Waarom te vroeg? | NS Community
beantwoord

Waarom te vroeg?


Een te late trein is ergerlijk, maar te vroeg is pas echt irritant. Waarom vertrok mijn trein vanaf Alkmaar N. Om 7:49 i.p.v. 7:51
icon

Beste antwoord door Loes 11 April 2018, 08:45

Bekijk origineel

122 reacties

Ik reis 6 en soms 7 dagen per week met Blauwnet Zwolle-Enschede, kan over een hoop dingen piepen als ik wil, maar op tijd aankomen gaat in mijn beleving juist erg goed.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben meer voor een nieuwe campagne, wees op tijd voor uw trein.

De voorwaarden van de concessie voor Provincie Overijssel is dus de enige concessie waar dit in staat? Dus blijkbaar zien ze het alleen daar op de regionale lijnen als probleem en elders niet.

Dat klinkt leuk. Maar de realiteit leert ons dat te vroeg vertrekkende treinen echt een probleem zijn bij NS. Er zijn regelmatig klachten op het forum. Het probleem is dat men het bij NS alleen maar als "incidenten" ziet en niet als een structureel probleem dat aangepakt moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
Verder zorgt het te laat vertrekken voor onnodig lang vastliggen van wissels em rijwegen, wat weer voor vertraging zorgt emplacementen.
Het gaat dan ook niet om te laat te vertrekken. Het gaat om niet te vroeg vertrekken.

Dat klinkt leuk. Maar de realiteit leert ons dat te vroeg vertrekkende treinen echt een probleem zijn bij NS. Er zijn regelmatig klachten op het forum. Het probleem is dat men het bij NS alleen maar als "incidenten" ziet en niet als een structureel probleem dat aangepakt moet worden.


Zo jammer dat je dus blijkbaar maar de helft leest in dit topic. Ik ga niet nog een keer eenzelfde verhaal ophangen om aan te geven dat je er nu naast zit.
Het is jammer dat sommige dat niet willen erkennen onder het mom een foutje moet kunnen....

@Jba hoeveel treinen vetrekken er dan te vroeg ? Zijn er cijfers van ?
@MvanGelder, Wat wordt er niet erkent dan ? Dat er weleens een trein te vroeg vetrekt ? Lees dan nog eens goed want waar wordt het dan ontkent ??

Ga dan eens uitzoeken hoeveel NS treinen er te vroeg vertrekken en zoek dan meteen even uit hoeveel NS treinen er totaal in Nederland zijn vertrokken vanaf een perron, dan kun je daar het percentage van berekenen hoeveel procent van de NS treinen te vroeg vertrekt. Persoonlijk verwacht ik dat daar een heel erg laag percentage uitkomt.

Maar volgens mij heb ik dit reeds eerder geroepen en heb ik het gevoel dat dit topic in een vicieuze cirkel is beland.
Ik reis 6 en soms 7 dagen per week met Blauwnet Zwolle-Enschede, kan over een hoop dingen piepen als ik wil, maar op tijd aankomen gaat in mijn beleving juist erg goed.

Het ging in dit topic dan ook over te vroeg vertrekken, niet over optijd of te laat aankomen.
Als je pas de vertrekprocedure start op vertrektijd kan je nooit op tijd vertrekken.
Het "te" laat vertrekken heeft daarmee geen invloed op de aankomstpunctualiteit, en dat is uiteindelijk wat interessant is.
@MvanGelder, Wat wordt er niet erkent dan ? Dat er weleens een trein te vroeg vetrekt ? Lees dan nog eens goed want waar wordt het dan ontkent ??

Ga dan eens uitzoeken hoeveel NS treinen er te vroeg vertrekken en zoek dan meteen even uit hoeveel NS treinen er totaal in Nederland zijn vertrokken vanaf een perron, dan kun je daar het percentage van berekenen hoeveel procent van de NS treinen te vroeg vertrekt. Persoonlijk verwacht ik dat daar een heel erg laag percentage uitkomt.

Maar volgens mij heb ik dit reeds eerder geroepen en heb ik het gevoel dat dit topic in een vicieuze cirkel is beland.


