weesp. In het weekend rijden die maar half zo vaak, waardoor je in het weekend geen knelpunt hebt. In de avond geldt dat ook, waardoor nu in de avond de intercity Schiphol - Amersfoort wel weer rijdt. En dan met stop in Duivendrecht, maar dan wordt het verhaal nog langer en ingewikkelder.

Mogelijk is door drukte in de trein er pas laat besloten dat daar gestopt werd. Dat kan dan niet altijd meegenomen worden op de schermen.

Nee hoor, is gewoon gepland. En over 3 weken weer bij de volgende thuiswedstrijd.

Reputatie 3

Misschien kan ik trouwens mijn punt nog eens wat illustreren 🙂

Neem bijvoorbeeld de aanstaande geplande werkzaamheden in de nacht van zaterdag op zondag tussen Utrecht en Hilversum. Ten opzichte van de gebruikelijke dienstregeling worden er zondagochtend in alle vroegte enkele sprinters vervangen door een bus. Dit vind de NS kennelijk wél de moeite van het nadrukkelijk communiceren waard:

 

 

De extra reistijd met de vervangende bus zal kennelijk 26 minuten zijn.

 

Waarom dan geen enkele hint afgeven wanneer een gebruikelijk intercitystation gedurende meerdere uren wordt overgeslagen? 😥

De extra reistijd van Amsterdam Amstel naar Utrecht was gistermiddag méér dan een half uur. Normaal 4x per uur rechtstreeks in slechts 18 minuten, maar gisteren duurde zo’n reisje (na eerst per sprinter te moeten “terugreizen” via Amsterdam CS) zomaar ineens 49 minuten...

 

Alle schermen (op de koersrollen van één type sprinter, de SLT, na) zijn live en uit dezelfde informatieketen. Het kan net zo snel op een scherm als in de app staan. 
 

Probleem is dat het beleid al jaren is om naar te app te verwijzen. Terwijl het maken van een staatje met belangrijke verschillen juist steeds makkelijker te automatiseren is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie dat mijn bericht de nodige reacties heeft uitgelokt. Interessant al die meningen 🙂

Mijn eigen punt was dus vooral de matige/ontbrekende communicatie. Als de NS helemaal geen service meer wil verlenen, verwacht ik ook niet dat er sóms wel informatie over kleinschalige werkzaamheden en geplande verstoringen wordt gegeven. Juist dat het zo inconsequent is, maakt het lastig.

Want ik zie wel degelijk regelmatig op de website en de stationschermen mededelingen staan over werkzaamheden met veel minder impact dan dit overslaan van Amstel (toch best een belangrijk station, ook op een rustige zondagmiddag stappen daar geschat zeker 30 à 40 reizigers in iedere intercity richting Utrecht). Laatst bijvoorbeeld nog iets over nachtelijke werkzaamheden waardoor er welgeteld één (1) trein allerlaatste trein van de avond werd vervangen door een bus. Waarom is zoiets wel een aparte melding waard? 🤔

Laat de NS dan helemaal compleet ophouden met info publiceren over werkzaamheden, dan ontstaan er ook geen valse verwachtingen.

Mogelijk is door drukte in de trein er pas laat besloten dat daar gestopt werd. Dat kan dan niet altijd meegenomen worden op de schermen.

Voor de meest recente informatie attendeert NS niet voor niets op de app.

Reputatie 3

PS: trouwens nog iets vaags aan die werkzaamheden en de gevolgen voor station Duivendrecht. Afgelopen weekend stopte de intercity richting Enschede daar dus niet, maar achteraf ontdekte ik dat die van Enschede náár A'dam Zuid er wél normaal heeft gestopt. Dus de ene richting wel, de andere richting niet. Waar slaat dat nu op? Ik moest op mijn terugweg sowieso in Amersfoort overstappen en had daar die ic op zich makkelijk kunnen halen, maar heb hem voorbij laten gaan in de (naieve) veronderstelling dat hij Duivendrecht zou overslaan.

Reputatie 3

Ik zie dat mijn bericht de nodige reacties heeft uitgelokt. Interessant al die meningen 🙂

Mijn eigen punt was dus vooral de matige/ontbrekende communicatie. Als de NS helemaal geen service meer wil verlenen, verwacht ik ook niet dat er sóms wel informatie over kleinschalige werkzaamheden en geplande verstoringen wordt gegeven. Juist dat het zo inconsequent is, maakt het lastig.

Want ik zie wel degelijk regelmatig op de website en de stationschermen mededelingen staan over werkzaamheden met veel minder impact dan dit overslaan van Amstel (toch best een belangrijk station, ook op een rustige zondagmiddag stappen daar geschat zeker 30 à 40 reizigers in iedere intercity richting Utrecht). Laatst bijvoorbeeld nog iets over nachtelijke werkzaamheden waardoor er welgeteld één (1) trein allerlaatste trein van de avond werd vervangen door een bus. Waarom is zoiets wel een aparte melding waard? 🤔

Laat de NS dan helemaal compleet ophouden met info publiceren over werkzaamheden, dan ontstaan er ook geen valse verwachtingen.

In de avond lukt het overigens wel beide stops te bedienen bij evenementen. Het probleem lijkt hem te zitten in dat men nu overdag volgens het tienminutenpatroon met bijbehorende strakke dienstregeling rijdt, terwijl de tienminutentrein in het weekend al een aantal maanden is afgeschaft. Volgend jaar is het de bedoeling dat men in het weekend in het kwartierpatroon gaat rijden, dan passen de extra stops er mogelijk wel bij zonder dat dit voor dit soort problemen zorgt. Helaas is het te veel papierwerk om dit jaar al volgens het kwartierpatroon te gaan rijden in het weekend omdat dan niet alleen de NS treinen aangepast moeten worden maar ook de dienstregelingen van de goederentreinen op de schop moeten.

Reputatie 7
Badge +3

Geen drama. Wel een constatering dat evenementen een onevenredig grote ontwrichting van de dienstregeling tot gevolg hebben. 

Misschien maar stoppen maar evenementen?

Reageer