beantwoord

Overstaptijd Roosendaal

  • 11 October 2023
  • 32 reacties
  • 898 Bekeken

Het zou NS sieren eens een plaatselijke ervaring op te doen met overstappen in Roosendaal. De tijd en de meestal af te leggen afstand dragen ertoe bij de trein vaak te zien wegrijden richting Vlissingen.

icon

Beste antwoord door Rene74 11 October 2023, 20:42

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 5

Breda lijkt me ook allesbehalve een knelpunt in deze. Daar verandert immers niets. De huidige trein Zwolle-Roosendaal rijdt daar nu al langs, en blijft dat doen.

Ja, als je de trein Roosendaal - Zwolle zou verlengen naar Vlissingen verandert er inderdaad niets, maar als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal verlengt naar Breda wel.

 

En 3 IC's + 1 sprinter is natuurlijk gekkenwerk voor de Zeeuwse Lijn, zelfs met een storing waarbij er nog maar 1 trein per uur rijdt zit de trein niet vol na Bergen op Zoom in de richting van Vlissingen.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat in deze kwestie ook niet om het verlengen, het gaat om 2 treinen samenvoegen. Dus de huidige IC Zwolle-Roosendaal en de huidige sprinter Roosendaal-Vlissingen. Er gaan geen extra treinen rijden.

Daaruit ontstaat dan 1 nieuwe trein: Zwolle-Vlissingen. Het resultaat is echter wel dat beide treinen verlengd zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Twee kerende treinseries aan elkaar knopen lost zo ongeveer in één keer de capaciteitsproblemen op in Roosendaal. Zo keren we een beetje terug naar de situatie van 1970 toen er 1x per uur een IC reed van Zwolle naar Vlissingen die op de Zeeuwse Lijn op alle stations stopte.

Reputatie 5

Het gaat in deze kwestie ook niet om het verlengen verlengen, het gaat om 2 treinen samenvoegen. Dus de huidige IC Zwolle-Roosendaal en de huidige sprinter Roosendaal-Vlissingen. Er gaan geen extra treinen rijden.

Daaruit ontstaat dan 1 nieuwe trein: Zwolle-Vlissingen. Het resultaat is echter wel dat beide treinen verlengd zijn.

Nog meer VIRM's op de Zeeuwse Lijn 😬, is ie daar wel klaar voor?

Het klinkt als een mooi plan, maar iets in mij zegt dat het een slecht plan is en ik weet niet wat. 😅

 

Past dat wel in de dienstregeling? De sprinter rijdt namelijk om het uur (:08) en de IC Zwolle - Roosendaal aankomst om het halfuur (:03 en :33), in de andere richting is dat voor de sprinter (:53) en de IC Roosendaal - Zwolle (:27 en :57)

 

Hoe wil je dat doen in de weekenden en avonden, en hoe los je die halfuur op? Gewoon afwisselend rijden? En in de avonden en weekenden gewoon de normale IC Roosendaal - Zwolle 2 maal per uur?

Reputatie 7
Badge +1

Nog meer VIRM's op de Zeeuwse Lijn 😬, is ie daar wel klaar voor?

 

Daar gaan we achter komen 😅

 

Hoe wil je dat doen in de weekenden en avonden, en hoe los je die halfuur op? Gewoon afwisselend rijden? En in de avonden en weekenden gewoon de normale IC Roosendaal - Zwolle 2 maal per uur?

Hoe en hoe vaak deze trein zal gaan rijden, mits dit plan doorgaat, ben ik wel benieuwd naar. Want de sprinter rijdt inderdaad slechts enkel op bepaalde tijden en maar één keer per uur. Maar als er geen extra treinen gaan rijden en de bestaande treinen (uit Amsterdam) gehandhaafd blijven, dan zal de verlenging hooguit op tijden van de huidige sprinters gaan neem ik aan.

Reputatie 7

Ik snap niet dat de Provincie Zeeland zo vasthoudt aan 2x een IC Amsterdam per uur. Het lijkt me dat er dagelijks meer Zeeuwen naar Breda / Tilburg gaan dan helemaal naar Amsterdam ! In Breda en Tilburg zit veel school- en werkgelegenheid. 2 verschillende eindbestemmingen geeft veel meer keuze en directe bestemming - dan heeft iedereen een voordeel en is niet steeds dezelfde reizigersgroep de dupe van de krappe overstap.

Ideaal zou zijn om en om een IC Vlissingen - Amsterdam en een IC  Vlissingen - Zwolle (op het andere halfuur op de IJssellijn dan een IC Zwolle - Roosendaal, zodat dat traject 2x per uur bediend blijft). Aangevuld met een kleine sprinter er tussendoor Vlissingen - Dordrecht (dus een doortrekking van de huidige zeer rustige Sprinter Roosendaal - Dordrecht).

Reputatie 5

Ik snap niet dat de Provincie Zeeland zo vasthoudt aan 2x een IC Amsterdam per uur. Het lijkt me dat er dagelijks meer Zeeuwen naar Breda / Tilburg gaan dan helemaal naar Amsterdam ! In Breda en Tilburg zit veel school- en werkgelegenheid. 2 verschillende eindbestemmingen geeft veel meer keuze en directe bestemming - dan heeft iedereen een voordeel en is niet steeds dezelfde reizigersgroep de dupe van de krappe overstap.

Ideaal zou zijn om en om een IC Vlissingen - Amsterdam en een IC  Vlissingen - Zwolle (op het andere halfuur op de IJssellijn dan een IC Zwolle - Roosendaal, zodat dat traject 2x per uur bediend blijft). Aangevuld met een kleine sprinter er tussendoor Vlissingen - Dordrecht (dus een doortrekking van de huidige zeer rustige Sprinter Roosendaal - Dordrecht)

Het is volgens NS net geen 50/50, Ruim 40 procent gaat richting Breda, de overige dus naar Amsterdam. Haalt natuurlijk niet weg dat een goeie connectie met Breda dus in principe net zo belangerijk is als met Amsterdam.

 

Zeeuwen zijn koppig, misschien komt het daardoor 😄.

 

Er is trouwens niet alleen belangstelling voor op het Zeeuwse Spoor, Noord-Brabant wilt het namelijk ook.

Reageer