versnelling Eurostar Londen - Amsterdam


Reputatie 5

Interessante ontwikkeling: 

https://www.locov.nl/publicaties/2169402.aspx

Eurostar en NS willen Brussel Zuid/Midi overslaan. Goede zaak. Die lange stop bij Brussel Zuid/Midi zorgt ervoor dat de Eurostar Amsterdam - Londen niet aantrekkelijk is. Dan kun je net zo goed alsnog de Eurostar Parijs - Amsterdam Thalys (vanaf 2024), ICNG België (vanaf 2025) of NMBS Intercity (vanaf 2025) naar Brussel Zuid nemen.

De inchecktijd zorgt al voor reisverlenging tussen Londen - Amsterdam v.v. Maar veiligheid is belangrijk. Maar om ervoor te zorgen dat de Eurostar echt een alternatief voor de vliegtuig wordt moet die zeer lange stop bij Brussel Zuid/Midi eruit waardoor in minder dan 4 uur gereisd kan worden tussen Amsterdam - Brussel. 

Eurostar Parijs - Amsterdam, ICNG België en NMBS Intercity kunnen de treinreizigers tussen Brussel - Amsterdam vervoeren. 


33 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee, naar wat ik er van begrepen heb uit een /en/ railforum, wordt die stop wel behouden, maar gevoelig ingekort. EN het zal dan niet meer mogelijk zijn met die €* van AMS naar BRU te reizen (en naar ik aanneem ook d´n Anvers, al staat dat er niet duidelijk bij).

Er blijkt zelfs een vervoerplicht te bestaan voor relaties NL-BE met die trein. Momenteel is de halve trein apart gehouden voor dat vervoer en dan na grondige inspectie op sluikverstoppertjes vanaf BRU opengesteld voor aldaar opstappende reizigers. Men meldt veel problems met reizigers die daar dan niet aan wensen te voldoen. Overigens lijkt me in omgekeerde richting dit amper een problemmaker.

Of dat ene kwartiertje nou echt zo veel uitmaakt om reizigers over de treinstreep te trekken? Op het moment en vrijwel de hele zomer is die trein minstens 2x zo duur als makkelijk te vinden cheap airtickets. Nu UK wel definitief weg is uit EU is ook het aantal ambtenaren dat UK-BRU pendelde zeer gevoelig teruggelopen, belangstelling voor AMS is/was altijd stukken groter-al zal dat ook wel grotendeels met de destijds veel lagere en makkelijk verkrijgbare tarieven te maken hebben (gehad)

Leuk dat je van oordeel bent dat een andere vervoerder reizigers tussen Amsterdam en Brussel kan vervoeren. Maar het inchecken, door de paspoortcontrole en door de veiligheidscontrole gaan moet hoe dan ook gebeuren, of dat nu in Nederland of Brussel is.

Reputatie 5

Nee, naar wat ik er van begrepen heb uit een /en/ railforum, wordt die stop wel behouden, maar gevoelig ingekort. EN het zal dan niet meer mogelijk zijn met die €* van AMS naar BRU te reizen (en naar ik aanneem ook d´n Anvers, al staat dat er niet duidelijk bij).

Er blijkt zelfs een vervoerplicht te bestaan voor relaties NL-BE met die trein. Momenteel is de halve trein apart gehouden voor dat vervoer en dan na grondige inspectie op sluikverstoppertjes vanaf BRU opengesteld voor aldaar opstappende reizigers. Men meldt veel problems met reizigers die daar dan niet aan wensen te voldoen. Overigens lijkt me in omgekeerde richting dit amper een problemmaker.

Of dat ene kwartiertje nou echt zo veel uitmaakt om reizigers over de treinstreep te trekken? Op het moment en vrijwel de hele zomer is die trein minstens 2x zo duur als makkelijk te vinden cheap airtickets. Nu UK wel definitief weg is uit EU is ook het aantal ambtenaren dat UK-BRU pendelde zeer gevoelig teruggelopen, belangstelling voor AMS is/was altijd stukken groter-al zal dat ook wel grotendeels met de destijds veel lagere en makkelijk verkrijgbare tarieven te maken hebben (gehad)

Eurostar Amsterdam - Londen rijdt Antwerpen Centraal op niveau - 2 voorbij. Reserveren met Eurostar tickets is tussen Amsterdam - Brussel verplicht. 

