Skip to main content

Hallo, even een vraagje uit nieuwsgierigheid,

Hoe gaat SNG SGM verder vervangen?

Is dit al bekend?

Is er trouwens ook bekend wat er gaat rijden (SLT of SNG)?

En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

Wacht op reacties

 

En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

 

Deze week zelfs SGM meegemaakt op deze lijn :sunglasses:


Tja als de Hc geen koffie wil meenemen voor de machinist laten we hem gewoon achter :rofl:

En uiteraard zal er gedegen onderzoek gedaan worden naar de oorzaak, dit soort incidenten worden ook door de inspectie bekeken.

 

Maar de stellen worden steeds meer uitgefaseerd en in de loop van komend jaar wordt de laatste uit de dienst gehaald.


Tja als de Hc geen koffie wil meenemen voor de machinist laten we hem gewoon achter :rofl:

 

Was jij het soms? Dan mag de HC de volgende keer sloten koffie meenemen voor je zodat je daarna klapt van de zeik terwijl je dienst hebt op een SLT zonder toilet op een rit van Zwolle naar Den Haag. Je wilde toch koffie? :rofl::rofl:


Tja als de Hc geen koffie wil meenemen voor de machinist laten we hem gewoon achter :rofl:

 

Was jij het soms? Dan mag de HC de volgende keer sloten koffie meenemen voor je zodat je daarna klapt van de zeik terwijl je dienst hebt op een SLT zonder toilet op een rit van Zwolle naar Den Haag. Je wilde toch koffie? :rofl::rofl:

 

Nee vandaag had ik er geen tijd voor, moest wel op tijd thuis zijn voor het weekend. :rofl:

Denk dat deze trein teveel naar de reclame van de Lidl heeft gekeken “ik ga stuc”

 

 


De vervangen stoeldelen zijn vaak wel te herkennen omdat de kleur wat minder vaal is. Vooral in de tweede klas valt dat op.


De SGM's in de 5100 hebben er al geen zin meer in. 

https://twitter.com/regio15/status/1322154642130804736


Beter in Rijswijk inderdaad dan verderop in Delft of zo waar het 2-sporig is. Zorgt weer voor veel hinder. En stuk gaan bij eens station is ook beter voor de reizigers, alleen een kwartiertje wachten op de volgende sprinter op het andere perron.

Ik vernam dat het stel intussen al naar Leidschendam was gegaan. Misschien is het heel simpel te herstellen. Zo niet was het wellicht zijn laatste ritje met reizigers. 


Laat het ajb Dordrecht-Den Haag zijn :wink:

Benauwd en beslagen ruiten in de winter, bloedheet in de zomer. We zijn eens een jaartje verwend met de SLT, wat een verademing … maar helaas, bij eerstvolgende dienstregeling hadden we de SGM weer.

Jullie in het westen hebben minder klimaatextremen dan wij in het oasten (muv wind). Dus laat het ajb 7000 zijn


Ik vermoed dat de SNG voornamelijk in Noord, Noord-west en Zuid-West gaat rijden en dat de routes die geen Flirt hebben dan SLT gaan worden. Just my 2 cents


Lijkt me wel verstandig, er rijden er nog wel een paar rond. 


De DDZ deed het ook op een bijzondere manier destijds: https://www.ad.nl/binnenland/trein-breekt-in-twee-stukken-bij-sassenheim~a03ad494/

Alleen was het daar de trein zelf die in tweeën "brak".


In 2006 zat een collega van me in een intercity die halverwege gehalveerd werd.


Gelukkig rijdt daar vanaf de zomer al SNG.

Kunnen we dat zwart op wit krijgen ?? :wink:

alleen heeft SGM de wat oudere uitstraling die wat minder efficiënt is, maar nog wel gezellig.

 

Gezellig ?! Heb je thuis ook vlekken op de stoelen en beslagen ramen ?


ER zijn een aantal gespecialiseerde sites (ook wel als treintjesgekken beititeld-daar is google heel goed in) waar dit soort zaken vaak ,maar niet altijd en altijd onder voorbehoud, zeer uitgebreid en tot in den treure door mensen wordt bediscussieerd en begrapt die er in sommige gevallen zelfs meer van lijken te weten als het planningsburo bij de NS.

Volgens mijn beperkte info is de DenHaag-Dordt dienst de eerstvolgende die zou worden vervangen. Je zegt het niet duidelijk, maar omdat je Rijssen meldt, zal het wel gaan op het laatste stukje museale dienst dat NS er opnahoudt; Apdrn-Almelo. Als het je te veel stoort, benader dan de provincie en stel voor dat dat BlNet ook die lijntjes maar overneemt.


5000/5100 (de Sprinter Den Haag - Dordrecht) zou volgens lokale berichtgeving pas eind volgend jaar (september 2021 - december 2021) aan bod komen voor de definitieve vervanging. Dat zal de laatste treinserie zijn waar nog SGMm in rijdt, maar dat betekent niet dat er niet al eerder (zoals bij werkzaamheden of een verstoring) sporadisch SNG of SLT in deze treinseries te vinden zal zijn.

