beantwoord

Waarom stopt de intercity naar Enkhuizen niet in Zaandam?

  • 1 November 2023
  • 6 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 5

Waarom stopt de intercity Enkhuizen-Heerlen niet op Zaandam?

icon

Beste antwoord door Daniel 1 November 2023, 17:55

Bekijk origineel

6 reacties

Dat is volgens mij om West-Friesland een snelle verbinding met Amsterdam te geven. 's Avonds stoppen nog wel enkele hele late Intercity's naar Enkhuizen in Zaandam.

Als je richting Amsterdam reist, zijn er doordeweeks overdag tien treinen per uur naar Amsterdam Sloterdijk en acht naar Amsterdam Centraal. Mocht je verder dan Hoorn Kersenboogerd willen reizen, moet je inderdaad overstappen.  
 

Waarom stopt de intercity Enkhuizen-Heerlen niet op Zaandam?

Een meer voor de hand liggende vraag is: waarom stopt deze intercity niet in Purmerend. Zaandam heeft andere rechtstreekse treinen naar A'dam CS maar Purmerend niet. Daarnaast valt Purmerend in de daluren nu terug op slechts een uurdienst.

Badge +3

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft dat geadviseerd aan NS. NS heeft in reactie daarop besloten dit advies niet over te nemen, met de volgende argumentatie:

Ten eerste kost een extra stop ongeveer twee minuten extra reistijd voor de reizigers van en naar Hoorn. De groep reizigers met extra reistijd is daarmee veel groter dan de groep reizigers die profiteert van een extra stop. Ten tweede is er onvoldoende vervoersvraag van en naar Purmerend die een extra Intercity-stop rechtvaardigt.

Reputatie 7
Badge +1

Deze trein is de vreemde eend in de bijt, want het is de enige IC die niet in Zaandam stopt. Alle IC-treinen die langs Zaandam gaan stoppen daar allemaal. Het is mij toen ik nog werkzaam was op Sloterdijk wel eens overkomen dat ik door een foute aanduiding Op Hoorn ben uitgekomen ipv op Castricum. Was ook niet zo helder van mij want op Amsterdam-Enkhuizen rijdt bijna altijd een icm en die rijdt niet richting Castricum-Enkhuizen. Refererend aan het antwoord van Tochjo zou het ook wel eens kunnen zijn dat de stop op Zaandam niet past. Zeker gedurende de spits stoppen er veel treinen op Zaandam nog een trein erbij past misschien niet.

 

Een stop in Purmerend lijkt mij wel een goede toevoeging. Purmerend heeft veel inwoners en alleen een matige sprinterverbinding. Een IC daar laten stoppen zou volgens mij veel mensen die bijvoorbeeld nu in de file voor de Coentunnel staan in de trein kunnen lokken. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat NS dit goed heeft onderzocht. 

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat NS dit goed heeft onderzocht. 

Officieel zou er onvoldoende vraag zijn, in werkelijkheid zijn er binnen de vervoersregio afspraken tussen NS en de busmaatschappijen dat NS zich niet mengt in het vervoer tussen Purmerend en Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is onzin @Tamzin , er hebben jarenlang rechtstreekse treinen tussen Amsterdam Centraal en Purmerend gereden naast de talrijke bussen. Pas toen de Hemboog er lag zijn de Sprinters afgebogen naar Schiphol en juist bussen afgebogen naar Amsterdam Noord.

Dat de IC uit Hoorn niet op Zaandam stopt heeft bij mijn weten te maken met de vulling van de Sprinter. Als de reizigers Hoorn - Zaandam met de IC zouden reizen is die Sprinter onvoldoende rendabel. Vanuit grote delen van Purmerend is de bus rechtstreeks uit de wijk naar Amsterdam immers veel sneller dan de trein i.c.m. voortransport. Niet voor niks zijn er in Purmerend vrijwel geen busverbindingen naar de stations in Purmerend zelf.

Reageer