Een te late trein is ergerlijk, maar te vroeg is pas echt irritant. Waarom vertrok mijn trein vanaf Alkmaar N. Om 7:49 i.p.v. 7:51
Bladzijde 1 / 5
Waarschijnlijk omdat het treinpersoneel alleen gekeken heeft of het vertreksein brandde en niet op de klok heeft gekeken. Het komt helaas vaker voor en wordt veroorzaakt doordat NS het treinpersoneel geïnstrueerd heeft om al voor de vertrektijd de deuren te sluiten.
De seinen worden vaak al veel vroeger op veilig gezet dan voorheen. Het automatisme dat het seinbeeld max. 50 seconde voor vertrek veilig komt, klopt vaak niet meer helaas. Dan krijg je dit soort vervelende taferelen...
Het zou voorkomen kunnen worden wanneer NS de instructie aanpast. De vertrekprocedure mag niet beginnen voordat de minuut is versprongen. Dat betekent dat iedereen weer op de klok gaat kijken.
Dit soort meldingen zijn de laatste tijd inderdaad schering in inslag. Ik zie ze ook regelmatig op Twitter voorbij komen.
Volgens mij moet de HC gewoon naar de klok kijken. Automatisme is gewoon ongewenst in veiligheidswerk.
Verder heeft Alkmaar Noord richting Alkmaar een automatische stop-door welke door de trein zelf bediend wordt en niet door de treindienstleider. Te vroeg binnen rijden station houd dus automatisch in dat de stop-door te snel het sein uit de stand stop laat komen. Dat is altijd al zo geweest.
Sorry klant-peter, dat is niet overal zo en ja, klok kijken hoort erbij, maar we zijn nu eenmaal mensen, die automatismes hebben en die heeft iedereen. Kost ff tijd om die eruit te halen.
Als ik eerst in de vertraging reed, dan wordt de kans een stuk groter dat ook ik te vroeg vertrek als we het hebben ingelopen. Je staat soms op stations een minuut langer dan je van die stations gewend bent. Is het goed te praten, nee, natuurlijk niet, maar iedereen vergist zich wel eens door een automatisme. Als we daar op worden aangesproken, ongeacht door wie, ben je weer scherp. Ik heb liever dat ik een keer te vroeg vertrek dan dat ik door een rood sein heen ga.
Als ik eerst in de vertraging reed, dan wordt de kans een stuk groter dat ook ik te vroeg vertrek als we het hebben ingelopen. Je staat soms op stations een minuut langer dan je van die stations gewend bent. Is het goed te praten, nee, natuurlijk niet, maar iedereen vergist zich wel eens door een automatisme. Als we daar op worden aangesproken, ongeacht door wie, ben je weer scherp. Ik heb liever dat ik een keer te vroeg vertrek dan dat ik door een rood sein heen ga.
En daarbij zit je met de stop-door schakeling nog met een ander probleem en dat is het risico dat de overweg in storing valt omdat deze te lang dicht ligt(langer dan 5 minuten). Daar zijn sommige HC's ook bang voor en sleutelen dan maar eerder om te voorkomen dat de overweg in storing valt.
Dat is lastig als de trein te vroeg binnenkomt, maar op sommige trajecten heb je zoveel speling dat je als machinist die de route niet vaak rijdt dan gewoon te vroeg bent op die stations.
Dat is lastig als de trein te vroeg binnenkomt, maar op sommige trajecten heb je zoveel speling dat je als machinist die de route niet vaak rijdt dan gewoon te vroeg bent op die stations.
De klacht van frank71 ging over Alkmaar Noord. Daarop gaf ik antwoord, en beschreef de werking van een stop-door op de vrije baan.
Deze werking is overigens altijd hetzelfde, de trein bediend deze.
Het hangt daarna van de allertheid van de HC af wanneer deze de vertrekprocedure start.
Vanzelfsprekend houd ook een machinist de vertrektijd in de gaten en rijdt niet te vroeg weg.
Een overweg valt pas na een miniut of 4 á 5 in storing bij langdurig dichtliggen, anders zouden overwegen op drukke baanvakken zeer vaak in storing gaan.
Deze werking is overigens altijd hetzelfde, de trein bediend deze.
Het hangt daarna van de allertheid van de HC af wanneer deze de vertrekprocedure start.
Vanzelfsprekend houd ook een machinist de vertrektijd in de gaten en rijdt niet te vroeg weg.
