Waarom zou ik met de trein gaan?

  • 10 December 2023
  • 22 reacties
  • 468 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb veel met de trein naar mijn werk gereisd. Toch heb ik recent besloten dat ik daar mee stop. Dit om de volgende redenen:

- 1 kaartje is duurder dan met 1 persoon in de auto te zitten. Bij meerdere personen word het verschil alleen maar groter. Om eerlijk te zijn vind ik het schandalig. Voor mij kost het 39 euro per dag voor een kaartje, en kan ik voor 20 euro met de auto heen en weer rijden. Abbonement lukt niet omdat ik ook veel thuis werk

- De reis met de auto is sneller dan de trein.

- met de trein heb ik vaker vertraging dan met de auto in de fille. Vooral met de werkzaamheden rond schiphol is het bijna elke dag raak..

- de auto is comfortabeler. Ik kan weg gaan wanneer ik wil en hoef niet te rennen om de trein te halen. 

 

Ik zie werkelijk geen enkele positieve kant meer van het treinreizen. Persoonlijk vind ik:

- Laat veel minder treinen rijden, maar zorg dat ze aub op tijd zijn..…

- maak de kaartjes de helft goedkoper.

 

Financieel kan dit uit omdat je minder treinen laat rijden en ook veel meer mensen met de trein zullen gaan (door de prijs).

 

Ik moest eens met een groep collegas naar de jaarbeurs in Utrecht. Echt iedereen was te laat door de trein.... toen vond ik dat echt het bewijs dat het echt geen betrouwbaar vervoersmiddel is...


22 reacties

Reputatie 7
Badge

U heeft groot gelijk. En u zult niet de enige zijn.

Reputatie 5

U bent lang niet de enige. Als de nieuwe dienstregeling zo is als die vandaag aan me werd voorgesteld, met op de heenreis enorme chaos en vertraging die steeds groter werden, en op de terugreis een defecte trein, waardoor weer al het treinverkeer stilstond. Hoog tijd dat ze een keertje het spoor gaan uitbreiden.

Reputatie 2

U bent lang niet de enige. Als de nieuwe dienstregeling zo is als die vandaag aan me werd voorgesteld, met op de heenreis enorme chaos en vertraging die steeds groter werden, en op de terugreis een defecte trein, waardoor weer al het treinverkeer stilstond. Hoog tijd dat ze een keertje het spoor gaan uitbreiden.

Precies dat. Er is gewoon altijd wat…

Er is echt serieus iets mis vind ik. Met de trein gaan moet lonen... niet ergernis en dubbel zo duur.. Er is serieus iets mis

Reputatie 7

https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij

Zo kost een altijd vrij abonnement, uitgaande van 5 reisdagen per week dus slechts ~17 euro per dag in plaats van de hier genoemde 39 euro. En heeft u bij de berekening van de kosten per dag met de auto daar ook de aanschafkosten van de auto bijgerekend ? Nogal een veelgemaakte fout door de pro-auto lobby om deze niet mee te rekenen. Succes met de files en groetjes 👍

https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij

Zo kost een altijd vrij abonnement, uitgaande van 5 reisdagen per week dus slechts ~17 euro per dag in plaats van de hier genoemde 39 euro. En heeft u bij de berekening van de kosten per dag met de auto daar ook de aanschafkosten van de auto bijgerekend ? Nogal een veelgemaakte fout door de pro-auto lobby om deze niet mee te rekenen. Succes met de files en groetjes 👍

Je kunt wel beweren dat de trein zo goedkoop is maar de perceptie van de gemiddelde Nederlander is toch een andere.

Reputatie 7

https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij

Zo kost een altijd vrij abonnement, uitgaande van 5 reisdagen per week dus slechts ~17 euro per dag in plaats van de hier genoemde 39 euro. En heeft u bij de berekening van de kosten per dag met de auto daar ook de aanschafkosten van de auto bijgerekend ? Nogal een veelgemaakte fout door de pro-auto lobby om deze niet mee te rekenen. Succes met de files en groetjes 👍

Je kunt wel beweren dat de trein zo goedkoop is maar de perceptie van de gemiddelde Nederlander is toch een andere.

 

Dat het met de perceptie van de gemiddelde Nederlander niet al te best is gesteld is inderdaad duidelijk, maar waar het verhaal van 39 euro per dag vandaan komt is mij niet helder. Er zijn zelfs nog goedkopere opties te vinden ervanuitgaande dat TS zich beperkt tot een woon-werktraject.

Reputatie 6

als het om woon-werkverkeer gaat zjjn er geen interessante abonnementen meer. De meeste mensen forensen niet 5 dagen per week. En dan kom je toch uit als vol tarief als "goedkoopste" optie..

