beantwoord

Nieuwe trend: uitvallende trein vanwege lastige reiziger?

  • 20 June 2023
  • 21 reacties
  • 544 Bekeken

Vorige week dinsdag ging de sprinter Hoofddorp - Utrecht CS niet verder dan Weesp vanwege een lastige reiziger. Gisteren zelfde verhaal voor de IC Zwolle - Den Haag CS, niet verder dan Leiden CS. Vandaag dezelfde IC ook niet verder dan Leiden CS (oorzaak onbekend).

Binnen een week zie ik twee keer een opgetrommelde politiemacht op het perron om een lastige reiziger te “verwijderen”. Is hier een trend gaande? Wat vinden jullie?

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 20 June 2023, 11:00

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het te maken heeft met dit topic

 

 

Heeft daar absoluut mee te maken.

Reputatie 7
Badge

Dat heeft daar zeker mee te maken. Ga er maar een beetje vanuit dat dit vaker gaat gebeuren.

Reputatie 7
Badge +1

Dat heeft daar zeker mee te maken. Ga er maar een beetje vanuit dat dit vaker gaat gebeuren.

Ik denk dat er op een gegeven moment dan wel bij de politie geklaagd gaat worden dat ze voor heel veel van dit soort dingen dan worden opgeroepen. Ik vraag mij sterk af of daar wel is over nagedacht. 

Reputatie 3

Leuk, weer een nieuwe manier om reizigers te pesten.

Leuk, weer een nieuwe manier om reizigers te pesten.

Maar dan wel in de categorie “reiziger pest reiziger”. Zal zo’n zwartrijder een boete krijgen + werkstraf ter grootte van de totale reizigersvertraging? Met een trein vol forensen loopt dat toch aardig op.

Reputatie 6

Dit gaat vaker gebeuren. Wij zijn de agressie zat en steeds meer collega's roepen daarom gelijk assistentie in van de politie. Is voor reizigers vervelend, maar we doen dat niet om reizigers te pesten maar omdat we jullie en onze veiligheid willen waarborgen. Kunnen we dat niet? Dan rijdt een trein niet.

Reputatie 7
Badge

Vervelend voor de goedwillende reiziger maar er moet een grens getrokken worden. 

Leuk, weer een nieuwe manier om reizigers te pesten.

Maar dan door de mede reiziger die zich niet weet te gedragen. Aangezien een Hc niet meer kan doorpakken is de enige optie nog V&S indien aanwezig of de Politie.  Misschien besluit het kabinet uiteindelijk om gewoon de spopo weer terug te brengen, want eigenlijk is toen de verantwoording naar de NS gelegd.

Gezien de toenemende problemen en agressie in de treinen is dit het enige wat nog rest, tenzij elke trein een agent mee krijgt maar dan komen we nog een aanatal agenten tekort.

Er zijn nu eenmaal grenzen aan wat toelaatbaar is en die grens wordt nu duidelijk getrokken op deze manier.

Reputatie 6

Vervelend voor de goedwillende reiziger maar er moet een grens getrokken worden. 

Exact. Dit is in sommige situaties nog de enige manier waarmee een reiziger er niet zomaar mee weg kan komen. 

Reputatie 7
Badge

Aangezien een Hc niet meer kan doorpakken is de enige optie nog V&S indien aanwezig of de Politie.

Is dit niet andersom? BOA's zijn er om op te treden in die gevallen waarin politie niet nodig is, toch? Dus V&S, behalve als die er niet zijn en de politie toevallig wel, of als het buiten het werkterrein of de mogelijkheden van BOA's valt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zegt Jeroen toch ook?

Reputatie 3

Jullie van NS doen zeker niets verkeerd, denk vooral aan je veiligheid. Dit soort situaties geven echter wel aan hoe slecht het gesteld is met de veiligheid in het OV. Om dan meteen ee politie te moeten bellen als iemand zich aggressief gedraagt.....ze willen er zelf niet zijn, reizigers willen er niet mee te maken krijgen, en voor het personeel op de trein is het ook een gedoe. Inderdaad, breng de spoorwegpolitie terug! Of huur meer BOA's in. 

Reputatie 7
Badge +3

Een politiekorps dat onder NS valt zal er niet meer komen. Maar een gespecialiseerd korps OV-politie is geen slecht idee. Dat bestaat in het buitenland ook. In het VK is er de British Transport Police (voornamelijk betaald door spoorsector) en in Duitsland is er de Bundesgrenzschuz (BGS) die de taken van de voormalige Bahnpolizei heeft overgenomen.

Maar het staat of valt natuurlijk met capaciteit. Meer BOA’s van V&S is kan een oplossing zijn.

Maar het staat of valt natuurlijk met capaciteit. Meer BOA’s van V&S is kan een oplossing zijn.

NS heeft te veel conducteurs en te weinig V&S'ers. Maar zolang de conducteursnorm heilig is zal er geen betere verdeling komen.

NS is wat dit betreft blijven steken in het geitenwollen sokken tijdperk van "oom agent is je beste vriend".

Reputatie 3

Maar het staat of valt natuurlijk met capaciteit. Meer BOA’s van V&S is kan een oplossing zijn.

NS is wat dit betreft blijven steken in het geitenwollen sokken tijdperk van "oom agent is je beste vriend".

