beantwoord

Waarom worden intercity diensten zo vaak met ouder sprinters gereden?

  • 30 April 2024
  • 34 reacties
  • 725 Bekeken

Het valt mij de laatste tijd op dat op het traject tussen Utrecht en Den Haag vrijwel altijd als ik intercity neem, er een sprinter trein rijdt ipv een normale IC. Dit terwijl ik op rangeerterreinen altijd tientallen ICNG en ander IC materieel zie staan. Ik vind het altijd heel bijzonder dat, zeker voor de achterlijke prijs die je voor een treinkaartje betaalt, je in de alleroudste sprintertrein komt te zitten op een intercity traject. Waar is dit voor nodig? 

icon

Beste antwoord door Edwin 30 April 2024, 08:15

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge

Die SLT's zijn jonger dan de VIRM, ICM en DDZ op dat traject.

De ICNG's die je tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn ziet staan, zijn treinen die nog niet zijn overgedragen aan NS en bovendien sowieso (nog) niet bedoeld voor binnenlandse IC trajecten.

 

Het overige materieel wat je op de Cartesiusweg en de Binckhorst ziet staan, staat daar meestal niet voor niets. Het is ófwel bedoeld voor versterking van de overige IC's, ófwel ze staan daar voor onderhoud/herstel.

Vandaar dat de intercity Utrecht-Den Haag (2000) en Utrecht - Rotterdam (2800) veelal gepland zijn met SLT.

Reputatie 3

De intercity van Utrecht naar Den Haag CS:13 en :43 en van Den Haag CS naar Utrecht CS om :25 en :55 rijden met IC materieel.

In de NS reisplanner kan je zien welke trein gepland staat.

 

NS heeft een te kort aan IC treinen. Hierdoor rijdt op HSL minder treinen.

Reputatie 4

NS heeft een te kort aan IC treinen. Hierdoor rijdt op HSL minder treinen.

Wat dit met de vraag van @Thoompie7 te maken heeft begrijp ik niet. De HSL en het materieel heeft niets van doen met de overige NS IC diensten.

ICNG treinen hadden eigenlijk ook al naar Groningen/Leeuwarden moeten rijden waar ze ICM en DDZ zouden vervangen.

Reputatie 4

Waarna in elk geval de ICM naar de sloop gaat.

Er is gewoon erg veel SLT/SNG, welke nu nuttig ingezet worden in de IC diensten, waardoor bv het duur in onderhoud zijnde en technisch afwijkende  ICM1 kon worden afgevoerd om op de vraag van @Thoompie7 terug te komen.

Reputatie 4

NS maakt er al jaren een zooitje van, dit is bekend, ze hebben geen enkel idee hoe ze hun materieel moeten beheren. Daarom gaan bruikbare treinstellen vroegtijdig naar de sloop, voordat er vervangend materieel is wat probleemloos rijdt, en worden reizigers de dupe. Het gaat ook gewoon door, want de prima IC-rijtuigen en ICM's worden al doodleuk aan de kant gezet en verkocht en gesloopt. Het is puur wanbeleid en niks anders. Er zullen vast geraffineerde smoesjes voor klaar liggen; die worden hier altijd meteen in alle overtuiging gedeeld. De waarheid is echter dat de reiziger alweer (zoals met zoveel dingen) de dupe wordt.

En de SLT-sprinters lijken inderdaad nogal oud; het valt eigenlijk nogal mee maar ze zijn inmiddels erg toe aan een complete onderhoudsbeurt en revisie om het basale reizigerscomfort van de 21e eeuw te installeren. Anders kunnen ze maar beter overgedragen worden aan het GVB.

En met dat basale reizigerscomfort bedoel ik niet wifi en airco, maar wel een fatsoenlijke stoelbreedte (SNG) en beenruimte (SLT), net zoals bagagerekken waar ook daadwerkelijk een koffer past. 

SNG als airport-sprinter gaan gebruiken met de mededeling ‘koffers mogen geen zitplaatsen innemen en ook niet het gangpad blokkeren’ is belachelijk. Beste NS, waar moet ik mijn koffer dan neerzetten?

Reputatie 4

....NS maakt er al jaren een zooitje van, dit is bekend, ze hebben geen enkel idee hoe ze hun materieel moeten beheren.....

Het typt zo makkelijk weg, nou nou wat een ongehoorde bende is het bij dat bedrijf.

Nu kan ik prima uitleggen waarom ICM1 en deel ICR buiten dienst is, maar het heeft toch geen nut om daar ook maar één minuut aan te besteden.

Edit: Hupsakee, SLT en SNG ook naar de sloop als "men" dat wil !

Reputatie 7

Blijft erg jammer dat ICM verdwijnt. Een nieuw gebouwde versie hiervan was al genoeg geweest. Fijne intercitytrein, persoonlijk vind ik hem veel beter rijden, zitten en ruimtelijker/strakker ontworpen dan ICNG. Maar goed er is anders beslist.

