Vergissing? | NS Community
beantwoord

Vergissing?


Reputatie 6

Vergissing in de reisplanner?
Door werkzaamheden omreizen…. Maar let wel op, niet elke alternatieve route staat als zodanig aangegeven. De ene alternatieve route ( streekbus - Ns snelbus - trein) staat als zodanig aangegeven. De andere (2 x streekbus - trein) staat niet als zodanig aangegeven maar is wel meer dan € 3 duurder dan de reguliere reis. O ja, je kan ook omreizen met alleen de trein, dan maak je echt een enorme omweg maar wel weer voor de normale ritprijs. 

Waarom staat niet ene alternatieve route niet als zodanig aangegeven? Bij alle alternatieve routes met andere vervoerders zou, omdat die duurder zijn, dit toch heel duidelijk aangegeven moeten worden...

icon

Beste antwoord door Momo 12 March 2023, 15:33

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om welk traject gaat dit?

Reputatie 7
Badge +3

Als je een alternatieve route krijgt met streekbus en die is duurder, dan is je NS vervoersbewijs niet geldig in die streekbus en moet je daar apart voor betalen. Dat komt omdat de NS reisplanner sinds enige tijd ook bus, tram en metro standaard meeneemt in de reisadviezen. Dit kun je uitzetten bij opties, dan zie je alleen adviezen met trein en treinvervangend vervoer. 

Reputatie 6

Om welk traject gaat dit?

vanuit de Zaanstreek naar Amsterdam

Je kon vanaf Zaandijk via Uitgeest, Beverwijk, Haarlem naar Amsterdam met de trein, kilometers omreizen voor de normale prijs, Sommige reizen waarbij je gebruik zou kunnen maken van de streekbus (69) naar Zaandam stonden wel in het rood als Alternatief aangegeven. Maar de prijs was wel hoger (€6,27 ipv € 5,10)  

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met de reisplanner is dat die tegenwoordig reizen geeft met alle vervoersmiddelen. Zeker tijdens werkzaamheden zul je dan al snel een duurder alternatief met streekvervoer krijgen.
In dit geval is het nog een slagje erger. Zelfs als je kiest om alleen reisadviezen met de trein te krijgen krijg je nog steeds adviezen met bus 394.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als je kiest om alleen reisadviezen met de trein te krijgen krijg je nog steeds adviezen met bus 394.

Bij uitvinken van bus krijg ik geen reisadvies met bus 394. Bij welke reis krijg jij dat dan wel?

Reputatie 7
Badge +2

Waar dan? Ik krijg voor Zaandijk Zaanse Schans naar Amsterdam geen enkel advies met de streekbus uit de planner als ik uitsluitend de trein aan heb staan in de planner.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd. Op de iPhone kreeg ik wel adviezen met bus 394. Op de reisplanner op de website niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg via de app bovenstaande advies. Alleen trein aangevinkt.

Het is wel verwarrend als iemand alle vervoermiddelen heeft aangevinkt en het vervoer neemt wat wel in het advies staat maar geen vervangend NS vervoer betreft. Zeker omdat als iemand geld terug vraagt omdat hij/zij extra heeft moeten betalen voor in dit topic aangehaalde streekbus. Dan krijg je het wellis/nietes spelletje van dat je het NS advies had moeten volgen. Maar eh, dit stond in de NS planner...

Reputatie 7
Badge +3

In jouw screenprint is bij dat reiadvies van 14:59 met Alternatief vervoer niet te zien of dit alleen trein + NS bus is of ook met een streekbus. Heb je ook een “opengeklapt” reisadvies van die vertrektijd?

In de website reisplanner staat dat wel, alleen zie ik dan wel een kortere reistijd.

 

 

Reputatie 6

Het gaat mij er hoofdzakelijk om waarom niet alle alternatieven (geheel NS, trein en bus) en alternatieven met met (gedeeltelijk) streekbus niet allemaal als zodanig worden aangegeven, waarbij ik me voor zou kunnen stellen dat er bij niet NS alternatieven “Duurder Alternatief” komt te staan. Het uitzetten BTM in de planner is vaak geen goed idee. Ik ken wel de adressen van familie en bekenden maar weet niet welke bus, tram of metro het dichtst bij hun adres komt. 
Nu werkt het plannen van een hele reisroute regelmatig ook niet goed, en dat is niet alleen bij de NS planner zo. Op 3, 5 en 8 minuten van mijn woonadres zijn er bushaltes. Regelmatig wordt de bus vanaf de halte op 8 minuten van mijn adres niet weergegeven, dan is het reisadvies 18 (+ 8 min vanaf mijn adres) minuten lopen, dan een bus, soms met overstap op een buurtbus om bij het station te komen. Tijdwinst tot mijn bestemming….. 0 minuten maar wel 26 minuten moeten lopen, 5 minuten meer en ik was lopend op het station… Regelmatig, ook als er geen werkzaamheden zijn, moet ik om een reis te maken (en er geen vierdaagse wandeling van te maken) de reis in stukjes knippen, adres naar station, dan trein en daarna station naar adres. Om van een reis van totaal 1 uur en 20 minuten in totaal 49 minuten te moeten lopen……..

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer NS alle vervoersmogelijkheden in hun eigen planner als treinvervangend vervoer opneemt in hun eigen planner dan kunnen reizigers daar mogelijk rechten aan ontlenen en geld terugvragen voor meerkosten.

Ik gebruik 9292 voor deur naar deur.

Reageer