De NS rijdt inmiddels al enige tijd met een uitgeklede dienstregeling ivm een hoge ziektegeaad bij de NS. Is er al iets bekend over wanneer de situatie weer gaat normaliseren?
Gistermiddag zat de intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal van 15.48 uur vol. En vol betekent alle zitplaatsen bezet en reizigers op het balkon. Ook nog een paar die hun fiets meenamen in de trein, maar die werden verzocht om in Gouda uit te stappen in verband met de spitstijden.
Hey
Het gaat mij ook niet zozeer om het aantal treinen per uur. Ik kan nog begrijpen dat er minder treinen p/u rijden, niet dat het de kortst mogelijke zijn en dat er onbeperkt tickets voor worden verkocht en dat er om wordt geroepen dat het niet de bedoeling is dat je gaat staan op plekken in de trein waar ruimte is en waar je voor betaald hebt.
Er rijden nog steeds veel minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht en uiteraard komt NS ook in de vrijdagavondspits met de kortst mogelijke dubbeldekkers aanzetten.
Voor mij kochten vier mensen kaartjes naar Den Bosch. Dat was uiteraard geen probleem, maar bij de deuren mochten ze niet staan van de conducteur. Waar ze dan wel moesten staan wist hij uiteraard ook niet. Hij is niet aangenomen voor oplossingen, maar voor het incasseren van een deel van het geld wat deze mensen betaald hebben.
Een conducteur verkoopt geen kaartjes (alleen hele dure, als boete) dus je bedoelt dat de trein te vol was en de mensen naar Den Bosch niet mee mochten (ook niet staand bij de deur)?
Tja, dat is een afweging. Tussen Amsterdam en Utrecht rijden misschien geen 10 intercity's per uur meer, maar nog steeds voldoende om de volgende te nemen zonder al te lang wachten.
Er rijden nog steeds veel minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht en uiteraard komt NS ook in de vrijdagavondspits met de kortst mogelijke dubbeldekker aanzetten.
Voor mij kochten vier mensen kaartjes naar Den Bosch. Dat was uiteraard geen probleem, maar bij de deuren mochten ze niet staan van de conducteur. Waar ze dan wel moesten staan wist hij uiteraard ook niet. Hij is niet aangenomen voor oplossingen, maar voor het incasseren van een deel van het geld wat deze mensen betaald hebben.
Wel kort voor vertrek de volle mep incasseren, maar niet leveren. Verkoop dan ook geen tickets meer als je geen langere treinen dan de minimale lengte in kunt of wilt zetten, maar waarschuw mensen dan netjes voor vertrek.
Dat er iets mis is met de materieelverdeling klopt links en rechts wel. Zo rijdt er vrijwel permanent DDZ6 tussen Zwolle en Roosendaal, ook in de avonduren en het weekend. Op deze lijn zou het beter zijn ICM in te zetten en het DDZ naar de verbindingen richting Groningen en Enschede in te zetten.
Deze week dinsdag voor het eerst naar het kantoor. Dat doen we dus voorlopig maar niet meer… Ik werk vlakbij Ikea Amsterdam dus nu met de trein naar Zuid wachten met de trein naar de Bijlmer dan met de metro en dan nog een stukje lopen. Kortom 60km en bijna 2 uur onderweg…. Station Zuid is ondertussen weer de oude puinhoop rijen op de roltrap daarom is reizen via Duivendrecht veel fijner maar die trein rijdt niet meer vanaf Lelystad. Dan de terugreis een trein met 1 bak… dus het aantal treinen gehalveerd en dan 1 bak inzetten. Super Corona proof in elkaars nek hijgen. Kortom ik probeer mijn baas te overtuigen dat thuiswerken voorlopig de enige optie is.
Daar is zo te zien inderdaad op het laatste moment besloten de trein toch weer te verlengen. En dat zal heus niet gedaan zijn omdat mensen tegenwoordig niet meer naast elkaar willen zitten.
Nu op Rotterdam c: Trein van 11.35 naar Utrecht. Komt binnen op Rotterdam, treinstel wordt afgekoppeld- uiteraard.... Zo druk dat het treinstel weer wordt aangekoppeld (aardig, maar onnodig door die bedachte overdreven gierigheid). Gevolg, nu +7 vertraging. Zeer goed gedaan.