Het halve trein apart en schoonmaken van Eurostar (zie link) werkt vertragend. Het overslaan van Brussel Zuid zal waarschijnlijk voor zorgen dat de Eurostar minstens 30 minuten sneller wordt tussen Amsterdam - Londen. Ze hadden jarenlang geleden al over een reistijd van 225 minuten (3 uur en 45 minuten). 

Rynair/EasyJet tickets zijn goedkoper dan de Eurostar tickets. Maar de treinreizigers die Eurostar gebruiken kiezen vooral voor comfort en rechtstreeks reizen naar hartje Londen via station Londen St. Pancras International. 

Reputatie 5

Leuk dat je van oordeel bent dat een andere vervoerder reizigers tussen Amsterdam en Brussel kan vervoeren. Maar het inchecken, door de paspoortcontrole en door de veiligheidscontrole gaan moet hoe dan ook gebeuren, of dat nu in Nederland of Brussel is.

Dat is de afweging. Er zijn bepaalde delen van Nederland die niet gebaat zijn met het overslaan van Brussel. Die zullen alsnog naar Brussel Zuid/Midi moeten reizen. Maar dat is nu al het geval. 

In linkje staat aangegeven dat de meerwaarde van de stop van Eurostar Amsterdam - Londen op Brussel Zuid gering is. Niet verassend met een zeer lange stop. Het effect van tijdswinst verdampt dan. 

Interessante ontwikkeling: 

https://www.locov.nl/publicaties/2169402.aspx

Eurostar en NS willen Brussel Zuid/Midi overslaan. 

Dat staat er helemaal niet. Het enige is dat er geen reizigers meer vervoerd worden van Nederland naar Brussel en omgekeerd. Reizigers tussen Brussel en Londen kunnen ook in de toekomst nog gewoon in Brussel in- en uitstappen.

Gezien de hoge tarieven en de lange rijtijd door de grote omweg blijf ik me overigens afvragen of deze Eurostar überhaupt wel toekomst heeft. De bezetting van/naar Nederland is vaak minder dan 10%.

Reputatie 5

Interessante ontwikkeling: 

https://www.locov.nl/publicaties/2169402.aspx

Eurostar en NS willen Brussel Zuid/Midi overslaan. 

Dat staat er helemaal niet. Het enige is dat er geen reizigers meer vervoerd worden van Nederland naar Brussel en omgekeerd. Reizigers tussen Brussel en Londen kunnen ook in de toekomst nog gewoon in Brussel in- en uitstappen.

Gezien de hoge tarieven en de lange rijtijd door de grote omweg blijf ik me overigens afvragen of deze Eurostar überhaupt wel toekomst heeft. De bezetting van/naar Nederland is vaak minder dan 10%.

Sorry. Mijn fout. Eurostar Amsterdam - Londen begon voor de coronacrisis al goed te lopen. 

Die bezetting van 10% zal waarschijnlijk nu zijn. Maar de bezettingsgraad zal met versnellen van Eurostar in ieder geval hoger worden. Maar het blijft voorlopig onrendabel.

Leuk dat je van oordeel bent dat een andere vervoerder reizigers tussen Amsterdam en Brussel kan vervoeren. Maar het inchecken, door de paspoortcontrole en door de veiligheidscontrole gaan moet hoe dan ook gebeuren, of dat nu in Nederland of Brussel is.

Dat is de afweging. Er zijn bepaalde delen van Nederland die niet gebaat zijn met het overslaan van Brussel. Die zullen alsnog naar Brussel Zuid/Midi moeten reizen. Maar dat is nu al het geval. 

In linkje staat aangegeven dat de meerwaarde van de stop van Eurostar Amsterdam - Londen op Brussel Zuid gering is. Niet verassend met een zeer lange stop. Het effect van tijdswinst verdampt dan.

Als je naar Brussel Zuid moet, heb je altijd nog de Thalys en de Benelux. 

 

Reputatie 7

Amsterdam - Londen duurt gewoon te lang. Veruit meesten gaan vliegen, tenzij dat flink duurder wordt. 

Verder heb je alleen wat aan de directe Eurostar als je in de Randstad (lees de grootste steden) woont. Maar ja, als je op steenworp van Schiphol woont is het vliegtuig verleidelijk, zeker met die prijzen.

