beantwoord

veiligheid overstap Arriva ns

  • 23 October 2021
  • 13 reacties
  • 656 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

De trein Arriva komt in Roermond aan om 25 en 55 de trein van NS naar Maastricht vertrekt  om 27 en 57 mensen horen fluitsignaal bij NS en rennen naar de trein als er iemand tussen de deuren komt en conducteur niet aan veiligheid  houd vervalt trein verkeer Roermond Maastricht Roermond Heerlen beter letten op veiligheid conducteur

icon

Beste antwoord door Thom 23 October 2021, 15:02

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Vervelend, maar: de conducteur geeft een fluitsignaal en dan mag u niet meer instappen. Dat is de veiligheidsmaatregel. Het is natuurlijk vervelend dat mee te maken, maar toch. Denkbaar is in ieder geval dat mensen toch nog instapten.

Wat zich heeft afgespeeld, is door ons niet na te gaan. We kennen alleen uw verhaal en wat wel eens de praktijk is, en niet dat van de conducteur. 

 

Bedenk dat u uw aansluiting wilt halen maar de mensen IN de trein willen dat ook graag verderop. Het raderwerk steekt nauw in elkaar, zoals u ook ervoer.

Reputatie 7
Badge +1

Alleen-dat is de theorie. Praktijk: de meute (nou ja, groepje) komt hijgend+puffend die trap opgehold en dat fluitje is al gegeven en door niemand van die groep gehoord.

Of een nog slimmer groepje stuurt de snelloper met z´n supernwe Nijke vooruit om de deur voor de rest open te houden (hoewel, dat kan bij die metro, niet zo echt goed bij die trein)

Reputatie 7

Vervelend, maar: de conducteur geeft een fluitsignaal en dan mag u niet meer instappen. Dat is de veiligheidsmaatregel. Het is natuurlijk vervelend dat mee te maken, maar toch. Denkbaar is in ieder geval dat mensen toch nog instapten.

Wat zich heeft afgespeeld, is door ons niet na te gaan. We kennen alleen uw verhaal en wat wel eens de praktijk is, en niet dat van de conducteur. 

 

Bedenk dat u uw aansluiting wilt halen maar de mensen IN de trein willen dat ook graag verderop. Het raderwerk steekt nauw in elkaar, zoals u ook ervoer.


We kunnen inderdaad niet precies nagaan wat er gebeurd is. Maar om altijd en bij voorbaat het relaas van een reiziger in twijfel te trekken, gaat ook wel weer wat ver.

Conducteurs zijn immers ook mensen. En vergissen of een moment van onoplettendheid is menselijk.

Of heb ik iets gemist en zijn conducteurs tegenwoordig zorgvuldig geprogrammeerde robots die geen fouten kúnnen maken? Waarschijnlijk niet, of er moet vergeten zijn, de controlefunctie te programmeren. Of de software bevat een bug, die de ‘roboteur’ interpreteert als opdracht  zich te verschuilen in de bestuurderscabine.

 Of zijn conducteurs een soort van übermenschen die geen menselijke trekken meer hebben: Ik denk niet zelf want ‘befehl ist befehl’?

Badge +3

Voor die 2-minuten overstap hoef je geen trappen op te rennen want die is gewoon cross-platform (zelfde perron).

Zolang de Arriva trein uit Nijmegen geen vertraging heeft dient de NS intercity gewoon te wachten tot alle reizigers overgestapt zijn. Fluiten terwijl er nog mensen aan het instappen zijn is natuurlijk niet de bedoeling.

Bovendien is het traject Roermond - Maastricht niet erg druk. Vanuit Roermond hoeft de sprinter er pas 7 minuten later achteraan, en een minuutje wachten rijd je er als NS naar Sittard (reistijd 19 minuten) echt wel uit.

Reputatie 5

Er zijn dit weekend (en de hele volgende week) werkzaamheden waardoor geen treinen rijden tussen Roermond en Eindhoven (of volgende week Roermond en Weert) en alle IC’s uit het zuiden keren op spoor 2. Na vertrek van de IC naar Maastricht om .27 en .57 (in plaats van het gebruikelijke .00 en .30) moet al snel de IC uit Maastricht op hetzelfde spoor binnenkomen. Normaal is dat om .01 en .31 en is er een (scheve) crossplatformoverstap richting Nijmegen, maar nu is dat .03 en .33 en blijven exact 0 minuten van die overstap over. Waar die 2 minuten extra vandaan komen is me niet helemaal duidelijk; ik zou zeggen dat de IC naar Maastricht allang van spoor gewisseld moet zijn en dat de gewone aankomsttijd vanuit Maastricht ook wel zou moeten passen. Wellicht zijn daar normen voor van ProRail.

