Skip to main content

Het zou NS sieren eens een plaatselijke ervaring op te doen met overstappen in Roosendaal. De tijd en de meestal af te leggen afstand dragen ertoe bij de trein vaak te zien wegrijden richting Vlissingen.

Hier is al veel over gezegd maar het schijnt niet anders te kunnen door te beperkte ruimte op het station. De binnenkomende trein uit Zwolle kan pas aankomen als de trein naar Zwolle is vertrokken. De een moet op de ander wachten. Het luistert dus erg nauw. Het is een gok of deze overstap gehaald wordt. Soms is het daarnaast ook nog ver lopen, van het ene uiteinde van het perron naar het andere. Soms wacht de trein netjes.... maar vaak ook niet en moet je een halfuur wachten. Als je dan al een lange reis erop hebt zitten, is dat uiterst vervelend - nóg langer onderweg naar Bergen op Zoom of Zeeland.

De afgelopen twee weken waren fijn, toen reed de trein uit Zwolle zelf door haar Vlissingen. Ideaal, was dit maar altijd zo. Zo was de situatie vroeger ook trouwens.


Die overstap is bekend, maar daar is eigenlijk niets aan te veranderen. Hij is helemaal doorgerekend maar er is niets lokaal aan te passen, zonder dat de hele dienstregeling op de schop moet.


gewoon een kwestie van een paar minuutjes wachten indien nodig, maar ook daar is het spoor zogenaamd te vol om zoiets te doen ;) 


gewoon een kwestie van een paar minuutjes wachten indien nodig, maar ook daar is het spoor zogenaamd te vol om zoiets te doen ;) 

Als je een paar minuten wacht richting Breda kan de trein uit Breda niet binnenkomen en missen die reizigers de aansluiting naar Vlissingen. En de trein naar Vlissingen kan niet wachten vanwege de bootaansluiting.

Het is simpel op te lossen door de trein uit Vlissingen te laten doorrijden naar Breda-Zwolle v.v. en de reizigers van/naar Rotterdam te laten overstappen. Maar dat wil de Provincie Zeeland niet.


gewoon een kwestie van een paar minuutjes wachten indien nodig, maar ook daar is het spoor zogenaamd te vol om zoiets te doen ;) 

Wachten gebeurt ook wel regelmatig. Maar je hebt geen zekerheid hierop. Al enkele keren heb ik meegemaakt dat de Sprinter van -08 netjes wacht op de overstappers en uiteindelijk met 4 of 5 minuten vertraging vertrekt. Tegen de tijd dat die Sprinter in Goes is, is die vertraging er steeds alweer uit en komt de trein verder keurig op tijd aan.

 


klopt die ervaring had ik enkele jaren geleden ook regelmatig. 


Goed nieuws: vanaf eind 2025 komt er een rechtstreekse trein vanuit Zeeland naar Breda en Zwolle, doordat de sprinter Vlissingen-Roosendaal gekoppeld wordt aan de intercity Roosendaal-Zwolle.


Goed nieuws: vanaf eind 2025 komt er een rechtstreekse trein vanuit Zeeland naar Breda en Zwolle, doordat de sprinter Vlissingen-Roosendaal gekoppeld wordt aan de intercity Roosendaal-Zwolle.

Dit nieuws is tot nu toe alleen gemeld door de PZC maar bijv. niet door de Brabantse kranten. Ik vraag me af wat de status er van is, is het een concreet plan van NS of een wens van de Provincie Zeeland?

Ik laat me graag verrassen maar houd nog even een slag om de arm. Te meer omdat NS hier in zijn productieplan voor 2026 geen melding van heeft gedaan.


Goed nieuws: vanaf eind 2025 komt er een rechtstreekse trein vanuit Zeeland naar Breda en Zwolle, doordat de sprinter Vlissingen-Roosendaal gekoppeld wordt aan de intercity Roosendaal-Zwolle.

Dat zal dan alleen op doordeweekse dagen zijn. In de weekenden en op feestdagen wordt er twee maal per uur naar de Randstad gereden. 


De betreffende sprinter rijdt nu ook slechts één keer per uur toch? Ben dan wel benieuwd hoe ze e.a. gaan invullen. Want er gaan volgens het artikel geen extra treinen rijden. Dus dat zou dan betekenen dat één van de twee intercity's per uur uit Zwolle doorrijdt naar Vlissingen?

