trein te vroeg weg

  • 18 January 2024
  • 16 reacties
  • 295 Bekeken

Trein vertrekt +/- 2 min. te vroeg. 

Op het bord wordt keurig aangegeven hoe lang je nog hebt om in te stappen, deze stond nog op 1 minuut en toen gingen de deuren al dicht, na 1 minuut is het nog <1minuut (wat ook nog een minuut is). Stond met vouwfiets ervoor om in te stappen en was niet de enige, vervelend.

18-01-24 10.39 trein naar Den Helder vanaf Utrecht


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens Treinposities en Rijdendetreinen is de trein om 10.39 uur vertrokken. De vertrekprocedure wordt in de minuut voor vertrektijd opgestart om de trein op tijd te laten vertrekken. Tijden op de borden is vertrektijd en niet uiterlijke instaptijd.

Op treinposities is duidelijk te zien dat deze trein al om 10:38 u aan het rijden was. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens Treinposities en Rijdendetreinen is de trein om 10.39 uur vertrokken.

Hoe kom je daar nou weer bij? Volgens het snelheidsverloop op Treinposities is de trein niet eens gestopt in Utrecht. Bij ‘Doorkomst einde’ staat 10:38:31.

De vertrekprocedure wordt in de minuut voor vertrektijd opgestart om de trein op tijd te laten vertrekken.

TS geeft aan dat de deuren al meer dan een minuut voor vertrektijd dicht gingen.

 

Reputatie 7
Badge +2

De vertrekprocedure wordt in de minuut voor vertrektijd opgestart om de trein op tijd te laten vertrekken. Tijden op de borden is vertrektijd en niet uiterlijke instaptijd.

De aftelklok houdt daar rekening mee. De melding "< 1 minuut" die TS zag wordt al ruimschoots meer dan een minuut voor het tijdstip dat op de borden als vertrektijd staat getoond.

Reputatie 7
Badge +1

Tijden op de borden is vertrektijd en niet uiterlijke instaptijd.

Voor de reiziger is een trein vertrokken als die niet meer kan instappen.

Reputatie 6
Badge +1

Volgens Treinposities en Rijdendetreinen is de trein om 10.39 uur vertrokken.

Hoe kom je daar nou weer bij? Volgens het snelheidsverloop op Treinposities is de trein niet eens gestopt in Utrecht. Bij ‘Doorkomst einde’ staat 10:38:31.

 

Dat dat er staat is op zich niet heel vreemd, op Utrecht Centraal hebben veel treinen onder de overkapping geen gps-signaal, waardoor ze niet doorgeven dat ze tot stilstand zijn gekomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens Treinposities en Rijdendetreinen is de trein om 10.39 uur vertrokken.

Hoe kom je daar nou weer bij? Volgens het snelheidsverloop op Treinposities is de trein niet eens gestopt in Utrecht. Bij ‘Doorkomst einde’ staat 10:38:31.

 

Dat dat er staat is op zich niet heel vreemd, op Utrecht Centraal hebben veel treinen onder de overkapping geen gps-signaal, waardoor ze niet doorgeven dat ze tot stilstand zijn gekomen. 

Maar dan kun je dus niet concluderen dat de trein om 10:39 is vertrokken, zoals MoDe wel doet. Die 10:39 zie je alleen bij de geplande vertrektijd en daar zie je niet of een trein eerder is vertrokken (zoals je wel vertraging daar kunt zien). Een eerder vertrek zou je wel kunnen zien bij het snelheidsverloop en/of doorkomsttijden.

Start doorkomst 10:36:13, einde doorkomst 10:38:31

en later in minuut 38 een snelheid van 45 km/u

 

 

Als deze deze trein om precies 10:39:00 had moeten vertrekken is deze hooguit een halve minuut te vroeg vertrokken (en dus geen 2 minuten) en vertrekproces had dan rond 10:38:30 - 10:38:40 moeten beginnen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat dat er staat is op zich niet heel vreemd, op Utrecht Centraal hebben veel treinen onder de overkapping geen gps-signaal, waardoor ze niet doorgeven dat ze tot stilstand zijn gekomen. 

