beantwoord

Materieelinzet IJssellijn (Zwolle - Roosendaal)

  • 26 October 2021
  • 36 reacties
  • 1493 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Maar als het steeds met SNG zal zijn, ga ik dat laatste toch maar doen denk ik, voor Deventer en Zwolle.

Er rijdt ook nog wat ICM en VIRM, en de reisplanner blijkt behoorlijk accuraat in de voorspelling van de treinsamenstelling (onlangs zag ik dat de IC Berlijn kennelijk een loc in opzending had want zelfs die werd weergegeven). Op basis daarvan zou je de te nemen route kunnen bepalen.

 

Als de eisen van de ILT de zaak nog veel duurder zouden maken komt ook de optie in zicht om DDZ maar vervroegd af te voeren en nieuw materieel te bestellen. Dan gaat het dus allemaal nog heel lang duren. 

Dat niet alleen, het zou een flinke kapitaalvernietiging zijn want DDZ (als materieelconcept) is zo oud nog niet. Het gaat bovendien om een enorme hoeveelheid zitplaatsen; dat is een grote investering, min of meer bovenop de ombouwkosten voor DDZ. Ik ben dan ook benieuwd waar het omslagpunt ligt waarbij het voordeliger wordt om het complete park DDZ vervroegd af te schrijven, lange tijd een groot tekort aan IC-materieel te hebben én DDZ te vervangen door nieuwbouw. Ik zou denken dat ILT het daarvoor behoorlijk bont zal moeten maken ;-)

 

@Acido

Verder is de vraag wat de zin van die 10 minutendiensten op dit moment is.

Precies. Er rijdt tussen Nijmegen-Utrecht elke 15 minuten een trein, dit wordt elke tien minuten. Die lijn is bijna altijd grotendeels leeg, zelfs in de spits. Toch wordt ervoor gekozen om op die lijn elke 15 (straks 10) minuten een volledige intercity in te zetten, terwijl op met name het stuk Arnhem-Zutphen maar 1 keer per 30 minuten een trein wordt ingezet, die stampvol zit, en toch wordt er daar voor gekozen om sprintermaterieel in te zetten.

Er zijn wel betere teksten te bedenken. Zoals: “Deze IC rijdt vandaag met een ander treintype” of “IC rijdt vandaag met ander materieel”. Persoonlijk zou ik het woord materieel vermijden. Te veel jargon.

Die teksten zijn wel duidelijk maar waarschijnlijk te lang om op de regel te passen.

Verder komen zowel de woorden “inzet” als “materieel” ook voor in de regelmatig opduikende storingsomschrijving “Beperkingen in de materieelinzet”, was mijn gedachte.
“Inzet van Sprintermaterieel” is kort en bondig en geeft exact aan wat er aan de hand is als dat vermeld wordt bij een Intercity - of de trein nou al aan het perron staat of niet.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening ;-)
Ik ben blij om te lezen dat er in ieder geval meer over nagedacht is dan de tekst op het eerste gezicht doet vermoeden, ook al vind ik het resultaat zeker niet optimaal.

@Acido

Verder is de vraag wat de zin van die 10 minutendiensten op dit moment is.

Precies. Er rijdt tussen Nijmegen-Utrecht elke 15 minuten een trein, dit wordt elke tien minuten. Die lijn is bijna altijd grotendeels leeg, zelfs in de spits. Toch wordt ervoor gekozen om op die lijn elke 15 (straks 10) minuten een volledige intercity in te zetten, terwijl op met name het stuk Arnhem-Zutphen maar 1 keer per 30 minuten een trein wordt ingezet, die stampvol zit, en toch wordt er daar voor gekozen om sprintermaterieel in te zetten.

NS was er vanuit gegaan dat corona voorbij was en dat eind dit jaar weer 80% van de reizigers terug was in de trein. Dat is even anders gelopen maar voor het terugdraaien van de tienminutendienst was het toen al te laat. 

De wanverhouding tussen intercity's en sprinters is een andere discussie die los staat van corona, ook tussen Utrecht en Eindhoven is het een komen en gaan van grotendeels lege intercity's. Al ver voor corona was de jaarlijkse groei van het aantal sprinterreizigers veel hoger dan van het aantal intercityreizigers. NS is daar ongelukkig mee omdat er aan intercityvervoer meer verdiend wordt. 

