Treinen tussen Haarlem en Zandvoort geschrapt


Reputatie 7
Badge +1

Op Twitter zie ik onderstaande vraag en reactie van NS:

 

Vooral het antwoord van NS vind ik weer tenenkrommend. Het is nl al zeker 5 jaar zo dat er in de zomer meer treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Als het slecht weer is worden er standaard een aantal treinen uitgehaald. De klantenservice weet dit blijkbaar niet en stuurt vraagsteller het bos in.

 

 


37 reacties

Reputatie 7

Wat zou de norm zijn om de volledige Zandvoortdienstregeling wél te rijden? 24 of 25 graden?

Het blijft willekeurig, want ook met 20 graden, weinig wind en stralende zon gaan er heel veel mensen richting strand. Dat zie ik in Zeeland wel. 

Reputatie 6

Teletekst is geen NS. Als ik wil reizen met de NS raadpleeg ik niet Teletekst. 

Waarvoor is er dan nog treininformatie op Teletekst. Blijkbaar wordt er toch gebruikt van gemaakt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.

NS wilde die ook schrappen maar toen begon Rover weer eens te jammeren. Kortom dezelfde reden waarom er ook nog steeds nutteloze gele vertrekstaten op de perrons hangen. 

wacht even. dat ze er nog hangen komt wellicht door rover. dat ze nutteloos zijn komt door NS en Prorail, die dienstregelingen vaker wijzigen dan uitvoeren ;) 

Als ik de NS was, zou ik eerst die druktepoppetjes aanpassen. Nu lijkt de busroute druk en de route over Leeuwarden rustig. Het zou me niet verbazen als dat tot extra reizigers via Leeuwarden leidt.

Reputatie 6

Om eerlijk te zijn, als ik de NS was zou ik eens prorail eens publiekelijk gaan shamen. De beschikbaarheid van het spoor is echt een drama, Prorail denkt dat het allemaal geen probleem is, en heeft ergens ook nog gelijk zolang er geen druk vanuit de maatschappij (vervoerders incl.) komt. En maar mooie prietpraat over hoe deze zelfde clubs willen dat mensen meer gaan treinen ipv vliegen. Hoe dan?! Haha :)

Om eerlijk te zijn, als ik de NS was zou ik eens prorail eens publiekelijk gaan shamen. De beschikbaarheid van het spoor is echt een drama, Prorail denkt dat het allemaal geen probleem is, en heeft ergens ook nog gelijk zolang er geen druk vanuit de maatschappij (vervoerders incl.) komt. En maar mooie prietpraat over hoe deze zelfde clubs willen dat mensen meer gaan treinen ipv vliegen. Hoe dan?! Haha :)

ProRail is bezig om werkzaamheden voornamelijk nog overdag te gaan uitvoeren door baanvakken dagen/weken plat te leggen. Die trend is eerst ingezet in de vakantieperioden maar het gebeurt nu inmiddels het hele jaar door.

Door kostenoverschrijdingen bij grote projecten zijn er bij ProRail grote financiële tekorten ontstaan en dit is één van de bezuinigingen om dat op te vangen. De politiek heeft laten weten dat ProRail de ontstane tekorten maar zelf moet opvangen door efficiënter te werken.

Dat de trein helemaal geen alternatief is voor vliegen is wel duidelijk. De Berlijntrein rijdt komende zomervakantie bijv. weer eens wekenlang niet door werkzaamheden, de lijn Amsterdam-Arnhem-Keulen is sowieso vrijwel helemaal niet meer beschikbaar. En ook een leuke: tussen Utrecht en Eindhoven rijden in juli en augustus 6 weken geen treinen. Fijn die tien minutendiensten..

Het goede nieuws: door de volledig uit de hand lopende inflatie zullen veel komende projecten afgeblazen gaan worden.

Wat zou de norm zijn om de volledige Zandvoortdienstregeling wél te rijden? 24 of 25 graden?

Het blijft willekeurig, want ook met 20 graden, weinig wind en stralende zon gaan er heel veel mensen richting strand. Dat zie ik in Zeeland wel. 

De norm zal het reizigersaanbod blijven. Verder is er natuurlijk een groot verschil tussen werkdagen, weekend en vakantieperiodes. Niet iedereen is altijd maar vrij.

Reputatie 7

Dat de trein helemaal geen alternatief is voor vliegen is wel duidelijk. De Berlijntrein rijdt komende zomervakantie bijv. weer eens wekenlang niet door werkzaamheden, de lijn Amsterdam-Arnhem-Keulen is sowieso vrijwel helemaal niet meer beschikbaar. En ook een leuke: tussen Utrecht en Eindhoven rijden in juli en augustus 6 weken geen treinen. Fijn die tien minutendiensten..

En zo blijft de trein als vervoermiddel maar een marginale rol spelen in het totale vervoersplaatje. Het ideale beeld van massaal "groen" reizen en minder blik op de weg en minder vliegen is een enorme illusie. Dat zien NS (International) en Prorail toch ook wel, neem ik aan. Ik probeer mensen vaak enthousiast te krijgen voor ov-gebruik, ook om ermee op vakantie te gaan, maar het wordt wel steeds moeilijker zo. 

 

@Rene74

Bij zowel NS als ProRail staat het water financieel tot aan de lippen. Je kunt wel grote ambities hebben maar de komende jaren wordt het overleven met hopelijk geen al te draconische inkrimping van de diensten. Uiteindelijk kun je de realiteit niet blijven negeren.

Reputatie 7
Badge +1

Morgen volgens NS ook geen strandweer en dus minder treinen:

Dat wekt gezien de reacties op de tweet enigszins verbazing op.

Reputatie 7
Badge +3

De definitie strandweer zal wel zijn gekoppeld aan het personeelstekort. Zoals ik ook op Somda las dat de kortere treinen Zwolle - Leeuwarden waren wegens niet genoeg personeel, langere treinen betekent ook een HC meer. 

Reputatie 5

Gelukkig is het bij de buren altijd zonniger. 😇

 

Reputatie 7
Badge +3

De zuiderburen maken zo te zien geen verschil tussen zaterdag en zondag. De weersverwachting voor zaterdag is wel anders dan voor zondag. Buienradar geeft voor Zandvoort op zaterdag een maximum temperatuur van 17 graden en voor zondag 23 graden. Mag hopen dat zondag de extra treinen wel rijden.

Reageer