beantwoord

toeslag HSL Intercity Direct


Reputatie 5

De ICNG zal gefaseerd instromen. Op termijn naar andere delen van het land. 

De ervaringen met de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in beginfase vanaf 2009 leerde dat het destijds niet altijd begrepen werd. En als het alsnog begrepen werd waren de reacties gemengd. Afhankelijk van de hoogte van de toeslag. Dat was afhankelijk van comfort, punctualiteit en betrouwbaarheid. 

Goede zet was de invoering van daluren en spitsuren. Hier een opmerking: Op NS Reisplanner staat consequent de prijs van de spitsuren op: € 2,90. Dat is voor een aantal reizigers een drempel. Sommige onwetende treinreizigers haken dan af. Als ook wordt aangegeven dat de prijs van de meeste daluren € 1,72 ook mogelijk is wordt de drempel verlaagd. 

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Kan NS ook op displays in ICNG aangeven dat toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam noodzakelijk is? Al wordt al op monitoren standaard aangegeven. En soms ook omgeroepen. Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 April 2023, 11:54

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge

Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 

Wat een onzin. De lijn is op het moment al druk en slecht genoeg. Erger kan het haast niet kwa drukte en slechte prestatie.

Reputatie 7
Badge +3

Door de toeslag af te schaffen worden de treinen alleen maar drukker en krijgt NS minder inkomsten. Dat is de consequentie van wat je voorstelt. 

Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 

Wat een onzin. De lijn is op het moment al druk en slecht genoeg. Erger kan het haast niet kwa drukte en slechte prestatie.

Nou die drukte viel vrijdag dan wel mee in de trein die ik had, product was verder goed want ik kwam op tijd waar ik wezen moest en had een nette zitplek, nog leuk gesproken met de controlerende Hc op de trein dus ik zie niet waar het product niet voldoet.

En de slechte prestatie uti het verleden was een samenhang tussen het materieel en hoe de infra was aangelegd. Want om de een of andere reden hebben ze de HSL in Nederland weer anders aangelegd dan in het buitenland met de overgang van de spanning en de overgang van het beveiligingssysteem.

En nogmaals, NS is misschien wel de partij die je aanspreekt op het product maar de NS is niet verantwoordelijk voor fouten die er in de infra zitten en de storingen die er zijn in de infra.  De NS betaald ook alleen maar voor het gebruik van de infra en zou dan als we jullie lijn volgen dus minder moeten gaan betalen voor het gebruik van de infra vanwege de tekortkomingen en storingen.

 

Overigens bied dat mij wel perspectief, ik zal rijkswaterstaat ook maar eens aanschrijven voor het slechte wegdek en de files op de wegen en eisen dat ik minder hoef te betalen voor het gebruik van de wegen. Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

 

Ben alleen bang dat zowel rijkswaterstaat als de regering jullie lijn hierin niet wil volgen.

Reputatie 7
Badge

 

 

Overigens bied dat mij wel perspectief, ik zal rijkswaterstaat ook maar eens aanschrijven voor het slechte wegdek en de files op de wegen en eisen dat ik minder hoef te betalen voor het gebruik van de wegen. Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

 

Ben alleen bang dat zowel rijkswaterstaat als de regering jullie lijn hierin niet wil volgen.

Je gaat redelijk offtopic dit heeft niks te maken met de toeslag van de intercity direct. Maar maakt niet uit eigenlijk

Want ach...ik wil hier toch evengoed op reageren. Ik rij op het moment een Renauld Twingo en die verbruikt haast niks aan benzine plus de wegenbelasting is tamelijk laag voor mij omdat mijn auto niet zwaar is. Eerder ligt. Zij verhogen ook niet ieder jaar de prijzen. Ja dat de benzine duur is is vanwege dat gedonder in Rusland. Daar kan ik tenminste nog begrip voor hebben. 

Jullie verhogen de prijs gewoon standaard ieder jaar. Niet alleen op de hogesnelheidslijn. Maar op alle tarieven en alle abbonementen. En ik maak mij ernstig zorgen hoe de reizigers in de toekomst het geld kunnen blijven opbrengen als deze trent door blijft zetten. Ik voorzie dat over 20 jaar reizen met de trein gewoon niet meer te betalen valt. Dit zeg ik niet perse om het alleen op te nemen voor de reizigers. Ik zeg dit ook voor jullie eigen bestwil NS. Zaken moeten echt gaan veranderen. Oplossingen moeten gezocht worden. Dit kan zo niet door gaan. Niet voor de lange termijn in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

Namens de regering: in plaats van die benzine slurpende Mustang had u ook een Tesla kunnen aanschaffen en die kunnen laden met de zonnenpanelen die op uw dak liggen. 🤣

 

Verder mee eens dat het niet veel zin heeft bij NS te klagen over problemen met de infra. Als je dan toch wilt klagen, klaag dan over de manier hoe NS omgaat met dergelijke storingen, dat kan in bepaalde gevallen wel beter.

Reputatie 7
Badge +3

Jullie verhogen de prijs gewoon standaard ieder jaar. Niet alleen op de hogesnelheidslijn. Maar op alle tarieven en alle abbonementen. 

Prijsverhogingen zijn een fact of life. In de winkel is een brood, een pak melk of een varkenskarbonade ook niet meer dezelfde prijs als 10 of 20 jaar geleden, ook zonder de achterlijk hoge inflatie de we momenteel hebben. En ook andere dingen worden iedere keer duurder. Maar ook de salarisseen en uitkeringen zijn niet meer gelijk aan 10 of 20 jaar geleden. De kosten van NS, waaronder de personeelskosten, stijgen ook en dat wordt doorberekend aan de reizigers. 

