beantwoord

Is een Intercitystop op Harderwijk Centraal nog mogelijk in de toekomst?

  • 13 October 2023
  • 32 reacties
  • 1098 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

De vraag is meer wie bepaalt of het een intercitystation is. In de concessie is daar niets over terug te vinden, daar heeft men het alleen over ‘grote stations’ en ‘overige stations’ en dat slaat ook alleen op de bedieningseisen, niet op welke treintypen er wel en niet mogen stoppen. Dus het lijkt er op dat de NS vrij is om zelf te kiezen welke stations intercitystation worden, en dan kan het ook gewoon per dienstregeling veranderen.

Badge +3

Zie Hilversum (is volgens de vertrekstaten een IC station).

Bij omgeleide treinen (werkzaamheden) tussen Amsterdam en Utrecht stoppen ze daar niet.

Maar dat is natuurlijk omdat HIlversum sowieso geen stop is op het oorspronkelijke traject (en omdat het station na 01:00 gesloten is).

Vergelijk omgeleide HSL treinen Rotterdam-Breda via (IC station) Dordrecht.

Reputatie 1

Reizigers uit Hierden kunnen ook profiteren van de Intercity. Er zijn trouwens veel meer argumenten, maar NS zal het toch niet serieus nemen. Ik heb trouwens gelezen dat er  paar IC stations zijn die minder in- en uitstappers hebben, maar wel een IC stop hebben. Harderwijk heeft ook een mooie culturele achtergrond. Dus de stad zal interessant worden voor  mensen die een cultuurhistorisch bezoek willen hebben

Harderwijk heeft meer reizigers dan Veenendaal De Klomp, als het goed is. Echter, de stad heeft nooit een Intercity gekregen, hoewel De Klomp dit wel heeft gekregen. 

De enige reden dat er intercity's stoppen in Veenendaal De Klomp is dat er tussen Maarn en Ede-W geen sprinters rijden.

 

Het traject tussen Groningen en R.Centraal wordt tegenwoordig ook vaak met de DDZ gereden, zie ik. In Zwolle is de stop altijd 8 minuten. Als deze stop 6 minuten wordt, dan kan de Intercity gerust in Harderwijk stoppen, waar toch geremd wordt door de scherpste bocht.

De Groningse trein staat 5 minuten stil in Zwolle. Die kan niet eerder vertrekken omdat de brug over de IJssel gedeeld wordt met de treinen naar Almere die 3 minuten eerder moeten vertrekken. Treinen korter na elkaar laten rijden mag niet meer sinds de invoering van de beruchte 3-minutenregel.

 

NS is sowieso al zo een respectloze firma die  geen respect aan reizigers toont, maar wel veel terugverwacht. Enorm irritant! Ben je een keer  vergeten te inchecken, moet je wel een hele lieve conducteur hebben. Of stel je voor dat je OV-chipkaart kwijt is. 

Tja, NS verwacht dat je een geldig vervoersbewijs hebt. U bent natuurlijk vrij om dat respectloos vinden.

Hoi Harderwijk_Verdient_IC-stop. Ik heb toevallig zelf jouw bericht op X vanmorgen beantwoord en je feedback inmiddels bij de juiste neergelegd. :)

Badge +3

Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten 

 

Reputatie 1

Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten 

 

En welk smoesje heb je voor Dieren en Weert? 

Reageer