Storing 3 april 2022

Storing 3 april 2022

Informatie n.a.v. de storing op zondag 3 april 2022.

We zijn als NS enorm overvallen door een grote verstoring van de treindienst, waardoor er (zondag 03-04-2022) geen treinen meer hebben gereden. We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep hebben moeten doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. 
Reizigers die een geldig vervoerbewijs hadden voor (uitsluitend) 3 april 2022, en niet konden reizen, kunnen dit nu alsnog doen.  

Reizigers kunnen alsnog reizen op 3 manieren: 
1. Contact opnemen met de klantenservice voor een couponcode voor een e-ticket (dit heeft de voorkeur voor een snellere afhandeling).
2. Zelf een nieuw vervoerbewijs voorschieten (check-in/kaartje kopen) en dit achteraf declareren bij de klantenservice.
3. Als je op 4 april al bent gaan reizen met bijvoorbeeld je e-ticket van 3 april, gaat de conducteur daar coulant mee om.
Let op, het is wel de bedoeling dat je declareert mét je geldige vervoerbewijs van 3 april (en 4 april als je al een vervoerbewijs voor vandaag hebt aangeschaft), en deze dus niet weggooit.

Reizigers met een ander vervoerbewijs dan hierboven genoemd kunnen een Geld Terug Bij Vertraging-claim indienen als ze gisteren hadden willen reizen met hun vervoerbewijs en dit niet hebben kunnen doen of een onderbroken reis hebben gehad. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

 

Meer informatie kan je op onze website vinden: Vergoeding storing 3 april | NS.


31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Onderzoek IT-storing afgerond, NS neemt alle aanbevelingen over

https://nieuws.ns.nl/onderzoek-it-storing-afgerond-ns-neemt-alle-aanbevelingen-over/

Reputatie 7
Badge +1

Helaas kan ik niet meer vertellen over de claims van 3 april. Als ckn een ontvangstbevestiging heeft gekregen, dan is de claim zeker bij ons binnengekomen. Maar het is op dit moment afwachten.

Enige informatie zou wel raadzaam (en handig) zijn, zeker omdat de wettelijke termijn van 3 maanden voor veel claims is verlopen of binnenkort zal verlopen.

Helaas kan ik niet meer vertellen over de claims van 3 april. Als ckn een ontvangstbevestiging heeft gekregen, dan is de claim zeker bij ons binnengekomen. Maar het is op dit moment afwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan een moderator hier morgen wel in algemene zin aangeven wat de stand van zaken is qua achterstand en de afhandeling van de 3 april claims. 

Reputatie 7
Badge +3

Geachte NS, tot op heden heb ik niets vernomen van mijn declaratie mbt de storing van 3 april. Ik begrijp dat u overvallen bent met aanvragen maar moet het echt meer dan 3 maanden duren?

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen hier niet bij jouw gegevens. Het beste kun je telefonisch, via Facebook, Twitter of chat contact opnemen met NS klantenservice. De klantenservice is onderbezet, hou rekening met langere wachttijden.

Geachte NS, tot op heden heb ik niets vernomen van mijn declaratie mbt de storing van 3 april. Ik begrijp dat u overvallen bent met aanvragen maar moet het echt meer dan 3 maanden duren?

Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

Who told you that? If you have an NS ticket to Enschede, then you can use this IC with it, as far as Hengelo. Operator is NS (until the border) and all NS tickets are valid.


Bedankt voor het informatie, rvdborgt + Robert B. Just got my refund from NS a few days ago - nice to see it didn’t get lost in the flood of all other traveller’s requests. Dank u wel, NS team - vaarwel, tot ziens, wens u allen een goede reis.

Reputatie 3

Op 3 april liep ook mijn treinreis compleet in het honderd en ben ik uiteindelijk (na de chaotische situatie een uur lang op het vertrekstation te hebben aangekeken) in plaats van met mijn Weekend Vrij-abonnement met de auto heen en weer naar Enschede gegaan. Flink wat benzinekosten dus, waarvoor ik graag restitutie ontvang. Hoe dit te declareren was mij op basis van de website niet geheel duidelijk, dus ik wilde dit telefonisch regelen. Na de afgelopen weken meerdere belpogingen opgegeven te hebben vanwege de lange wachtrij, kreeg ik zojuist (vrijdagmiddag 6 mei) eindelijk de NS Klantenservice te spreken.