Totaal niet meer van deze tijd. Er zijn hele bevolkingsgroepen die zich (terecht) niet veilig voelen bij de aanwezigheid van politie omdat ze bang zijn anders behandeld te worden, of aangesproken te worden op hun identiteit of culturele achtergrond. Dit soort zaken staan vrijwel dagelijks in het nieuws; het is een maatschappelijk probleem.

Wat houdt dat in; overlast willen we niet op de trein. Beveiligers van NS zelf, de V&S, zijn vakmensen en meer op hun kerntaken gericht. De trein en het station is hun werkgebied en hun expertise. Ze zijn de juisten om een oogje in het zeil te houden. Inzet van politie is een machtsmiddel, omdat de politie zich eerder intimiderend of gewelddadig op zal stellen in lastige situaties. En dus juist slecht voor het gevoel van veiligheid dat treinreizigers verdienen. Het liefst houdt iedereen ze zo ver mogelijk weg van het OV, want de sector kan zelf veel beter en gepaster handhaven.

Reputatie 6

Maar het staat of valt natuurlijk met capaciteit. Meer BOA’s van V&S is kan een oplossing zijn.

NS is wat dit betreft blijven steken in het geitenwollen sokken tijdperk van "oom agent is je beste vriend".

Totaal niet meer van deze tijd. Er zijn hele bevolkingsgroepen die zich (terecht) niet veilig voelen bij de aanwezigheid van politie omdat ze bang zijn anders behandeld te worden, of aangesproken te worden op hun identiteit of culturele achtergrond. Dit soort zaken staan vrijwel dagelijks in het nieuws; het is een maatschappelijk probleem.

Wat houdt dat in; overlast willen we niet op de trein. Beveiligers van NS zelf, de V&S, zijn vakmensen en meer op hun kerntaken gericht. De trein en het station is hun werkgebied en hun expertise. Ze zijn de juisten om een oogje in het zeil te houden. Inzet van politie is een machtsmiddel, omdat de politie zich eerder intimiderend of gewelddadig op zal stellen in lastige situaties. En dus juist slecht voor het gevoel van veiligheid dat treinreizigers verdienen. Het liefst houdt iedereen ze zo ver mogelijk weg van het OV, want de sector kan zelf veel beter en gepaster handhaven.

Maar we hebben niet overal Veiligheid en Service. Ook wij zijn afhankelijk van wat er beschikbaar is. Als ik op weesp problemen heb en ik moet assistentie hebben, kan de meldkamer wel V&S sturen vanaf amsterdam, maar ook politie inschakelen. Dan heb ik liever politie, omdat V&S anders met ondercapaciteit kan komen in Amsterdam. 

 

 

Totaal niet meer van deze tijd. Er zijn hele Inzet van politie is een machtsmiddel, omdat de politie zich eerder intimiderend of gewelddadig op zal stellen in lastige situaties. En dus juist slecht voor het gevoel van veiligheid dat treinreizigers verdienen. Het liefst houdt iedereen ze zo ver mogelijk weg van het OV, want de sector kan zelf veel beter en gepaster handhaven.

Beetje vreemde visie op de politie. 

Reputatie 6

 

 

Totaal niet meer van deze tijd. Er zijn hele Inzet van politie is een machtsmiddel, omdat de politie zich eerder intimiderend of gewelddadig op zal stellen in lastige situaties. En dus juist slecht voor het gevoel van veiligheid dat treinreizigers verdienen. Het liefst houdt iedereen ze zo ver mogelijk weg van het OV, want de sector kan zelf veel beter en gepaster handhaven.

Beetje vreemde visie op de politie. 

Het is niet zo een vreemde visie op de politie als je tot een van de meest aangesproken groepen behoort. Kleur, kleding, taal en nog wat andere kenmerken maken je een doelwit van zowel BOA als politie. Omdat het grootste deel van mijn bekenden en vrienden “van kleur” zijn hoor ik dat vaak. Soms is het ook wel leuk om te zien hoe BOA of agent denken uitgescholden te worden als een kind, in een door hun niet begrepen taal, iets zegt wat helemaal niet over de agenten gaat. Maar de reactie is soms… alsof ze worden aangevallen door een troep wolven.

 

Maar we hebben niet overal Veiligheid en Service. Ook wij zijn afhankelijk van wat er beschikbaar is. Als ik op weesp problemen heb en ik moet assistentie hebben, kan de meldkamer wel V&S sturen vanaf amsterdam, maar ook politie inschakelen. Dan heb ik liever politie, omdat V&S anders met ondercapaciteit kan komen in Amsterdam. 

Die zitten over het algemeen in het personeelsverblijf in Amsterdam dus zo snel zal er geen onder capaciteit komen.

Reputatie 6

Maar we hebben niet overal Veiligheid en Service. Ook wij zijn afhankelijk van wat er beschikbaar is. Als ik op weesp problemen heb en ik moet assistentie hebben, kan de meldkamer wel V&S sturen vanaf amsterdam, maar ook politie inschakelen. Dan heb ik liever politie, omdat V&S anders met ondercapaciteit kan komen in Amsterdam. 

Die zitten over het algemeen in het personeelsverblijf in Amsterdam dus zo snel zal er geen onder capaciteit komen.

Oke daar heb je gelijk in😂😂

Reageer