Veranderingen Zwolle-Leeuwarden dienstregeling 2022 | NS Community
beantwoord

Veranderingen Zwolle-Leeuwarden dienstregeling 2022

  • 9 December 2021
  • 20 reacties
  • 361 Bekeken

Reputatie 2

Goedemiddag,

Er komt 12 december een nieuwe dienstregeling. Wat veranderd er tussen Zwolle en Leeuwarden? Word het materieel wat daar rijd ook aangepast? Het kan in de spits wel heel druk zijn na Meppel. Vooral het achterste treinstel is dan heel druk dat is een ICM-3 daar stappen veel mensen in omdat ze of uit Meppel of uit Leeuwarden komen of denken dat het rustiger is. 

 

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 December 2021, 13:24

Bekijk origineel

20 reacties

De voornaamste wijzigingen kun je terugvinden in het topic Dienstregeling 2022. Mocht er daar niks in staan over jouw traject, dan kun je in de reisplanner kijken of er alsnog kleine wijzigingen zijn. De standaard dienstregeling zal al in de Reisplanner te vinden zijn, als je een reis plant na 12 december.

Reputatie 2

De voornaamste wijzigingen kun je terugvinden in het topic Dienstregeling 2022. Mocht er daar niks in staan over jouw traject, dan kun je in de reisplanner kijken of er alsnog kleine wijzigingen zijn. De standaard dienstregeling zal al in de Reisplanner te vinden zijn, als je een reis plant na 12 december.

Ik heb daar gekeken en daar staat niks over de inzet van het materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Ga er maar vanuit dat ook in de nieuwe dienstregeling de intercity's met voornamelijk ICM blijven rijden en de sprinters met SNG. Daar wordt voor zover ik kan terugzien niets aan gewijzigd. 

En zo te zien in de reisplanner blijft ook de dienstregeling gelijk aan wat ie nu, sinds 6 september, is. 

Het feit dat veel reizigers achter instappen heeft verder niet zoveel met het treintype te maken. Aan jou de tip om dus voor in te stappen 😉.

Reputatie 7
Badge +4

De negen minuten wachttijd in Zwolle op het traject Rotterdam - Noorden is helaas niet verkort. Is ook lastig, denk ik.

Ga er maar vanuit dat het materieel in eerste instantie hetzelfde blijft en dus voornamelijk ICM.  En dat iedereen in het achterste stel stapt dat is dan toch echt pech voor die reizigers, zeker als je de optie hebt om gewoon wat verder door te lopen en dan in het voorste treinstel te stappen.

Reguliere reizigers eten over het algemeen best wel waar ze moeten staan voor een rustiger gedeelte van een trein. En om nu ander materieel in te zetten omdat mensen zich niet willen spreiden over een trein is natuurlijk complete onzin.

Overigens zijn er in de spits altijd staanplaatsen (bij de normale drukte) in de treinen, dat is niet te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +1

De negen minuten wachttijd in Zwolle op het traject Rotterdam - Noorden is helaas niet verkort. Is ook lastig, denk ik.

Ik dacht dat de verdubbeling van Zwolle naar Herfte Aansluiting er o.a. voor diende om die wachttijd wat te bekorten. Vreemd dan dat dat niet gebeurt.

Reputatie 7
Badge +1

De overstaptijd in Zwolle is voor de sprinter Groningen-Zwolle wel verkort met 5 minuten.

Maar die verdubbeling was toch vooral om de sprinter Meppel-Leeuwarden door te kunnen trekken naar Zwolle?

Reputatie 2

De negen minuten wachttijd in Zwolle op het traject Rotterdam - Noorden is helaas niet verkort. Is ook lastig, denk ik.

Ik dacht dat de verdubbeling van Zwolle naar Herfte Aansluiting er o.a. voor diende om die wachttijd wat te bekorten. Vreemd dan dat dat niet gebeurt.

Dat zal waarschijnlijk komen door de behoorlijk krappe planning bij spoorknooppunt Meppel.

 

Er komen om het halfuur bij Meppel een stuk of 6-8 treinen voorbij, met verschillende richtingen en verschillende eindbestemmingen. Die passeren allemaal binnen 12 minuten.

 

Vooral vanuit Zwolle is het dan een hele krappe planning.