Verder moet er ook weer met materieel geschoven worden. Want de intercity rijdt met VIRM en de sprinter met SNG.


Hoe dan ook, het is nu een draak van een overstap. Een aantal jaren van Breda naar Bergen op Zoom geforensd per trein. Van de 5 dagen minimaal twee dagen minimaal één overstap gemist. En de meest uiteenlopende overstappen gehad. Van spoor 3a naar 4a of 4b (heen). Van spoor 4a of 4b naar 3a en zelfs onverwacht van spoor 1b naar 3a (terug). Steeds vaker de auto genomen om van deur tot deur 30 minuten kwijt te zijn. Met gehaalde overstap per trein was dit 45 minuten en te doen, bij gemiste overstap 1:15 uur! En dat gebeurde te vaak. 


De betreffende sprinter rijdt nu ook slechts één keer per uur toch? Ben dan wel benieuwd hoe ze e.a. gaan invullen. Want er gaan volgens het artikel geen extra treinen rijden. Dus dat zou dan betekenen dat één van de twee intercity's per uur uit Zwolle doorrijdt naar Vlissingen?

Verder moet er ook weer met materieel geschoven worden. Want de intercity rijdt met VIRM en de sprinter met SNG.

Het kan ook zijn dat de beide stoppende treinen uit Vlissingen gaan doorrijden naar Zwolle. Op ma-vr overdag is er dan daarnaast ieder uur een snelle intercity van Zeeland naar Amsterdam.

Het blijft vaag dat dit verhaal op de site van PZC wordt gemeld maar helemaal nergens anders, ook niet in het productieplan van NS voor 2026.

Op somda werd gesuggereerd dat als de sprinter eens per uur als intercity gaat doorrijden naar Zwolle dit wellicht met sprinter materieel zou gaan gebeuren en daarmee dan intercitymaterieel kan worden vrijgemaakt.


Bericht in PZC komt naar aanleiding van deze brief denk ik (brief 14 mei):

https://www.zeeland.nl/zoeken?search_api_fulltext=breda&sort_bef_combine=display_date_DESC

 

 


Op somda werd gesuggereerd dat als de sprinter eens per uur als intercity gaat doorrijden naar Zwolle dit wellicht met sprinter materieel zou gaan gebeuren en daarmee dan intercitymaterieel kan worden vrijgemaakt.

Dat mag je toch niet hopen. Dat hebben ze een aantal jaar terug (ik dacht vanwege het uit dienst zijn van DDZ destijds) ook geprobeerd. Toen reed er SNG. Dat kon rekenen op een hoop klachten (waar NS zich zelfs genoodzaakt voelde om op te reageren bij het weer in dienst stellen van DDZ), en zo snel het kon weer DDZ inzette op deze lijn. Nu rijdt er enkel VIRM, wat in Zeeland overigens ook rijdt op de wel overal stoppende intercity.

 


Nu ook een nieuwsbericht van Omroep Zeeland: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16530321/provincie-wil-directe-treinverbinding-met-breda-want-de-overstap-is-te-krap

Het is wel de bedoeling dat beide huidige treinen naar Amsterdam gewoon blijven rijden zoals ze dat nu ook doen.

De plannen zijn tot nu toe slechts nog een verzoek vanuit de provincie richting NS en het rijk. Maar feit is dat men van de vervelende overstap op Roosendaal af wil.


Nu ook een nieuwsbericht van Omroep Zeeland: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16530321/provincie-wil-directe-treinverbinding-met-breda-want-de-overstap-is-te-krap

Het is wel de bedoeling dat beide huidige treinen naar Amsterdam gewoon blijven rijden zoals ze dat nu ook doen.

De plannen zijn tot nu toe slechts nog een verzoek vanuit de provincie richting NS en het rijk. Maar feit is dat men van de vervelende overstap op Roosendaal af wil.

Wat ik al vermoedde: het zijn (nog duurdere) wensen van de Provincie. Als de verbindingen naar Amsterdam ook nog gehandhaafd moeten worden betekent dat dus vier treinen per uur op de Zeeuwse lijn, allemaal te rijden met intercitymaterieel. Het gebrek aan realiteitszin bij de Provincie begint lachwekkende vormen aan te nemen.

