Waarom te vroeg? | NS Community
beantwoord

Waarom te vroeg?


Een te late trein is ergerlijk, maar te vroeg is pas echt irritant. Waarom vertrok mijn trein vanaf Alkmaar N. Om 7:49 i.p.v. 7:51
icon

Beste antwoord door Loes 11 April 2018, 08:45

Bekijk origineel

122 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Advies aan iMark, kom gewoon op tijd, bv minuutje (of twee) voor vertrektijd, en je kan altijd instappen (zo lang er geen werkfoutje wordt gemaakt).
De hele kern van dit topic en beter voor je gezondheid en reisbeleving.

Maar dat is nu juist het probleem. De reizigers die deze incidenten meldden waren gewoon 2 en soms zelfs 3 minuten voor vertrektijd aanwezig maar de trein was al vertrokken.

De meldingen die ik hier heb geplaatst gaan niet over slechts 30 seconden te vroeg, ook niet over een vertrekproducedure die 25 seconden voor de officiele vertrektijd wordt gestart, maar over echt aantoonbaar minuten te vroeg vertrokken treinen waar dus om wat reden dan ook een werkfoutje gemaakt wordt.

Hoeveel vroeger moet je dan aanwezig zijn?
Zelf ben ik over het algemeen tussen de 3 en 5 minuten eerder op het perron, gewoon omdat ik niet van haasten hou, en terug naar huis soms wel meer dan 5 minuten eerder, vooral omdat het nog wel eens zo kan zijn dat het wat langer duurt voor ik een vrije stallingsplek voor mijn fiets gevonden heb (zeker op vrijdag, echt drama in Delft), dus calculeer ik dat zoveel mogelijk in.
Vandaag trouwens tot mijn grote verbazing al heel snel een vrij plekje gevonden waarvoor ik vervolgend beloond werd met een 7 minuten vertraging van mijn IC waardoor ik mijn aansluitende sprinter miste, zag deze al naast ons rijden bij binnenkomen van het station 😞
Minuten vroeg vertrekken is iets wat me ms 2 keer in me carriere is overkomen. Snap ook niet hoe je dat voor mekaar krijgt. Toen ik te vroeg weg was, 5 minuten zelfs, kon mijn machinist de trein nog stilzetten aan het perron. Het is een aparte ervaring moet ik zeggen.
Kan persoonlijk best begrijpen dat dit soort dingen voorkomen, maar vind het, in een branche waarin we stikken in de 'business intelligence', wel wonderlijk dat er geen goed overzicht is van waar, wanneer, waarom en wie. Niet om direct allerlei straffen op te leggen, maar wel om een goed overzicht te krijgen en te kunnen analyseren.

Met de middelen die we hebben en momenteel krijgen is het (in het gros van de gevallen) niet moeilijk te detecteren.
Badge +3
Minuten vroeg vertrekken is iets wat me ms 2 keer in me carriere is overkomen. Snap ook niet hoe je dat voor mekaar krijgt. Toen ik te vroeg weg was, 5 minuten zelfs, kon mijn machinist de trein nog stilzetten aan het perron. Het is een aparte ervaring moet ik zeggen.
Te vroeg aankomen is wel een verademing. Vorig jaar een HC die triomfantelijk omriep (vanuit Eindhoven) dat we maar liefst 5 minuten eerder dan gepland op Utrecht aan zouden komen, en dat reizigers richting Woerden gewoon van spoor 7 naar 11 konden voor de IC Leiden, i.p.v. kuieren richting de sprinter naar Den Haag op spoor 20.

Nu haalde ik die meestal wel (2 minuten) maar was geen advies volgens de planner natuurlijk (minimale overstap in Utrecht is 5 min). Die overstap is sinds de dienstregeling 2018 een stuk beter overigens.
Reputatie 7
Badge +3
Kan persoonlijk best begrijpen dat dit soort dingen voorkomen, maar vind het, in een branche waarin we stikken in de 'business intelligence', wel wonderlijk dat er geen goed overzicht is van waar, wanneer, waarom en wie. Niet om direct allerlei straffen op te leggen, maar wel om een goed overzicht te krijgen en te kunnen analyseren.

Met de middelen die we hebben en momenteel krijgen is het (in het gros van de gevallen) niet moeilijk te detecteren.


Dat dus. Het is toch eigenlijk absurd dat je bij een niet NS website zo kan zien op welke tijd een trein vertrokken is maar dat NS/ProRail met alle middelen die ze tot hun beschikken dit niet kunnen (of niet willen).
Reputatie 7
Badge +3
Eigenlijk zijn er twee situaties:

- De HC begint de vertrekprocedure 25 seconden voor vertrek, zodat er volgens regelgeving op het verspringen klok op vertrektijd wordt vertrokken.

