sgm vervangen

  • 9 September 2018
  • 54 reacties
  • 6253 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Een echte eindsprint 😉

Reputatie 7
Badge +3

Er blijft een SGM over in het Spoorwegmuseum en ProRail heeft er eentje (in ProRail kleuren) voor trainingsdoeleinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets ja. In ieder geval hebben de liefhebbers die nog een laatste ritje ermee willen maken genoeg keus.

Reputatie 7
Badge +1

En die ziet er zo uit:

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, eerder dit jaar had ik die foto en Twitter linkje ook al in een ander SGM topic gepost.

En bij de werkplaats in Leidschendam komt nog een kop van een SGM alsof deze door de gevel is gereden is het plan.

Reputatie 7
Badge +3

Tezijnertijd zal er vast wel ergens een foto van te zien zijn. Na al die jaren mag een SGM dan echt door een gevel heen. Iemand nog een bonbonnetje? 

Reputatie 7
Badge +1

NS zwaait na 46 jaar de eerste Sprinter uit:
https://nieuws.ns.nl/ns-zwaait-na-46-jaar-de-eerste-sprinter-uit/

 

Voor de liefhebbers, inclusief nog wat foto's van de oude/gele SGM en de CityPendels en het verschil met de huidige 🙃.

In het laatste artikel over de oude sprinters op de merwedelingelijn wordt gesproken over het feit dat ze minder snel zijn dan de huidige treinen. Dat kan wel zo zijn maar jaren geleden hebben deze zelfde sprinters ook diensten gereden op deze lijn met praktisch dezelfde reistijden dus dat zou geen probleem moeten zijn.  Toen deden ze er iets langer over maar stonden ze ook langer stil op station gorinchem

Geen slimme zet van de NS om DDM en DD-AR, wat inderdaad een enorm hoge capaciteit heeft, zo snel van de hand te doen zonder verdere ombouw naar DDZ of iets anders. Waarschijnlijk zal dat eerder aan de nogal oude locomotieven liggen: alle motorwagens zijn al in gebruik als DDZ.

 

Om één standaard stam DDM van 4 rijtuigen, meer dan 600 zitplaatsen(!), te vervangen, zijn maar liefst 3 4-delige of 4 3-delige SNG-stellen nodig. En dan nog hebben allebei die combinaties ruim 40 zitplaatsen minder! Wil je dus zo'n spitstreintje rijden, dan heb je al gauw een stuk of 12 SNG's nodig om in de buurt te komen van wat 3 DDM-stammetjes allemaal meenemen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag het ook voorbij komen. Leuk gedaan wel 🙂

Voor diegenen die nog een ritje met de SGM gaan maken: Geniet nog even van de raampjes die open kunnen 😆

Reputatie 2

In de serie 9000 is volgens treinposities ook enkele inzet van SGM vrijdag, ik ga zeker kijken of ik hem kan zien.

Reputatie 7

Nee het weer is er niet echt geschikt voor inderdaad en uiteraard rekening houden met andere reizigers. Alleen het lawaai is al irritant als die ramen open staan.

Ik zal de laatste zijn die de raampjes opendoet iig. :sweat_smile: 

Ik zat trouwens een poosje terug nog in een SGM waar met soortgelijk weer ook nog raampjes open stonden. Toen was het zelfs ietwat regenachtig.

 

Zal ongetwijfeld iemand geweest zijn die de trein wilde ventileren ivm corona.

Reputatie 7
Badge

Op Somda wordt door iemand gezegd dat tussen Sliedrecht en Geldermalsen de snelheid inderdaad maar 100 km/u is maar tussen Dordrecht en Sliedrecht zou het 130 km/u zijn. Daarnaast suggereert iemand dat het misschien niet om de maximum snelheid van de treinstellen gaat maar dat het zou kunnen dat het gaat om de aanzetsnelheid.

Ik heb daar allemaal geen verstand van en praat dus ook alleen maar iemand na. Als dat onzin is mag je dat dus gerust zeggen. :laughing:

Feit is wel dat Q-Buzz aangeeft dat ze eerst willen testen of de SGM stellen wel snel genoeg zijn en dat testen willen ze deze maand 's nachts gaan doen.

https://www.ad.nl/dordrecht/na-een-jaar-maakt-qbuzz-de-verwachtingen-nog-altijd-niet-waar~a56d3f84/


Had jouw berichtje even totaal gemist….