Overigens moet de PZC zich schamen voor het hoge gehalte aan nepnieuws in hun artikel 


Ik vind 'nepnieuws' een groot woord. Het artikel is niet onjuist, maar wellicht wat suggestief opgesteld. En dat vind ik gezien de informatie die de provincie Zeeland openbaar heeft staan niet raar.

Op de pagina die Rene74 al stuurde, staat o.a. deze brief. Daarin staat -als voorgesteld besluit- het volgende: “De sprinter Vlissingen – Roosendaal wordt vanaf dienstregeling 2026 – voor ten minste 3 jaar – gekoppeld aan de IC over de IJssellijn en wordt daarmee een directe trein tussen Vlissingen, Breda en verder naar Zwolle.”

In deze brief, die op dezelfde pagina staat, lijkt het echter wel dat de trein wel al gaat rijden per december 2025 en dat de afspraken al rond zijn. Aan de brief te lezen, is het artikel van PZC gebaseerd op deze laatste brief. Er zijn zelfs zinnen letterlijk overgenomen.

Vooralsnog lijkt het dat de provincie Zeeland met deze strategie akkoord is en het op deze manier wil gaan uitvoeren, maar dat enkel NS en het Rijk nog meegenomen moeten worden in deze afspraken.


Ik vind 'nepnieuws' een groot woord. Het artikel is niet onjuist, maar wellicht wat suggestief opgesteld. En dat vind ik gezien de informatie die de provincie Zeeland openbaar heeft staan niet raar.

Op de pagina die Rene74 al stuurde, staat o.a. deze brief. Daarin staat -als voorgesteld besluit- het volgende: “De sprinter Vlissingen – Roosendaal wordt vanaf dienstregeling 2026 – voor ten minste 3 jaar – gekoppeld aan de IC over de IJssellijn en wordt daarmee een directe trein tussen Vlissingen, Breda en verder naar Zwolle.”

In deze brief, die op dezelfde pagina staat, lijkt het echter wel dat de trein wel al gaat rijden per december 2025 en dat de afspraken al rond zijn. Aan de brief te lezen, is het artikel van PZC gebaseerd op deze laatste brief. Er zijn zelfs zinnen letterlijk overgenomen.

Vooralsnog lijkt het dat de provincie Zeeland met deze strategie akkoord is en het op deze manier wil gaan uitvoeren, maar dat enkel NS en het Rijk nog meegenomen moeten worden in deze afspraken.

Overigens wordt er wel gezegd dat het Rijk en NS positief reageren op het voorstel, alleen dan moet er wel de ruimte voor zijn (die er niet is) en het kan een oplossing zijn voor de korte termijn, maar zodra dat compensatiepotje leeg is zal het er waarschijnlijk niet meer zijn…

 

Ik neem aan dat NS die overstaptijd allang aangepakt had als die mogelijkheid er was.


Nu ook een nieuwsbericht van Omroep Zeeland: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16530321/provincie-wil-directe-treinverbinding-met-breda-want-de-overstap-is-te-krap

Het is wel de bedoeling dat beide huidige treinen naar Amsterdam gewoon blijven rijden zoals ze dat nu ook doen.

De plannen zijn tot nu toe slechts nog een verzoek vanuit de provincie richting NS en het rijk. Maar feit is dat men van de vervelende overstap op Roosendaal af wil.

Wat ik al vermoedde: het zijn (nog duurdere) wensen van de Provincie. Als de verbindingen naar Amsterdam ook nog gehandhaafd moeten worden betekent dat dus vier treinen per uur op de Zeeuwse lijn, allemaal te rijden met intercitymaterieel. Het gebrek aan realiteitszin bij de Provincie begint lachwekkende vormen aan te nemen.

Overigens moet de PZC zich schamen voor het hoge gehalte aan nepnieuws in hun artikel 

De huidige dienstregeling wordt gewoon behouden de sprinter Vlissingen - Roosendaal wordt alleen verlengd naar Breda. Althans, zo lees ik het. En dit zou ook de meest logische keuze zijn.

 

Ik zie trouwens niet veel positiefs in jouw comments als het om het Zeeland gaat, jammer.


Overigens wordt er wel gezegd dat het Rijk en NS positief reageren op het voorstel, alleen dan moet er wel de ruimte voor zijn (die er niet is)

Waar zitten de beperking voor deze trein dan?

Tijdens werkzaamheden wordt er soms (een poosje terug nog) ook gereden van Zwolle naar Vlissingen. Het is qua dienstregeling wel mogelijk. Wat ik niet weet, is of toen de sprinter ook nog reed naast de IC uit Zwolle.


