beantwoord

Vraag aan HC in trein

  • 11 April 2024
  • 5 reacties
  • 153 Bekeken

Hoi hoi, ik heb een vraagje. Ik ga komende zaterdag een treinreis maken en daarbij heb ik een overstap van 1 minuut op een station. Weet iemand of het mogelijk is dat ik de HC van de trein vraag om op dat station de trein die ik als overstap heb vast te houden?

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 April 2024, 12:22

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Juist om krappe overstappen te voorkomen, hanteert NS minimale overstaptijden voor een overstap, variërend van twee minuten bij een overstap naar een trein aan de andere kant van het perron tot vijf minuten bij een overstap naar een trein veel verderop. Er kan dus nooit een overstap van één minuut uit de reisplanner komen. Natuurlijk kunt u proberen om uw trein toch te halen, maar de trein zal zeker niet op u wachten.

Overigens gebeurt dit ook niet bij overstappen die wel in de reisplanner staan; conducteurs moeten het vertrekbevel geven zodra het tijd is om te vertrekken (en het sein veilig is), om te voorkomen dat er problemen ontstaan verderop op het spoor. Alleen de treindienstleider kan een trein laten wachten indien nodig, maar dat gebeurt zelden. Alleen voor bepaalde situaties is dit vastgelegd in wachttijdregelingen.

Juist om krappe overstappen te voorkomen, hanteert NS minimale overstaptijden voor een overstap, variërend van twee minuten bij een overstap naar een trein aan de andere kant van het perron tot vijf minuten bij een overstap naar een trein veel verderop. Er kan dus nooit een overstap van één minuut uit de reisplanner komen. Natuurlijk kunt u proberen om uw trein toch te halen, maar de trein zal zeker niet op u wachten.

 

Ik had het niet bij de reisplanner direct ingepland. Maar eerst de rit aankomend op het station en daarna de rit daar vertrekkend, en dat is 1 minuut. Normaal is het meer, maar door werkzaamheden vertrekt die trein eerder

Badge +3

Vervelend dat de aansluiting er nu door werkzaamheden niet is, maar dat verandert het antwoord niet.

Vervelend dat de aansluiting er nu door werkzaamheden niet is, maar dat verandert het antwoord niet.

Oké, bedankt, ik ga even kijken voor een manier om een ruimere overstap te krijgen

Reputatie 4

Daarbij komt nog dat de HC niet bevoegd is om dit "te regelen". Wachten/later vertrek van een trein kan alleen vanuit de ProRail organisatie komen.

Dus inderdaad een iets ruimere overstap inplannen. Fijne reis toegewenst.

Reageer