beantwoord

verslechtering dienstregeling hanzelijn

  • 15 December 2023
  • 17 reacties
  • 569 Bekeken

Reputatie 6

Ja hoor ook op d ehanzelijn een enorme verslechtering. Kan nu in het weekend s ochtends nog maar 1 x per uur maar wat erger is de sprinter gaat maar tot Lelystad. Daar moet je heen en terug 18 minuten wachten op je overstap. Dus van Kampen zuid naar Almere buiten ben ik heen en terug 20 minuten langer onderweg….. echt wat een enorme verslechtering dit. Tot voor kort liep er een sprinter van Zwolle naar leiden maar die is nu ingekort tot Lelystad. Mag ik hoop hebben dat dit een proefrit en volgend jaar weer teruggedraaid wordt?

icon

Beste antwoord door Tamzin 15 December 2023, 11:20

Bekijk origineel

17 reacties

Ja hoor ook op d ehanzelijn een enorme verslechtering. Kan nu in het weekend s ochtends nog maar 1 x per uur maar wat erger is de sprinter gaat maar tot Lelystad. Daar moet je heen en terug 18 minuten wachten op je overstap. Dus van Kampen zuid naar Almere buiten ben ik heen en terug 20 minuten langer onderweg….. echt wat een enorme verslechtering dit. Tot voor kort liep er een sprinter van Zwolle naar leiden maar die is nu ingekort tot Lelystad. Mag ik hoop hebben dat dit een proefrit en volgend jaar weer teruggedraaid wordt?

Er zijn sinds vorig jaar heel veel sprinters die in de avond of het weekend (deels) nog maar om het uur rijden. Dat de frequentie tussen Zwolle en Lelystad alleen op de late avond en de vroege uren in het weekend is verlaagd is gezien het minimale reizigersaanbod nog heel redelijk als je het vergelijkt met elders in het land. Rond een grote stad als Eindhoven rijden de sprinters bijv. het hele weekend in alle richtingen uurdiensten.

Ook het knippen van de verbinding in Lelystad hangt samen met de slechte bezetting van de sprinters tussen Zwolle en Lelystad. Er kunnen daar nu veel kortere treinen worden ingezet. Het daardoor uitgespaarde geld is gebruikt om de sprinterdiensten van Zwolle naar Leeuwarden/Groningen in het weekend te verbeteren.

De overstap naar Almere Buiten is langer geworden doordat de sprinter vanaf Lelystad in tijd is verschoven. Dat is inderdaad erg onhandig als je naar de kleine stations in Almere wil, de verbinding naar Almere Centraal is niet verslechterd.

Reputatie 6

Ik snap dat er keuzes moeten worden gemaakt en kan ook best met een uurdienst leven op stille momenten. Maar heen en terug een overstap van q8 minuten is gewoon een gigantische verslechtering. Ik heb niets aan Almere centraal , dan kan ik in Lelystad op de intercity stappen en hoef maar 5 min te wachten. Maar idd de andere stopstations in Almere worden nu veel slechter bediend. Erg jammer toen de Hanzelijn er net was deed ik er  38 minuten over. Nu 58.

Het aantal reizigers dat opstapt op Kampen Zuid (in de middle-of-nowhere) en Dronten is niet echt hoog. De aantallen op beide stations zijn altijd ver achtergebleven bij wat vooraf was geschat en hoeveel van die reizigers gaan er dan naar een van de kleinere stations in Almere? Te meer als je ook nog bedenkt dat Kampen en Dronten vooral op Zwolle gericht zijn.

Het zal dus maar om een klein aantal reizigers gaan (dat zal mede afgewogen zijn) waarbij het natuurlijk voor degenen die het treft erg zuur is.

Reputatie 6

Kampen zuid is inmiddels volgebouwd hoor, is geen middel of nowhere meer. Veel mensen (ook in Dronten wat gaat groeien naar 60.000 inwoners) werken in Almere. Maar goed, een achteruitgang valt altijd tegen . 

