beantwoord

Waarom hoef je helemaal niks te kunnen om bij NS te werken

  • 26 September 2022
  • 41 reacties
  • 1787 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is overal personeelstekort en meeste tekort lijkt in sectoren waar veel mbo'ers en lagere opgeleiden werken. Dat is mijn inziens het gevolg van de kenniseconomie waar men zo prat op gaat. Iedereen moet zo'n hoog mogelijke opleiding.

Er is overal personeelstekort en meeste tekort lijkt in sectoren waar veel mbo'ers en lagere opgeleiden werken. Dat is mijn inziens het gevolg van de kenniseconomie waar men zo prat op gaat. Iedereen moet zo'n hoog mogelijke opleiding.

Procentueel is het tekort in de IT veel hoger, alleen is men daar gewend (er is al decennia een tekort) om daar flexibel op in te spelen met improvisatie en overwerk. Sowieso werkt bijna iedereen daar 40 uur per week als basis.

Reputatie 1

Maar dat is toch wel bijzonder. Want ik reis meerdere keren per week lange stukken met de trein en er is niet tot nauwelijks een conducteur te bekennen. De keren dat ik de afgelopen 6 maanden gecontroleerd ben zijn op 1 hand te tellen.

Dus ik heb niet het idee dat de NS zich aan deze ‘afspraak’ houdt.

Daarnaast heeft de NS de ‘doorloopkoppen’ van de koplopers als jaren terug afgesloten, terwijl dit juist een oplossing voor dit probleem zou zijn.

 

De NS zorgt keurig dat er een Hc op elke trein is, anders zou die trein nml. niet vertrekken want 1 van de taken van de Hc is om de deuren van de trein op elk station te sluiten.

De doorloopkoppen van de ICM zijn met reden afgesloten, er waren nml. veel problemen met die doorloopkop bij het aan- en afkoppelen van treinstellen. En door het afsluiten van de doorloopkop en het permanent dichtmaken van deze doorgang aan de voorkant is dat probleem verholpen en is er minder uitval en vertraging na aan- en afkoppelen bij de ICM treinstellen.

Reputatie 1

Blijkbaar is de deuren sluiten dan de enige taak van de conducteur. Terwijl dat toch uitstekend geautomatiseerd kan worden.

Misschien toch maar eens solliciteren.

Reputatie 1

Nou ja dat….

Maakt me ook verder niet uit.

En als je al eens 2 conducteurs op een trein met meerdere treinstellen hebt dan zitten ze over het algemeen gezellig bij elkaar in de 1e klas van 1 van die treinstellen.

Anyway… we dwalen af. Die conducteur kan me niet zoveel schelen. Het gaat om het basisprincipe dat je het aanbod afstemt op de vraag.

Dat is wat elke organisatie doet… dus er zou toch iemand binnen de vlootplanning van NS actie kunnen gaan ondernemen.

Blijkbaar is de deuren sluiten dan de enige taak van de conducteur. Terwijl dat toch uitstekend geautomatiseerd kan worden.

De tweede conducteur (zwarte band om zijn tas) had beperktere taken: alleen deuren sluiten en kaartjes controleren. De rest van de conducteurstaken (calamiteiten, administratie, vertreksein, contact met machinist, etc) was voorbehouden aan de hoofdconducteur (rode band om de tas). De tweede conducteur kreeg dan ook minder betaald. Later werden alle conducteurs hoofdconducteur omdat de vakbonden vonden dat ze allemaal hetzelfde moesten verdienen.

Dat is wat elke organisatie doet… dus er zou toch iemand binnen de vlootplanning van NS actie kunnen gaan ondernemen.

Zolang je vast zit aan de eis van een tweede conducteur (die er niet is) kun je plannen wat je wilt.

Reputatie 1

Edwin & Jeroen,

I rest my case. Dit is dus inderdaad het niveau van de NS. Om te janken. Maar dank voor het (onbewust) ondersteunen van mijn punt! 

Voor klantenservicemedewerker zijn de vereisten ook niet al te hoog zo te zien. Ene WY vraagt nog steeds aan klanten om tussen Zwolle en Amersfoort de druktemelder in te vullen. Dit lijkt meer op de klant afz…...n

Dat is op zich nog wel begrijpelijk. Er zijn natuurlijk richtlijnen wat een service medewerker bij een bepaald soort klachten moet antwoorden. Anders krijg je dat iedere medewerker op eigen houtje wat verzint en dat wil.je ook niet met het oog op consistentie.