Ik verwacht juist cijfers van NS om aan te geven dat het inderdaad om een klein aantal gaat.

Maar blijkbaar wordt dat niet bijgehouden.....
Ik reis 6 en soms 7 dagen per week met Blauwnet Zwolle-Enschede, kan over een hoop dingen piepen als ik wil, maar op tijd aankomen gaat in mijn beleving juist erg goed.

Het ging in dit topic dan ook over te vroeg vertrekken, niet over optijd of te laat aankomen.
Als je pas de vertrekprocedure start op vertrektijd kan je nooit op tijd vertrekken.


Als je te vroeg vertrekt, missen veel mensen hun trein bv door gemiste overstappen. Dan komt de trein wel op tijd aan, maar de reiziger niet.
Reputatie 7
Badge +3
@MvanGelder, Wat wordt er niet erkent dan ? Dat er weleens een trein te vroeg vetrekt ? Lees dan nog eens goed want waar wordt het dan ontkent ??

Ga dan eens uitzoeken hoeveel NS treinen er te vroeg vertrekken en zoek dan meteen even uit hoeveel NS treinen er totaal in Nederland zijn vertrokken vanaf een perron, dan kun je daar het percentage van berekenen hoeveel procent van de NS treinen te vroeg vertrekt. Persoonlijk verwacht ik dat daar een heel erg laag percentage uitkomt.

Maar volgens mij heb ik dit reeds eerder geroepen en heb ik het gevoel dat dit topic in een vicieuze cirkel is beland.


Dat is nu juist de vraag. Hoeveel treinen of welk percentage vertrekt te vroeg? Wordt dat uberhaupt gemeten?
Zit dat in de reizigerspunctualiteit of treinpunctualiteit zoals door ProRail gecommuniceerd wordt? Of valt dat daar buiten? En zitten daar dan ook overgeslagen stations in?
https://prestaties.prorail.nl/reizigersvervoer/cDU174_Reizigersvervoer.aspx

Wanneer dat net als uitgevallen reizigerstreinen apart zou worden aangegeven dan weten we over hoeveel we praten. Dat weten we nu niet, nu zijn het alleen losse meldingen van enkele mensen die de moeite nemen dit te melden. Als degene die er over klaagt aangeeft dat er nog zeker 20 andere mensen op het perron stonden dan is het niet zo gek om te bedenken dat er op andere stations waar te vroeg werd vertrokken niemand dit meldde maar alleen scheldend op het perron stond, wat dan ook weer bijdraagt tot algemene negativiteit tegenover NS.
Reputatie 7
Badge +3

Dat klinkt leuk. Maar de realiteit leert ons dat te vroeg vertrekkende treinen echt een probleem zijn bij NS. Er zijn regelmatig klachten op het forum. Het probleem is dat men het bij NS alleen maar als "incidenten" ziet en niet als een structureel probleem dat aangepakt moet worden.


Zo jammer dat je dus blijkbaar maar de helft leest in dit topic. Ik ga niet nog een keer eenzelfde verhaal ophangen om aan te geven dat je er nu naast zit.


Ik heb het topic van voor naar achter gelezen. Net als alle andere topics over te vroeg vertrekkende treinen. En dat zijn er inmiddels tientallen. Het geeft geen pas om aan te komen zetten met het non-argument dat ik maar de helft gelezen zou hebben. Zonder verdere argumentatie zit ik er niet naast maar jij. En dat komt doordat je de kern van het probleem niet onderkent. Dat probleem is dat er dagelijks treinen te vroeg vertrekken, variërend van seconden tot minuten.

Iedere keer dat ik met de trein reis zie ik treinen te vroeg vertrekken. Dat zijn geen incidenten, dat is structureel. En dat wordt veroorzaakt doordat te vroeg met de vertrekprocedure wordt begonnen. Als ik daar op het forum op wijs dan wordt dat door sommige NS-ers afgedaan als gezeur en niet op de hoogte zijn van de procedures etc. Ik zie daar een voorbeeld in van de gapende kloof tussen de belevingswereld van NS-ers en de werkelijkheid. NS-ers zijn geneigd vanuit het proces te denken en niet vanuit de reizigers. Als er maar niet zoveel reizigers waren zou NS gewoon alle treinen op tijd kunnen laten rijden.