Kampen zuid is inmiddels volgebouwd hoor, is geen middel of nowhere meer. Veel mensen (ook in Dronten wat gaat groeien naar 60.000 inwoners) werken in Almere. Maar goed, een achteruitgang valt altijd tegen . 

Zelfs wethouder van der Sluis stelt dat Kampen Zuid nu weliswaar nog in the middle of nowhere ligt maar hoopt rond 2030 op betere tijden. Ik vrees echter dat het station veel te ongelukkig ligt om ooit veel reizigers te gaan trekken.

Het station Dronten ligt beter gesitueerd ten opzichte van de bebouwing en trekt ook veel meer reizigers. Maar ook hier is de voorspelde enorme impuls van forensen uit de regio Amsterdam die dankzij de Hanzelijn naar Dronten zouden verhuizen er nooit gekomen. Met een grote groei van Dronten wordt al 25 jaar geschermd maar de realiteit is anders.

Je kunt niet van NS verwachten dat het ook 11 jaar na de opening van de Hanzelijn een te royale dienstregeling in stand houdt met het oog groei die toch niet gerealiseerd worden. 

Reputatie 7
Badge +2

Zelfs wethouder van der Sluis stelt dat Kampen Zuid nu weliswaar nog in the middle of nowhere ligt maar hoopt rond 2030 op betere tijden. Ik vrees echter dat het station veel te ongelukkig ligt om ooit veel reizigers te gaan trekken.

Kampen Zuid ligt nu echt middenin een nieuwbouwwijk. Het voornaamste nadeel is echter dat je vanuit die nieuwbouwwijk amper OV richting het station hebt: er rijdt daar alleen nog een buurtbus tegenwoordig.

Het station Dronten ligt beter gesitueerd ten opzichte van de bebouwing en trekt ook veel meer reizigers. Maar ook hier is de voorspelde enorme impuls van forensen uit de regio Amsterdam die dankzij de Hanzelijn naar Dronten zouden verhuizen er nooit gekomen.

De dienstregeling vanuit Kampen Zuid en Dronten naar Amsterdam was nou ook niet echt aantrekkelijk de afgelopen jaren Best een lange rit met de Sprinter en je stond ook nog eens een eeuwigheid stil op Almere Oostvaarders. Overstappen op Lelystad was altijd al het snelst, maar dan kom je natuurlijk alleen op Amsterdam Zuid aan.

Richting Amsterdam kon je inderdaad beter overstappen, maar naar Almere, en dan vooral de kleinere stations, was de sprinter juist wel handig. Er was ooit geopperd om de stations op de Hanzelijn met de intercity te bedienen die nu in Lelystad begint, die zou dan als stoptrein in Zwolle beginnen en tot Lelystad als stoptrein rijden en daarna als intercity doorgaan. Dit bied wel een goede overstap op de sprinter in Lelystad, echter dit is qua materieelinzet niet echt gunstig voor de NS dus ik verwacht niet dat men dit plan nog nieuwe leven in zal blazen.

Een ander plan om een sneltrein Zwolle - Hoofddorp te laten rijden is nog wel een optie, dat zou na 2030 mogelijk moeten worden als het nieuwe beveiligingssysteem is uitgerold op de Flevolijn en het aantal treinen omhoog kan naar 16 per uur. Die sneltrein stopt dan ook in Almere Buiten en Weesp waardoor er betere overstapmogelijkheden ontstaan dan met de huidige sprinter. Maar dat is nog ver weg en de precieze invulling staat niet vast, alleen die 16 treinen per uur bij Almere Centrum zijn vastgelegd in de conceptversie van de nieuwe concessie, niet welke van die 16 er naar Zwolle gaan.

