Het zou NS sieren eens een plaatselijke ervaring op te doen met overstappen in Roosendaal. De tijd en de meestal af te leggen afstand dragen ertoe bij de trein vaak te zien wegrijden richting Vlissingen.
Breda lijkt me ook allesbehalve een knelpunt in deze. Daar verandert immers niets. De huidige trein Zwolle-Roosendaal rijdt daar nu al langs, en blijft dat doen.
Ja, als je de trein Roosendaal - Zwolle zou verlengen naar Vlissingen verandert er inderdaad niets, maar als je de sprinter Vlissingen - Roosendaal verlengt naar Breda wel.
En 3 IC's + 1 sprinter is natuurlijk gekkenwerk voor de Zeeuwse Lijn, zelfs met een storing waarbij er nog maar 1 trein per uur rijdt zit de trein niet vol na Bergen op Zoom in de richting van Vlissingen.
Het gaat in deze kwestie ook niet om het verlengen, het gaat om 2 treinen samenvoegen. Dus de huidige IC Zwolle-Roosendaal en de huidige sprinter Roosendaal-Vlissingen. Er gaan geen extra treinen rijden.
Daaruit ontstaat dan 1 nieuwe trein: Zwolle-Vlissingen. Het resultaat is echter wel dat beide treinen verlengd zijn.
Twee kerende treinseries aan elkaar knopen lost zo ongeveer in één keer de capaciteitsproblemen op in Roosendaal. Zo keren we een beetje terug naar de situatie van 1970 toen er 1x per uur een IC reed van Zwolle naar Vlissingen die op de Zeeuwse Lijn op alle stations stopte.
Het gaat in deze kwestie ook niet om het verlengen verlengen, het gaat om 2 treinen samenvoegen. Dus de huidige IC Zwolle-Roosendaal en de huidige sprinter Roosendaal-Vlissingen. Er gaan geen extra treinen rijden.
Daaruit ontstaat dan 1 nieuwe trein: Zwolle-Vlissingen. Het resultaat is echter wel dat beide treinen verlengd zijn.
Nog meer VIRM's op de Zeeuwse Lijn , is ie daar wel klaar voor?
Het klinkt als een mooi plan, maar iets in mij zegt dat het een slecht plan is en ik weet niet wat.
Past dat wel in de dienstregeling? De sprinter rijdt namelijk om het uur (:08) en de IC Zwolle - Roosendaal aankomst om het halfuur (:03 en :33), in de andere richting is dat voor de sprinter (:53) en de IC Roosendaal - Zwolle (:27 en :57)
Hoe wil je dat doen in de weekenden en avonden, en hoe los je die halfuur op? Gewoon afwisselend rijden? En in de avonden en weekenden gewoon de normale IC Roosendaal - Zwolle 2 maal per uur?
Nog meer VIRM's op de Zeeuwse Lijn , is ie daar wel klaar voor?
Daar gaan we achter komen
Hoe wil je dat doen in de weekenden en avonden, en hoe los je die halfuur op? Gewoon afwisselend rijden? En in de avonden en weekenden gewoon de normale IC Roosendaal - Zwolle 2 maal per uur?
Hoe en hoe vaak deze trein zal gaan rijden, mits dit plan doorgaat, ben ik wel benieuwd naar. Want de sprinter rijdt inderdaad slechts enkel op bepaalde tijden en maar één keer per uur. Maar als er geen extra treinen gaan rijden en de bestaande treinen (uit Amsterdam) gehandhaafd blijven, dan zal de verlenging hooguit op tijden van de huidige sprinters gaan neem ik aan.
Ik snap niet dat de Provincie Zeeland zo vasthoudt aan 2x een IC Amsterdam per uur. Het lijkt me dat er dagelijks meer Zeeuwen naar Breda / Tilburg gaan dan helemaal naar Amsterdam ! In Breda en Tilburg zit veel school- en werkgelegenheid. 2 verschillende eindbestemmingen geeft veel meer keuze en directe bestemming - dan heeft iedereen een voordeel en is niet steeds dezelfde reizigersgroep de dupe van de krappe overstap.
Ideaal zou zijn om en om een IC Vlissingen - Amsterdam en een IC Vlissingen - Zwolle (op het andere halfuur op de IJssellijn dan een IC Zwolle - Roosendaal, zodat dat traject 2x per uur bediend blijft). Aangevuld met een kleine sprinter er tussendoor Vlissingen - Dordrecht (dus een doortrekking van de huidige zeer rustige Sprinter Roosendaal - Dordrecht).