Een overweg valt pas na een miniut of 4 á 5 in storing bij langdurig dichtliggen, anders zouden overwegen op drukke baanvakken zeer vaak in storing gaan.
Toch is het heel simpel. NS moet het personeel instrueren om niet met de vertrekprocedure te beginnen voordat de minuut versprongen is. NS heeft de huidige vertrekprocedure ingevoerd en het is sinds dat moment schering en inslag met te vroeg vertrekkende treinen, vooral op stations met een stop-doorschakeling.
NS zou het personeel moeten monitoren op te vroeg vertrekken en waarschuwingen uitdelen. Te vroeg vertrekken is een doodzonde bij een bedrijf dat openbaar vervoer aanbiedt.
NS zou het personeel moeten monitoren op te vroeg vertrekken en waarschuwingen uitdelen. Te vroeg vertrekken is een doodzonde bij een bedrijf dat openbaar vervoer aanbiedt.
@klant-peter, op die stations wordt de overweg opnieuw geactiveerd door de andere trein.
@iMark, er is binnen de NS echt wel aandacht voor het te vroeg vertrekken en daarbij wordt zelfs gekeken naar wat de oorzaak hiervan is om te voorkomen dat treinen te vroeg vertrekken.Hierbij wordt ook gekeken naar de rijtijd welke er is tussen 2 stations, echter is dit heel erg afhankelijk van de materieelsoort waar je mee rijdt. Daarnaast hebben we in sommige diensten ook nog te maken met stations waar de ene rit wel gestopt wordt en de andere rit niet. Hierdoor kom je ook wel eens veel te vroeg op een station aan waar een stop/door schakeling zit, dit is dan onbedoeld omdat de machinist de ene keer dus wel vol tractie moet rijden om op tijd te blijven rijden en het andere moment daar zomaar 1 á 2 minuten extra blijkt te hebben. Vreemd genoeg kan die extra tijd ook voorkomen als je een extra stop moet maken en daar dus je tijd opgerekt is vanwege die extra stop.
@iMark, er is binnen de NS echt wel aandacht voor het te vroeg vertrekken en daarbij wordt zelfs gekeken naar wat de oorzaak hiervan is om te voorkomen dat treinen te vroeg vertrekken.Hierbij wordt ook gekeken naar de rijtijd welke er is tussen 2 stations, echter is dit heel erg afhankelijk van de materieelsoort waar je mee rijdt. Daarnaast hebben we in sommige diensten ook nog te maken met stations waar de ene rit wel gestopt wordt en de andere rit niet. Hierdoor kom je ook wel eens veel te vroeg op een station aan waar een stop/door schakeling zit, dit is dan onbedoeld omdat de machinist de ene keer dus wel vol tractie moet rijden om op tijd te blijven rijden en het andere moment daar zomaar 1 á 2 minuten extra blijkt te hebben. Vreemd genoeg kan die extra tijd ook voorkomen als je een extra stop moet maken en daar dus je tijd opgerekt is vanwege die extra stop.
3 keer gelezen, maar snap je opmerking niet.
Kan je hem even verduidelijken. Bedankt!
@klant-peter, op die stations wordt de overweg opnieuw geactiveerd door de andere trein.
@iMark, er is binnen de NS echt wel aandacht voor het te vroeg vertrekken en daarbij wordt zelfs gekeken naar wat de oorzaak hiervan is om te voorkomen dat treinen te vroeg vertrekken.Hierbij wordt ook gekeken naar de rijtijd welke er is tussen 2 stations, echter is dit heel erg afhankelijk van de materieelsoort waar je mee rijdt. Daarnaast hebben we in sommige diensten ook nog te maken met stations waar de ene rit wel gestopt wordt en de andere rit niet. Hierdoor kom je ook wel eens veel te vroeg op een station aan waar een stop/door schakeling zit, dit is dan onbedoeld omdat de machinist de ene keer dus wel vol tractie moet rijden om op tijd te blijven rijden en het andere moment daar zomaar 1 á 2 minuten extra blijkt te hebben. Vreemd genoeg kan die extra tijd ook voorkomen als je een extra stop moet maken en daar dus je tijd opgerekt is vanwege die extra stop.
hoe weet je dit allemaal?