Een ander plan om een sneltrein Zwolle - Hoofddorp te laten rijden is nog wel een optie, dat zou na 2030 mogelijk moeten worden als het nieuwe beveiligingssysteem is uitgerold op de Flevolijn en het aantal treinen omhoog kan naar 16 per uur. Die sneltrein stopt dan ook in Almere Buiten en Weesp waardoor er betere overstapmogelijkheden ontstaan dan met de huidige sprinter. Maar dat is nog ver weg en de precieze invulling staat niet vast, alleen die 16 treinen per uur bij Almere Centrum zijn vastgelegd in de conceptversie van de nieuwe concessie, niet welke van die 16 er naar Zwolle gaan.

De beperkende factor is momenteel niet dat er niet meer treinen kunnen rijden maar dat er geen reizigersgroei in Flevoland is. Vergeleken met voor corona is er zelfs sprake van een flinke daling doordat veel Almeerse forensen blijvend zijn gaan thuiswerken.

En de komende jaren zal dat niet veranderen. De bouw van nieuwe woningen in Almere is inmiddels vrijwel volledig tot stilstand gekomen en de kernen Lelystad en Dronten groeien al jaren nauwelijks. Dus waar moeten die reizigers voor 16 treinen per uur in hemelsnaam vandaan komen? Het is wensdenken zonder realiteitszin.

Reputatie 7
Badge

De bouw van nieuwe woningen in Almere is inmiddels vrijwel volledig tot stilstand gekomen

Ooit in Almere Poort geweest? Dat valt echt (nog) wel mee. Met de problemen op het elektriciteitsnet en het uitstel van de bouw van Almere Pampus zit zo'n vertraging er echter mogelijk natuurlijk wel aan te komen.

@Olav93

https://www.nul20.nl/dossiers/almere-new-town-met-groeiprobleem

Ik begrijp de klachten uit Flevoland maar NS heeft ook te maken met de realiteit dat je je ambities moet bijstellen als de reizigersvraag achterblijft. Dat is in feite wat er voor 2024 in Flevoland gebeurt.

Reputatie 7

Je kan ook proberen de reizigersvraag te vergroten i.p.v. te snijden en trajecten op te splitsen waardoor de vraag nog verder daalt. Die abonnementen voor de "nieuwe realiteit" wat betreft verdeling thuiswerken en naar kantoor zijn er niet gekomen. Verder zijn er geen handige en redelijk betaalbare ov-abonnementen voor alle ov in een regio (bijv een ov-pas voor de regio Flevoland en Hilversum/Amsterdam ineen). Dat zou zo ideaal zijn en mensen meer over de streep trekken. Eerst zaaien, dan oogsten. Dat zie ik in het buitenland ook, zulke regio-abonnementen. OV is een samenspel (of zou dat moeten zijn) tussen bedrijven. Ik ben geen deskundige natuurlijkm maar ik als ik het met mensen in mijn omgeving over zulke dingen heb hoor ik genoeg over wat men zou willen om ov te gaan gebruiken. Ingewikkeld en veeleisend zijn de meeste mensen niet.... maar het systeem heeft zichzelf veel te complex gemaakt. Mensen willen nu eenmaal gemak en zien ov als één geheel, dat idealiter elkaar aanvult en op elkaar aansluit. Een reis is niet alleen trein, maar ook vaak bus, tram, metro. Met welk bedrag welke partij moet hebben willen ze zich niet bezighouden. Dat is voor achter de schermen. Eén redelijk betaalbaar abonnement en weekkaart of maandkaart voor alle ov is puur gemak voor de klant. Niet meerdere (kortings)abonnementen bij allerlei vervoerders. 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan ook proberen de reizigersvraag te vergroten i.p.v. te snijden en trajecten op te splitsen waardoor de vraag nog verder daalt. Die abonnementen voor de "nieuwe realiteit" wat betreft verdeling thuiswerken en naar kantoor zijn er niet gekomen. Verder zijn er geen handige en redelijk betaalbare ov-abonnementen voor alle ov in een regio (bijv een ov-pas voor de regio Flevoland en Hilversum/Amsterdam ineen). Dat zou zo ideaal zijn en mensen meer over de streep trekken. Eerst zaaien, dan oogsten. Dat zie ik in het buitenland ook, zulke regio-abonnementen. OV is een samenspel (of zou dat moeten zijn) tussen bedrijven. 