Weet ik, was ook meer als knipoog bedoeld. Het was uit de openingspost al duidelijk dat de trein wel gewoon gestopt was.

Maar de doorkomsttijd gaf wel aan dat de trein niet pas om 10:39 uur in beweging is gekomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Die 10:39 zie je alleen bij de geplande vertrektijd en daar zie je niet of een trein eerder is vertrokken (zoals je wel vertraging daar kunt zien).

Ik zag nu wel + -1 bij de vertrektijd staan. Die vond ik ook wel bijzonder.

 

Reputatie 5

Als er bij vertragingen ook bijkomt dat sommige treinen te vroeg gaan vertrekken, en dat dan ongeveer even vaak gaat gebeuren als de vertragingen, reis ik voortaan nooit met de trein. Een trein te vroeg laten vertrekken is geen oplossing voor vertragingen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag nu wel + -1 bij de vertrektijd staan. Die vond ik ook wel bijzonder.

 

Ja, die +1 zag ik ook en vond dat ook vreemd. Het is wel alleen bij de vertrekstaat van Utrecht Centraal, niet bij de rit zelf. Eerder bij Driebergen-Zeist was er wel +1, misschien was er dan ook een +1 verwacht in Utrecht en is die blijven staan in de vertekstaat.

Die +1 bij Db was trouwens maar net aan, einde doorkomst 10:30:14 maar bij snelheidsverloop al 12 km/u om 10:29, zal waarschijnlijk ergens in de laatste seconden van minuut 29 zijn geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er bij vertragingen ook bijkomt dat sommige treinen te vroeg gaan vertrekken, en dat dan ongeveer even vaak gaat gebeuren als de vertragingen, reis ik voortaan nooit met de trein. Een trein te vroeg laten vertrekken is geen oplossing voor vertragingen.

Te vroeg vertrekken gebeurt al langer en is natuurlijk niet goed. Maar het gebeurt echt veel minder vaak dan dat een trein vertraging heeft. En heel vaak is de reden dat er niet goed op de tijd wordt gelet, het is niet bewust als oplossing voor vertragingen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, die +1 zag ik ook en vond dat ook vreemd. Het is wel alleen bij de vertrekstaat van Utrecht Centraal, niet bij de rit zelf. Eerder bij Driebergen-Zeist was er wel +1, misschien was er dan ook een +1 verwacht in Utrecht en is die blijven staan in de vertekstaat.

 

Ik bedoel dat er + -1 stond. Die had ik nog niet eerder gezien. Ik dacht dat te vroeg vertrekkende treinen misschien tegenwoordig op die manier aangegeven worden. Maar bij de trein die gisteren 3(!) minuten te vroeg vertrok staat er niks bij, dus dat zal het wel niet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, dan heb ik zo snel gekeken dat ik dat minnetje niet eens gezien had. Of ik heb nu toch eindelijk eens een bril nodig. Zo'n + -1 heb ik volgens mij ook niet eerder gezien.

 

Het minnetje is ook wel klein en in rood, wat het nog iets lastiger maakt om te zien. Een oud-collega van mij kon geen rood lezen, ze kon de kleur rood wel zien maar alleen niet lezen. Een aanpassing in een tekst in rood was altijd een probleem voor haar. 

Dank voor jullie berichten hierop .. er was ook een wissel van machinist.. de machinist die uitgestapt was gaf ook te kennen dat de trein toch echt wel te vroeg vertrokken was, hij zou het melden. Ik dacht doe het ook, voor de goede orde zeg maar en nu 14 reacties en uitleg etc. dank, hopelijk doet de NS er iets mee. ✨🙏✨

Hallo VanAtotDam en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het melden en alle andere tevens bedankt voor de antwoorden en aanvullende informatie. Ik zal alles doorzetten ter verbetering van onze dienstverlening.

Reageer