sgm vervangen | NS Community

sgm vervangen

  • 9 September 2018
  • 54 reacties
  • 6249 Bekeken

wat voor materieel rijdt op 7600 na nieuwe dienst regeling word het nou eindelijk een keer volledig flirt of blijven die barrels van sgm's rijden of ander materieel

54 reacties

Badge
Beste Jurre,

Momenteel heeft NS nog niet genoeg modernere Sprinters om de SGM uit dienst te kunnen nemen. Vanaf december stroomt de nieuwe SNG gefaseerd in, als die volledig in dienst is en niet al te veel gebreken vertoont (prognose = 2020), wordt er oud materieel uit dienst genomen. Allereerst gaan de SGM-tweetjes (SGM's van 2 bakken) eruit, vanwege problemen met de remmen. Dan volgen de overjarige dubbeldekkers DDM-1 en DDAR, en als laatste de SGM-drietjes. (Hopen dat ik me die volgorde goed herinner... 😅)
Waarschijnlijk wordt er vanaf 2020 met Sprintermaterieel geschoven. Of er dan SGM in de 7600 vervangen wordt door Flirt of SNG of SLT, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dat de SGM tweetjes problemen hebben met de remmen is onjuist, het ontbreekt de tweetjes aan magneetremmen omdat deze niet gemonteerd kunnen worden bij deze 2 stellen, maar aan de remmen mankeert niets.

De SNG gaat vanaf de nieuwe dienstregeling in december rijden is de planning er wordt nu hard gewerkt om de machinisten op te leiden voor het rijden met de SNG. De nieuwe SNG treinstellen stromen nu achter elkaar binnen en worden gereed gemaakt om straks dienst te kunnen doen.
Dat de SGM tweetjes problemen hebben met de remmen is onjuist, het ontbreekt de tweetjes aan magneetremmen omdat deze niet gemonteerd kunnen worden bij deze 2 stellen, maar aan de remmen mankeert niets.
Aan die remmen heeft inderdaad nooit iets gemarkeerd maar het ontbreken van magneetremnen gaf de ILT wel weer een flauwe smoes om inzetbeperkingen op te leggen.
Reputatie 4
SGMM-2 is inderdaad NIET onveilig, maar mist ten opzichte van SGMM-3 idd wel de magneetremmen onder de middenbak. De middenbak heeft andere draaistellen (geen motoren) waardoor hier makkelijk magneetremmen onder konden. Bij draaistellen met motoren is dit veel moeilijker (onderzoek NS) en uiteindelijk bleek dit wel mogelijk bij de motordraaistellen maar hing er een erg hoog kostenplaatje aan te zitten en door de beperkte jaren die SGMM nog maar rond zal rijden zou dit ook niet terugverdiend worden. Alle andere treinstellen van NS hebben wel loopdraaistellen naast motordraaistellen en hebben hierdoor wel magneetremmen (zie bijvoorbeeld SLT/VIRM). Enige verschil dat je dus merkt is als er tijdens de herfstmaanden veel gladde sporen zijn de rijweg van ALLE treinen langer wordt, welke NS zo kort mogelijk wil houden en dus al het materieel dat kan rijden met magneetremmen, zo inzet. Dit betekend dat SGMM-2 tijdens deze jaargetijden gekoppeld rijdt aan een SGMM-3. SGMM-2 is het enige reizigers EMU materieel dat nog rijdt zonder magneetremmen. Maar bijvoorbeeld ook alle locomotieven, rijtuigen van de getrokken treinen en goederentreinen hebben geen magneetremmen. Zelfs de HSL ICD treinen hebben geen magneetremmen. Hier merk je dit minder omdat je veel meer remmen hebt over een lange lengte, maar omdat SGMM-2 zo kort is, heb je dus minder wielen op het spoor waardoor NS ze dus wel aan een SGMM-3 wil inzetten zodat elke trein rondrijdt met magneetremmen, remmen welke je dus alleen maar gebruikt in NOOD als het erg glad is, zelf doe ik dit meestal maar 1/2 keer per jaar bij alle treinen die ik rijdt in de herfst.
Reputatie 7
Badge +3
Iene miene mutte, welke zal ik vandaag eens nemen? 🤣



https://twitter.com/hessel_koster/status/1038680542483554305

Maar dan wel graag die SNG heelhouden, anders moet die weer door een oudje worden afgesleept.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1832711083503365&set=p.1832711083503365&type=3&theater

https://twitter.com/rhemkes/status/1032347797465513986
Reputatie 7
Badge

Voor de materieelliefhebbers:

Planning terzijdestelling SGM Sprintertreinstellen

(natuurlijk onder alle voorbehoud) .