De vetrektijd van de Eurostar is te vroeg voor mensen uit het noorden en oosten (die gaan dus vliegen), en vanuit het zuiden/zuidoosten ga je eerst met de IC Brussel naar Brussel-Zuid. 

En lang niet iedereen heeft Londen als eindbestemming. Tenzij je fanatieke treinreiziger bent, ga je voor andere bestemmingen gewoon vliegen + aansluitend stukje trein, bus, huurauto of taxi.

 

Reputatie 7
Badge +3

De Eurostar heeft wel degelijk potentie tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen. Veel mensen willen niet (meer) vliegen. Het inchecken en wachten op een luchthaven is ook geen pretje. De aankomst in het centrum van Londen is heel aantrekkelijk. Etc, etc.

 

 

Reputatie 7

Veel mensen willen niet meer vliegen, dat klopt. En dat is zeer goed. Maar velen zeggen A en doen uiteindelijk toch B - gedreven door prijs en snelheid. Zolang vliegen veel goedkoper, frequenter en sneller is blijft de directe Eurostar een kleine markt. Het is tevens een gevoelsmatige kwestie denk ik. Treinen hebben een traag imago. En vaak zijn ze ook traag (en hebben met uitval/werkzaamheden in weekenden en vakantieperiodes te maken, juist als je weg wilt, in tegenstelling tot vliegen). Het stukje tussen Antwerpen en Brussel- Zuid duurt erg lang, en dan ook nog die lange stop. Maar ik hoop dat veel meer mensen steeds meer bereid zullen zijn meer tijd te investeren in het reizen op zich.

De vetrektijd van de Eurostar is te vroeg voor mensen uit het noorden en oosten (die gaan dus vliegen), en vanuit het zuiden/zuidoosten ga je eerst met de IC Brussel naar Brussel-Zuid. 

Vanuit het zuiden/zuidoosten ga je met RyanAir vanaf Eindhoven Airport. Daarvoor is de Eurostar veel te omslachtig, die is alleen gericht op de Randstad zonder stop in Brabant. 

Reputatie 5

 

De vetrektijd van de Eurostar is te vroeg voor mensen uit het noorden en oosten (die gaan dus vliegen), en vanuit het zuiden/zuidoosten ga je eerst met de IC Brussel naar Brussel-Zuid. 

 

 

Hoe kom je daar bij? Naar mijn weten vertrekt de eerste rechtstreekse eurostar vanaf R'dam momenteel pas om half 3 (!) ‘s middags ofzo. Ik geloof dat er vanaf april 3 rechtstreekse treinen gaan rijden per dag, maar die vertrekken allemaal later. Ik vraag me sowieso af wat daarvan de achterliggende gedachte is. Ik denk dat er juist veel vraag is naar een trein die al in de ochtend vertrekt, zodat je nog een groot gedeelte van de dag hebt als je in Londen aankomt. Als je pas op z’n vroegst tegen de avond daar kunt zijn is wat mij betreft het voordeel van zo’n snelle trein een beetje weg.

Reputatie 5

De vetrektijd van de Eurostar is te vroeg voor mensen uit het noorden en oosten (die gaan dus vliegen), en vanuit het zuiden/zuidoosten ga je eerst met de IC Brussel naar Brussel-Zuid. 

Vanuit het zuiden/zuidoosten ga je met RyanAir vanaf Eindhoven Airport. Daarvoor is de Eurostar veel te omslachtig, die is alleen gericht op de Randstad zonder stop in Brabant. 

Vanuit Breda is nog te doen. Dan zou ik nog eerder via R'dam met de rechtstreekse gaan, dan eerst met die (bovendien vaak onbetrouwbare) boemel-IC direct met overstap in Brussel. 

Veel mensen willen niet meer vliegen, dat klopt. En dat is zeer goed. Maar velen zeggen A en doen uiteindelijk toch B - gedreven door prijs en snelheid. Zolang vliegen veel goedkoper, frequenter en sneller is blijft de directe Eurostar een kleine markt. Het is tevens een gevoelsmatige kwestie denk ik. Treinen hebben een traag imago. En vaak zijn ze ook traag (en hebben met uitval/werkzaamheden in weekenden en vakantieperiodes te maken, juist als je weg wilt, in tegenstelling tot vliegen). Het stukje tussen Antwerpen en Brussel- Zuid duurt erg lang, en dan ook nog die lange stop. Maar ik hoop dat veel meer mensen steeds meer bereid zullen zijn meer tijd te investeren in het reizen op zich.

