beantwoord

Verslechtering Baarn - Weesp - Almere

  • 13 December 2023
  • 45 reacties
  • 1229 Bekeken

Wie heeft verzonnen dat op vrijdag en begin middag de aansluiting Almere - Weesp-Amersfoort helemaal verdwenen is. Ben ik de enige die op vrijdag werkt? Ik mag nu een half uur op Naarden Bussum wachten. Ben te laat op werk nu en een half uur later thuis. De aansluiting was perfect, waarom moet dat op vrijdag en rond de middag veranderd?????

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 December 2023, 09:11

Bekijk origineel

45 reacties

Van waar naar waar reis je precies? Want volgens de reisplanner is de snelste manier van Almere naar Amersfoort met overstap in Hilversum en niet in Weesp of Naarden Bussum.

Reputatie 7
Badge

Van waar naar waar reis je precies? Want volgens de reisplanner is de snelste manier van Almere naar Amersfoort met overstap in Hilversum en niet in Weesp of Naarden Bussum.

Gezien de titel naar Baarn en dan moet je inderdaad op vrijdagochtend wachten op Naarden-Bussum (op de sprinter richting Amersfoort)..

Reputatie 7
Badge

Treinserie 4600, de sprinter tussen Almere (of op vrijdagen en buiten de spits tegenwoordig Amsterdam) en Den Haag (of meestal Leiden), via Weesp, gaat op vrijdag nauwelijks meer rijden, behalve tussen Amsterdam en Leiden dus. Dat is een van die "slimme" aanpassingen in de dienstregeling om "beter aan te sluiten bij de veranderde vervoersvraag". Ik krijg daar zelf ook last van.

Bij de vorige dienstregeling reisde ik van Baarn naar Almere via Weesp met slechts 10 minuten overstap. Dat was een heel goede aansluiting(alhoewel er vaak treinen tussen de middag uitvielen). Dit is dus nu op vrijdag en midden op de dag erg verslechterd doordat ik in Naarden Bussum (of Hilversum ) een half uur moet wachten. 

Bij de vorige dienstregeling reisde ik van Baarn naar Almere via Weesp met slechts 10 minuten overstap. Dat was een heel goede aansluiting(alhoewel er vaak treinen tussen de middag uitvielen). Dit is dus nu op vrijdag en midden op de dag erg verslechterd doordat ik in Naarden Bussum (of Hilversum ) een half uur moet wachten. 

NS wil bezuinigen op het sprintervervoer en laat daarom op minder drukke uren op veel plaatsen minder sprinters rijden. Dat is vorig jaar voornamelijk buiten de Randstad ingevoerd, dit jaar gebeurt het vooral in de Randstad. NS noemt dit de "slimme aanpassingen".

Als de frequenties omlaag gaan vallen er uiteraard soms aansluitingen weg zoals ook in uw geval. Het is dan onvermijdelijk dat met name op wat minder gangbare overstapverbindingen zoals Baarn-Almere langere reistijden ontstaan 

Reputatie 3

Wie heeft verzonnen dat op vrijdag en begin middag de aansluiting Almere - Weesp-Amersfoort helemaal verdwenen is. Ben ik de enige die op vrijdag werkt? Ik mag nu een half uur op Naarden Bussum wachten. Ben te laat op werk nu en een half uur later thuis. De aansluiting was perfect, waarom moet dat op vrijdag en rond de middag veranderd?????

Ik heb begrepen dat dit - gedeeltelijk - wordt terug gedraaid gaat worden. Vanaf 9 februari op vrijdag meer treinen van Almere naar Weesp ( en verder naar Amsterdam CS / Den Haag CS ) Dit i.v.m. Wijzigingsblad 5 februari 2024

 

Ik heb begrepen dat dit - gedeeltelijk - wordt terug gedraaid gaat worden. Vanaf 9 februari op vrijdag meer treinen van Almere naar Weesp ( en verder naar Amsterdam CS / Den Haag CS ) Dit i.v.m. Wijzigingsblad 5 februari 2024

Ik had begrepen dat dat alleen om drie treinen op vrijdag in de ochtendspits zou gaan.

Reputatie 7
Badge

 

Ik heb begrepen dat dit - gedeeltelijk - wordt terug gedraaid gaat worden. Vanaf 9 februari op vrijdag meer treinen van Almere naar Weesp ( en verder naar Amsterdam CS / Den Haag CS ) Dit i.v.m. Wijzigingsblad 5 februari 2024

Ik had begrepen dat dat alleen om drie treinen op vrijdag in de ochtendspits zou gaan.

Is hier meer over bekend? Om welke tijden zou het gaan?

Betreft de treinnummers 4618, 4620, 4622 in de ochtend en 4661, 4663 en 4665 in de middag die op vrijdag van/naar Almere gaan rijden vanaf 9 februari.

Reputatie 7
Badge

Betreft de treinnummers 4618, 4620, 4622 in de ochtend en 4661, 4663 en 4665 in de middag die op vrijdag van/naar Almere gaan rijden vanaf 9 februari.

Dank voor het vinden, daar word ik erg blij van.