De rest gaat in 2021 buiten dienst.

SGM II-treinstellen:

08 december 2019:
2111, 2114, 2117, 2118, 2119, 2120, 2121, 2123, 2124, 2125, 2131
03 februari 2020:
2116, 2133, 2141, 2145
06 april 2020:
2143
13 december 2020:
2137, 2144

---------------------------------------------------

SGM III-treinstellen:

08 december 2019:
2959, 2982, 2986, 2987
03 februari 2020:
2937, 2945, 2947, 2954, 2955, 2965
06 april 2020:
2953, 2961, 2963, 2967, 2981, 2991, 2993
14 juni 2020:
2939, 2958, 2964, 2969, 2971, 2973
07 september 2020:
2942, 2944, 2983, 2984
13 december 2020:
2988, 2989, 2990, 2995

Reputatie 6

Kan ik ergens vinden welke serie voor welk traject staat?

Badge +3

Ja, bijvoorbeeld hier.

Als (een deel van) SGMM eruit gaat, wordt het dan nog voller in de treinen? Of komt er ander materieel te rijden (Hoorn-Haarlem-Amsterdam) zo ja welk materieel komt er te rijden?

Tevens misschien een goed idee om de spitstrein van Alkmaar-Haarlem te laten stoppen op Uitgeest? Uitgeest is drukker dan Heiloo of Castricum en op dit punt raakt de sprinter altijd helemaal overvol. Deze spitstrein wordt momenteel gereden met DDM's, dat in december eruit gaat. Weten we al wat voor materieel hiervoor in de plaats komt?

Hier een link naar een topic met de treinseries waar het materieel wijzigt vanaf 16-12-2019:

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2020-meer-treinen-van-en-naar-amersfoort-centraal-61455

 

De SGMm treinen worden pas vervangen als er vervangend materieel is en dat zijn SNG treinstellen, dit gebeurt stapsgewijs in verschillende treinseries.

De treinserie die nu aan de beurt is is de 146xx en 46xx treinserie waar zoals het er nu naar uitziet in de 146xx in ieder geval zondag een SNG zal rijden volgens planning.

Verdere planning voor de inzet van de SNG treinstellen heb ik nog niet voorbij zien komen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had eerder ergens gelezen dat de 5000/5100 (Den Haag - Dordecht) gepland was vanaf februari 2020 met SNG.

Maar wordt er ook ergens SGM vervangen door SLT? Want de 14600/4600 waar SNG komt te rijden, wordt nu met SLT gereden. Waar gaat dat heen? Naar series waar nu SGM rijdt of worden huidige SLT series verlengd? 

Reputatie 7
Badge

Je hebt heel wat SNG als nieuwe instroom nodig om één DDM-1 te vervangen qua capaciteit. Dus veel extra zitplaatsen gaat dit zeker niet opleveren, mede ook omdat SGM snel uit de dienst gaat, ruim 80 treinstellen !

Geen slimme zet van de NS om DDM en DD-AR, wat inderdaad een enorm hoge capaciteit heeft, zo snel van de hand te doen zonder verdere ombouw naar DDZ of iets anders. Waarschijnlijk zal dat eerder aan de nogal oude locomotieven liggen: alle motorwagens zijn al in gebruik als DDZ.

 

Om één standaard stam DDM van 4 rijtuigen, meer dan 600 zitplaatsen(!), te vervangen, zijn maar liefst 3 4-delige of 4 3-delige SNG-stellen nodig. En dan nog hebben allebei die combinaties ruim 40 zitplaatsen minder! Wil je dus zo'n spitstreintje rijden, dan heb je al gauw een stuk of 12 SNG's nodig om in de buurt te komen van wat 3 DDM-stammetjes allemaal meenemen.

@MJL 

DD-AR rijdt nog voornamelijk op de Twentse lijn en is daar voor de meeste treinen (ook in de spits) veel te groot. Bij vervanging door ander materieel is er dan ook veel capaciteit minder nodig.

DDM1 rijdt alleen nog in twee IC-diensten in de spits en zal dus door andere IC-materieel worden vervangen.

Reputatie 4

Ze zetten de laatste tijd alleen net zo vrolijk SLT en SNG voor die spits-IC tussen Alkmaar en Haarlem in ipv DDM1.