Waarom gekozen is om ook Naar Zwolle die tijd aan te houden dat zou ik ook niet weten. Misschien komt dat ook door spoorknooppunt Meppel.

De trein uit Rotterdam naar het Noorden wacht in Zwolle op de trein uit Den Haag die naar het Noorden rijdt.  Als je deze treinen niet op elkaar laat wachten dan verstoor je een belangrijke aansluiting voor heel veel mensen waardoor deze reizigers 30 minuten moeten wachten of met de sprinters verder moeten reizen.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er in deze treinseries veel gesplitst en gecombineerd wordt waar ook tijd voor nodig is. Er moet nml. ook weer een remtest gedaan worden in de doorgaande trein voordat deze verder mag rijden.

Reputatie 2

Ga er maar vanuit dat het materieel in eerste instantie hetzelfde blijft en dus voornamelijk ICM.  En dat iedereen in het achterste stel stapt dat is dan toch echt pech voor die reizigers, zeker als je de optie hebt om gewoon wat verder door te lopen en dan in het voorste treinstel te stappen.

Reguliere reizigers eten over het algemeen best wel waar ze moeten staan voor een rustiger gedeelte van een trein. En om nu ander materieel in te zetten omdat mensen zich niet willen spreiden over een trein is natuurlijk complete onzin.

Overigens zijn er in de spits altijd staanplaatsen (bij de normale drukte) in de treinen, dat is niet te voorkomen.

Nee misschien is het ook wel onzin hoor maar ik dacht ik vraag het maar even want misschien dat er ICM-8 ingezet kon worden of DDZ-6  (als het terug in dienst is) maar dat is dus niet het geval, duidelijk.

Reputatie 2

Of uiteraard kan de opstelling van de trein ook omgedraaid worden, 

ICM-3 vooraan en ICM-4 achteraan.

Dat zou al wat helpen met de drukte denk ik.

Reputatie 7
Badge +1

Als de treinen structureel vol zitten, is het verstandig hier telkens melding van te doen in de NS app. Als blijkt dat het inderdaad te druk is kan hierop ingespeeld worden door treinen te verlengen.

Overigens kan het zo zijn dat als DDZ straks weer volledig in dienst is, de treinen weer wat langer worden of er wel DDZ ingezet wordt. Dat staat niet vast tot december volgend jaar, maar kan in een wijzigingsblad nog aangepast worden.

Of uiteraard kan de opstelling van de trein ook omgedraaid worden, 

ICM-3 vooraan en ICM-4 achteraan.

Dat zou al wat helpen met de drukte denk ik.

Het probleem is hier niet de volgorde van de treinstellen maar dat mensen niet een aantal stappen extra willen lopen om zo te spreiden over de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er in deze treinseries veel gesplitst en gecombineerd wordt waar ook tijd voor nodig is. Er moet nml. ook weer een remtest gedaan worden in de doorgaande trein voordat deze verder mag rijden.

In Sittard ging dat toch wel wat sneller, toen daar nog gesplitst en gecombineerd werd. Die 9 minuten komen dus denk ik niet daardoor.

Reputatie 6
Badge

Vanuit Amersfoort/Lelystad moeten alle treinen over dezelfde brug. De huidige beveiliging op het spoor staat niet toe dat treinen korter dan 3 minuten achter elkaar aan rijden. In de praktijk lukt het misschien nog op 2, maar als je de dienstregeling betrouwbaar wil plannen, moet het minimaal 3 zijn. Datzelfde geldt voor het traject Zwolle-Meppel. Ook daar moet alles achter elkaar aan.

In Zwolle moeten de treinen uit Amersfoort/Lelystad en naar Groningen/Leeuwarden op elkaar aansluiten. Daar is minimaal 2 minuten voor nodig.

Als je dan gaat tellen kom je op:

3 (IJsselbrug) plus 2 (overstaptijd) plus 3 (Zwolle-Meppel). Totaal 8 minuten. Er is nu 9 gepland. Dat is omdat de trein uit Amersfoort sinds een jaartje of twee 1 minuut eerder aankomt, omdat die ook een minuut eerder uit Amersfoort vertrekt. En dat is dan weer nodig om alle treinen bij Amersfoort een plekje te geven, zoals de extra spitstrein Amersfoort-Harderwijk die sinds een paar jaar rijdt.