 

Net even de wegkennisbank bekeken. Die 130 is een kippestukkie van 4 kilometer, waar ook nog een stroomloze brug tussen zit. Dat zal het niet zijn. SGM is qua optrekken niet bepaald langzaam, maar ik weet niet hoe een Spurt optrekt, dus het zou kunnen dat daar het probleem in zit. Waar ze daar wel goed moeten gaan opletten is het remgedrag van de sprinter…….ik denk dat die compleet anders is dan wat ze daar gewend zijn.

Zoals ik al eerder aangaf,  jaren geleden reed sgm hier ook met ongeveer dezelfde rijtijden.  Dus wat het probleem ook is,  het gaat nergens over

Zoals ik al eerder aangaf,  jaren geleden reed sgm hier ook met ongeveer dezelfde rijtijden.  Dus wat het probleem ook is,  het gaat nergens over

Toen waren er minder stations.

Hopelijk gaan we SGM snel zien op dat traject. En mocht je van het materieel geen fan zijn, dan is het nog altijd beter dan helemaal geen treindienst :wink:

Reputatie 7
Badge +1

Wie nog een laatste ritje wil maken in een SGM heeft alleen deze week nog kans tussen Den Haag en Dordrecht. 

https://twitter.com/bramspoort/status/1467533642494889985

 

Volgens Somda heeft het betreffende treinstel een defect waardoor ie de werkplaats in gaat. Het is nu de vraag of, en wanneer het stel weer terug zal keren. Maar met nog 3 dagen te gaan… 

Reputatie 7

Een stukje nostalgie.

Ik weet nog dat die in dienst kwamen. Destijds woonde ik in Pijnacker en op de Hofpleinlijn werden de Sprinters uitgebreid getest. 

Naarmate er meer Sprinters instroomde, werden die ook steeds vaker in de reizigersdienst ingezet, afgewisseld met wat op de moment maar voorhanden was want voordat de Sprinters in dienst kwamen, sleten op de Hofpleinlijn de oudste treinen hun laatste kilometers: mat 46 (muizenneus), mat 54 (hondekop), mat 57 (benelux) en een enkele keer mat 64 (apekop), Wat daar reed was echt een allegaartje.

Ik herinner me ook nog de betrekkelijk lange stationnementen van de Sprinters toen die afwisselend met de oude treinen reden. De dienstregeling was gebaseerd op het oude materieel dat eigenlijk niet zo geschikt was voor de Hofpleinlijn met de vele stationnetjes en haltes op korte afstand van elkaar. 

Jaren geleden is de Hofpleinlijn omgebouwd tot metrolijn. Het had natuurlijk passend geweest,  de SGM hun afscheidsritten op de Hofpleinlijn te laten rijden. Of op de Zoetermeer- of Hoekselijn maar ook daar kan de SGM niet meer komen.

Adieu SGM. 👏

Reputatie 3

Wie nog een laatste ritje wil maken in een SGM heeft alleen deze week nog kans tussen Den Haag en Dordrecht. 

https://twitter.com/bramspoort/status/1467533642494889985

 

Of nog tussen Apeldoorn en Enschede

Reputatie 7
Badge +3

Staat zelfs vrijdagochtend vroeg nog SGM gepland in de 4623 van Den Haag naar Amsterdam en verder als 14623 naar Zwolle, waarna je ook nog door kan naar Leeuwarden. Ook mag SGM dan weer eens in de 6300 tussen Den Haag en Haarlem rijden.

 

En heb je er dan nog geen genoeg van kun je hem zaterdag misschien nog hebben als IC tussen Amsterdam en Den Haag. Het moet niet gekker worden. :grin:

 

Wie vind het nog meer vervelend dat de SGM met pensioen gaat :thinking::unamused:

 

Eeeh een SGM als IC, die trein kan maar 120 km/uur dus reken op enige vertraging.

Ik in ieder geval wel,maar word de SGM uit dienst gehaald omdat hij te oud is,of omdat hij te veel stroom verbruikt

 

Reputatie 7
Badge +3

En dan ook nog lekker korte keertijden in Den Haag, kan de opgelopen vertraging fijn doorwerken in de volgende rit. 

 

Reageer