Ik heb overigens nog wel een suggestie om een en ander structureel in goede banen te leiden. Een aftelklok voor het treinpersoneel en reizigers op alle perrons. Totdat de klok op nul staat mag er nog nog ingestapt worden en de fluit mag pas klinken als de klok op nul staat. Het zou mijn voorkeur hebben om de nul te laten samenvallen met de vertrektijd maar dat zou natuurlijk ook iets eerder kunnen zijn.

Wat weten we overigens over de redenen waarom mensen op het laatste moment bij de trein komen? Die kunnen legio zijn. Inderdaad mensen die op het laatste moment eten en drinken kopen. Dat hangt dan weer samen met het zo ongeveer afschaffen van de catering op de treinen zelf. Maar een overstapper kan ook een lichte vertraging hebben gehad en toch iets willen kopen voor het vervolg van de reis. Daarbij zendt NS een heel tegenstrijdige boodschap uit door van de grote stations winkelcentra te maken. Dan moet diezelfde NS niet vreemd opkijken dat mensen laat bij de trein komen omdat ze nog een boodschap wilden doen.

De meeste mensen zullen echt wel op tijd van huis of het werk gaan voor hun dagelijkse rit. Wat dan niet helpt is dat spoorwijzigingen niet meer als spoorwijzigingen worden gemeld. Zo maak je de reis voor dagelijkse reizigers tot een zoekplaatje.
Het "te" laat vertrekken heeft daarmee geen invloed op de aankomstpunctualiteit, en dat is uiteindelijk wat interessant is.

Dat is natuurlijk pertinent onjuist.
Misschien is de betreffende trein op tijd aangekomen, met meer energie verbruik dan noodzakelijk en dus fors hogere kosten, maar het neveneffect op andete treinen bij te laat vertrekken laat je gemakshalve maar buiten beschouwing.

Maar nogmaals, dit topic gaat over te vroeg vertrekken, soms enkele seconden zelfs....
Laat ook maar, ga geen poging meer doen. Het wordt naderhand toch een wedstrijdje afzeiken en schoppen. Reactie #57 is een mooi voorbeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Zo waren er bv vorig jaar veel meldingen van het overslaan van Almere Buiten door de 2400, niet alleen hier, maar ook op Twitter. In één van de topics hier werd op een gegeven moment gemeld dat een tijd lang iedere machinist op die serie proactief werd gebeld, waarna het lange tijd goed ging en daarna nog maar een enkele melding kwam. Ik hoop niet dat ik het nu afroep, maar ik heb al een tijdje geen "Almere Buiten" meldingen meer gezien.
En natuurlijk word je op je wenken bediend ;)
https://forum.ns.nl/contact-52/station-wederom-voorbij-gereden-47901?postid=317717
En het gebeurt al maanden...

Na al die maatregelen die er zijn genomen.
Reputatie 7
Badge +3
Ja oeps, ik had het niet moeten zeggen.
iMark, je vindt dat er gekomen wordt met non argumenten maar vindt het wel "normaal" dat mensen te laat bij de trein zijn omdat ze de mede door NS gefaciliteerde winkels bezoeken om iets te kopen.

Sorry maar dan is het voor mij klaar dan ben je alleen bezig om de NS in een kwaad licht te zetten.
De meeste mensen zullen te laat instappen door vertragingen bij de reis naar het station door een andere trein of bv bus, tram en metro.

Maar dat gaat het hier niet om, het gaat om treinen die structureel te vroeg vertrekken.
Dat gebeurt teveel als je naar de klachten kijkt en de oorzaak kan best bv de gewijzigde vertrekprocedure zijn.

Waarom doet NS dan niet aan zelfreflectie ? In andere landen gaan de deuren dicht op het moment dat het tijd is. de vertrektijd.

Los daarvan moeten conducteurs gewoon op de klok kijken en niet naar het sein dat al groen is.
Badge +3
Oh, dus die winkels zijn er de schuld van dat mensen geen moeite doen om (ruim) op tijd hun trein te halen? :P

Nee, het gaat om mensen die uit een andere trein komen en zich (vaak haastig) naar een ander perron begeven om (ruim) op tijd een plekje in de aansluitende trein te vinden, om vervolgens de achterlichten nog net te kunnen zien.