 

Bovendien is het voor veel mensen geen optie om de auto weg te doen, want de trein brengt je niet overal. Dus de vaste lasten van een auto heb je toch. Dat is een keuze die in de Nederlandse ruimtelijke ordening gemaakt is (niet anders dan in een groot deel van de wereld, met dezelfde problemen als ons). 

Reputatie 7
Badge

Ik moet ook wel zeggen dat NS in de laatste jaren veel aantrekkelijke aanbiedingen afgeschaft heeft.

Reputatie 7

Ik heb geen auto en kom overal in Nederland. Maar niet op allerlei gekke tijden - als ik op zondagmorgen naar een klein dorp ergens in de polder moet kan dat niet. Of midden in de nacht van een feestje met ov naar huis, dat kan ook niet. Maar is dat erg? Voor mij persoonlijk niet. Ik mis niks. Je weet dat gewoon en stelt je leven erop in. Ben destijds ook bewust in de buurt van een station en beschikbaarheid van overig ov gaan wonen (snap dat je tegenwoordig niet zo veel keus hebt met dat enorme huizentekort). Het ligt ook aan je situatie. Ik heb geen kinderen en kan naar het werk ook makkelijk in de daluren met de trein. Ik heb dus een Dal Vrij abonnement en géén auto. Scheelt heel veel geld. En een hoop stress op de weg (ik zou gek worden in dat drukke verkeer). Ik lees en mijmer in de trein. Luister muziek. Dat ik niet altijd overal direct kan komen, sommige kleine gehuchten onmogelijk te bereiken zijn, dat ik soms 1 of 2 km moet lopen (goed voor je beweging) of vertragingen heb en moet wachten, neem ik, hoewel soms frustrerend, op de koop toe (files zijn ook irritant) Gehaast leven is toch al slecht voor een mens. Plekken die niet met ov te bereiken zijn, dan gebruik je een ov- fiets, neemt een keertje een taxi etc. Overal zijn oplossingen voor. In mijn optiek geeft Dal Vrij inderdaad vrijheid. Beslis ik om een keer spontaan naar Mastricht te gaan, kost dat niks extra want het reisrecht is afgekocht. Met de auto denk je toch: dat kost me weer veel benzine heen en terug. En parkeerkosten. Dan doe je het waarschijnlijk toch maar niet. Ik doe aan lange-afstandslopen, met zo'n treinabonnement is het ideaal om startpunten in het hele land te bereiken. De reiskosten met de auto zouden veel hoger zijn dan dat ik maandelijks aan ov betaal. 

Een auto is makkelijk maar kan ook een blok aan je been zijn. Voor gezinnen met kinderen die her en der weggebracht en gehaald moeten worden snap ik autobezit zeker. 

Reputatie 6

idem hier. Maar regelmatig tot 20 km moeten fietsen is niet voor iedereen weggelegd vrees ik.

Reputatie 7
Badge +3

Per ongeluk op beantwoord gezet in plaats van like. Graag terug zetten moderatoren. En fiks dat inloggen. Dat moet ik nog steeds meerdere keren per dag doen.

Reputatie 7
Badge +3

Geen auto, nooit gehad. Werk op fietsafstand (max. 15 km) gezocht. En kom bijna overal zonder auto, al doe ik er soms langer over en moet ik rekening houden met werkzaamheden en aanvullend vervoer.

Reputatie 5

Ik vind een auto toch wel handig. Die is flexibeler. Maar de trein is ook wel fijn. En op sommige trajecten is de trein veel goedkoper of sneller dan de auto. Het belangrijkste is denk ik dat je de auto niet hoeft te besturen. Dat is ontspannender.

Reputatie 7
Badge +3

Wij hebben wel een auto. Het hangt er maar net vanaf waar we mee reizen. We gaan regelmatig naar concerten e.d. Dat doen we het liefst per trein zodat er een paar biertjes gedronken kunnen worden 🙂 Naar m'n werk reis ik tegenwoordig per auto. Er is daar ook geen station in de buurt.

Ik moet ook wel zeggen dat NS in de laatste jaren veel aantrekkelijke aanbiedingen afgeschaft heeft.

Het gewone basistarief (vol tarief) is in de loop der jaren veel te hoog is geworden door de doorgeschoten tariefsdifferentiatie. 

Het grote nadeel van de aanbiedingen bij NS was en is dat die alleen maar geschikt zijn voor mensen die lange afstanden afleggen. Voor het regionale vervoer is er niets en de gemiddelde reiziger legt nu eenmaal maar 35 km af. Dus over het verdwijnen van die aanbiedingen hoeven we niet zo rouwig te zijn.

als het om woon-werkverkeer gaat zjjn er geen interessante abonnementen meer. De meeste mensen forensen niet 5 dagen per week. En dan kom je toch uit als vol tarief als "goedkoopste" optie..

