beantwoord

Treinmogelijkheden 's avonds

  • 3 October 2023
  • 19 reacties
  • 406 Bekeken

Beste heer/mevrouw,

 

Ik reis regelmatig 's avonds terug vanuit Enschede naar Apeldoorn. Het valt mij op dat de laatste trein naar het westen relatief vroeg vanuit Enschede vertrekt (22:46). Zie hieronder een screenshot.

 

Laatste trein vanuit Enschede

Dit terwijl vanuit het westen naar Enschede nog vele treinen vertrekken (zie hieronder). Ik vraag me af waarom oostwaarts treinen nog tot veel later rijden, terwijl de laatste trein naar het westen al vertrekt om 22:46. Is het geen idee om nog treinen in te zetten die bijv tot aan Deventer/Apeldoorn/ Amersfoort rijden (dus niet het volledige eind). Dit zie je ook bij late treinen van Zwolle richting Roosendaal, deze rijden laat op de avond ook alleen nog tot Arnhem of Nijmegen. Ben erg benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet,

Willem ter Kulve

 

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 3 October 2023, 15:28

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk op zich vrij logisch. De meeste mensen gaan in de ochtenduren naar de Randstad en keren dan in de middag of in de avond dan terug. De andere kant op wordt gewoon veel minder gedaan en NS heeft daar dan ook het aanbod op afgestemd.  

Reputatie 7

Vanuit de randen van het land gaan de laatste treinen altijd nogal vroeg. Ook de treinen die niet naar de Randstad gaan. De laatste trein vanuit Enschede om nog Almelo en Deventer te bereiken gaat om 23.34 terwijl andersom de laatste om 00.55 gaat.

Kortom je kan beter vanuit Enschede bij vrienden of familie in Deventer op bezoek of daar een concert of voorstelling bezoeken, dan andersom.

Voor Apeldoorn is inderdaad 22.46 de laatste mogelijkheid vanuit Enschede en dat is als laatste optie tussen twee steden van 160.000 inwoners op een uurtje rijden van elkaar toch wel vroeg. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dan maar voor de hele heen/terugreis de auto pakken, zodat ze niet zo vroeg terughoeven.

 

Voor Apeldoorn is inderdaad 22.46 de laatste mogelijkheid vanuit Enschede en dat is als laatste optie tussen twee steden van 160.000 inwoners op een uurtje rijden van elkaar toch wel vroeg. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dan maar voor de hele heen/terugreis de auto pakken, zodat ze niet zo vroeg terughoeven.

 

 

Kan NS hier geen aanpassing in doen, om nog een latere trein te laten rijden dan om 22:46?

 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk zou NS een aanpassing kunnen doen. Maar een bijna lege trein laten rijden is niet bepaald een goede inzet van de schaarse middelen die NS ter beschikking heeft.

Daar ben ik het niet mee eens. Als ik vrijdag of zaterdagavond terugreis zijn de treinen goed gevuld met voetbalsupporters en jongeren die uitgaan. Als je het gebruik van de auto wil verminderen is dit helemaal geen verkeerde suggestie.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat Arriva er brood in ziet. Die rijdt inmiddels nachttreinen van Groningen en Maastricht naar Schiphol. 

Reputatie 7
Badge +3

Daar ben ik het niet mee eens. Als ik vrijdag of zaterdagavond terugreis zijn de treinen goed gevuld met voetbalsupporters en jongeren die uitgaan. Als je het gebruik van de auto wil verminderen is dit helemaal geen verkeerde suggestie.

Die voetbalwedstrijden zijn er niet elke vrijdag- en zaterdagavond om daar structureel latere treinen voor te laten rijden? Jongeren kunnen ook in eigen stad stappen en alcohol + autorijden gaan niet goed samen. Om hoeveel jongeren gaat het waarvoor jij wilt dat er de hele nacht door treinen blijven rijden (en jij dan ook de hele nacht kunt kiezen hoe laat jij die trein neemt)? Zelfs in de Randstad rijden niet de hele nacht treinen om stappers thuis te brengen.

Ik heb nooit gezegd dat de hele nacht door treinen moeten rijden. Ik heb een suggestie gedaan om het tijdstip van de laatste trein uit te stellen. Zoals dat ook gebeurt richting Arnhem en Nijmegen.

Als het aanbod er is gaat er ook gebruik van worden gemaakt.

Reputatie 7

Ik heb nooit gezegd dat de hele nacht door treinen moeten rijden. Ik heb een suggestie gedaan om het tijdstip van de laatste trein uit te stellen. Zoals dat ook gebeurt richting Arnhem en Nijmegen.

Als het aanbod er is gaat er ook gebruik van worden gemaakt.

Mee eens. 22.46 uur is rijkelijk vroeg tussen steden op zo'n relatief kleine afstand van elkaar (we hebben het niet over de complete verbinding met de Randstad) . Als je niets laters biedt gaan mensen overdag de heenreis ook niet snel per trein maken. 

Groningen - Zwolle is een langere afstand maar daar is de laatste trein om 23.30 richting Zwolle. Roosendaal - Den Bosch rijdt ook nog om 23.30, daar zit ik weleens in op die tijd en het aantal mensen is op twee handen te tellen. Kunnen ze die treinen er ook wel uithalen, scheelt NS ook veel geld.

Ik heb nooit gezegd dat de hele nacht door treinen moeten rijden. Ik heb een suggestie gedaan om het tijdstip van de laatste trein uit te stellen. Zoals dat ook gebeurt richting Arnhem en Nijmegen.

