beantwoord

Toch weer minder ic direct treinen breda - Amsterdam?

  • 17 April 2024
  • 10 reacties
  • 276 Bekeken

Na een maand minder treinen door werkzaamheden lijken nu de werkzaamheden over maar is de ic direct trein naar Amsterdam van kwart over het hele uur spoorloos verdwenen uit de dienstregeling.

Er waren meer ic direct treinen beloofd dit jaar maar ik denk dat hij tussen alle werkzaamheden misschien iets meer dan een maand gereden heeft, komt deze trein nog terug? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 April 2024, 10:10

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

NS schrijft hierover in dit nieuwsbericht:

In februari kondigde NS aan dat er op de HSL één trein minder per uur rijdt tussen Breda en Amsterdam. Dit blijft nodig vanwege de snelheidsbeperkingen en omdat NS vooralsnog minder nieuwe Intercity’s (ICNG) geleverd heeft gekregen dan verwacht. Met meer treinen op de HSL kan de vertraging te groot worden.

‘Om de dienstregeling betrouwbaarder te maken, worden de snelheidsbeperkingen en de daarbij horende rijtijden in de dienstregeling verwerkt. Daarnaast worden de treinen beter over het uur verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten…’

Qua verdeling gaat het vanuit Rotterdam redelijk mis. Zo vertrekt er een ICD naar Schiphol om x.10u, x.22u. Dan pas om x.49u met direct erachter aan een om x.52u. Gaat dit nog beter verdeeld worden?

 

Ik had vanmiddag maar 1 directe optie naar Breda vanaf Schiphol. (De trein van 16.23 die helaas uitviel.) Het viel me op dat de internationale trein naar Brussel de komende periode niet meer als optie wordt genoemd om naar Breda te gaan. Weet iemand hier meer over? (Ik weet dat er 1 HSL-trein per uur uitvalt, maar daar viel deze eerst niet onder zo ver ik weet.)

 

De overstap op Rotterdam is behoorlijk krap zodat dit geen "veilige" reisoptie is voor reizigers van/naar Breda. Ik ben daarom benieuwd wat er met de internationale intercity direct is gebeurd? (Ik forens vanuit Breda naar Schiphol, dus hopelijk heeft iemand goed nieuws? 🤞)

Reputatie 7
Badge

Gek, ze staan wel richting Amsterdam in de planner, maar niet vanuit Amsterdam. Misschien heeft NS inmiddels zoveel ICR treinen verkocht dat de de dienstverlening op de HSL elke dag vermindert…..

Zonder gekheid: lijkt iets niet te kloppen in de planner. De overstappen te Rotterdam C lijken (inderdaad) ook niet meer voor te komen in de planner als ik goed kijk. Treurig zo, reizen op dit traject. (HSL verbindingen tussen Schiphol en Rotterdam los gepland staan er lijkt het wel goed in.)

Badge +3

Als ik kijk op https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-04-18/schiphol-airport zie ik voor vanmiddag directe treinen Schiphol - Breda om:

13:23 (ICNG 5+8)
13:40 (IC Brussel)
14:23 (ICNG 5+8)
14:40 (IC Brussel)
15:23 opgeheven
15:40 (IC Brussel)
16:23 opgeheven
16:40 (IC Brussel)
17:23 (ICNG 5+8)
17:40 (IC Brussel)

Waarom de IC Brussel niet in de planner stond, geen idee maar voor morgen zie ik ze ook niet in de planner.

En een ‘knip’ in Rotterdam (zelfde trein met twee ritnummers) lijkt me ook niet het geval, ze staan er gewoon als 9200 (ICd Brussel).

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic. Hierin wordt opgemerkt dat de ICD naar Brussel mogelijk niet in de reisplanner wordt opgenomen omdat het om een internationale trein gaat. (zie reactie Bemined)

 

Badge +3

Wel zuur dat als je (directe) trein van .23 opgeheven wordt je maar moet raden dat er om .40 ook eentje gaat… 🤔

Er is overigens ook een optie om .42 via Leiden naar Delft (met daar een 11 minuten overstap op de IC naar Eindhoven, zelfde perron), maar dan kom je op dezelfde tijd aan als bij vertrek om .10 wanaf Schiphol met de 6 minuten overstap in Rotterdam op de IC Eindhoven (en alsnog 35 minuten later dan met de IC Brussel die mist in de planner).

Het lijkt er op dat de NS de IC Brussel als “Niet uitstappen voor reizigers” heeft ingevoerd in de reisinformatie tot Breda op specifieke dagen. De trein wordt dan verborgen in de reisplanner als je eerder dan Noorderkempen wilt uit- of overstappen.

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb gisterenmiddag uiteindelijk de “trage” route richting Breda genomen, maar dan weet ik dat de IC Brussel gelukkig nog steeds een optie is. (Kleine waarschuwing voor andere Bredanaars die wellicht meelezen: dit weekend stopt de IC Brussel écht niet in Breda en Noorderkempen vanwege werkzaamheden. 😉)

Reputatie 7

 (Kleine waarschuwing voor andere Bredanaars die wellicht meelezen: dit weekend stopt de IC Brussel écht niet in Breda en Noorderkempen vanwege werkzaamheden. 😉)

Ja, ik had het gezien. Het is óf met de bus naar Noorderkempen óf omreizen via Roosendaal. Het is sowieso een lastig weekend voor wat verder reizende Brabanders. Er rijdt geen enkele trein over de HSL naar Rotterdam en er zijn ook geen treinen naar Dordrecht. Dus dat wordt met de bus naar Dordrecht en daar overstappen. Vanuit Brabant kom je trouwens ook niet verder dan Nijmegen, want tussen Nijmegen en Arnhem rijdt dit hele weekend ook niets (er zijn scheuren ontdekt onder station Arnhem- Zuid) - spoedreparaties dus.

Reageer