Tijdens werkzaamheden wordt er soms (een poosje terug nog) ook gereden van Zwolle naar Vlissingen. Het is qua dienstregeling wel mogelijk. Wat ik niet weet, is of toen de sprinter ook nog reed naast de IC uit Zwolle.

Die reed niet. Als Roosendaal-Dordrecht eruit ligt, rijdt de IC uit Zwolle vaak door naar Vlissingen. In Breda stappen de mensen uit de Randstad over. Vanaf Roosendaal stopt deze trein dan op alle stations. Zo worden alle stations 2x per uur bediend. Zo heb ik het steeds meegemaakt.


Overigens wordt er wel gezegd dat het Rijk en NS positief reageren op het voorstel, alleen dan moet er wel de ruimte voor zijn (die er niet is)

Waar zitten de beperking voor deze trein dan?

Tijdens werkzaamheden wordt er soms (een poosje terug nog) ook gereden van Zwolle naar Vlissingen. Het is qua dienstregeling wel mogelijk. Wat ik niet weet, is of toen de sprinter ook nog reed naast de IC uit Zwolle.

Volgens mij is het te druk op Breda met treinen om er ook nog een Sprinter bij te doen (had ik ergens in een topic gelezen), een paar weken terug met de werkzaamheden in Tilburg reed de sprinter Roosendaal - Breda 2x per uur waarvan er 1 per uur was doorgetrokken naar Vlissingen en een aantal maanden terug had je de sprinter Bergen op Zoom - Breda (Dit was in het weekend).

 

Overigens weet ik niet of ze de sprinter ook zullen laten rijden in de avonden en weekenden, maar ik gok van niet.

 

De overstaptijd in Roosendaal kan ook niet aangepast worden door een te krappe dienstregeling, je hebt nu al vaak dat andere treinen in Roosendaal vertraging vatten omdat er 1 vertraging heeft, als voorbeeld Sprinter Roosendaal - Vlissingen en sneltrein IC Amsterdam Centraal - Vlissingen. De sprinter kan niet rijden zolang de IC nog niet vertrokken is richting Bergen op Zoom (Anders krijgt de IC vertraging op het Zeeuwse Spoor, aangezien er weinig inhaalmogelijkheden zijn en de sprinter overal moet stoppen)


Het lijkt me logistiek uitstekende oplossing om twee in Roosendaal kerende treinseries aan elkaar te koppelen. Er zal dan wel overcapaciteit zijn op de Zeeuwse Lijn, maar dan kan in ieder geval de groei van de reizigersaantallen opgevangen worden.


Breda lijkt me ook allesbehalve een knelpunt in deze. Daar verandert immers niets. De huidige trein Zwolle-Roosendaal rijdt daar nu al langs, en blijft dat doen.


Het lijkt me logistiek uitstekende oplossing om twee in Roosendaal kerende treinseries aan elkaar te koppelen. Er zal dan wel overcapaciteit zijn op de Zeeuwse Lijn, maar dan kan in ieder geval de groei van de reizigersaantallen opgevangen worden.

Ja en de overcapaciteit op de Zeeuwse Lijn is dus de reden waarom NS het niet wil, er wordt al geen winst gedraaid op die lijn en dan besluit je om nog meer in te zetten dan nodig 🤷‍♂️.

 

We moeten het doen met wat we hebben en dat is dus 1 sprinter, en 2 intercities. De provincie wil niet dat er een IC Amsterdam ten kosten gaat van de connectie met Breda, dus de 2 IC's vallen al weg en dan blijft de sprinter over, die wel prima verlengd kan worden.

 

Een suggestie zoals Vlissingen - Amsterdam, Roosendaal - Zwolle en Vlissingen - Zwolle, Roosendaal - Amsterdam afwisselend van elkaar om het half uur is hier ook al tig keren gemaakt, maar De PrOvInCiE WiL GeEn IC AmStErDaM OpGeVeN en is misschien iets moeilijker te doen dan een sprinter verlengen. Dan blijf je ook wel zitten met die verschikkelijke overstap EN een onregelmatige (er zit wel regelmaat in maar toch) dienstregeling.

 

Het blijft echt bij NS en het Rijk, en ze zijn er positief over. Dus misschien komt het er *ooit* van.


Reageer