Reputatie 7
Badge +1

Voor klantenservicemedewerker zijn de vereisten ook niet al te hoog zo te zien. Ene WY vraagt nog steeds aan klanten om tussen Zwolle en Amersfoort de druktemelder in te vullen. Dit lijkt meer op de klant afz…...n

Dat is op zich nog wel begrijpelijk. Er zijn natuurlijk richtlijnen wat een service medewerker bij een bepaald soort klachten moet antwoorden. Anders krijg je dat iedere medewerker op eigen houtje wat verzint en dat wil.je ook niet met het oog op consistentie.

 

Ben ik niet met je een. De druktemelder was in een grijs verleden misschien wel iets waar wat mee gedaan werd maar nu toch echt niet. Je zou als klantenservicemedewerker ook kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld.

 

https://www.rover.nl/nieuws/44-drukte-in-het-ov/2140-extra-treinen-tussen-amersfoort-en-zwolle

Voor klantenservicemedewerker zijn de vereisten ook niet al te hoog zo te zien. Ene WY vraagt nog steeds aan klanten om tussen Zwolle en Amersfoort de druktemelder in te vullen. Dit lijkt meer op de klant afz…...n

 

 

Ben ik niet met je een. De druktemelder was in een grijs verleden misschien wel iets waar wat mee gedaan werd maar nu toch echt niet. Je zou als klantenservicemedewerker ook kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld.

https://www.rover.nl/nieuws/44-drukte-in-het-ov/2140-extra-treinen-tussen-amersfoort-en-zwolle

Als je verwijzen naar de druktemeter niet adequaat vindt dan zou je de richtlijnen daar op moeten aanpassen.

Voor klantenservicemedewerker zijn de vereisten ook niet al te hoog zo te zien. Ene WY vraagt nog steeds aan klanten om tussen Zwolle en Amersfoort de druktemelder in te vullen. Dit lijkt meer op de klant afz…...n

Dat is op zich nog wel begrijpelijk. Er zijn natuurlijk richtlijnen wat een service medewerker bij een bepaald soort klachten moet antwoorden. Anders krijg je dat iedere medewerker op eigen houtje wat verzint en dat wil.je ook niet met het oog op consistentie.

 

Ben ik niet met je een. De druktemelder was in een grijs verleden misschien wel iets waar wat mee gedaan werd maar nu toch echt niet. Je zou als klantenservicemedewerker ook kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld.

 

https://www.rover.nl/nieuws/44-drukte-in-het-ov/2140-extra-treinen-tussen-amersfoort-en-zwolle

Waaruit trek je de conclusie dat er niets mee gedaan wordt?  Er moeten nml. wel mogelijkheden zijn om er wat mee te doen en dat is vaak het struikelblok voor de persoon die zich hiermee bezig houdt.  Toevallig was de medewerker die hier mee bezig was erg actief op een intern forum en gaf bij meldingen vanuit het treinpersoneel ook keurig aan wat hij waarnam aan inchecks, druktemelder en wel of geen mogelijkheden hebben om er wat aan te doen.  Ook als het prioriteit kreeg om een bepaalde trein te verlengen hield hij de medewerker die de melding deed keurig op de hoogte van wat hij aan het proberen was om de trein te verlengen.

 

De druktemelder was een trigger om naar een bepaalde trein te gaan kijken, niet bij 1 of 2 meldingen maar als er veel meldingen binnen kwamen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb de afgelopen maanden aan de NS meerdere keren verzocht (niet via dit platform) om een overzicht te verstrekken van de treinen die daadwerkelijk verlengd zijn door de druktemelder. 

 

NS doet er tot op heden volledig het zwijgen toe. Dan is de conclusie dat dit niet gebeurd. Zal wel door personeelstekort zijn maar dat kan je dan ook melden.

Dat het niet aan iedereen wordt verstrekt, wil niet zeggen dat er niks is gebeurd.

Reputatie 7

Vanaf 3 oktober rijden de treinen rondom Amersfoort versterkt om de extra reizigers die nu niet via Lelystad kunnen reizen te ondervangen. 

Reageer