Ze zetten de laatste tijd alleen net zo vrolijk SLT en SNG voor die spits-IC tussen Alkmaar en Haarlem in ipv DDM1.

Dat is tijdelijk omdat DDM1 dan niet inzetbaar is maar is niet bedoeld voor structurele vervanging. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien mogen een aantal SGM stellen nog wat langer blijven rondrijden, al is het dan niet bij NS.

https://www.ad.nl/dossier-qbuzz/qbuzz-start-proef-met-ns-sprinters-op-merwedelingelijn~ae46ba52/

 

In het laatste artikel over de oude sprinters op de merwedelingelijn wordt gesproken over het feit dat ze minder snel zijn dan de huidige treinen. Dat kan wel zo zijn maar jaren geleden hebben deze zelfde sprinters ook diensten gereden op deze lijn met praktisch dezelfde reistijden dus dat zou geen probleem moeten zijn.  Toen deden ze er iets langer over maar stonden ze ook langer stil op station gorinchem

Reputatie 7
Badge

Ik heb er zelf nooit gereden, dus moest t even opzoeken, maar de baanvaksnelheid daar is 100 km/u. De maximum toegelaten snelheid van SGMm is 120 km/u. Dat maakt dus geen enkel verschil.

Reputatie 7
Badge +3

Op Somda wordt door iemand gezegd dat tussen Sliedrecht en Geldermalsen de snelheid inderdaad maar 100 km/u is maar tussen Dordrecht en Sliedrecht zou het 130 km/u zijn. Daarnaast suggereert iemand dat het misschien niet om de maximum snelheid van de treinstellen gaat maar dat het zou kunnen dat het gaat om de aanzetsnelheid.

Ik heb daar allemaal geen verstand van en praat dus ook alleen maar iemand na. Als dat onzin is mag je dat dus gerust zeggen. :laughing:

Feit is wel dat Q-Buzz aangeeft dat ze eerst willen testen of de SGM stellen wel snel genoeg zijn en dat testen willen ze deze maand 's nachts gaan doen.

https://www.ad.nl/dordrecht/na-een-jaar-maakt-qbuzz-de-verwachtingen-nog-altijd-niet-waar~a56d3f84/

Reputatie 7
Badge

Op Somda wordt door iemand gezegd dat tussen Sliedrecht en Geldermalsen de snelheid inderdaad maar 100 km/u is maar tussen Dordrecht en Sliedrecht zou het 130 km/u zijn. Daarnaast suggereert iemand dat het misschien niet om de maximum snelheid van de treinstellen gaat maar dat het zou kunnen dat het gaat om de aanzetsnelheid.

Ik heb daar allemaal geen verstand van en praat dus ook alleen maar iemand na. Als dat onzin is mag je dat dus gerust zeggen. :laughing:

Feit is wel dat Q-Buzz aangeeft dat ze eerst willen testen of de SGM stellen wel snel genoeg zijn en dat testen willen ze deze maand 's nachts gaan doen.

https://www.ad.nl/dordrecht/na-een-jaar-maakt-qbuzz-de-verwachtingen-nog-altijd-niet-waar~a56d3f84/


Had jouw berichtje even totaal gemist….

 

Net even de wegkennisbank bekeken. Die 130 is een kippestukkie van 4 kilometer, waar ook nog een stroomloze brug tussen zit. Dat zal het niet zijn. SGM is qua optrekken niet bepaald langzaam, maar ik weet niet hoe een Spurt optrekt, dus het zou kunnen dat daar het probleem in zit. Waar ze daar wel goed moeten gaan opletten is het remgedrag van de sprinter…….ik denk dat die compleet anders is dan wat ze daar gewend zijn.

Zoals ik al eerder aangaf,  jaren geleden reed sgm hier ook met ongeveer dezelfde rijtijden.  Dus wat het probleem ook is,  het gaat nergens over

Zoals ik al eerder aangaf,  jaren geleden reed sgm hier ook met ongeveer dezelfde rijtijden.  Dus wat het probleem ook is,  het gaat nergens over

Toen waren er minder stations.

Dat is zeker waar,  maar wat Edwin ook al zei is dat de snelheid op het baanvak zodanig is dat de sgm het wel aan kan.  Ik heb ook veel gereisd op deze lijn dus ik zeg niet zomaar iets

Hopelijk gaan we SGM snel zien op dat traject. En mocht je van het materieel geen fan zijn, dan is het nog altijd beter dan helemaal geen treindienst :wink:

Reageer