Een van de grootste knelpunten is dat ProRail de treinlengteborden zo heeft verplaatst dat de IC op spoor 2 en de trein naar Nijmegen niet meer tegenover elkaar staan. Daar heb ik eerder al eens een topic aan gewijd (of nou ja, dat kwam er zijdelings bij). Daar valt nog veel te verbeteren. Als ze recht tegenover elkaar zouden staan, zou het zicht voor het personeel ook beter zijn en zou er minder gerend hoeven worden.

Badge +3

De overstap naar Nijmegen is dan inderdaad (gelukkig tijdelijk) vakkundig om zeep geholpen, maar de andere kant op heb je dus 2 minuten.

Ik vind het vreemd dat die (van spoor 3b naar 2) dan toch als cross-platform aangegeven wordt.

In Den Bosch heb je ook geen geldige overstap van bijv. spoor 4a naar 3. Die moeten dus echt tegenover elkaar (gepland) staan ook al haal je hem meestal wel.

Zie dit (inmiddels lange) topic, en dank voor de link naar dat van jou.

Reputatie 5

Psst, dat komt door dat eerdere topic. Daardoor zijn de normen in Roermond aangepast. ;) Nog beter zou zijn om niet alleen de normen aan te passen, maar ook de treinen tegenover elkaar te zetten. Zo was het eerst wel.

Badge +3

Er komen al meer vragen over… 

https://twitter.com/groetjesghis/status/1452302143302610957

Reputatie 6

Ahaha, NS heeft de dienstregeling weer eens kapot gemaakt op stukken waar niet eens werkzaamheden zijn. Wat een land is Nederland toch…

 

(ik begrijp natuurlijk dat treinen moeten keren, maar het blijft knullig, vooral omdat het geen uitzondering zijn maar schering en inslag. Het spoor is dus niet geschikt voor regelmatige buitendienststellingen).

Reputatie 3

IC naar Sittard kan volgens mij deze week ook om en om spoor 2 en 3A vertrekken ( en sprinters vanaf 1 - die hebben toch een langere overstap.. Normaal kan niet omdat, maar omdat deze week de treinen toch niet richting Weert verder rijden ( en heel kort zijn ) moet dit volgens mij lukken.

Reputatie 6

IC naar Sittard kan volgens mij deze week ook om en om spoor 2 en 3A vertrekken ( en sprinters vanaf 1 - die hebben toch een langere overstap.. Normaal kan niet omdat, maar omdat deze week de treinen toch niet richting Weert verder rijden ( en heel kort zijn ) moet dit volgens mij lukken.

Het is niet de eerste keer dat het erop lijkt dat een buitendienststelling met veel minder overlast kan. Ik heb nog in geen van de voorkomende gevallen uitleg kunnen krijgen / kunnen achterhalen waarom het niet geoptimaliseerd is. Er is natuurlijk geen “plicht” om informatie te verstrekken, maar vertrouwen geeft het niet.

Badge +3

En soms… wacht men gewoon even https://twitter.com/Dannyz1995/status/1453101782146637824

@NS_online is het mogelijk dat de intercity Zwolle - Groningen van 22:45, even blijft wachten in Zwolle op de intercity van Den Haag - Leeuwarden, zodat mensen hun overstap kunnen halen? Scheelt 1 uur wachten. Aangezien die van 23:15 niet rijdt.

En eerder vandaag @umbusko volgens mij, die de 0 minuten overstap op Roermond haalde met wat inspanning (en helaas 3 andere reizigers niet).

Reputatie 5

Inderdaad, ik zat helemaal voorin in de IC die een half minuutje “te vroeg” aankwam en haalde de "aansluiting” samen met nog een man of 3. Er waren echter ook 3 mensen die geen sprintje trokken en toch nog mee bleken te willen, maar die stonden dus voor een gesloten deur en 2 seconden later reden we.

Over het algemeen is het personeel van Arriva heel vriendelijk en klantgericht. Ik heb op deze lijn al vaak meegemaakt dat een al gesloten deur toch nog ontgrendeld werd voor iemand die nog aan kwam rennen. Maar op een gegeven moment houdt het op natuurlijk. Als ze ook gerend hadden, hadden die 3 ook wel meegekund denk ik. In dit specifieke geval is er ook maar heel weinig speling omdat in Reuver met de tegentrein gekruist moet worden, die dan op zijn beurt in Roermond weer een aansluiting van 2 minuten op NS biedt. Gelukkig gaan we bijna terug naar normaal.

Reageer