Overstap missen wordt +30 ipv +15...
Nogmaals: als je al halveert in de dienstregeling, fix de overgebleven lengtes dan fatsoenlijk.
Niemand vraagt om met te lange treinen te rijden. We vragen om niet met te korte treinen te rijden. Dit was overigens al een klacht voor de pandemie.
Nogmaals, die gemiddeldes zijn leuk, maar daar heb je als reiziger op een traject en tijdstip met een gehalveerde dienstregeling en korte treinen niks aan.
Het is net zoiets als zeggen dat er in Nederland geen armoede is, omdat het gemiddelde inkomen ruim € 30.000 netto is. 't Klopt, 't is leuk voor de statistieken, maar als alleenstaande bijstandsmoeder in de rij voor de voedselbank met een budget van 30 euro per week heb je daar niks aan.
Ik zeg ook nergens dat NS op volle oorlogssterkte zou moeten rijden, maar er moet wel serieus gekeken worden naar meldingen over (over)volle treinen en waar nodig deze verlengen.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar aan gemiddeldes heb je niks als je op het station staat en op dat moment er 50% van het normale aantal treinen rijdt, die ook nog ‘s kort zijn. Dan kunnen er 's avonds wel lege treinen rijden (waardoor jouw cijfertjes allemaal mooi kloppen), maar dat moet je natuurlijk niet compenseren met overvolle treinen op andere tijdstippen.
De leegloop zit volgens de cijfers niet specifiek in de avonduren maar de hele dag door met een extra hoge leegloop in de spits.
Er gaat logistiek iets mis als er zowel lege als propvolle treinen rijden. Of dat onkunde of onwil is?
De NS kan treinen niet korter maken als ze al 1 stel inzetten, je haalt er niet even zomaar een bak tussen uit.
En er wordt nog steeds gekozen om een dienstregeling te rijden die gedurende (bijna) de hele dag hetzelfde is, anders wordt het continu kijken of een trein wel of niet rijdt en hoe het met een overstap zit. Daarnaast zouden de wachttijden voor overstappen dan ook erg lang kunnen worden.
Er gaat logistiek iets mis als er zowel lege als propvolle treinen rijden. Of dat onkunde of onwil is?
Ik vermoed een combinatie van beide. Helaas is het OV natuurlijk wel een sector waarin het niet te voorkomen is dat er regelmatig lege stoelen verplaatst worden. Zeker als de vervoersstromen in de ene richting heen en in de andere richting terug op verschillende momenten van de dag plaatsvinden. Toch zou je verwachten dat NS met zoveel ervaring en daarbij ook nog de incheckgegevens wel zo’n beetje zou moeten weten waar op welk moment er een bepaalde behoefte aan materieel is.
Ik heb net een steekproefje gedaan voor het traject waarop ik regelmatig reis: Hilversum - Utrecht. Daar rijden SLT’s met 8, 10 of 12 bakken. Dat zou op het moment wel moeten passen, zeker in de spits wanneer er met 10 of 12 gereden wordt.
Je ziet wel wat knelpunten op een traject als Utrecht - Rotterdam. Als daar om 11:48 een enkele ICM4 rijdt is het een stuk drukker.
Er gaat logistiek iets mis als er zowel lege als propvolle treinen rijden. Of dat onkunde of onwil is?
Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar aan gemiddeldes heb je niks als je op het station staat en op dat moment er 50% van het normale aantal treinen rijdt, die ook nog ‘s kort zijn. Dan kunnen er 's avonds wel lege treinen rijden (waardoor jouw cijfertjes allemaal mooi kloppen), maar dat moet je natuurlijk niet compenseren met overvolle treinen op andere tijdstippen.
Ik reageerde alleen op de opmerking van Jeroen dat de HC-norm geen beperking is.
Dus dan is het gewoon onwil om geen langere treinen in te zetten?
Afgelopen week bedroeg volgens de cijfers van Translink het aantal reizigers 58% van dat in dezelfde week als in 2019. Dan kun je wel blijven drammen dat toch 100% van treinen en materieel moet worden ingezet maar er zijn ook gewoon financiële grenzen. Graag ook een beetje realiteitszin.
