beantwoord

Is een Intercitystop op Harderwijk Centraal nog mogelijk in de toekomst?

  • 13 October 2023
  • 32 reacties
  • 1050 Bekeken

Reputatie 1

Harderwijk heeft meer reizigers dan Veenendaal De Klomp, als het goed is. Echter, de stad heeft nooit een Intercity gekregen, hoewel De Klomp dit wel heeft gekregen. Het Dolfinarium ligt in Harderwijk. Harderwijk zit precies tussen drie IC stations: Lelystad, Zwolle en Amersfoort. Vanaf Harderwijk is een overstap naar Zeewolde, Dronten en Lelystad mogelijk . Harderwijk wordt  gebruikt als overstapstation voor Walibi. 
 

Ik neem aan dat de ICM het traject tussen Groningen en R. Centraal uitvoert*. Dit betekent inderdaad dat zetels nog beperkter kunnen worden, als deze Intercity ook in Harderwijk stopt. Aan de ene kant zal de Sprinter tussen Zwolle en Utrecht CS nog functioneren. Dus het zal niet zo zijn dat alle Harderwijkers opeens alleen de IC zullen nemen.

Dit probleem kan trouwens opgelost worden door op dit treintraject met een DDZ te rijden. De stop in Harderwijk zal betekenen dat de rit tussen Groningen-Assen-Zwolle- Amersfoort*  met 2 minuten langer zal duren. Aan de andere kant zullen Harderwijkers  10 Minuten sneller in Zwolle en Amersfoort zijn en in Utrecht 20 minuten sneller.
 

Het traject tussen Groningen en R.Centraal wordt tegenwoordig ook vaak met de DDZ gereden, zie ik. In Zwolle is de stop altijd 8 minuten. Als deze stop 6 minuten wordt, dan kan de Intercity gerust in Harderwijk stoppen, waar toch geremd wordt door de scherpste bocht.

 

NS is sowieso al zo een respectloze firma die  geen respect aan reizigers toont, maar wel veel terugverwacht. Enorm irritant! Ben je een keer  vergeten te inchecken, moet je wel een hele lieve conducteur hebben. Of stel je voor dat je OV-chipkaart kwijt is. Harderwijkers streven al jaren naar een Intercity stad, maar nee. Lekker eigenwijs doen! Ze hebben ook de snelsprinters afgeschaft en beloofden dat deze in 2023 terug zouden keren. Leugenaars dat ze zijn. 

 

 

*Je kan hier ook Leeuwarden- Rotterdam CS lezen

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 October 2023, 10:55

Bekijk origineel

32 reacties

De vraag is meer wie bepaalt of het een intercitystation is. In de concessie is daar niets over terug te vinden, daar heeft men het alleen over ‘grote stations’ en ‘overige stations’ en dat slaat ook alleen op de bedieningseisen, niet op welke treintypen er wel en niet mogen stoppen. Dus het lijkt er op dat de NS vrij is om zelf te kiezen welke stations intercitystation worden, en dan kan het ook gewoon per dienstregeling veranderen.

Badge +3

Zie Hilversum (is volgens de vertrekstaten een IC station).

Bij omgeleide treinen (werkzaamheden) tussen Amsterdam en Utrecht stoppen ze daar niet.

Maar dat is natuurlijk omdat HIlversum sowieso geen stop is op het oorspronkelijke traject (en omdat het station na 01:00 gesloten is).

Vergelijk omgeleide HSL treinen Rotterdam-Breda via (IC station) Dordrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Hilversum is een periode geen IC-station geweest. Na de opening van de Hanzelijn is de dienstregeling weer aangepast en stoppen alle IC's weer in Hilversum. De enige trein die niet stopt in Hilversum is de European Sleeper. 😀

Reputatie 1

Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten 

 

Er rijdt een Sprinter tussen Utrecht-Driebergen-Maarn-Veenendaal West. In Veenendaal komt het spoor zelfs bij elkaar, richting Utrecht … Dus eigenlijk zou de Sprinter uit Veenendaal West gewoon naar Veenendaal De Klomp kunnen rijden en terug en zelfs dus naar Nijmegen.

Badge +3

Er rijdt een Sprinter tussen Utrecht-Driebergen-Maarn-Veenendaal West. In Veenendaal komt het spoor zelfs bij elkaar, richting Utrecht … Dus eigenlijk zou de Sprinter uit Veenendaal West gewoon naar Veenendaal De Klomp kunnen rijden en terug en zelfs dus naar Nijmegen.

Keren op Maarn? Denk het niet...

Reputatie 1

Nee, 

Er rijdt een Sprinter tussen Utrecht-Driebergen-Maarn-Veenendaal West. In Veenendaal komt het spoor zelfs bij elkaar, richting Utrecht … Dus eigenlijk zou de Sprinter uit Veenendaal West gewoon naar Veenendaal De Klomp kunnen rijden en terug en zelfs dus naar Nijmegen.

Keren op Maarn? Denk het niet...

Nee, van Veenendaal West kan er een Sprinter naar de Klomp en dan met moeite toch de functie van de Intercity overnemen. 

Reputatie 7
Badge +3

En via welke route zou die Sprinter van Veenendaal West naar Veenendaal de Klomp moeten rijden?

Reageer