beantwoord

Waarom tot 15:00 uur minder treinen?

  • 2 January 2024
  • 9 reacties
  • 422 Bekeken

Reputatie 5

Waarom rijden er vrijdagochtend minder treinen dan vrijdagavond? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 January 2024, 22:10

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Omdat er vrijdagochtend minder reizigers zijn dan vrijdagavond. Op vrijdagavond reizen bijvoorbeeld veel studenten van hun studentenstad terug naar het ouderlijk huis.

Reputatie 6

Ik heb me hier in vergist. Een trein die ik nodig heb om 8.27 vanaf Alkmaar, rijdt niet meer op vrijdag. Ik dacht dat het pas na de spits zou gelden. Het is gelukkig maar éénmalig dat ik die nodig heb op vrijdag naar Zaandam. Ik hoef nu maar half uur 'te niksen' op Zaandam tot ik naar mijn afspraak kan 😉

Edit: vroeger kende ik de dienstregeling aardig goed vanaf vertrekstation. Nu moet ik weer even oefenen.

Reputatie 7
Badge

vroeger kende ik de dienstregeling aardig goed vanaf vertrekstation. Nu moet ik weer even oefenen.

Het wordt er ook niet makkelijk op met een dienstregeling voor maandag tot en met donderdag, een voor vrijdag en een voor het weekend inmiddels.

Reputatie 5

Een beetje raar als het dal-abbonement dan niet op vrijdag tijdens de spitstijden werkt. 

Badge +3

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft geadviseerd om de dalurenkorting op vrijdag ook te laten gelden in de spitsuren. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

NS heeft naar aanleiding van uw advies de situatie op vrijdag geanalyseerd. Vrijdag is een veel rustigere werkdag dan maandag tot en met donderdag, maar kent nog steeds een ochtend- en een avondspits die waarbij het aantal reizigers significant hoger ligt dan in het weekend. NS rijdt dan ook op vrijdag meer treinen dan op een weekenddag, zo wordt de dienstregeling op vrijdagochtend veel eerder opgestart dan op zaterdag. Gegeven deze analyse en de negatieve financiële effecten kiest NS er voor om de dalkorting niet op de hele vrijdag te introduceren. Overigens is het goed mogelijk dat reizigers het reizen op vrijdag ochtend juist aantrekkelijk vinden dan op een andere werkdag omdat de zitplaatskans groter is (want het is dan minder druk).

Een beetje raar als het dal-abbonement dan niet op vrijdag tijdens de spitstijden werkt. 

Hoezo? Er rijden toch nog steeds twee treinen per uur op vrijdagmorgen. Dat is de meeste trajecten de normale dagelijkse frequentie.

vroeger kende ik de dienstregeling aardig goed vanaf vertrekstation. Nu moet ik weer even oefenen.

Het wordt er ook niet makkelijk op met een dienstregeling voor maandag tot en met donderdag, een voor vrijdag en een voor het weekend inmiddels.

De chaos in de dienstregeling wordt steeds groter. In het geval van Alkmaar gaat het nog alleen om treinen die op vrijdag niet rijden maar bijv. op Utrecht-Eindhoven/Tiel rijden alle treinen op vrijdag nu op totaal andere tijden. En dan rijden de treinen daar deze week op vrijdag juist weer als op maandag t/m donderdag om het allemaal vooral nog ingewikkelder te maken.

Reputatie 7
Badge

 

Overigens is het goed mogelijk dat reizigers het reizen op vrijdag ochtend juist aantrekkelijk vinden dan op een andere werkdag omdat de zitplaatskans groter is (want het is dan minder druk).

Uh, dat de kans op een zitplaats groter is omdat het minder druk is op vrijdag klopt niet zomaar meer nu er dan ook minder treinen rijden, toch?

Reputatie 7
Badge +2

Uh, dat de kans op een zitplaats groter is omdat het minder druk is op vrijdag klopt niet zomaar meer nu er dan ook minder treinen rijden, toch?

Dat heeft nooit geklopt overigens. Pré-corona heeft NS het ook al eens in z'n hoofd gehaald op vrijdagochtend met 4 bakken ICM tussen Amersfoort en Utrecht te rijden (op andere dagen van de week tot 10 bakken in dezelfde trein). Dat is ook nooit een succes geweest, hoewel ze het meermaals hebben geprobeerd en er altijd weer op terug gekomen zijn in een volgend wijzigingsblad.

Reageer