Treinen tussen Haarlem en Zandvoort geschrapt


Reputatie 7
Badge +1

Op Twitter zie ik onderstaande vraag en reactie van NS:

 

Vooral het antwoord van NS vind ik weer tenenkrommend. Het is nl al zeker 5 jaar zo dat er in de zomer meer treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Als het slecht weer is worden er standaard een aantal treinen uitgehaald. De klantenservice weet dit blijkbaar niet en stuurt vraagsteller het bos in.

 

 


37 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De zuiderburen maken zo te zien geen verschil tussen zaterdag en zondag. De weersverwachting voor zaterdag is wel anders dan voor zondag. Buienradar geeft voor Zandvoort op zaterdag een maximum temperatuur van 17 graden en voor zondag 23 graden. Mag hopen dat zondag de extra treinen wel rijden.

Reputatie 5

Gelukkig is het bij de buren altijd zonniger. 😇

 

Reputatie 7
Badge +3

De definitie strandweer zal wel zijn gekoppeld aan het personeelstekort. Zoals ik ook op Somda las dat de kortere treinen Zwolle - Leeuwarden waren wegens niet genoeg personeel, langere treinen betekent ook een HC meer. 

Reputatie 7
Badge +1

Morgen volgens NS ook geen strandweer en dus minder treinen:

Dat wekt gezien de reacties op de tweet enigszins verbazing op.

@Rene74

Bij zowel NS als ProRail staat het water financieel tot aan de lippen. Je kunt wel grote ambities hebben maar de komende jaren wordt het overleven met hopelijk geen al te draconische inkrimping van de diensten. Uiteindelijk kun je de realiteit niet blijven negeren.

Reputatie 7

Dat de trein helemaal geen alternatief is voor vliegen is wel duidelijk. De Berlijntrein rijdt komende zomervakantie bijv. weer eens wekenlang niet door werkzaamheden, de lijn Amsterdam-Arnhem-Keulen is sowieso vrijwel helemaal niet meer beschikbaar. En ook een leuke: tussen Utrecht en Eindhoven rijden in juli en augustus 6 weken geen treinen. Fijn die tien minutendiensten..

En zo blijft de trein als vervoermiddel maar een marginale rol spelen in het totale vervoersplaatje. Het ideale beeld van massaal "groen" reizen en minder blik op de weg en minder vliegen is een enorme illusie. Dat zien NS (International) en Prorail toch ook wel, neem ik aan. Ik probeer mensen vaak enthousiast te krijgen voor ov-gebruik, ook om ermee op vakantie te gaan, maar het wordt wel steeds moeilijker zo. 

 

Wat zou de norm zijn om de volledige Zandvoortdienstregeling wél te rijden? 24 of 25 graden?

Het blijft willekeurig, want ook met 20 graden, weinig wind en stralende zon gaan er heel veel mensen richting strand. Dat zie ik in Zeeland wel. 

De norm zal het reizigersaanbod blijven. Verder is er natuurlijk een groot verschil tussen werkdagen, weekend en vakantieperiodes. Niet iedereen is altijd maar vrij.

Om eerlijk te zijn, als ik de NS was zou ik eens prorail eens publiekelijk gaan shamen. De beschikbaarheid van het spoor is echt een drama, Prorail denkt dat het allemaal geen probleem is, en heeft ergens ook nog gelijk zolang er geen druk vanuit de maatschappij (vervoerders incl.) komt. En maar mooie prietpraat over hoe deze zelfde clubs willen dat mensen meer gaan treinen ipv vliegen. Hoe dan?! Haha :)

ProRail is bezig om werkzaamheden voornamelijk nog overdag te gaan uitvoeren door baanvakken dagen/weken plat te leggen. Die trend is eerst ingezet in de vakantieperioden maar het gebeurt nu inmiddels het hele jaar door.

Door kostenoverschrijdingen bij grote projecten zijn er bij ProRail grote financiële tekorten ontstaan en dit is één van de bezuinigingen om dat op te vangen. De politiek heeft laten weten dat ProRail de ontstane tekorten maar zelf moet opvangen door efficiënter te werken.

Dat de trein helemaal geen alternatief is voor vliegen is wel duidelijk. De Berlijntrein rijdt komende zomervakantie bijv. weer eens wekenlang niet door werkzaamheden, de lijn Amsterdam-Arnhem-Keulen is sowieso vrijwel helemaal niet meer beschikbaar. En ook een leuke: tussen Utrecht en Eindhoven rijden in juli en augustus 6 weken geen treinen. Fijn die tien minutendiensten..

Het goede nieuws: door de volledig uit de hand lopende inflatie zullen veel komende projecten afgeblazen gaan worden.

Reputatie 7

Om eerlijk te zijn, als ik de NS was zou ik eens prorail eens publiekelijk gaan shamen. De beschikbaarheid van het spoor is echt een drama, Prorail denkt dat het allemaal geen probleem is, en heeft ergens ook nog gelijk zolang er geen druk vanuit de maatschappij (vervoerders incl.) komt. En maar mooie prietpraat over hoe deze zelfde clubs willen dat mensen meer gaan treinen ipv vliegen. Hoe dan?! Haha :)

Als ik de NS was, zou ik eerst die druktepoppetjes aanpassen. Nu lijkt de busroute druk en de route over Leeuwarden rustig. Het zou me niet verbazen als dat tot extra reizigers via Leeuwarden leidt.