Reputatie 4

Een goed en grondig onderhouden treinstel gaat moeiteloos 50+ jaar mee. Alleen kan er dan niet beknibbeld worden op het onderhoud en de schoonmaak, zoals bij de zuiderburen, en in steeds toenemende mate bij NS. En uiteraard moet er na 30 jaar iets nieuws besteld worden, maar niet met de hersenkronkel dat de bestaande rijtuigen dan binnen 5-10 jaar al naar de sloper mogen. 

Het is niet voor niets dat SLT de 'oudere sprinter' wordt genoemd. 

En nee, natuurlijk wil ik niet dat alles wat er nu rijdt, wordt gesloopt. Maar het zou heel goed zijn als de NS eens over de grenzen kijkt. Een Franse sprinter (Z 22500) is 112 meter lang met 550 zitplaatsen. 2x SNG-3 komt op 120 meter en 296 zitplaatsen. En dan nog zonder bagageruimte ook.

Reputatie 4

....... Een Franse sprinter (Z 22500) is 112 meter lang met 550 zitplaatsen. 2x SNG-3 komt op 120 meter en 296 zitplaatsen......

Nog geen 2 uur eerder poste je een bericht over beperkte beenruimte in de SLT, wat wil je nou ?

Hoe denk je dat de stoelen staan in zo'n Z 22500 ?

Het gaat ook in dit topic weer dramatisch fout, klagen om te klagen......

....... Een Franse sprinter (Z 22500) is 112 meter lang met 550 zitplaatsen. 2x SNG-3 komt op 120 meter en 296 zitplaatsen......

Nog geen 2 uur eerder poste je een bericht over beperkte beenruimte in de SLT, wat wil je nou ?

Hoe denk je dat de stoelen staan in zo'n Z 22500 ?

Het gaat ook in dit topic weer dramatisch fout, klagen om te klagen......

Hoe die stoelen staan? Nou, met meer beenruimte dan in de SLT.

En als je bedenkt dat er veel meer zitplaatsen zijn en je dus grote kans hebt dat er niemand tegenover je zit, heb je nog veel meer beenruimte.

Reputatie 4

.....Hoe die stoelen staan? Nou, met meer beenruimte dan in de SLT.....

De SNCF trein is een dubbeldekker, dus appels met peren vergelijken.

Materieel dat gesloopt wordt is overigens slechts een deel van het probleem. Beschikbaarheid van materieel speelt ook nog altijd mee. Van het nog wel beschikbare ICM wordt ook maar hooguit 80% ingepland, van DDZ hooguit 70%, de rest is reserve of in onderhoud, al dan niet vanwege personeelstekorten in de werkplaats of gebrek aan onderdelen. Die percentages lagen voor Corona zo'n 10 procentpunten hoger.

Reputatie 4

.....Hoe die stoelen staan? Nou, met meer beenruimte dan in de SLT.....

De SNCF trein is een dubbeldekker, dus appels met peren vergelijken.

Een trein is een trein, en een dubbeldekker kan zowel een stoptrein als een IC als een hogesnelheidstrein zijn. 

Reputatie 4

Materieel dat gesloopt wordt is overigens slechts een deel van het probleem. Beschikbaarheid van materieel speelt ook nog altijd mee. Van het nog wel beschikbare ICM wordt ook maar hooguit 80% ingepland, van DDZ hooguit 70%, de rest is reserve of in onderhoud, al dan niet vanwege personeelstekorten in de werkplaats of gebrek aan onderdelen. Die percentages lagen voor Corona zo'n 10 procentpunten hoger.

Dan moeten we dus niet klagen, maar juist erg  waarderen dat NS wat ruim in de Sprinters zit. Anders was de kans groot geweest dat IC treinseries waren opgeheven.

En zo zijn we dan toch weer terug bij het topiconderwerp.

.....Hoe die stoelen staan? Nou, met meer beenruimte dan in de SLT.....

De SNCF trein is een dubbeldekker, dus appels met peren vergelijken.

Nu komen we bij het punt. Waarom heeft de NS geen dubbeldekker-sprinters besteld? Deze Franse treinen rijden nota bene ook als metro.

Snap je dat als iemand hier zegt: 'iedereen een zitplaats in de spits is onbetaalbaar', dat ik dan moet denken aan deze Franse trein? Het kan wel, maar de NS maakt andere keuzes.  

De SNG is een prima trein als het rustig is. Dan word je blij van de ruimtelijke indruk. De Franse trein is ontworpen om zoveel mogelijk reizigers te vervoeren in de spits. 

Reputatie 7
Badge

En met dat basale reizigerscomfort bedoel ik niet wifi en airco, maar wel een fatsoenlijke stoelbreedte (SNG) en beenruimte (SLT), net zoals bagagerekken waar ook daadwerkelijk een koffer past. 