Ik vind dat @Rene74 zeker een punt heeft. Door alles maar af te schalen zit je in een vicieuze cirkel naar beneden. Ik lees ook regelmatig mee op X en zie eigenlijk dat er een steeds verdere verslechtering in de dienstverlening ontstaat. Er zijn weliswaar meer ritten in de nieuwe dienstregeling ontstaan, maar die worden gereden met dezelfde hoeveelheid materiaal of zelfs minder materiaal (afscheid ICM), waardoor er op X steen en been wordt geklaagd over het veel te korte materiaal met name in de spits.

NS lijkt dus effectief bezig om de reiziger uit de trein te jagen.     

Je kan ook proberen de reizigersvraag te vergroten i.p.v. te snijden en trajecten op te splitsen waardoor de vraag nog verder daalt. Die abonnementen voor de "nieuwe realiteit" wat betreft verdeling thuiswerken en naar kantoor zijn er niet gekomen.

Zeker, maar dat doe je niet door voor iedere reiziger weer een nieuw abonnement te verzinnen. Als mensen alleen twee keer per week op de allerdrukste uren reizen is het niet meer dan logisch dat ze het volle tarief betalen. Als ze dan massaal wegblijven kun je hooguit concluderen dat dat volle tarief te hoog is geworden (dat laatste heb ik hier overigens al vaker aangeven: de tariefdifferentiatie is mijns inziens doorgeschoten).

Meer klanten werven via lagere prijzen leidt vrijwel altijd tot inkomstenderving, dat weet de eerste de beste winkelier. Dat kan daarom alleen als je ook je kostenniveau verlaagt maar bij NS lopen met name de personeelskosten alleen maar steeds harder uit de hand. Tegelijkertijd blijven zaken als eenmansbediening, de bakkennorm en de interne bureaucratie onbespreekbaar. Als je dan toch de prijzen verlaagt om meer klanten te trekken is dat de kortste weg naar een faillissement.

 

Verder zijn er geen handige en redelijk betaalbare ov-abonnementen voor alle ov in een regio (bijv een ov-pas voor de regio Flevoland en Hilversum/Amsterdam ineen). Dat zou zo ideaal zijn en mensen meer over de streep trekken. Eerst zaaien, dan oogsten. 

De OV-bedrijven zijn financieel zo noodlijdend dat er helemaal geen geld is om "eerst te zaaien". En zolang het gebrek aan efficiëntie en het kostenprobleem niet structureel worden aangepakt zullen de bedrijven financieel met de rug tegen de muur blijven staan.

De reizigers weigeren in toenemende mate om voor een matig product de torenhoge tarieven te betalen die nodig zijn omdat NS zijn kosten niet in de hand houdt. En op de belastingbetaler hoeft NS niet te rekenen.

Reputatie 6

Geloof me, Dronten gaat echt groeien , gemeenteraad is akkoord en er moeten veel huizen hij de komende jaren in NL. Ik zou prima kunnen leven met een uurdienst maar de overstap is nu echt heel lang. Vanmorgen voor het eerst gedaan, je moet in Lelystad nu ook trap af, uitchecken door de stationshal naar het andere perron, weer inchecken en dan wachten. Voorheen was het wachten in oostvaarders tot de intercity passeerde was maar dan zat je tenminste warm en droog. Het is echt een enorme verslechtering. Maar ja we moeten er mee dealen. 