Reputatie 7

Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Waarvoor is er dan nog treininformatie op Teletekst. Blijkbaar wordt er toch gebruikt van gemaakt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.

NS wilde die ook schrappen maar toen begon Rover weer eens te jammeren. Kortom dezelfde reden waarom er ook nog steeds nutteloze gele vertrekstaten op de perrons hangen. 

wacht even. dat ze er nog hangen komt wellicht door rover. dat ze nutteloos zijn komt door NS en Prorail, die dienstregelingen vaker wijzigen dan uitvoeren ;) 

Reputatie 7

Wat zou de norm zijn om de volledige Zandvoortdienstregeling wél te rijden? 24 of 25 graden?

Het blijft willekeurig, want ook met 20 graden, weinig wind en stralende zon gaan er heel veel mensen richting strand. Dat zie ik in Zeeland wel. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens waren er vandaag bljkbaar wel zoveel strandgangers dat het leidde tot files naar Zandvoort. Daarnaast is er ook een event voor autoliefhebbers.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220508_87593807

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon allebei niet ideaal en NS hoopt denk ik dat toch genoeg reizigers de melding over plannen via Assen wel zien dat niet iedereen naar Groningen via Leeuwarden gaat. 

Reputatie 7
Badge +1

Die treinen van Arriva zijn daar inderdaad helemaal niet op berekend. Hetzelfde zie je gebeuren als er storing is en mensen met de lokale buslijnen proberen verder te reizen.

Maar als ik zie hoe het er bijvoorbeeld gisteren met bussen aan toe gaat vind ik het niet gek dat men die massaal probeert te vermijden. Zeker niet als de reisplanner voornamelijk opties via Leeuwarden geeft:

Daar staat weliswaar in de werkzaamheden aangegeven dat omreizen via Leeuwarden niet is geadviseerd, maar daarvoor moet je wel eerst handmatig naar die werkzaamheden toe. Ik denk dat niet veel mensen dat doen, omdat de werkzaamheden (Meppel-Groningen) voor reizigers hier inmiddels wel bekend zijn.

Deze drukte was dus te verwachten en NS had daar prima op kunnen inspelen door ofwel afspraken te maken met Arriva over de extra reizigers via Leeuwarden, ofwel de adviezen (als dat mogelijk is) überhaupt niet te tonen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed omdat de prijs voor die reis hoger is dan die van de normale route en om te voorkomen dat iedereen massaal via Leeuwarden gaat reizen.

Overigens geef ik reizigers die omreizen via Leeuwarden groot gelijk… Het was hier in het noorden ook ellende met de bussen.

Als mensen massaal via Leeuwarden gaan reizen krijg je dit:

 

Ik weet het niet voor alle bronnen exact, in principe is het allemaal open data én biedt NS nog wat webservices. Daar kan iedereen tegen ontwikkelen. RIG/9292 biedt vergelijkbare diensten. 
 

Van Teletekst weet ik “toevallig” dat er expliciet een interface voor is. 

Reputatie 7
Badge +1

An sich kan die klacht prima bij NS neergelegd worden: fix je interface met Teletekst. 

Hoe zit dat eigenlijk met andere nieuwssites zoals Nu.nl?

Daar staat al maanden dit:

An sich kan die klacht prima bij NS neergelegd worden: fix je interface met Teletekst. 

Reputatie 7
Badge +3

Waar het mij omgaat is dat het niet veel zin heeft om hier te melden/klagen dat er verouderde informatie op Teletetekst staat omdat het daar niet op tijd verwijderd wordt. Ik zie nu bv ook nog op Teletekst een seinstoring tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA van gisteravond staan. 

Ik geloof direct dat er dingen fout gaan tussen NS en Teletekst, dat is niet het enige waar niet alles bij NS even soepel verloopt. Wat ik alleen wilde aangeven, is dat er bewust een interface op is ontwikkeld. Er is geen overijverige Rover/NOS/whatever-medewerker continu F5 aan het doen op de NS verstoringen-pagina.

Reputatie 7
Badge +3

Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Teletekst-berichten worden door het deelsysteem verstoringsinformatie gefabriceerd en aangeleverd, komt gewoon bij NS vandaan.

Maar blijkbaar worden die bij NS gegenereerde berichten niet op tijd van de Teletekst pagina verwijderd als werkzaamheden afgrond zijn of de storing verholpen. Meldingen die niet meer op de Actuele situatie pagina op de NS website staan, staan nog wel op Teletekst.

Reputatie 7

Ik vermoed omdat de prijs voor die reis hoger is dan die van de normale route en om te voorkomen dat iedereen massaal via Leeuwarden gaat reizen.

Misschien daarom die kortere treinen naar Leeuwarden dan gebruikelijk………….😉

Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Waarvoor is er dan nog treininformatie op Teletekst. Blijkbaar wordt er toch gebruikt van gemaakt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.

NS wilde die ook schrappen maar toen begon Rover weer eens te jammeren. Kortom dezelfde reden waarom er ook nog steeds nutteloze gele vertrekstaten op de perrons hangen. 

Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Teletekst-berichten worden door het deelsysteem verstoringsinformatie gefabriceerd en aangeleverd, komt gewoon bij NS vandaan.

Reageer