vraag

Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 september 2020
  • 10 reacties
  • 399 Bekeken

Beste allen,

 

Nog steeds reis ik in de daluren van Eindhoven naar Nijmegen/Arnhem. Zie eerdere topics over de “aansluiting” in Den Bosch:

 

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-na-18-00-42898

 

Nu is het zo dat de 2900 om .52 en .22 aankomt op 4b in Den Bosch en dan aan de overzijde kan worden overgestapt op de 3600 die om .54 en .24 vertrekt van 3b. Los van het feit dat deze overstap vaak mis gaat, blijkt deze volgende week helemaal te zijn verdwenen uit de reisplanner…

Op wo 02-09 van Eindhoven naar Nijmegen om 18:34 duurt 0:48 (aankomst 19:22). Op wo 09-09 is dit ineens 1:09 (vertrek 18:34, aankomst 19:43). Reden: de overstap in Den Bosch is verdwenen ?!

Wat blijkt, de 2900 komt vanaf 07-09 op spoor 4a aan in Den Bosch, en de 3600 vertrekt van spoor 3. Geen cross-platform overstap volgens de reisplanner dus, in de praktijk rennen. Wat is hier de logica van? Waarom kan de 3600 bijvoorbeeld niet vanaf 3a vertrekken zodat de overstap weer verschijnt in de reisplanner? Of is de intentie om deze overstap te schrappen?


10 reacties

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Reputatie 3

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.

Duidelijk! Maar hiermee is dit dus geen officiële overstap meer volgens de reisplanner dus ook geen GTBV of 1/2 minuten wachten waar vroeger sprake van was.

En de 2900 op 4b en 3600 op 3b (zoals nu ook het geval is)?

 

Badge

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Reputatie 7
Badge +3

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Treinen stoppen in Den Bosch als er spoor 3, 4,6 of 7 in de planner is aangegeven in het midden van het perron. Als er in de planner een a- of b-zijde is aangegeven stoppen ze op betreffende deel. De stopborden hebben ook allemaal twee getallen voor beide situaties. 

Badge


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Treinen stoppen in Den Bosch als er spoor 3, 4,6 of 7 in de planner is aangegeven in het midden van het perron. Als er in de planner een a- of b-zijde is aangegeven stoppen ze op betreffende deel. De stopborden hebben ook allemaal twee getallen voor beide situaties. 

Nog even gezocht maar wat ik tegen kom zouden er borden staan met maar 1 getal in de richting van Utrecht en geen treinlengteborden met 2 cijfers.  Anders is die info dus achterhaald.

Gezien hoe de wissel is gesitueerd lijkt het me dat hier ook alleen blauwe treinlengteborden staan.

@Loes   jij komt hier vaker dan dat ik er kom, zou jij eens willen kijken hoe dat op perron 3 zit met de treinlengteborden in de richting van Utrecht.

@Jeroen ik zal er de komende dagen ff opletten. Ik durf het nu niet uit mijn hoofd te zeggen.

Reputatie 3

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Dat is ook heel onlogisch omdat spoor 4b ook gewoon vrij is. 

 

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Inmiddels is deze wijziging ingegaan, het blijkt inderdaad zo te zijn dat er nog een cross-platform overstap is omdat de 2900 op 4a binnen komt en de 3600 op 3 staat. Echter is dit niet ideaal, de overstap staat namelijk niet in de reisplanner en in de praktijk is het vaak rennen omdat ze niet letterlijk tegenover elkaar staan en er maar 2 minuten tussen zit. De overstap wordt trouwens wel door conducteurs omgeroepen en staat ook op de schermen in de trein, dus hoe dat dan in elkaar zit?

Kortom mijn vraag staat nog steeds open.

Reageer