Reputatie 7

Meer klanten werven via lagere prijzen leidt vrijwel altijd tot inkomstenderving, dat weet de eerste de beste winkelier. Dat kan daarom alleen als je ook je kostenniveau verlaagt maar bij NS lopen met name de personeelskosten alleen maar steeds harder uit de hand. Tegelijkertijd blijven zaken als eenmansbediening, de bakkennorm en de interne bureaucratie onbespreekbaar. Als je dan toch de prijzen verlaagt om meer klanten te trekken is dat de kortste weg naar een faillissement.

Als de prijzen uit de hand gaan lopen (wacht maar eens af tot 2025, wat er dan gebeurt) en de dienstverlening steeds ingeperkter wordt, is dat evengoed een weg richting faillissement, een neergaande spiraal. Mensen blijven nog meer weg.

Het gaat in feite slechts om een simpele verplaatsing van A naar B. Dat moet in de 2e klas zeker goedkoper zijn dan een rit met de auto zou kosten aan benzine (uitgaande van 1 persoon in de auto). 

Ik draag ov al sinds jaren een warm hart toe, en zou heel graag zien dat het populairder werd, veel betrouwbaarder ook, maar ook betaalbaar voor veruit de meesten. Dat het een prima alternatief is voor de auto in heel veel gevallen. Maar dan zou er een fundamenteel ander systeem moeten zijn dat het openbaar vervoer draagt- dat komt er niet. Nederland raakt ondertussen steeds voller met auto's. Fijn vooruitzicht 🤨

 

 

Geloof me, Dronten gaat echt groeien , gemeenteraad is akkoord en er moeten veel huizen hij de komende jaren in NL. 

Gezien het beleid van Hugo de Jonge om de huren te bevriezen, de belasting op huurinkomsten te verhogen en investeerders weg te jagen terwijl de bouwkosten explosief stijgen komen er voorlopig eerder minder huizen. De verwachting is dat de bouw verder in zal zakken omdat niemand huizen bouwt om er alleen maar verlies op te lijden. De gemeente Dronten kan van alles willen bouwen (dat hadden ze beter in het verleden kunnen doen) maar zonder investeerders die die bouw financieren komt er letterlijk niets van de grond. 

Zie ook https://flevopost.nl/dronten/Gemeente-Dronten-vraag-bijdrage-voor-woningbouwprojecten-28722734.html

NS zal dus ook niet sturen op basis van dit soort mooie plannen van de gemeente en de provincie 

Reputatie 5

Kampen zuid is inmiddels volgebouwd hoor, is geen middel of nowhere meer. Veel mensen (ook in Dronten wat gaat groeien naar 60.000 inwoners) werken in Almere. Maar goed, een achteruitgang valt altijd tegen . 

Zelfs wethouder van der Sluis stelt dat Kampen Zuid nu weliswaar nog in the middle of nowhere ligt maar hoopt rond 2030 op betere tijden. Ik vrees echter dat het station veel te ongelukkig ligt om ooit veel reizigers te gaan trekken.

Het station Dronten ligt beter gesitueerd ten opzichte van de bebouwing en trekt ook veel meer reizigers. Maar ook hier is de voorspelde enorme impuls van forensen uit de regio Amsterdam die dankzij de Hanzelijn naar Dronten zouden verhuizen er nooit gekomen. Met een grote groei van Dronten wordt al 25 jaar geschermd maar de realiteit is anders.

Je kunt niet van NS verwachten dat het ook 11 jaar na de opening van de Hanzelijn een te royale dienstregeling in stand houdt met het oog groei die toch niet gerealiseerd worden. 

Het is niet specifiek de ongunstige ligging van station Kampen Zuid. Kampen heeft twee treinstations. 

En geografisch kunnen inwoners het makkelijkste naar station Kampen (IJsselmuiden). Voeg daarbij dat de station Zwolle Stadshagen ook een aantal treinreizigers van/naar Kampen trekt. 

Eigenlijk zouden ze het aantal instappers/uitstappers in de twee stations in Kampen bij mekaar moeten optellen. En dan zien wat dan het totaal is. 

Reageer