 

Dan de vraag over Herfte. Dat zou toch tot minder reistijd moeten leiden? Ja, dat klopt, maar niet voor intercity's. De versnelling zit bij de sprinter naar Groningen en bij de treinen van Arriva. Die hebben straks minder reistijd en kortere overstaptijden in Zwolle. En de sprinter naar Leeuwarden, die kon voorheen überhaupt niet naar Zwolle vanwege capaciteitsgebrek. Nu kan dat wel.

 

En dan was er nog een speciaal geval in de ochtend. Vroeger stopte sommige vroege intercity's richting Leeuwarden niet in Meppel. Deze treinen moesten later uit Zwolle weg, omdat Arriva anders veel wachttijd had bij drukke spitstreinen. In de avond speelde dit niet, omdat de drukste richting dan de andere kant op is en de lange wachttijd daarom niet zo bezwaarlijk. Sinds Herfte af is, stoppen alle ic's naar Leeuwarden weer in Meppel.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er in deze treinseries veel gesplitst en gecombineerd wordt waar ook tijd voor nodig is. Er moet nml. ook weer een remtest gedaan worden in de doorgaande trein voordat deze verder mag rijden.

In Sittard ging dat toch wel wat sneller, toen daar nog gesplitst en gecombineerd werd. Die 9 minuten komen dus denk ik niet daardoor.

ik zei ook niet dat die 9 minuten daarvoor nodig zijn. Er is allereerst wachttijd vanwege de andere IC die naar het Noorden gaat vanwege overstappers.

 

@Sneltram, die 3 minuten is natuurlijk PLANNORM in de praktijk is de minimale afstand 1 blok omdat je anders door een rood sein moet rijden als machinist.

Badge +3

Top, maar waarom is Meppel eigenlijk belangrijk als IC station?

Om Zwolle te ontlasten van overstappers Den Haag/Rotterdam van/naar Leeuwarden/Groningen?

Meppel is natuurlijk het station waar de lijnen naar het Noorden uit elkaar gaan, ik vermoed dat dit dus een knooppunt is vanwege mensen uit het Noorden die niet naar Zwolle willen maar juist verder reizen op de andere lijn naar het Noorden.

Reputatie 7
Badge +1

Meppel is sowieso een beetje apart wat dat betreft.

Richting Leeuwarden stopt de intercity altijd in Meppel, richting Groningen niet. Richting Rotterdam/Den Haag stopt ie alleen in Meppel als ie uit Leeuwarden komt.

Ik dacht altijd dat dat was om aansluiting richting de randstad te creëren op de sprinter naar Leeuwarden, die toen niet verder reed dan Meppel.

 

Ga je in de app plannen van bijvoorbeeld Rotterdam naar Beilen dan krijg je het ene half uur is het advies over te stappen op Zwolle, het andere half uur op Meppel. Stap je in het laatste geval wel over in Zwolle, dan stap je gewoon in dezelfde sprinter alleen is ie dan nog leeg, en kun je even koffie halen (de trein staat zo ongeveer voor de deur).

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet zo vreemd dat dit niet gebeurt. Zowel naar als van Zwolle moeten de treinen over hetzelfde spoor.

Die aansluiting is heel belangrijk. De trein van Rotterdam naar Amersfoort  Leeuwarden en van Den Haag naar Lelystad Groningen rijden voor Zwolle een stuk over hetzelfde traject. De trein naar Leeuwarden komt als eerste aan, daarna de trein naar Groningen. Dan kan overgestapt worden. Vervolgens rijdt de trein naar Groningen het eerste weer weg, omdat die lijn drukker is. De trein naar Leeuwarden wacht dan en kan pas vertrekken als die van Groningen uit het blok is, want ook hier gaat het over hetzelfde spoor. Dat is al met al weer drie minuten. Ik denk dat het niet zo eenvoudig oplosbaar is, al is er verbetering ten noorden van Zwolle. Drie minuten overstaptijd is hier niet overdreven, ook al is het cross-platform. Het neemt niet weg dat ik negen minuten wachttijd in Zwolle wel wat erg lang blijf vinden.

Ik spreek hier over de sneltreinen.

Reageer