Ik begrijp het verhaal maar het overtuigt me niet. Is het onderdeel van de instructie dat op de klok gekeken wordt voordat met de vertrekprocedure wordt begonnen? Wanneer iedereen gewoon op de klok kijkt maakt het helemaal niet uit met wat voor materieel gereden wordt en of er soms een station wordt overgeslagen.
JBa = Machinist
aaah dat verklaard een hoop. 🙂
Vanzelfsprekend moet er op de klok gekeken worden.
Bij elke vertrek procedure doorloopt de HC het volgende schema:
- is het tijd van vertrek ?
- brand het vertrek licht ?
- bij geen vertreklicht, is het sein uit stand stop ?
- Weet HC niet of er vertrokken mag worden, vraag het de machinist.
Deze vragen doorlopen, start de vertrekprocedure.
Bij elke vertrek procedure doorloopt de HC het volgende schema:
- is het tijd van vertrek ?
- brand het vertrek licht ?
- bij geen vertreklicht, is het sein uit stand stop ?
- Weet HC niet of er vertrokken mag worden, vraag het de machinist.
Deze vragen doorlopen, start de vertrekprocedure.
Bij elke vertrek procedure doorloopt de HC het volgende schema:
- is het tijd van vertrek ?
- brand het vertrek licht ?
- bij geen vertreklicht, is het sein uit stand stop ?
- Weet HC niet of er vertrokken mag worden, vraag het de machinist.
Deze vragen doorlopen, start de vertrekprocedure.
In de praktijk wordt er niet (altijd) op de klok gekeken. Anders werd er niet te vroeg vertrokken. Het is tamelijk absurd dat we het op een forum van NS het over op de klok kijken moeten hebben en dat blijkbaar niet al het personeel dat de treinen rijdt dat consequent doet.
Juist iMark.
Loes gaf al aan hoe dat komt, we zijn mensen met een vorm van automatisme.
Eigenlijk is het een gebrek aan vigilante, ca oplettendheid.
Loes gaf al aan hoe dat komt, we zijn mensen met een vorm van automatisme.
Eigenlijk is het een gebrek aan vigilante, ca oplettendheid.
3 keer gelezen, maar snap je opmerking niet.
Kan je hem even verduidelijken. Bedankt!
Een andere trein die de aanrijdsectie van de overweg inrijdt bediend de overweg weer. Als de eerste trein de overweg aanrijdt dan gaat de timer lopen en zal de overweg na een x aantal seconden gesloten worden. Een tegentrein (aangezien een andere trein niet dezelfde sectie kan aanrijden) kan vervolgens de aanrijdsectie van zijn spoor voor dezelfde overweg aanrijden en dan gebeurt eigenlijk hetzelfde maar dan op zijn spoor.
Bij elke vertrek procedure doorloopt de HC het volgende schema:
- is het tijd van vertrek ?
- brand het vertrek licht ?
- bij geen vertreklicht, is het sein uit stand stop ?
- Weet HC niet of er vertrokken mag worden, vraag het de machinist.
Deze vragen doorlopen, start de vertrekprocedure.
En dan is op het ene station er een vertreklicht, op het andere station is er een afteller, dan heb je stations met een overweg er achter waarbij veel HC's niet te lang willen stilstaan vanwege een mogelijke overweg storing die daardoor veroorzaakt kan worden. En dan is er op het ene station netjes ca. 1 minuut voor tijd dat het vertreklicht gaat branden en het sein veilig komt en op het andere station gebeurt dit veel eerder wat weer verwarrend is.
Daarnaast zijn HC's natuurlijk ook nog wel de vraagbaak van reizigers en schrijven ze ook nog wel eens een UVB, daardoor is het voor mij verklaarbaar dat het niet altijd goed gaat met de vertrektijd.
Maar bij veelvuldig te vroeg vertrekken vanaf een station word dit vaak als aandachtspunt meegegeven om er even iets meer op te letten.
We kunnen er van alles bij verzinnen, maar de kern blijft toch "gewoon op de klok kijken".
Een overwegstoring ontstaat niet binnen 3 minuten dus dat zou geen item hoeven te zijn voor de HC om bewust eerder te vertrekken.
Een overwegstoring ontstaat niet binnen 3 minuten dus dat zou geen item hoeven te zijn voor de HC om bewust eerder te vertrekken.
Een overwegstoring ontstaat niet binnen 3 minuten dus dat zou geen item hoeven te zijn voor de HC om bewust eerder te vertrekken.