Dat was op zich geen probleem als dat volle tarief niet zo absurd duur was gemaakt om alle kortingsregelingen voor studenten, jongeren, bejaarden en dalurenreizigers te financieren. De doorgeslagen tariefsdifferentiatie.

Reputatie 5

Inmiddels heb ik mijn rijbewijs ruim een halve eeuw. Ik was één maand eigenaar van een afgekeurde Peugeot, twee maanden reed ik een aftandse Fiat Uno, maar die andere zeshonderdzoveel maanden reisde ik met OV. Onze maatschappij is op het automobilisme ingericht, maar met het geld dat ik uitspaar (aanschaf, belastingen, benzine, parkeren, boetes et cetera) kan ik me makkelijk een eersteklas abonnement veroorloven en me met taxi's naar het station laten brengen. En dan nog houd ik een heleboel geld over, bijvoorbeeld om boeken te kopen voor onderweg, of een laptop waarop ik kan tikken hoe heerlijk het is om uit het raam te kijken. En ook dan houd ik heel veel geld over. Bovendien vervuil ik niet. Problemen, vertragingen en irritaties neem ik op de koop toe, en ik ben zo vrij om veel daarvan te wijten aan het door het automobilisme geleide overheidsbeleid.
Kortom, ik blijf de trein nemen, en de nog overgebleven bussen.

Reputatie 5

De trein en de bussen zijn er natuurlijk nog altijd, maar als er dat gebeurd wat er bij mij gebeurd, namelijk dat de bussen en treinen steeds oncomfortabeler worden, is het natuurlijk best triest. Het OV gaat qua comfort er steeds meer achteruit vind ik. In de bussen die nu naar zandvoort rijden zijn er niet eens normale zitplaatsen meer. Je moet maar genoegen nemen met een zitplaats tot onder het midden van je rug. Persoonlijk vind ik dat niet zo comfortabel. En de SLT's die hier rijden kan ik ook niet bepaald comfortabel noemen. Vroeger was dat anders...

Reputatie 2

https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij

Zo kost een altijd vrij abonnement, uitgaande van 5 reisdagen per week dus slechts ~17 euro per dag in plaats van de hier genoemde 39 euro. En heeft u bij de berekening van de kosten per dag met de auto daar ook de aanschafkosten van de auto bijgerekend ? Nogal een veelgemaakte fout door de pro-auto lobby om deze niet mee te rekenen. Succes met de files en groetjes 👍

Dit gaat dus niet op als je ook veel thuis werkt....…

Een auto heb je toch, dus afschrijving kun je niet helemaal verrekenen.

Reputatie 2

Als ik 354 keer reis in 1 maand met altijd vrij kost het me maar minder dan een euro per reis, maar zo werkt het niet.

Reputatie 7
Badge +3

Geen auto, nooit gehad. Werk op fietsafstand (max. 15 km) gezocht. En kom bijna overal zonder auto, al doe ik er soms langer over en moet ik rekening houden met werkzaamheden en aanvullend vervoer.

Hier ook geen auto en ook nooit gehad. Werk was ook op fietsafstand, zo'n 20 - 25 minuten fietsen, tot het bedrijf besloot te verhuizen. Toen werd het iets van 26 km en werd het voor mij de trein. Financieel gezien had ik daar niet zo'n moeite mee, mijn Traject Vrij was goedkoper dan wat ik ontving aan reiskosten vergoeding.,Het resterende deel was genoeg om ook met de bus van station naar werkadres te gaan maar daarvoor verkoos ik een fiets waardoor ik geld overhield van de vergoeding. Zou ik een auto hebben, dan was ik per maand meer kwijt, ooit eens nagerekend met een collega die wel met de auto kwam. 

Waar ik meer moeite mee had was het reizen met de trein op zich. De totale reistijd was normaal al 2 keer zo veel als het voorheen was naar het oude adres op de fiets, maar dat werd regelmatig nog wat meer (en soms flink meer) door vertragingen en uitval van treinen door storingen of werkzaamheden. Plus het was niet altijd even comfortabel, drukke treinen waarbij je weer eens mocht staan of buiten wachten in de kou of juist hitte op een bus als er bv door een aanrijding geen treinen reden.

Het “goede” nieuws was dat na 5 jaar op de nieuwe locatie (en dus 5 jaar treinen) het bedrijf besloot te reorganiseren waarbij onze hele afdeling (en dus ook mijn baan) verdween op onze locatie en naar de Belgische vestiging ging. Aan mijn dagelijkse treinforenstijd kwam dus een eind en daar ben ik nog iedere dag blij mee. Als als er weer eens iets is of wanneer ik allerlei klachten lees (zoals bv dit) denk ik alleen maar “oh wat ben ik blij dat ik niet meer iedere dag in de spits met de trein hoef”.

Reputatie 2

Foutje. Ik wou alleen liken

 

Reageer