Dus dan is het gewoon onwil om geen langere treinen in te zetten?
Financiele afweging, je kunt geen geld uitgeven wat je niet hebt en binnen krijgt.
Dus dan is het gewoon onwil om geen langere treinen in te zetten?
NS houdt er inderdaad een vreemde logica op na.
Als je de dienstregeling halveert moet je natuurlijk wel zorgen voor treinen die minimaal 25% langer zijn. Ik vermoed dat er gepland is met de conducteursnorm dat er minimaal een x-aantal Hc’s aanwezig moet zijn bij een bepaalde treinlengte. Dan krijg je dat rijden met enkele stellen ICM 3 en 4. Een heel irritante gang van zaken. Zeker omdat er toch amper vervoerbewijzen worden gecontroleerd.
Nou daar zit je toch even mis, je kunt met 1 conducteur ook langere treinen meenemen dan ICM3. Daarnaast is aan het bgein van corona periode ook met een ruimere norm gereden omdat er te weinig personeel beschikbaar was en die treinen reden ook allemaal.
Dit is dus gewoon ONZIN, als het echt nodig is wordt er echt gereden met langere treinen zonder de norm die normaal geldt voor aantal bakken per Hc.
Mensen vinden het nog steeds “eng” om naast anderen te zitten en dat maakt vooral dat er meer gesproken wordt over “volle treinen”. Vaak als je doorvraagt dan waren er nog wel zitplaatsen beschikbaar. Dat de NS niet met langere treinen dan nodig gaat rijden is een economische afweging, de klant betaald nml. maar voor 1 plek in de trein en niet voor 2 en extra materieel inzetten moet ook ergens van betaald worden. Extra materieel inzetten betekend extra slijtage, ondehroud, infra heffing en schoonmaak van deze treinstellen.
Treinen worden ingezet gebaseerd op het gemiddelde aantal reizigers op dat tijdstip en traject.
NS houdt er inderdaad een vreemde logica op na.
Als je de dienstregeling halveert moet je natuurlijk wel zorgen voor treinen die minimaal 25% langer zijn. Ik vermoed dat er gepland is met de conducteursnorm dat er minimaal een x-aantal Hc’s aanwezig moet zijn bij een bepaalde treinlengte. Dan krijg je dat rijden met enkele stellen ICM 3 en 4. Een heel irritante gang van zaken. Zeker omdat er toch amper vervoerbewijzen worden gecontroleerd.
RET kondigde gisteren aan vanaf komende maandag weer de normale dienstregeling te gaan rijden, omdat het verzuim het toelaat. Grappig genoeg controleren RET medewerkers overigens wel gewoon in de tram, ook tijdens corona. De ene coronagolf is de andere blijkbaar niet.
Net als vorig jaar halveert NS niet alleen de dienstregeling op bepaalde trajecten maar vervolgens worden de treinen die overblijven ook weer vaak verkort. Veel volle treinen meegemaakt deze week. ICM 3 en 4 tussen Utrecht en Rotterdam terwijl de trein uitpuilt en het rangeerterein volstaat. Denk dat NS eens vaker in de spiegel moet kijken en zich af moet vragen wat voor bedrijf ze eigenlijk willen zijn.
Jammer van de afgeschaalde dienstregeling van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal. Normaal gesproken gaat de trein om het kwartier, maar nu om het half uur en dan ook nog overstappen op station Hilversum. “Vroeger” pakte ik de trein om 06:26 uur en was ik dan om 06:50 uur in Utrecht. Nu de trein 06:42 uur en pas om 07:06 uur in Utrecht. En te laat op mijn werk. Ik kan eventueel via Amsterdam reizen maar dan ben ik ruim een uur onderweg. Hopelijk komt de reguliere dienstregeling weer snel terug.
Soms betrap ik me op de gedachte dat de NS de corona als smoes gebruikt om minder treinen te laten rijden: er reizen tegenwoordig door de corona toch minder mensen met trein.
Ik denk niet dat werknemens nu opeens massaal naar werk zullen gaan, maar wel dat het geleidelijk aan weer wat meer zal worden.
Zeker, maar de kans lijkt niet zo groot dat ze dat per trein gaan doen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.