Hoeveel is de Eurostar dan langzamer? Bij Schiphol moet je een poosje voor vertrek aanwezig zijn. En dan heb je in Londen nog voor- en natransport (behalve als je bijvoorbeeld in de City moet zijn en op London City vliegt, maar daar vliegt bijvoorbeeld het goedkopere easyJet dan weer niet op).

 

Reputatie 7

Voor de Eurostar moet je ook ruim tevoren aanwezig zijn of is dat niet meer? In Brussel werd altijd aangeraden een uurtje te rekenen. 

De directe Eurostar Amsterdam - Londen doet er 4 uur en 15 minuten over. Inclusief het uurtje tevoren dus 5.15 uur.

Hoe lang zou vliegen duren? 1.5 tot 2 uur tevoren aanwezig, 45 min vliegen, evt.15 min wachten op bagage, een uurtje naar het centrum? Totaal ca. 3,5 uur denk ik.

Reputatie 7

Hoe kom je daar bij? Naar mijn weten vertrekt de eerste rechtstreekse eurostar vanaf R'dam momenteel pas om half 3 (!) ‘s middags ofzo. 

Je hebt gelijk zie ik inderdaad. Ik had eerder begrepen dat er een vroege ochtendverbinding zou zijn uit Amsterdam en eentje aan het eind van de middag.

Reputatie 7

Vanuit het zuiden/zuidoosten ga je met RyanAir vanaf Eindhoven Airport. Daarvoor is de Eurostar veel te omslachtig, die is alleen gericht op de Randstad zonder stop in Brabant. 

RyanAir. Nee dat was eens maar nooit meer 🤣

Voor de Eurostar moet je ook ruim tevoren aanwezig zijn of is dat niet meer? In Brussel werd altijd aangeraden een uurtje te rekenen. 

De directe Eurostar Amsterdam - Londen doet er 4 uur en 15 minuten over. Inclusief het uurtje tevoren dus 5.15 uur.

Hoe lang zou vliegen duren? 1.5 tot 2 uur tevoren aanwezig, 45 min vliegen, evt.15 min wachten op bagage, een uurtje naar het centrum? Totaal ca. 3,5 uur denk ik.

'Denk ik’? ;) AT5 heeft het bijvoorbeeld gewoon wel eens gedaan: https://www.at5.nl/artikelen/199902/at5-met-de-trein-en-het-vliegtuig-naar-londen-wie-is-er-het-eerst 

 

Reputatie 5

Voor de Eurostar moet je ook ruim tevoren aanwezig zijn of is dat niet meer? In Brussel werd altijd aangeraden een uurtje te rekenen. 

De directe Eurostar Amsterdam - Londen doet er 4 uur en 15 minuten over. Inclusief het uurtje tevoren dus 5.15 uur.

Hoe lang zou vliegen duren? 1.5 tot 2 uur tevoren aanwezig, 45 min vliegen, evt.15 min wachten op bagage, een uurtje naar het centrum? Totaal ca. 3,5 uur denk ik.

'Denk ik’? ;) AT5 heeft het bijvoorbeeld gewoon wel eens gedaan: https://www.at5.nl/artikelen/199902/at5-met-de-trein-en-het-vliegtuig-naar-londen-wie-is-er-het-eerst 

 

Hart van Londen ben je sneller met de Eurostar. Maar (Groot) Londen is enorm groot. Maar toeristen kiezen zoal voor het hart van Londen. Zakenlieden zullen wel verschillende bestemmingen in Londen hebben. 

En London St. Pancras International werd gekozen als nieuwe station i.p.v. London Waterloo vanwege de vele metroverbindingen van/naar London St. Pancras. De voor - en natransport vanaf London St. Pancras International is ook goed. Beter als London Waterloo. 

Voor de Eurostar moet je ook ruim tevoren aanwezig zijn of is dat niet meer? In Brussel werd altijd aangeraden een uurtje te rekenen. 

De directe Eurostar Amsterdam - Londen doet er 4 uur en 15 minuten over. Inclusief het uurtje tevoren dus 5.15 uur.