Afgezien daarvan, bewust te vroeg vertrekken? Dat verzin je toch niet?
De enige momenten dat er "bewust" te vroeg wordt vertrokken is wanneer de dienstregeling om welke reden dan ook gewijzigd is. Dat gebeurt soms met internationale treinen om de grenstijd te kunnen halen. Normaal gesproken werden die gewijzigde tijden dan gepubliceerd. Maar sinds de nieuwe maatregelen van NS om de reisplannerinformatie te "stroomlijnen" heb ik daar een hard hoofd in.
Nogmaals, het blijft absurd dat we het op dit forum moeten hebben over zoiets fundamenteels als klokkijken bij de vertrekprocedure. Ik vind het ook wel weer humor. Maar het toont tegelijkertijd aan dat er een enorme kloof gaapt tussen de belevingswereld van NS-ers en die van de reizigers. Een gemiddelde reiziger vraagt zich hoe het mogelijk is dan een NS-er niet als automatisme op de klok te kijkt voordat met de vertrekprocedure wordt begonnen. Dat zou er tijdens de opleiding ingeramd moeten zijn. 😃
Ik denk dat elke HC bewust is van het feit dat deze op de klok moet kijken, echter 1 werkdag kan wel 100 vertrekprocedure inhouden. En dan moeten we realiseren dat er wel eens iets fout kan gaan.
Geen mens werkt foutloos, ook iMark denk ik niet.
Erin rammen tijdens opleiding heeft in deze dan ook geen enkel nut.
Geen mens werkt foutloos, ook iMark denk ik niet.
Erin rammen tijdens opleiding heeft in deze dan ook geen enkel nut.
Maar van reizigers wordt wel verwacht dat ze voor elke reis de reisplanner checken, dat ze op tijd op het station moeten zijn, want fluiten = niet meer instappen.
De vertrektijd op de borden is niet de tijd tot wanneer u nog in kunt stappen. Nee, dan vertrekt de trein. Zorg daarom dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit. Dan is er genoeg tijd om de deuren te sluiten en kan de trein op tijd vertrekken. Zo zijn we allemaal op tijd!
https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Hebben jullie eigenlijk ook wel eens gekeken hoeveel treinen er later weggaan? En hoeveel mensen dan nog aangerend komen om toch nog met de trein mee te kunnen?
Ga maar eens kijken op een druk station. Er zijn veel mensen die op de uiterste tijd willen instappen in de trein en erger nog mensen die gewoon naast een trein staan te praten met elkaar of nog even een laatste trekje van een sigaret nemen die bij het fluitje opeens bedenken dat ze nog met de trein mee willen en dan weleens te laat zijn.
Ook die mensen klagen dan over de trein terwijl de schuld eigenlijk bij zichzelf gezocht moet worden.
Hiermee wil ik niet suggereren dat dit altijd gebeurt want helaas gebeurt het wel eens dat een trein te vroeg wegrijdt. Als een machinist dit ziet zou deze bij een at groter tijdverschil dan x seconden dit kunnen melden bij de HC en de deuren eventueel nogmaals openen.
Maar het is en blijft mensenwerk en er zijn nu eenmaal veel verschillen bij de vertrekprocedures en als treindienstleiders dan opeens seinen eerder veilig zetten, waarop het vertreklicht weer eerder gaat branden tja dan komt er weer een extra facet bij voor de HC.
Ga maar eens kijken op een druk station. Er zijn veel mensen die op de uiterste tijd willen instappen in de trein en erger nog mensen die gewoon naast een trein staan te praten met elkaar of nog even een laatste trekje van een sigaret nemen die bij het fluitje opeens bedenken dat ze nog met de trein mee willen en dan weleens te laat zijn.
Ook die mensen klagen dan over de trein terwijl de schuld eigenlijk bij zichzelf gezocht moet worden.
Hiermee wil ik niet suggereren dat dit altijd gebeurt want helaas gebeurt het wel eens dat een trein te vroeg wegrijdt. Als een machinist dit ziet zou deze bij een at groter tijdverschil dan x seconden dit kunnen melden bij de HC en de deuren eventueel nogmaals openen.
Maar het is en blijft mensenwerk en er zijn nu eenmaal veel verschillen bij de vertrekprocedures en als treindienstleiders dan opeens seinen eerder veilig zetten, waarop het vertreklicht weer eerder gaat branden tja dan komt er weer een extra facet bij voor de HC.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.