Mijn telefoongesprek zojuist verliep echter zéér merkwaardig, want de medewerker die ik sprak (na opnieuw behoorlijk lang wachten) vertelde namelijk dat de termijn voor het aanvragen van restitutie nu al is verstreken?!? Hij kon/wilde mij niet helpen…. Nadat ik bleef aandringen dat dit toch onmogelijk waar kon zijn, ging hij uiteindelijk nog eens intern navragen. Ik kreeg 5 minuten lang wachtmuziek te horen, waarna de verbinding door NS botweg werd verbroken. Wat is dit nu?!

Op de site zie ik wel dit formulier, maar hoe daar precies onkosten van eigen vervoer in te vullen is mij niet helder. Wat wordt er dan precies vergoed? Simpelweg een x-bedrag per kilometer? Hoe bereken ik dit?

Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice, Fallongerritsen. Daar kunnen mijn collega's kijken wat voor compensatie we je kunnen bieden. Laat je ons weten of het is gelukt?

Ik probeer het via chat maar sta in de wachtrij 

Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice, Fallongerritsen. Daar kunnen mijn collega's kijken wat voor compensatie we je kunnen bieden. Laat je ons weten of het is gelukt?

Hoi Ns, 

Op 15 maart heb ik een dagretour ticket besteld ter waarde van 21 euro. Deze heb ik klaargezet in de mijn Ns app als e ticket te gebruiken op zondag 03-04-2022. De reis zou beginnen in Heerhugowaard en eindigen in Nijmegen.  Ik heb deze reis dus totaal niet kunnen maken. En heb me door een vriend moeten laten ophalen in Heerhugowaard. Hoppa tank van de auto  leeg even op en neer van Nijmegen naar Heerhugowaard en weer terug. Conclusie 48 euro lichter aan benzine kosten En dan krijg ik zojuist ook een e-mail dat ik 10,50 terug krijg van het kaartje wat me 21 euro heeft gekost. Dus voor een reis die me 69 euro heeft gekost, krijg ik een compensatie van 10,50. Ik vindt het echt te gek voor woorden. En verwacht op zijn minst dat het volledige Ns e ticket wordt terug betaald.

 

 

 

ik probeer al dagenlang een ‘geld terug bij vertraging’ verzoek in te dienen in de chat. Deze is zojuist afgewezen maar volgens mij wordt mijn situatie niet goed begrepen.

Mijn reis betrof: met NS van Nieuw Amsterdam naar Zutphen reizen. In Zwolle kon ik niet verder met NS. Ik kon mijn reis vervolgen dankzij Blauwnet, maar wel met een vertraging van een uur in Zutphen. Via mijn reishistorie kan ik geen geld-terug-bijv vertraging indienen omdat het geen NS reis was. Tja, dat is nou net het probleem NS reed niet en daardoor deze vertraging.
Hoe kan ik dit declareren?
Mijn spoor loopt dood in de chat

Herma

Als je jouw reis op de zondag nog wel hebt kunnen afmaken, dan kun je een Geld Terug bij Vertraging claim indienen via onze website. Lukt dat niet via je Mijn NS account, dan kun je het formulier gebruiken zonder Mijn NS. Wordt die alsnog afgewezen en ben je het er niet mee eens, dan kun je reageren op de mail met verdere informatie. Strict genomen is het wel zo dat we enkel een compensatie bieden bij vertraging als die op het NS traject is geweest, maar het kan zijn dat er in deze situatie uitzondering gemaakt wordt als je met een andere vervoerder hebt gereisd omdat je met de NS de reis simpelweg niet kon maken.

Als je extra kosten hebt gemaakt doordat je gebruikt gemaakt hebt van alternatief vervoer, die je anders niet zou hebben gemaakt, dan kun je daarvoor een compensatie aanvragen via de Klantenservice.

Badge +3

Hoe lang duurt het voor ik een (NS)reactie krijg op bovenstaande vraag???

Vandaag in ieder geval niet meer, want de moderators zijn er tot 22.00u

ik probeer al dagenlang een ‘geld terug bij vertraging’ verzoek in te dienen in de chat. Deze is zojuist afgewezen maar volgens mij wordt mijn situatie niet goed begrepen.