Wie heeft bepaald dat de reactie van Aar het beste antwoord is? Ik niet, want het is geen antwoord op mijn vragen. Is het niet zo dat de vraagsteller (zijnde ik) moet beoordelen of de vraag naar tevredenheid beantwoord is?

De reden van de inzet is duidelijk (DDZ aan de kant) en hoe lang dat gaat duren ook (niet bekend). Dat heet Tamzin in diens eerste reactie al aangegeven.

Mijn vraag over de verwarrende tekst op de treinaanwijzers staat nog wel open. Wellicht dat iemand van het NS Forum die kan doorzetten, maar ik heb nog geen reactie vanuit het NS Forum gezien.

Ik heb het geselecteerde antwoord voor je aangepast en ik zal je feedback om de verwarring bij “Sprinter rijdt als Intercity” doorzetten.

Waarom (alleen) op de 3600? 2100, 2600, 4500 en 8800 lijken me veel geschikter. Of anders een evenredigere verdeling van sprintermaterieel op intercitydiensten, dus niet 3 treinen achter elkaar met sprintermaterieel rijden, als dat geregeld word kan je kiezen om een trein eerder of later te nemen en dan comfortabeler te reizen. 

We moet ook niet gaan overdrijven. Zo erg is het nou ook weer niet als er in sommige intercity's sprintermaterieel rijdt.

@Acido

DDZ is 30 jaar oud, dan is resterende levensduur nog zo'n 10 jaar. Hoeveel bakken geld wil je daar nog tegenaan gooien?

Het materieeltekort is op dit moment eigenlijk helemaal geen punt. Juist het intercityvervoer (vooral in de spits) blijkt zich nog steeds totaal niet te herstellen na corona. Veel intercity's rijden daardoor halfleeg rond.

Door eens wat kritischer naar de bezetting te kijken en de materieelinzet aan te passen aan de vraag zou je op dit moment makkelijk zonder inzet van sprintermaterieel moeten kunnen. Verder is de vraag wat de zin van die 10 minutendiensten op dit moment is.

Ik heb het geselecteerde antwoord voor je aangepast en ik zal je feedback om de verwarring bij “Sprinter rijdt als Intercity” doorzetten.

@Maxime NS : Dank je :-)

Mijn voorstel zou zijn “Inzet van Sprintermaterieel”.

@Edwin : Ik snap waarom de tekst getoond wordt, ik vind ‘m alleen niet duidelijk voor reizigers die (nog) niet weten wat ermee bedoeld wordt; zeker als het materieel nog niet aan het perron staat.

 

Groet,

Martijn

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn wel betere teksten te bedenken. Zoals: “Deze IC rijdt vandaag met een ander treintype” of “IC rijdt vandaag met ander materieel”. Persoonlijk zou ik het woord materieel vermijden. Te veel jargon.

Wel opvallend dat we daar anno 2021 zo moeilijk over doen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat er geen standaard vervangend materieel meer is. In het verleden was dat Mat 64: aanzetsnelheid hoog genoeg om Sprinter/stoptreindiensten te rijden en een topsnelheid die hoog genoeg was om IC-diensten te rijden.  

Reputatie 6
Badge

Waarom (alleen) op de 3600? 2100, 2600, 4500 en 8800 lijken me veel geschikter. Of anders een evenredigere verdeling van sprintermaterieel op intercitydiensten, dus niet 3 treinen achter elkaar met sprintermaterieel rijden, als dat geregeld word kan je kiezen om een trein eerder of later te nemen en dan comfortabeler te reizen. 

De 4500 en 8800 rijden al met sprintermaterieel. Net als de 2800, 3400 en 1900. 

De 2600 zou betekenen dat ook de 1500 en ook de 2000 met sprintermaterieel te maken krijgen. Dan wordt het een enorme puzzel om dat logistiek nog passend te krijgen. Hetzelfde geldt voor de 2100. Dan komt het ook in de 2200 terecht op een corridor waar vrijwel uitsluitend VIRM in de intercity's zit. Het moet ook nog bij te sturen zijn bij verstoringen. Ik snap de keuze voor de 3600 wel.

Reageer