Als je weet dat het krap wordt als je boodschappen gaat doen, dan doe ze gewoon niet 😃
En ja hoor, een uurtje geleden op Rotterdam Alexander vertrok de sprinter naar Uitgeest ook weer mooi een volle minuut te vroeg. Vijf jaar terug was ie overigens perfect op tijd geweest want toen was de geplande vertrektijd :04/:34, maar om een of andere reden moest men zo nodig de reistijd van Centraal naar Alexander met een minuut verruimen een paar jaar terug, en sindsdien vertrekt men dus geregeld te vroeg. Kan je dit het personeel kwalijk nemen? Volgens de procedure wel, want ze moeten naar de klok kijken, maar je verwacht niet na twee stations al meer dan een volle minuut te vroeg te zijn natuurlijk, dus ik zou ook kijken naar degene die de dienstregeling opstelt.
Zeker, NS doet dat wellicht om minder risico te lopen op vertraging.

Ze moeten een voorbeeld nemen aan andere vervoerders, de RET had er ook een handje van om te vroeg te vertrekken maar dat gebeurt niet meer.
Hahahahahahahahahahaha

Als ik niet een minuut voor vertrek bij de bushalte sta mis ik mijn RET bus echt hoor. Zeker op vrijdagochtend, vanmorgen was de bus dan ook zoals wel vaker 2 minuten te vroeg, en bij aankomst op station Rotterdam Alexander was dit opgelopen tot ruim 4 minuten te vroeg. Op tijd rijden is hier alleen van toepassing op tijdhaltes, overige haltes rijdt men gewoon weg zodra iedereen ingestapt is of door als er geen instappers zijn, ongeacht de tijd.
Sorry maar dan is het voor mij klaar dan ben je alleen bezig om de NS in een kwaad licht te zetten.

Tsja, bericht 57 !
De tendens is inderdaad maximaal klagen zonder zelf de dupe te zijn. En niet alleen in dit topic.
Daar ga ik eens uitgebreid over na denken met cola en chips, waarom mensen dat doen !
Reputatie 7
Badge +3
iMark, je vindt dat er gekomen wordt met non argumenten maar vindt het wel "normaal" dat mensen te laat bij de trein zijn omdat ze de mede door NS gefaciliteerde winkels bezoeken om iets te kopen.

Sorry maar dan is het voor mij klaar dan ben je alleen bezig om de NS in een kwaad licht te zetten.


Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. Uiteraard gaat het er niet om om NS in een kwaad daglicht te stellen. Het gaat helemaal niet om NS. Het gaat om de service die aan de reizigers wordt verleend. Als er iets niet goed is aan het serviceniveau dan kan dat op het forum besproken worden. Iedere klacht is een gratis kans om de service te verbeteren. Maar wanneer de kansen niet gegrepen worden dan blijven de klachten terugkomen.

Ik probeer de zaken in een wat breder kader te plaatsen. Aan de ene kant wordt gemopperd over al die reizigers die maar op het laatste moment komen aanhollen. Aan de andere mopperen we op NS die te vroeg vertrekt of stations voorbijrijdt.

Als we eens beginnen met te constateren dat beide beweringen waar zijn. Dan kunnen we vervolgens kijken naar de oorzaken.

Ik vind het overigens helemaal niet "normaal" dat mensen op het laatste moment bij de trein komen. Ik probeer mogelijke oorzaken te benoemen waardoor dat zou kunnen komen. Dat kunnen vertraagde overstappers zijn maar ook andere zaken. Het punt is dat we het gewoon niet weten. Net zoals NS niet schijnt te weten hoeveel treinen er te vroeg vertrekken. Nog afgezien van het feit dat er onduidelijkheid is wat het begrip vertrektijd precies inhoudt.

Dan nog een punt over de Provincie Overijssel en de concessievoorwaarde dat de deuren niet voor vertrektijd gesloten mogen worden. De vorige vervoerder op de lijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede was NS.......

Reageer