Arnhem, Nijmegen, Deventer, etc. zijn knooppunten waar treinen kunnen beginnen en eindigen, Apeldoorn is slechts een doorgangstation. Een latere trein naar Apeldoorn moet dus verder doorrijden naar Amersfoort-Utrecht/Amsterdam of leeg terug naar Deventer. Dat betekent dat de kosten niet onaanzienlijk zijn voor een heel klein aantal reizigers.

Om 0.03 uur is er nog een verbinding van Enschede naar Deventer die daar eindigt. Waarschijnlijk is dat het compromis tussen een latere verbinding vanaf Enschede en verantwoorde kosten.

 

Groningen - Zwolle is een langere afstand maar daar is de laatste trein om 23.30 richting Zwolle. Roosendaal - Den Bosch rijdt ook nog om 23.30, daar zit ik weleens in op die tijd en het aantal mensen is op twee handen te tellen. Kunnen ze die treinen er ook wel uithalen, scheelt NS ook veel geld.

Een lastige discussie. Persoonlijk denk ik dat NS landelijk op zo-do wel wat eerder kan stoppen en op vr-za wat langer kan doorrijden. Er is bij de late treinen een gigantisch verschil in reizigersaanbod tussen doordeweeks en in het weekend. Alhoewel dat extra reizigersaanbod in het weekend vooral bestaat uit jongeren die of vrij reizen, of met korting reizen of op een jongerenticket reizen en dus weinig inkomsten opleveren.

Een andere optie is om na 21.00 uur de frequenties overal structureel fors te verlagen maar wel lang te blijven doorrijden. Dan zou mijns inziens logischer zijn dan de kaalslag op zaterdag en zondag overdag die NS dit jaar heeft doorgevoerd.

 

Reputatie 7

Persoonlijk denk ik dat NS landelijk op zo-do wel wat eerder kan stoppen en op vr-za wat langer kan doorrijden. Er is bij de late treinen een gigantisch verschil in reizigersaanbod tussen doordeweeks en in het weekend. 

Zeker.

Als ik op vrijdag of zaterdag van Armhem naar Breda terugreis is het behoorlijk druk, zeker vanaf Den Bosch waar dan een grote hoeveelheid overstappers uit de richting Utrecht binnenkomt, die massaal weer in Tilburg en Breda uitstappen. Vaak ook groepen die met elkaar op stap zijn geweest. Op donderdag is het ook al wat drukker trouwens.

Maandagavond na 20.00 uur is is de favoriete tijd van rustzoekers in de trein. Bijna een hele treincoupé voor jezelf.

Reputatie 7

Om 0.03 uur is er nog een verbinding van Enschede naar Deventer die daar eindigt. Waarschijnlijk is dat het compromis tussen een latere verbinding vanaf Enschede en verantwoorde kosten.

Die zie ik niet. De laatste verbinding van Enschede naar Deventer is om 23.34 als ik in de planner kijk. Dat is de Blauwnet Sprinter naar Zwolle met een overstap van 5 minuten in Wierden.

Om 23.23 vertrekt er vanuit Almelo nog een Sprinter naar Apeldoorn en volgens de planner eindigt die daar. Deze rijdt dan ook leeg terug naar Deventer misschien?

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7

@iMark Ik heb even data veranderd en zie dat er alleen op vrijdag- en zaterdagnacht nog om 0.03 een verbinding is inderdaad. De overige dagen niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nooit gezegd dat de hele nacht door treinen moeten rijden. Ik heb een suggestie gedaan om het tijdstip van de laatste trein uit te stellen. Zoals dat ook gebeurt richting Arnhem en Nijmegen.

Als het aanbod er is gaat er ook gebruik van worden gemaakt.

Je hebt het over voetbalsupporters en stappers. Die laatste groep zal het niets uitmaken of de laatste trein om 22.47 of 23.30 uur gaat. Stappen doe je als jongere bij voorkeur tot na middernacht.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark Ik heb even data veranderd en zie dat er alleen op vrijdag en zaterdagnacht nog om 0.03 een verbinding is inderdaad. De overige dagen niet.

Ik wilde nog toevoegen dat deze verbinding er is in de nacht van vrijdag op zaterdag en in de nacht van zaterdag op zondag. Maar je was me voor.

Nu, op het moment van schrijven reis ik vanuit Enschede terug naar Apeldoorn, omdat dit de laatste trein is. Toch best wat mensen in de trein. Als er aanbod is om nog later terug te reizen gaat wordt hier wel degelijk gebruik van gemaakt. Denk dat het wel degelijk zin heeft om de laatste trein op donderdag/vrijdag/zaterdag later te laten vertrekken. Overige dagen zal idd inderdaad weinig reizigers trekken. En om dan helemaal naar Den Haag of Schiphol door te rijden lijkt me onnodig, maar tot aan Amersfoort zal al veel schelen. Dit is immers geen doorreisstation, oftewel treinen kunnen hier gestald worden. Vanaf Amersfoort zijn er weer voldoende verbindingen mogelijk. Het traject Enschede-Deventer-Apeldoorn-Amersfoort heeft gewoon geen mogelijkheden meer na vertrektijd 22.46 uur.

@WKulve

Dat het op vrijdag- en zaterdagavond laat druk is op veel plaatsen klopt maar zoals gezegd zijn dat voornamelijk jongeren die heel weinig betalen. Als die allemaal een enkeltje vol tarief zouden kopen lag het toch wat anders.

Het enige dat me wellicht een realistisch haalbare optie lijkt is om de verbinding van 0.03 uur op vr/za en za/zo nog tot Apeldoorn door te laten rijden en dan terug naar Deventer. Hoewel je dan pas tegen 01.20 uur in Apeldoorn bent.

Maar gezien de grote financiële problemen bij NS zal er voorlopig voor uitbreidingen geen geld zijn, eerst maar eens de vele geschrapte treinen overdag weer zien te herstellen.

Reageer