beantwoord

Verbetering Intercity-lijn Rotterdam naar Eindhoven

  • 13 December 2023
  • 3 reacties
  • 138 Bekeken

Ik ben een frequente reiziger op de intercity-lijn tussen Rotterdam en Eindhoven en ik wil graag informeren naar eventuele plannen voor verbeteringen in de reistijd op deze route.

Op dit moment duurt de reis van Rotterdam naar Eindhoven ongeveer 1 uur en 8 minuten. Zijn er plannen om de reissnelheid te verhogen en de reistijd te verkorten? Zo ja, zou ik graag willen weten wanneer deze verbeteringen worden verwacht. Bovendien, als er verbeteringen worden doorgevoerd, wat is dan de verwachte reistijd in de toekomst?

Ik waardeer uw tijd en aandacht voor deze kwestie en kijk uit naar uw reactie.

icon

Beste antwoord door Edwin 13 December 2023, 14:25

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij zijn er geen plannen in die richting.

Reputatie 7
Badge

Er zijn niet bepaald veel mogelijkheden om de reissnelheid te verhogen. Het stuk Rotterdam-Breda wordt in de toekomst met 200 km/u gereden op de hogesnelheidslijn, maar dat is zo'n kort stuk dat je er geen grote winst mee behaalt. De rest van het traject is voor het grootste deel aangelegd voor 140 km/u (m.u.v. het stuk Tilburg-Boxtel) en dat rijden we daar ook. Daarnaast is dat stuk al zeer druk met andere treinen.

 

 

De reistijd is nu 1 uur en 2 minuten, veel minder zal het niet worden, hooguit dat in de toekomst de doorstroming rondom Tilburg geoptimaliseerd kan worden waardoor je misschien 2 minuutjes kan winnen, maar dat moet maar net passen in de dienstregeling. Wel zijn er plannen om deze trein in de toekomst elk kwartier te laten rijden, maar dat zal pas ergens tussen 2027 en 2030 zijn waarschijnlijk.

Reageer