SNG als airport-sprinter gaan gebruiken met de mededeling ‘koffers mogen geen zitplaatsen innemen en ook niet het gangpad blokkeren’ is belachelijk. Beste NS, waar moet ik mijn koffer dan neerzetten?

In het fietsdeel (voor het klapstoeltje waar je zelf op zit)? Fietsen mogen in de spits niet mee dus als het druk is zouden die er niet moeten staan.

Overigens heten de voorwaarden van NS niet voor niets "Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en handbagage van de Nederlandse Spoorwegen". NS wil helemaal geen ruimbagage vervoeren en stelt ook reizigers in ieder geval te mogen weigeren als hun handbagage een lengte, breedte of hoogte van meer dan 85cm heeft. Onder die maat past het waarschijnlijk nog wel in het bagagerek dus formeel is het antwoord op de vraag waar bagage die daar niet past hoort helaas ook nog simpeler: niet in een trein van NS. Met ruimbagage onderweg naar de luchthaven kunt u helaas dus in principe niet de trein gebruiken. Of preciezer: u heeft dan geen garantie dat u mee kunt.

Reputatie 3

Die SLT's zijn jonger dan de VIRM, ICM en DDZ op dat traject.

Jonger, maar wel een stuk oncomfortabler voor lange mensen zoals mij :)

 

Ik zit liever in een ICM of DDZ dan een SLT, en dan zou ik op z'n minst verwachten dat er genoeg sprinters worden ingezet, maar vaak blijft het bij 1 of 2 buiten de spits wat meestal niet genoeg is.

Dan kunnen we lekker weer een halfuurtje staan 🤡.

 

Serieus, wie heeft de indeling van de SLT gemaakt want het lijkt wel alsof ie expres is gemaakt om de reiziger te pesten. Been ruimte is niet te bekennen, die akkelige prullenbakjes zitten in de weg, niet eens is ruimte om m'n tas tussen m'n benen te doen (Waardevolle spullen leg ik liever niet in het bagagerek), volgens mij ook geen inklapbare leuning (weet ik niet zeker is al weer een tijdje geleden) en de meest smalle gangpaden...

.....Hoe die stoelen staan? Nou, met meer beenruimte dan in de SLT.....

De SNCF trein is een dubbeldekker, dus appels met peren vergelijken.

Nu komen we bij het punt. Waarom heeft de NS geen dubbeldekker-sprinters besteld? Deze Franse treinen rijden nota bene ook als metro.

Dubbeldekkers kunnen doordat het in/uitstappen langer duurt op veel trajecten de dienstregeling niet halen, dat was destijds ook een probleem met DD-AR. Daarnaast voldoen ze niet aan de toegankelijkheidseisen voor gehandicapten in combinatie met de hoge perrons in Nederland. En dan is er nog het toenemende probleem van de verzakkingen door de het hogere gewicht 

Reputatie 3

Dubbeldekkers kunnen doordat het in/uitstappen langer duurt op veel trajecten de dienstregeling niet halen. 

+ Ze zijn nou ook niet echt rolstoeltoegangkelijk. Of toegangkelijk voor invalide in het algemeen.

 

Trouwens bijna alle NS treinen zijn niet rolstoelvriendelijk naast de sprinters en de ICNG, met de ICNG aan de top qua rolstoeltoegangkelijkheid...

Dubbeldekkers kunnen doordat het in/uitstappen langer duurt op veel trajecten de dienstregeling niet halen. 

+ Ze zijn nou ook niet echt rolstoeltoegangkelijk. Of toegangkelijk voor invalide in het algemeen.

Nee, maar voor nieuwe treinen is dat wel een harde wettelijke eis. Oudere treinen mogen opgebruikt worden.

Reputatie 3

Dubbeldekkers kunnen doordat het in/uitstappen langer duurt op veel trajecten de dienstregeling niet halen. 

+ Ze zijn nou ook niet echt rolstoeltoegangkelijk. Of toegangkelijk voor invalide in het algemeen.

Nee, maar voor nieuwe treinen is dat wel een harde wettelijke eis. Oudere treinen mogen opgebruikt worden.

Gelukkig wel ja :) Komen er trouwens niet nieuwe hybride treinen aan die deels dubbeldekkig zijn en deels eendekkig? Volgens mij waren beide uiteindes dubbeldekkig en alles daar tussenin eendekkig... (Soort van DDZ maar dan beide kanten ipv 1)

.120 meter en 296 zitplaatsen......

Hoe denk je dat de stoelen staan in zo'n Z 22500 ?

Hoe die stoelen staan? Nou, met meer beenruimte dan in de SLT.

Belangrijk: in 2+3 opstelling doordat de stoelen wat smaller zijn gemaakt.

Reageer