Ik snap niet dat de Provincie Zeeland zo vasthoudt aan 2x een IC Amsterdam per uur. Het lijkt me dat er dagelijks meer Zeeuwen naar Breda / Tilburg gaan dan helemaal naar Amsterdam ! In Breda en Tilburg zit veel school- en werkgelegenheid. 2 verschillende eindbestemmingen geeft veel meer keuze en directe bestemming - dan heeft iedereen een voordeel en is niet steeds dezelfde reizigersgroep de dupe van de krappe overstap.
Ideaal zou zijn om en om een IC Vlissingen - Amsterdam en een IC Vlissingen - Zwolle (op het andere halfuur op de IJssellijn dan een IC Zwolle - Roosendaal, zodat dat traject 2x per uur bediend blijft). Aangevuld met een kleine sprinter er tussendoor Vlissingen - Dordrecht (dus een doortrekking van de huidige zeer rustige Sprinter Roosendaal - Dordrecht)
Het is volgens NS net geen 50/50, Ruim 40 procent gaat richting Breda, de overige dus naar Amsterdam. Haalt natuurlijk niet weg dat een goeie connectie met Breda dus in principe net zo belangerijk is als met Amsterdam.
Zeeuwen zijn koppig, misschien komt het daardoor .
Er is trouwens niet alleen belangstelling voor op het Zeeuwse Spoor, Noord-Brabant wilt het namelijk ook.
Inmiddels heeft NS het plan in de dienstregeling 2026 opgenomen: https://www.pzc.nl/middelburg/ns-directeur-koolmees-blij-met-verdwijnen-van-overstap-in-roosendaal-het-was-of-rennen-of-wachten~a8422b13/
1 keer per uur gaat er een trein uit Vlissingen naar Zwolle rijden. De treinen zullen niet met sprinters gaan rijden, de sprinters verdwijnen dus van de Zeeuwse Lijn.
Intussen wordt het door meerdere bronnen bevestigd, maar dan wel pas vanaf Dienstregeling 2026.
ook de NS zelf: https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-en-zwolle/
Het is alleen nog niet duidelijk of de huidige snelle IC (Vliss-M’burg-Goes-BoZ-R’daal) dan doorrijdt naar 020 of Zwolle, dat vermeld het bericht niet...
Intussen wordt het door meerdere bronnen bevestigd, maar dan wel pas vanaf Dienstregeling 2026.
ook de NS zelf: https://nieuws.ns.nl/zeeland-krijgt-directe-verbinding-met-brabantse-steden-El-zwolle/
Het is alleen nog niet duidelijk of de huidige snelle IC (Vliss-M’burg-Goes-BoZ-R’daal) dan doorrijdt naar 020 of Zwolle, dat vermeld het bericht niet..
Dat zal mettertijd wel duidelijk worden. De eerste trein gaat pas half december 2025 rijden. Lijkt mij dat die info nu niet interessant is. Kunnen ook in de tussentijd ook nog allerlei wijzigingen plaatsvinden.
Ik neem aan dat ze bij het bedenken dat de trein naar Zwolle rijdt, ook nagedacht hebben waar ie stopt. Dat ze nu nog niet vertellen hoe het wordt, is iets anders.
Maar ik ben wel blij dat de krappe overstap straks eens per uur niet meer hoeft!
Ik neem aan dat ze bij het bedenken dat de trein naar Zwolle rijdt, ook nagedacht hebben waar ie stopt. Dat ze nu nog niet vertellen hoe het wordt, is iets anders.
Maar ik ben wel blij dat de krappe overstap straks eens per uur niet meer hoeft!
Aan de stops verandert niets. Op de Zeeuwse lijn overal, vanaf Roosendaal op dezelfde stations als nu.
Die ene snelle IC per uur rijdt dan dus nog steeds naar 020?
Gelukkig woon ik in BoZ, dus geen last van al die stops in Zeeland als ik naar Breda of verder wil
Die ene snelle IC per uur rijdt dan dus nog steeds naar 020?
Gelukkig woon ik in BoZ, dus geen last van al die stops in Zeeland als ik naar Breda of verder wil
Ja, de sprinter uit Vlissingen wordt in Roosendaal gekoppeld aan een van de beide treinen naar Zwolle. Dat is alles wat er wordt veranderd.