Mijn reis betrof: met NS van Nieuw Amsterdam naar Zutphen reizen. In Zwolle kon ik niet verder met NS. Ik kon mijn reis vervolgen dankzij Blauwnet, maar wel met een vertraging van een uur in Zutphen. Via mijn reishistorie kan ik geen geld-terug-bijv vertraging indienen omdat het geen NS reis was. Tja, dat is nou net het probleem NS reed niet en daardoor deze vertraging.
Hoe kan ik dit declareren?
Mijn spoor loopt dood in de chat

Herma

 

Hoe lang duurt het voor ik een (NS)reactie krijg op bovenstaande vraag???

ik probeer al dagenlang een ‘geld terug bij vertraging’ verzoek in te dienen in de chat. Deze is zojuist afgewezen maar volgens mij wordt mijn situatie niet goed begrepen.

Mijn reis betrof: met NS van Nieuw Amsterdam naar Zutphen reizen. In Zwolle kon ik niet verder met NS. Ik kon mijn reis vervolgen dankzij Blauwnet, maar wel met een vertraging van een uur in Zutphen. Via mijn reishistorie kan ik geen geld-terug-bijv vertraging indienen omdat het geen NS reis was. Tja, dat is nou net het probleem NS reed niet en daardoor deze vertraging.
Hoe kan ik dit declareren?
Mijn spoor loopt dood in de chat

Herma

 

Via Facebook, Twitter of onze Chat kan je een bijlage (PDF) meesturen, Satneef. Al deze opties kan je hier vinden.

Reputatie 5

Kan ik ook de pdf van de reishistorie van afgelopen Zondag naar NS sturen om voor vergoeding in aanmerking te komen? (weekendvrij abo)

Ik heb via de chat gereageerd. Geen antwoord na meer dan24 uur wachten. Via facebook na 24 uur een antwoord en een verzoek om mijn buskaartjes op te sturen. en mijn man moest apart reageren van wege de privacy. Mijn man heeft geen FB dus die kan niet apart reageren. Ik heb alle gegevens van de chipkaart via FB toegestuurd en 40 uur later krijg ik bericht dat het heel druk is….  ze gaf aan dat mijn man het zelf moest declareren en dat ik moest wachten op antwoord van het declaratieformulier wat ik gestuurd ha, maar daar heb ik verzen naar mijn FB bericht. Ik had gisteren nl. ook een declaratieformulier gevonden (dit stond bij het bericht van 3 april en staat er nu niet meer op) en daarop mijn verhaal gedaan. Dus met mijngegevens die ik via FB verstuurd heb wordt niets gedaan. en moet 5 dagen wachten op antwoord en mss. wel langer omdat het druk is……..

Gewoon bellen met Klantenservice. Nu weer bereikbaar. In gebreke stellwn en gratis enkele reis claimen (waar ook heen) idee? 

Ik heb via de chat gereageerd. Geen antwoord na meer dan24 uur wachten. Via facebook na 24 uur een antwoord en een verzoek om mijn buskaartjes op te sturen. en mijn man moest apart reageren van wege de privacy. Mijn man heeft geen FB dus die kan niet apart reageren. Ik heb alle gegevens van de chipkaart via FB toegestuurd en 40 uur later krijg ik bericht dat het heel druk is….  ze gaf aan dat mijn man het zelf moest declareren en dat ik moest wachten op antwoord van het declaratieformulier wat ik gestuurd ha, maar daar heb ik verzen naar mijn FB bericht. Ik had gisteren nl. ook een declaratieformulier gevonden (dit stond bij het bericht van 3 april en staat er nu niet meer op) en daarop mijn verhaal gedaan. Dus met mijngegevens die ik via FB verstuurd heb wordt niets gedaan. en moet 5 dagen wachten op antwoord en mss. wel langer omdat het druk is……..

Informatie n.a.v. de storing op zondag 3 april 2022.

We zijn als NS enorm overvallen door een grote verstoring van de treindienst, waardoor er (zondag 03-04-2022) geen treinen meer hebben gereden. We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep hebben moeten doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. 
Reizigers die een geldig vervoerbewijs hadden voor (uitsluitend) 3 april 2022, en niet konden reizen, kunnen dit nu alsnog doen.  

Reizigers kunnen alsnog reizen op 3 manieren: 
1. Contact opnemen met de klantenservice voor een couponcode voor een e-ticket (dit heeft de voorkeur voor een snellere afhandeling).
2. Zelf een nieuw vervoerbewijs voorschieten (check-in/kaartje kopen) en dit achteraf declareren bij de klantenservice.
3. Als je op 4 april al bent gaan reizen met bijvoorbeeld je e-ticket van 3 april, gaat de conducteur daar coulant mee om.
Let op, het is wel de bedoeling dat je declareert mét je geldige vervoerbewijs van 3 april (en 4 april als je al een vervoerbewijs voor vandaag hebt aangeschaft), en deze dus niet weggooit.