Voor de rest heb ik geen idee en is het gewoon rustig afwachten.

Met uiteraard de kanttekening dat plannen bij de spoorwegen altijd aan verandering onderhevig zijn. Dit kan morgen alweer gewijzigd zijn.


Waar wij ons soms afvragen of we de voordeur op slot doen vroeg deze rangeerder zich af: Goh, heb ik die schroefkoppeling eigenlijk wel opgehangen?

Maar als de schroefkoppeling niet gebruikt is, wat voor koppeling zit er dan nog tussen de rijtuigen? Anders vind ik het knap dat deze trein überhaupt weg is gekomen uit het station.


Elk wagon heeft aan beide uiteinden een schroefkoppeling zitten zodat rijtuigen niet om hoeven te lopen om gekoppeld te worden. Een van de twee koppelingen wordt opgehangen aan de trekhaak van de andere wagon en de (overgebleven) koppeling van die andere wagon wordt opgehangen in de ophanghaak. Het is dus niet zo dat er geen schroefkoppeling werd gebruikt, maar dat het gaat om de ‘extra’ schroefkoppeling die niet gebruikt werd, omdat de trein al gekoppeld was met de andere schroefkoppeling.

Uit het rapport van de IVW:

Afbeelding 5: Schematische weergave van
de gebruikte en de ongebruikte
schroefkoppeling (zwart). In rood en groen
een schroefkoppeling die opgeslingerd
wordt.

Het oog van de schroefkoppeling van het linker wagon is in de trekhaak van het rechterwagon gelegd. De schroefkoppeling van het rechter wagon is dus overbodig, maar daarvan is de rangeerder vergeten om deze aan de ophanghaak op te hangen en hangt dus los. Onderweg is de rechter schroefkoppeling tegen iets aangekomen, opgeslingerd, en heeft de linker schroefkoppeling uit de trekhaak waarin het bevestigd zat geslagen waardoor de trein in twee delen was ‘gebroken’.


Gelukkig rijdt daar vanaf de zomer al SNG.

Kunnen we dat zwart op wit krijgen ?? :wink:

alleen heeft SGM de wat oudere uitstraling die wat minder efficiënt is, maar nog wel gezellig.

Gezellig ?! Heb je thuis ook vlekken op de stoelen en beslagen ramen ?

De stoelen worden zo te zien nog wel vervangen, waarschijnlijk als ze ernstig bevuild of kapot zijn. 

De nieuwere stoelen in de 2144, met een andere hoofdsteun en dikkere vulling. 

Vergeleken met de oudere in bijvoorbeeld de 2971

Overigens waren alleen de 1e klas stoelen vervangen. 


Laat het ajb Dordrecht-Den Haag zijn :wink:

Benauwd en beslagen ruiten in de winter, bloedheet in de zomer. We zijn eens een jaartje verwend met de SLT, wat een verademing … maar helaas, bij eerstvolgende dienstregeling hadden we de SGM weer.


En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

De (1)4600 wordt volgens mij uiteindelijk helemaal SNG.

En ik heb het idee dat er sinds deze week al meer SNG rijdt hierin, ik zie (en hoor) hier in ieder geval vaker SNG en minder SLT.  En met “hier” doel ik op De Vink. De zichtbare waarnemingen vanuit de tuin worden alleen nu iets lastiger nu de bomen steeds meer blad krijgen. 


Wie heeft in vredesnaam verzonnen dat het een uitstekend idee is de 5000/5100 pas eind 2021 te vervangen?

 

Een van de drukste trajecten van het land, en men laat er tot eind volgend jaar oud schrot rijden waar het geen doen is om zelf in- en uit te stappen met rolstoelen, fietsen, kinderwagens of ouderen. Laat er desnoods SLT rijden.


Gelukkig rijdt daar vanaf de zomer al SNG. Tot die tijd voldoet SGM nog even prima. Behalve de airco scheelt het natuurlijk weinig, alleen heeft SGM de wat oudere uitstraling die wat minder efficiënt is, maar nog wel gezellig.


@Bas1411 

Wat heeft de drukte op een traject in hemelsnaam te maken met de beslissing om oud of nieuw materieel in te zetten? 


Laat het ajb Dordrecht-Den Haag zijn :wink:

Benauwd en beslagen ruiten in de winter, bloedheet in de zomer. We zijn eens een jaartje verwend met de SLT, wat een verademing … maar helaas, bij eerstvolgende dienstregeling hadden we de SGM weer.

Jullie in het westen hebben minder klimaatextremen dan wij in het oasten (muv wind). Dus laat het ajb 7000 zijn


Er zijn vast leden die je hier meer over kunnen vertellen. 

 

@Aar misschien? :)


Oeps… Deze zag ik ook voorbijkomen. Wel benieuwd naar wat hier is misgegaan. De SGM heeft in elk geval een mooie plek uitgekozen om z'n koppeling los te laten 😂.

Dit zal dan ook direct de laatste rit zijn geweest voor de betreffende SGM denk ik?


Reageer