Drie keer per uur een VIRM lijkt me overigens veel te veel gezien het betrekkelijk geringe aantal reizigers. Ik denk dat zodra de Zeeuwse compensatiegelden op zijn dit aanbod financieel niet te handhaven is en dus maar voor enkele jaren zal zijn.
ik heb nog nooit een SNG en een VIRM aan elkaar gekoppeld zien rijden, dat wordt een primeur!
Het lijkt mij logischer om de bestaande VIRM vanuit Zwolle naar R’daal door te laten rijden naar Vlissingen…
De huidige stoptrein van R’daal naar Vlissingen die uit 020 komt is ook een VIRM
ik heb nog nooit een SNG en een VIRM aan elkaar gekoppeld zien rijden, dat wordt een primeur!
Ik bedoel het koppelen van twee treinseries, niet het koppelen van fysieke treinstellen.
Het lijkt mij logischer om de bestaande VIRM vanuit Zwolle naar R’daal door te laten rijden naar Vlissingen…
Dat is ook wat er gebeurt, de trein uit Zwolle zal na Roosendaal doorrijden naar Vlissingen in het dienstregelingpad van de huidige sprinter. Omdat deze trein dan met VIRM rijdt zal de rijtijd op het Zeeuwse stuk 4 minuten langer worden dan nu omdat VIRM wat trager is dan SNG.
Maar waarom (weer.....) hier herplaatsen, het stond toch al op X alwaar de geïnteresseerden het evt konden lezen
Maar waarom (weer.....) hier herplaatsen, het stond toch al op X alwaar de geïnteresseerden het evt konden lezen
Heel simpel, omdat de info hier wat houdbaarder is dan op X… en relevant voor dit topic… en omdat niet iedereen NS volgt op X.
Was die aansluiting er niet al lang?
Oh haha, grapje. Voorheen was die aansluiting er alleen met wat geluk, wat is er dan veranderd? Eerdere aankomst van IC Zwolle of latere vertrek IC Vlissingen?
Maar waarom (weer.....) hier herplaatsen, het stond toch al op X alwaar de geïnteresseerden het evt konden lezen
Is het verboden dan? Volgens mij ben jij de enige die er last van heeft . En als er meer mensen zijn die er last van hebben vallen ze in iedergeval niet op, omdat ze er geen aandacht aan besteden...
Oh haha, grapje. Voorheen was die aansluiting er alleen met wat geluk, wat is er dan veranderd? Eerdere aankomst van IC Zwolle of latere vertrek IC Vlissingen?
Ik vermoed de perronfase (3a naar 4a dus recht tegenover elkaar) i.p.v. moeten lopen waardoor een 2 minuten overstap als onhaalbaar werd gezien (en dus niet getoond in de planner).
Vergelijkbaar
Ik vermoed vanwege de werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Breda, hierdoor rijdt de sprinter Arnhem - Dordrecht nu naar Roosendaal. Hiervoor is de spooropstelling aangepast en zijn diverse treinen een paar minuutjes verschoven om alles te laten passen (de intercity's van/naar Amsterdam en Vlissingen moeten nu in beide richtingen via 4a i.p.v. dat ze zowel 4a als 4b hebben).
Ik vermoed vanwege de werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Breda, hierdoor rijdt de sprinter Arnhem - Dordrecht nu naar Roosendaal. Hiervoor is de spooropstelling aangepast en zijn diverse treinen een paar minuutjes verschoven om alles te laten passen.
Oh, dat zou kunnen. Wel jammer dat het tijdelijk is dan.
Oh haha, grapje. Voorheen was die aansluiting er alleen met wat geluk, wat is er dan veranderd? Eerdere aankomst van IC Zwolle of latere vertrek IC Vlissingen?
Ik vermoed de perronfase (3a naar 4a dus recht tegenover elkaar) i.p.v. moeten lopen waardoor een 2 minuten overstap als onhaalbaar werd gezien (en dus niet getoond in de planner).
Vergelijkbaar
Normaal is de overstap 1 minuut van de IC Zwolle-Roosendaal (aankomst :03) en IC Roosendaal-Vlissingen (vertrek :04) en dus niet haalbaar zelfs niet als ze op 3a en 4a staan. Het is meestal seconde werk en vaak vertrekt de IC naar Vlissingen zodra de IC Zwolle aankomt op Roosendaal, maar het komt ook vaak voor dat de IC Vlissingen wat vertraging heeft.
Ik heb vaker gebruik gemaakt van de snelle IC ipv de sprinter bij deze overstap voor mijn gevoel.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.