Reizigers met een ander vervoerbewijs dan hierboven genoemd kunnen een Geld Terug Bij Vertraging-claim indienen als ze gisteren hadden willen reizen met hun vervoerbewijs en dit niet hebben kunnen doen of een onderbroken reis hebben gehad. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

 

Meer informatie kan je op onze website vinden: Vergoeding storing 3 april | NS.

Aanvulling. Ik heb een weekend vrij en de NS in gebreke gesteld (wanprestatie) en voor het eerst in tien jaar heeft de telefoniste me blij verrast. Ik kon kiezen geld terug van de (extra geld kostende) reis op maandag of gratis enkeltje waar dan ook naartoe. Het woord "coulance" heeft ze niet in de mond genomen dus dit geldt mag ik aannemen voor eenieder. Doe hier uw voordeel mee !!!! En pak die gratis trip. 

Reputatie 6
Badge +2

Informatie n.a.v. de storing op zondag 3 april 2022.

Reizigers met een ander vervoerbewijs dan hierboven genoemd kunnen een Geld Terug Bij Vertraging-claim indienen als ze gisteren hadden willen reizen met hun vervoerbewijs en dit niet hebben kunnen doen

Op https://www.ns.nl/klantenservice/overig/vergoeding-storing-3-april.html staat hetzelfde, maar wel onder het kopje "Ik ben abonnementhouder en aan mijn reis begonnen maar heb deze niet kunnen (af)maken”. Thuisblijven omdat de trein niet rijdt valt wel onder het een, maar niet onder het ander. Wat is het nou?

Badge +3

When I arrived at Amersfoort at about 1pm train stuff told me that all trains were stopped and - as we all know - didn't move on till next day.

The staff that told you that deserves a medal, for having a ‘magic eye’ (no more NS trains today!).

They forgot one thing, though. International and regional trains ran normally (maybe somewhat delayed).

Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

 

The extra ticket was not needed. With an international ticket, travel on domestic trains is fully allowed on the planned ‘traject/route’ or any diversion.

Reputatie 7
Badge +1

Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

Who told you that? If you have an NS ticket to Enschede, then you can use this IC with it, as far as Hengelo. Operator is NS (until the border) and all NS tickets are valid.

Hej community,

first let me say I just love travelling met de NS treinen - I have about 99,9% good expiriences on my weekend journeys, it’s so different than in Germany where delays about 20 - 60min are often normal.

Chatting with customer service has always solved all my questions or problems in the past (waiting time was about 5-10min). At the moment it seems like the chat does not work at all or the queue is so long that even after serveral hours there’s no operator available to care about your inquiry. Tried it several times (login and connection technically OK).

So I thought I should give the forum a try and share my story which has some kind of happy-end 😀.

On Sunday I wanted to travel from Amsterdam-Zuid to Enschede at about 11:30 am with a previously ordered ticket. Afterwards I wanted to continue from Enschede Münster, Germany. The station got strangely more and more crowded every 5 minutes - from then on I knew: something was wrong and noticed that the train displays at the station had a time-shift of about -2h. But no shut-down-warnings at this time - just some advises not to use ns.nl-based planners, some trains were still running, but already behind shedule. So I decided to take the next train directing to north-west Germany, NS IC naar Amersfoort. When I arrived at Amersfoort at about 1pm train stuff told me that all trains were stopped and - as we all know - didn't move on till next day.
Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

(The staff at the station was friendly but sadly they only told me to be patient and wait until 17:00h or to look for other travel options that train, not mentioning the IC 147 or the fact that international trains were still running).
So I would like to get a full refund of the additional price I had to pay (€39,80) because otherwise I would have been stuck at Amersfoort because of the the major IT-fault.
Other travel options would have been taxi only which would have been approximately something about €150-200 from Amersfoort to Enschede or Rheine.

Linus

Reputatie 7
Badge +1

Debido a los problemas del 3 de abril incurrí en gastos de transporte en taxi ya que no pude llegar a la estación de destino de mi billete, Amsterdam Centraal, sino que mi tren IC9227 luego de una prolongada demora en Rotterdam se detuvo en Bijlmer Arena, por ello necesito ser reembolsada.

Please check this page. In short, you need to contact customer service.

Reageer