- De HC begint de vertrekprocedure meer dan 25 seconden voor vertrektijd, bv 2 minuten.

De eerste is zosls het hoort, de tweede is een werkfout en valt onder "te vroeg sleutelen".

Als je dus als als reiziger in de laatste secondes komt aanlopen loop je het risico dat de vertrekprocedure al begonnen is.

Maar zoals Loes al aangeeft wordt er niet altijd vertrokken op het verspringen van de klok, als je daarmee tenminste het verspringen van de minuut bedoelt. Op Twitter waren nog wel eens van die geprinte dienstkaartjes te zien die bv dit aangaven:



En dan was de grap dat bij deze rit waarvan het dienstkaartje gedeeld werd er met + 40 seconden werd vertrokken vanaf HS en in een iets te enthousiaste poging die vertraging in te rijden kwam de machinist opeens 40 seconden te vroeg op Moerwijk. Heeft toen even netjes gewacht om weer op de geplande vertrektijd te vertrekken. Want zoals hij zei "... 40 seconden te vroeg op Moerwijk is gewoon niet op tijd...."
Bovenstaande rit wordt heel veel gereden met de SGM waarbij aangetekend moet worden dat er een dienstregelingssnelheid van 140 km/uur is en de SGM een top heeft van 120 km/uur.

Dus ga daar maar aan staan om die in het schema te houden gedurende de gehele rit 😃

Maar het lukt als er goed opgelet wordt door de HC en flink gereden wordt door de MCN.
Reputatie 7
Badge +3
Was inderdaad een SGM
Oordeel zelf:
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5035/2018-01-26T09:54:00+0100 waarbij hij aantekende vanaf Lombardijen roestrijden
en terug
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5132/2018-01-26T10:42:00+0100 met vanaf Barendrecht een stuk achter een IC met +2
Was dan maar tot Rotterdam en vanaf daar de 4038 tot aan Uitgeest, zonder vertraging. Maar dat was dan weer een SLT.
Badge +3
... in een iets te enthousiaste poging die vertraging in te rijden kwam de machinist opeens 40 seconden te vroeg op Moerwijk. Heeft toen even netjes gewacht om weer op de geplande vertrektijd te vertrekken..
Ehhh, ja dat dus!

Kijk op de klok en rook een sigaretje of zo, ergens (mini pauze/break) of have a KitKat... Maar dat is dus machinist vs. V-sein vs. HC die fluit "we gaan ongeveer nu!

Nou ja, maak van dat ongeeveer maar op de seconde, dat staat ergens, en wat de borden of live (reisplanners) info aangeven is verder niet belangrijk :?

Hoe dan ook. Op de minuut pas verderrr. Het is zo simpel lijkt me...:?

En als we toch zo snel zijn (de onmogelijke overstap volgens de NS planner maar volgens 9292 wel haalbaar) mag die ene renner ook bij de HC naar binnen :?

Op grotere stations geen goed idee, want dan blijf je inderdaad wachten op de laatste runner en vertrek je te laat.
Reputatie 7
Badge +3
Voor al die situaties die Robert B beschrijft zou de aftelklok prima kunnen werken. De aftelklok geeft duidelijk aan tot welk moment reizigers kunnen instappen en tegelijkertijd wanneer de Hc met de vertrekprocedure moet beginnen. Gezien de verhitte discussie in dit topic is het echt tijd voor iets beters dan de huidige werkwijze. Op de vertrektijdenloterij zit niemand te wachten.

Terugkeren naar de Zwitserse vertrekprocedure kan natuurlijk ook: vertrektijd = uiterste instaptijd. Maar uit de reacties op te maken lijkt het erop dat NS-ers dat maar niks vinden.
Tsja, als je werkelijk de hele dag, en elke dag opnieuw menig treinrit thuis achter de computer gaat uitspitten tot op de seconde kan je daar wat onrustig en verhit van worden.
Het zal je dagvulling maar zijn.
En dan een aftelklok bedenken op ieder station, naast de stationsklok, het sein, vertreklicht, de CTA en de andere aftellen welke er al is.

Nee, dat gaat hem nooit worden gelukkig.

Veel beter is het per omgaande te solliciteren bij NS en van binnenuit het bedrijf en personeel zo te drillen dat er geen fouten meer gemaakt worden en anders meteen een ontslagprocedure opstarten.
Reputatie 7
Badge +3
Dagvulling? Welnee joh, ik heb daarnaast ook wel wat anders te doen, mijn werkgever vind het ook wel leuk dat ik zo nu en dan wat uitvoer 😳
Maar af en toe wanneer ik zo'n melding voorbij zie komen en het is minder dan 2 uur geleden dan is de info binnen enkele minuten te vinden.