 

Reputatie 7
Badge

Prijsverhogingen zijn een fact of life. In de winkel is een brood, een pak melk of een varkenskarbonade ook niet meer dezelfde prijs als 10 of 20 jaar geleden,

 

 

Ik wist niet dat we op de Supermarkt Forum zaten nu. Mijn excuus. 

Reputatie 7
Badge +3

Prijsverhogingen zijn een fact of life. In de winkel is een brood, een pak melk of een varkenskarbonade ook niet meer dezelfde prijs als 10 of 20 jaar geleden,

 

 

Ik wist niet dat we op de Supermarkt Forum zaten nu. Mijn excuus. 

Zowel je supermarkt producten als de treinkaartjes zijn onderhevig aan de inflatie. De kosten die de bedrijven moeten maken stijgen dus moet ook de prijs omhoog. Jij vindt het blijkbaar niet erg dat andere dingen duurder worden zolang het treinkaartje maar niet duurder wordt. Tja, zo werkt het niet. 

Je gaat redelijk offtopic dit heeft niks te maken met de toeslag van de intercity direct. Maar maakt niet uit eigenlijk

Want ach...ik wil hier toch evengoed op reageren. Ik rij op het moment een Renauld Twingo en die verbruikt haast niks aan benzine plus de wegenbelasting is tamelijk laag voor mij omdat mijn auto niet zwaar is. Eerder ligt. Zij verhogen ook niet ieder jaar de prijzen. Ja dat de benzine duur is is vanwege dat gedonder in Rusland. Daar kan ik tenminste nog begrip voor hebben. 

Jullie verhogen de prijs gewoon standaard ieder jaar. Niet alleen op de hogesnelheidslijn. Maar op alle tarieven en alle abbonementen. En ik maak mij ernstig zorgen hoe de reizigers in de toekomst het geld kunnen blijven opbrengen als deze trent door blijft zetten. Ik voorzie dat over 20 jaar reizen met de trein gewoon niet meer te betalen valt. Dit zeg ik niet perse om het alleen op te nemen voor de reizigers. Ik zeg dit ook voor jullie eigen bestwil NS. Zaken moeten echt gaan veranderen. Oplossingen moeten gezocht worden. Dit kan zo niet door gaan. Niet voor de lange termijn in ieder geval.

Nou de regering verhoogt elk jaar de wegenbelasting en de accijnzen op de brandstoffen.

Ik krijg het idee dat je voornamelijk toegespitst bent op de NS en geen breder zichtveld hebt voor wat daar buiten gebeurt.

Zoals Momo ook al aangeeft worden de prijzen OVERAL duurder dus ja dan ook bij het OV.

En wat betreft het vergelijk van jouw Twingo met mijn Mustang, je kan ook gewoon kiezen om niet via de HSL te reizen dan heb je geen toeslag.  Dat is hetzelfde als dat ik kies voor rijden in een Mustang i.p.v. rijden in een Twingo.

@Momo  je weet toch dat de Mustang Cabrio leuker is om mee te rijden dan een Tesla ?

Reputatie 7
Badge +3

@Momo  je weet toch dat de Mustang Cabrio leuker is om mee te rijden dan een Tesla ?

Hoe moet ik dat nou weten @Jeroen zonder een ritje in beide auto's? 

Reputatie 5

 

Jullie verhogen de prijs gewoon standaard ieder jaar. Niet alleen op de hogesnelheidslijn. Maar op alle tarieven en alle abonnementen. En ik maak mij ernstig zorgen hoe de reizigers in de toekomst het geld kunnen blijven opbrengen als deze trent door blijft zetten. Ik voorzie dat over 20 jaar reizen met de trein gewoon niet meer te betalen valt. Dit zeg ik niet perse om het alleen op te nemen voor de reizigers. Ik zeg dit ook voor jullie eigen bestwil NS. Zaken moeten echt gaan veranderen. Oplossingen moeten gezocht worden. Dit kan zo niet door gaan. Niet voor de lange termijn in ieder geval.

Nou de regering verhoogt elk jaar de wegenbelasting en de accijnzen op de brandstoffen.

Ik krijg het idee dat je voornamelijk toegespitst bent op de NS en geen breder zichtveld hebt voor wat daar buiten gebeurt.

Zoals Momo ook al aangeeft worden de prijzen OVERAL duurder dus ja dan ook bij het OV.

En wat betreft het vergelijk van jouw Twingo met mijn Mustang, je kan ook gewoon kiezen om niet via de HSL te reizen dan heb je geen toeslag.  Dat is hetzelfde als dat ik kies voor rijden in een Mustang i.p.v. rijden in een Twingo.

@Momo  je weet toch dat de Mustang Cabrio leuker is om mee te rijden dan een Tesla ?

In de nieuwe concessie 2015 - 2025 werd destijds bepaald dat de HSL toeslag maximaal 30% van rit Schiphol - Rotterdam mocht zijn. 

In concessie NS 2025 - 2035 (zie artikel 65) is ook bepaald dat HSL toeslag maximaal 30% mag zijn: 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533714788418/content/assets/ns-nl/over-ons/concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf

Wel zijn er variaties mogelijk.

Ben benieuwd of NS dezelfde werkwijze gaat gebruiken bij ICNG België als tussen Rotterdam - Antwerpen rechtstreeks gaat rijden. Tussen Schiphol - Antwerpen zal de HSL toeslag waarschijnlijk hetzelfde blijven. Maar gebruiken dezelfde werkwijze als met de huidige Beneluxtrein? Daar is de toeslag geïntegreerd. 

Reageer