Hoe lang zou vliegen duren? 1.5 tot 2 uur tevoren aanwezig, 45 min vliegen, evt.15 min wachten op bagage, een uurtje naar het centrum? Totaal ca. 3,5 uur denk ik.

'Denk ik’? ;) AT5 heeft het bijvoorbeeld gewoon wel eens gedaan: https://www.at5.nl/artikelen/199902/at5-met-de-trein-en-het-vliegtuig-naar-londen-wie-is-er-het-eerst 

En London St. Pancras International werd gekozen als nieuwe station i.p.v. London Waterloo vanwege de vele metroverbindingen van/naar London St. Pancras. 

London St Pancras werd gekozen omdat de noordoever van Thames veel minder bebouwd is dan de zuidoever. Een lijn naar Waterloo had voor tientallen kilometers in tunnels aangelegd moeten worden en dat was veel te duur.

Reputatie 5

Voor de Eurostar moet je ook ruim tevoren aanwezig zijn of is dat niet meer? In Brussel werd altijd aangeraden een uurtje te rekenen. 

De directe Eurostar Amsterdam - Londen doet er 4 uur en 15 minuten over. Inclusief het uurtje tevoren dus 5.15 uur.

Hoe lang zou vliegen duren? 1.5 tot 2 uur tevoren aanwezig, 45 min vliegen, evt.15 min wachten op bagage, een uurtje naar het centrum? Totaal ca. 3,5 uur denk ik.

'Denk ik’? ;) AT5 heeft het bijvoorbeeld gewoon wel eens gedaan: https://www.at5.nl/artikelen/199902/at5-met-de-trein-en-het-vliegtuig-naar-londen-wie-is-er-het-eerst 

En London St. Pancras International werd gekozen als nieuwe station i.p.v. London Waterloo vanwege de vele metroverbindingen van/naar London St. Pancras. 

London St Pancras werd gekozen omdat de noordoever van Thames veel minder bebouwd is dan de zuidoever. Een lijn naar Waterloo had voor tientallen kilometers in tunnels aangelegd moeten worden en dat was veel te duur.

Oké. Dat kan ook één van de redenen geweest zijn. Overigens is het deel tussen London St. Pancras International t/m Ebbsfleet International aangelegd in een 19 km lange tunnel, een lange viaduct onder de Queen Elizabeth brug en daarna een tunnel onder de Thames. Ook héél duur. 

Reputatie 7
Badge +3

St. Pancras was bij de eerste plannen al voorzien als station in London. Waterloo is indertijd gekozen als tijdelijke oplossing. Er is nog een tijdje overwogen om beide stations in dienst te hebben. Maar Eurostar vond het te duur en te onhandig om twee stations te bedienen.

Als je nog wat spoorgeschiedenis wilt nalezen dan kan dat op Why did Eurostar move from Waterloo to St Pancras? | RailUK Forums (railforums.co.uk)

Reputatie 7
Badge +3

Voor de Eurostar moet je ook ruim tevoren aanwezig zijn of is dat niet meer? In Brussel werd altijd aangeraden een uurtje te rekenen. 

De directe Eurostar Amsterdam - Londen doet er 4 uur en 15 minuten over. Inclusief het uurtje tevoren dus 5.15 uur.

Hoe lang zou vliegen duren? 1.5 tot 2 uur tevoren aanwezig, 45 min vliegen, evt.15 min wachten op bagage, een uurtje naar het centrum? Totaal ca. 3,5 uur denk ik.

Volgens Eurostar zelf moet je in Amsterdam en Rotterdam tussen de 90 en 120 minuten voor vertrek aanwezig zijn wanneer je een Standard of Standard Premier ticket hebt. Dan is het al bijna sneller om met Thalys naar Brussel Zuid te reizen en daar over te stappen. In Brussel Zuid is de inchecktijd 60 tot 75 minuten voor vertrek.

https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/je-reis/inchecken

@iMark 

Het geeft aan dat met Eurostar naar London veel te omslachtig is en zeker voor iedereen die niet in Amsterdam of in Rotterdam woont (en dat is 90% van de bevolking).

Reputatie 7
Badge

Lange inchecktijden trouwens. Pre-covid werd altijd 45 minuten geadviseerd.

Reageer