En zo'n aftelklok ben ik ook niet zo voor. Ik zie meer in wat Loes al aangaf, kijken op het dienstkaartje. Zo zag ik bv afgelopen week nog de HC in mijn sprinter voordat de trein de stations binnen reed kijken op zijn geprinte dienstkaartje (ik neem tenminste aan dat het opgevouwen A4tje zijn dienstkaartje was en niet het boodschappenlijstje van thuis:P ). Kon ik goed zien omdat hij op het balkon bij de deur bleef staan bijna vlak voor me ipv.
Nou voor de liefhebber van aftelklokken:

https://www.bd.nl/brabant/brabantse-treinstations-krijgen-aftelklok~a0749afb/

Weet alleen niet of deze op tijd bediend worden of dat deze door de trein zelf worden geactiveerd, worden deze door de trein geactiveerd gaan de treinen straks gewoon te vroeg weg als de trein te vroeg over de ES las is gereden.

Daarnaast zijn er andere proeven geweest om het op tijd vertrekken te verbeteren en ik dacht dat er nog iets liep met een speciaal horloge. Dus het heeft echt wel aandacht ondanks dat sommige hier denken dat het de NS geen ene bal interesseert.
De Brabantse stations krijgen aftellen type "Hilversum". Deze zijn er slecht om de vertrekprocedure te bespoedigen.
Achterliggende gedachte is dat bv de overweg minder lang dicht is.
Eerder vertrekken blijft dan ook gewoon mogelijk, later trouwens ook.

Voor een HC een erg tegenstrijdige handeling, de vertrekprocedure wordt immers gestart terwijl vertreklicht nog uit is en sein stoptonend.
Doet de HC dit in een situatie zonder aftellen, dan volgt er een veiligheidsonderzoek
Reputatie 2
Vandaag weer een te vroeg vertrekkende trein: de 6649 met treinstel 2224 en 2509

14:53 vertrek. 14:55 25 km/uur. Lijkt mij niet te vroeg.
Reputatie 7
Badge +3
Minuutje te vroeg, vertrektijd in de reisplanner is 14.56 en was dus al 14.55 weg. En voor de machinist zal dat wel 14.56 + x-aantal seconden zijn.
Was ook lekker vroeg in Gilze-Rijen, reisplanner zegt aankomsttijd 15.00
Ging ervanuit dat in de eerste tabel de juiste tijden stonden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zijn de doorkomsttijden.
Waarom heb ik dan altijd HC's die een minuut te laat beginnen met sluiten ??? Dan probeer je een vertraging door een andere vertraagde trein er uit te rijden en dan doet de HC rustig aan 😃 😃

Overigens heb ik er eens opgelet afgelopen tijd en ik ben het slechts een enkele keer tegen gekomen dat ik iets eerder kan vertrekken maar dan gaat het echt om secondes. En als ik dan te vroeg ben op een station door een ruime rijtijd dan wordt er netjes gewacht tot het tijd is om te vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Haha, je hebt ze natuurlijk niet zelf voor het uitzoeken.

Zelf heb ik maar 1 keer gehad dat een trein echt ergens te vroeg aankwam en vertrok en dat is dan ook al zeker 2 jaar geleden, als het niet langer geleden is.
Op De Vink was de sprinter nog niet echt te vroeg, maar kwam wel met hogere snelheid het station binnen rijden dan anders. Na vertrek had ik ook het idee dat we sneller reden dan normaal, tot aan Voorschoten viel het nog wel mee, maar tussen Voorschoten en Mariahoeve was het echt merkbaar en zag ik de snelheid op de schermen in de SLT oplopen tot iets boven de 140. Aankomst en vertrek van Mariahoeve was 2 minuten te vroeg en ook op Laan van NOI kwamen we bijna 3 minuten te vroeg aan. Dit was in mijn voordeel aangezien de 6327 toen om 7.29 volgens dienstregeling aankwam en de 2227 ook om 7.29 vertrok, dus normaal geen overstap. Maar dit keer moest ik zelfs nog even wachten tot de IC binnenkwam 😄
@JBa,
Volgens de reisplanner vertrekken treinen nooit te vroeg. En ja, met enige 'moeite' is de data te achterhalen, al zou het de NS sieren om de exacte vertrektijden te publiceren. Ook achteraf in de reisplanner. Enige tijd terug las ik in de reisplanner dat ik de volgende dag 2 minuten vertraging zou hebben. 🤔

Dat je alleen hc's ontmoet die een minuut te laat vertrekken is natuurlijk jammer. Gelukkig los je dat dan als mcn op en kan de hc rustig aandoen... Het is goed te lezen dat jij er scherp op bent dat de trein niet te vroeg vertrekt. Niet iedereen is zich daar bewust van. Zie ook: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/werkelijke-vertrektijden-weergeven-37021/index1.html

Reageer