beantwoord

Waarom worden intercity diensten zo vaak met ouder sprinters gereden?

  • 30 April 2024
  • 34 reacties
  • 725 Bekeken

Het valt mij de laatste tijd op dat op het traject tussen Utrecht en Den Haag vrijwel altijd als ik intercity neem, er een sprinter trein rijdt ipv een normale IC. Dit terwijl ik op rangeerterreinen altijd tientallen ICNG en ander IC materieel zie staan. Ik vind het altijd heel bijzonder dat, zeker voor de achterlijke prijs die je voor een treinkaartje betaalt, je in de alleroudste sprintertrein komt te zitten op een intercity traject. Waar is dit voor nodig? 

icon

Beste antwoord door Edwin 30 April 2024, 08:15

Bekijk origineel

34 reacties

 

 

Nee, maar voor nieuwe treinen is dat wel een harde wettelijke eis. Oudere treinen mogen opgebruikt worden.

Gelukkig wel ja :) Komen er trouwens niet nieuwe hybride treinen aan die deels dubbeldekkig zijn en deels eendekkig? Volgens mij waren beide uiteindes dubbeldekkig en alles daar tussenin eendekkig...

Ja, DD-NG wordt gemengd enkel/dubbeldeks. Maar gezien het sterk gedaalde aantal IC-reizigers is het onduidelijk wanneer dat echt besteld wordt. En of NS daar wel geld voor heeft.

Reputatie 3

...

En de SLT-sprinters lijken inderdaad nogal oud; het valt eigenlijk nogal mee maar ze zijn inmiddels erg toe aan een complete onderhoudsbeurt en revisie om het basale reizigerscomfort van de 21e eeuw te installeren. Anders kunnen ze maar beter overgedragen worden aan het GVB.

De SLT-Sprinters zullen zoals het er nu naar uitziet volgend jaar een revisie krijgen; hierbij zullen zij ook de NS Flow kleurstelling krijgen zoals deze ook is toegepast op de laatst gereviseerde VIRM treinstellen, de Internationale ICNG (België en Duitsland) en de Vectron locomotieven voor de internationale treinen naar Berlijn en de Nightjet.

 

Welke aanpassingen er in het interieur komen is nog niet (publiekelijk) bekend, maar er zullen naar verwachting WiFi en stopcontacten en/of USB poorten worden ingebouwd.

Reputatie 4

 .....Maar gezien het sterk gedaalde aantal IC-reizigers is het onduidelijk wanneer dat echt besteld wordt. En of NS daar wel geld voor heeft.......

Natuurlijk, daar is de standaard opmerking weer.

Voor nieuw materieel is er altijd geld, leasemaatschappij zijn er immers niet voor niets. En als ik de treinen zo zie, reizigers genoeg. Ga je zelf wel eens met de trein ?

Reputatie 3

 .....Maar gezien het sterk gedaalde aantal IC-reizigers is het onduidelijk wanneer dat echt besteld wordt. En of NS daar wel geld voor heeft.......

Natuurlijk, daar is de standaard opmerking weer.

Voor nieuw materieel is er altijd geld, leasemaatschappij zijn er immers niet voor niets. En als ik de treinen zo zie, reizigers genoeg. Ga je zelf wel eens met de trein ?

Hoe duurder de tickets worden hoe minder vaak mensen de trein pakken ✨️

Reputatie 7
Badge +1

De SLT-Sprinters zullen zoals het er nu naar uitziet volgend jaar een revisie krijgen; hierbij zullen zij ook de NS Flow kleurstelling krijgen zoals deze ook is toegepast op de laatst gereviseerde VIRM treinstellen, de Internationale ICNG (België en Duitsland) en de Vectron locomotieven voor de internationale treinen naar Berlijn en de Nightjet.

Waar heb je deze informatie vandaan? Er zijn namelijk al vaker/meer verhalen in de ronde gegaan over revisie van deze treinen. Het plan is dat NS eerst nog de laatste serie VIRM gaat vernieuwen toch?

Wat SLT vooral oud doet lijken is de versleten verflaag aan de buitenkant. Daar is dacht ik wel een programma voor om de treinen weer wat op te frissen zodat ze er in ieder geval niet meer vies, oud en versleten uitzien.

 

Reputatie 3

De SLT-Sprinters zullen zoals het er nu naar uitziet volgend jaar een revisie krijgen; hierbij zullen zij ook de NS Flow kleurstelling krijgen zoals deze ook is toegepast op de laatst gereviseerde VIRM treinstellen, de Internationale ICNG (België en Duitsland) en de Vectron locomotieven voor de internationale treinen naar Berlijn en de Nightjet.

Waar heb je deze informatie vandaan? Er zijn namelijk al vaker/meer verhalen in de ronde gegaan over revisie van deze treinen. Het plan is dat NS eerst nog de laatste serie VIRM gaat vernieuwen toch?

Wat SLT vooral oud doet lijken is de versleten verflaag aan de buitenkant. Daar is dacht ik wel een programma voor om de treinen weer wat op te frissen zodat ze er in ieder geval niet meer vies, oud en versleten uitzien.

 

Niet alleen de versleten verflaag, het interieur ook.

Toevallig zie ik net op tenderned dat er een aanbesteding loopt voor ‘SLT train top coating’ dus hopelijk ziet deze serie er over een tijdje weer blinkend uit. Maar bij de inzet als IC mis ik toch vooral het klaptafeltje om je laptop op te zetten om de reistijd nog een beetje nuttig te besteden.

Reputatie 7
Badge +1

Niet alleen de versleten verflaag, het interieur ook.

Het interieur heeft pas geleden een opfrisbeurt gehad met o.a. nieuwe bekleding en toiletten. Bij het opfrissen van de buitenkant wordt de huidige kleurstelling aangehouden dacht ik. Er zijn er geloof ik al een paar die weer fris rondrijden (als test dacht ik nog). Het zou raar zijn als NS dat nu doet als de treinen binnenkort toch een andere kleurstelling krijgen. 

Bovendien heeft men het (lijkt mij) eerst druk genoeg met VIRM?

Niet dat ik het niet geloof allemaal, maar ik ben vooral benieuwd 😅

Reputatie 5

ICNG treinen hadden eigenlijk ook al naar Groningen/Leeuwarden moeten rijden waar ze ICM en DDZ zouden vervangen.

Eigenlijk wel. Maar gezien de trage instroom en nog beperkte inzet zal er wel een aantal jaren vertraging komt met inzet van ICNG richting Groningen/Leeuwarden. 

Reageer