Badge +3

Op vrijdag van Alkmaar naar Den Haag dus al verplicht met sprinter ipv IC, en dan ook nog extra overstappen. Wat een feest die #NieuweDienstregeling

 

Dat overstappen is alleen morgen. Waarschijnlijk heeft ProRail weer een klus bedacht.

Badge +3

Dat overstappen is alleen morgen. Waarschijnlijk heeft ProRail weer een klus bedacht.

En zaterdag, maar vanaf zondag rijdt er weer een rechtstreekse 4800 om 7:00

Reputatie 7
Badge +1

Dat overstappen is alleen morgen. Waarschijnlijk heeft ProRail weer een klus bedacht.

Heeft volgens mij te maken met de werkzaamheden tussen Alkmaar en Heerhugowaard.

Badge +3

Dat overstappen is alleen morgen. Waarschijnlijk heeft ProRail weer een klus bedacht.

“Oh nou ja, dat kan er ook nog wel bij. De hele week al geen treinen naar Alkmaar Noord. Je bent per dag zo maar een half uur langer onderweg op deze manier…”

 

Badge +3

Dat overstappen is alleen morgen. Waarschijnlijk heeft ProRail weer een klus bedacht.

Check… en NS webcare weet het voor de verandering!

“Ik zie dat het hier om een tijdelijke wisseling gaat omdat er op Uitgeest wat problemen zijn met een wissel. Vandaar dat hier nu tijdelijk een wijziging voor is.”

Dat blijkt ook wel uit de spoor/perronwijzigingen.

ProRail heeft de helft van alle wissels weggehaald maar het aantal wisselstoringen is groter dan ooit.

Reputatie 7
Badge +1

Dat overstappen is alleen morgen. Waarschijnlijk heeft ProRail weer een klus bedacht.

“Oh nou ja, dat kan er ook nog wel bij. De hele week al geen treinen naar Alkmaar Noord. Je bent per dag zo maar een half uur langer onderweg op deze manier…”

 

Gisteren was dat ruim een uur langer omdat komende uit Bloemendaal, de trein naar Uitgeest 5 minuten vertraging had en de overstap maar 3 minuten was, dus ja die was weg. Normaal dus een trein die rechtstreeks tussen Bloemendaal en Alkmaar gaat maar nu dus een half uur vertraging. Der busreis naar Heerhugowaard was ook een kwartier wachten in Alkmaar dus bijna 2 uur onderweg voor normaal 50 minuten. 

Twee uur van Bloemendaal naar Heerhugowaard. Oude tijden herleven zou mijn opa gezegd hebben.

Reputatie 6

Op de Hanzelijn ook de boel opgeknipt. Altijd overstappen op Lelystad nu, overstappen via stationshal inclusief in en uitcheck en heen 18 min wachten en terug 21. 

Op de Hanzelijn ook de boel opgeknipt. Altijd overstappen op Lelystad nu, overstappen via stationshal inclusief in en uitcheck en heen 18 min wachten en terug 21. 

Dat gaat maar om een klein aantal reizigers van Dronten en Kampen naar de kleine stations in Almere. Het leeuwendeel stapte vroeger al over op de intercity naar Den Haag en voor hen verandert er niets.

En daar staat ook nog een flinke verbetering van de sprinterdiensten van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen tegenover.

Reputatie 7
Badge +2

 

 Het leeuwendeel stapte vroeger al over op de intercity naar Den Haag en voor hen verandert er niet

Dat is niet waar: richting Almere is die overstap niet meer cross platform en verandert er dus wel degelijk iets.

Reputatie 7
Badge

Betreft de treinnummers 4618, 4620, 4622 in de ochtend en 4661, 4663 en 4665 in de middag die op vrijdag van/naar Almere gaan rijden vanaf 9 februari.

Hoe staan deze treinen nou opeens in de reisplanner voor morgen? Het is toch echt nog geen 9 februari. Toevallig iemand hier die relatief zeker durft te zeggen of ik er op kan rekenen dat dit morgen rijdt of dat dit een fout in de planner is en ik toch beter voor een alternatief kan gaan?

Reputatie 7
Badge +1

Betreft de treinnummers 4618, 4620, 4622 in de ochtend en 4661, 4663 en 4665 in de middag die op vrijdag van/naar Almere gaan rijden vanaf 9 februari.

Hoe staan deze treinen nou opeens in de reisplanner voor morgen? Het is toch echt nog geen 9 februari. Toevallig iemand hier die relatief zeker durft te zeggen of ik er op kan rekenen dat dit morgen rijdt of dat dit een fout in de planner is en ik toch beter voor een alternatief kan gaan?

Op X (twitter) staan heel veel berichten dat de reisplanner momenteel flink van slag is. Maar hier werd juist aangegeven dat heel veel treinen opeens niet meer zouden rijden. 

Blijkbaar heeft de NS ze alvast in het dagplan toegevoegd vanaf deze week, met het verschil dat ze komende weken slechts van/tot Almere Centrum rijden. Per 9 februari gaan ze van/naar Oostvaarders rijden.

Reageer