beantwoord

wanneer gaat de NS weer opschalen naar een normale dienstregeling?

  • 23 February 2022
  • 43 reacties
  • 2317 Bekeken

De NS rijdt inmiddels al enige tijd met een uitgeklede dienstregeling ivm een hoge ziektegeaad bij de NS. Is er al iets bekend over wanneer de situatie weer gaat normaliseren?

icon

Beste antwoord door JurgenH 23 February 2022, 12:00

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge

Nu op Rotterdam c: Trein van 11.35 naar Utrecht. Komt binnen op Rotterdam, treinstel wordt afgekoppeld- uiteraard.... Zo druk dat het treinstel weer wordt aangekoppeld (aardig, maar onnodig door die bedachte overdreven gierigheid). Gevolg, nu +7 vertraging. Zeer goed gedaan. 

Overstap missen wordt +30 ipv +15... 

Nogmaals: als je al halveert in de dienstregeling, fix de overgebleven lengtes dan fatsoenlijk.

Reputatie 7
Badge

RET kondigde gisteren aan vanaf komende maandag weer de normale dienstregeling te gaan rijden, omdat het verzuim het toelaat. Grappig genoeg controleren RET medewerkers overigens wel gewoon in de tram, ook tijdens corona. De ene coronagolf is de andere blijkbaar niet.

Net als vorig jaar halveert NS niet alleen de dienstregeling op bepaalde trajecten maar vervolgens worden de treinen die overblijven ook weer vaak verkort. Veel volle treinen meegemaakt deze week. ICM 3 en 4 tussen Utrecht en Rotterdam terwijl de trein uitpuilt en het rangeerterein volstaat. Denk dat NS eens vaker in de spiegel moet kijken en zich af moet vragen wat voor bedrijf ze eigenlijk willen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, die gemiddeldes zijn leuk, maar daar heb je als reiziger op een traject en tijdstip met een gehalveerde dienstregeling en korte treinen niks aan.

Het is net zoiets als zeggen dat er in Nederland geen armoede is, omdat het gemiddelde inkomen ruim € 30.000 netto is. 't Klopt, 't is leuk voor de statistieken, maar als alleenstaande bijstandsmoeder in de rij voor de voedselbank met een budget van 30 euro per week heb je daar niks aan.

Ik zeg ook nergens dat NS op volle oorlogssterkte zou moeten rijden, maar er moet wel serieus gekeken worden naar meldingen over (over)volle treinen en waar nodig deze verlengen.

Badge +3

Er rijden nog steeds veel minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht en uiteraard komt NS ook in de vrijdagavondspits met de kortst mogelijke dubbeldekkers aanzetten.

Voor mij kochten vier mensen kaartjes naar Den Bosch. Dat was uiteraard geen probleem, maar bij de deuren mochten ze niet staan van de conducteur. Waar ze dan wel moesten staan wist hij uiteraard ook niet. Hij is niet aangenomen voor oplossingen, maar voor het incasseren van een deel van het geld wat deze mensen betaald hebben.

Een conducteur verkoopt geen kaartjes (alleen hele dure, als boete) dus je bedoelt dat de trein te vol was en de mensen naar Den Bosch niet mee mochten (ook niet staand bij de deur)?

Tja, dat is een afweging. Tussen Amsterdam en Utrecht rijden misschien geen 10 intercity's per uur meer, maar nog steeds voldoende om de volgende te nemen zonder al te lang wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens enkele antwoorden op Twitter zou op 31 maart weer de reguliere dienstdienstregeling van toepassing zijn. 

En ^AJ weet blijkbaar meer dan de collega Twitterdakjes die alleen maar verwijzen naar de informatie pagina over de tijdelijk gewijzigde dienstregeling.

Vraag is, klopt die datum van 31 maart wel?

 

Reputatie 7
Badge +3

Dus dan is het gewoon onwil om geen langere treinen in te zetten?

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar aan gemiddeldes heb je niks als je op het station staat en op dat moment er 50% van het normale aantal treinen rijdt, die ook nog ‘s kort zijn. Dan kunnen er 's avonds wel lege treinen rijden (waardoor jouw cijfertjes allemaal mooi kloppen), maar dat moet je natuurlijk niet compenseren met overvolle treinen op andere tijdstippen.

Ik reageerde alleen op de opmerking van Jeroen dat de HC-norm geen beperking is.

Reputatie 7
Badge

Er gaat logistiek iets mis als er zowel lege als propvolle treinen rijden. Of dat onkunde of onwil is?

Reputatie 7
Badge +3

Niemand vraagt om met te lange treinen te rijden. We vragen om niet met te korte treinen te rijden. Dit was overigens al een klacht voor de pandemie.

Het is wel gewaagd om inderdaad zo’n datum te roepen al een maand vooraf, vaak is dat dan een datum die als voorlopige richtdatum ergens is genoemd maar nog zeker niet vast staat. Niemand kan nu al zeker zijn dat eht ziekteverzuim dan al voldoende gedaald is en het zal toch echt voor die tijd al voldoende laag moeten zijn voordat er weer volledig opgeschaald zal worden.

En het zou zo maar kunnen zijn dat het in etappes gaat, want terecht wordt er gekozen voor geplande uitval dan voor ongeplande uitval.  Nu kun je er rekening mee houden en weet je het vooraf.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad niet al een maand vooraf weten of het ziekteverzuim dan zodanig gedaald is dat NS weer terug kan naar de reguliere dienstregeling. Maar mogelijk zien ze nu al dat het niet verder oploopt of misschien al voorzichtig aan het dalen is. Het dagelijks aantal nieuwe besmettingen in Nederland daalt nu al zo'n 3 weken, en dat zal men ook bij NS waarnemen qua ziektemeldingen. 

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen. Denk aan het vervallen van het thuiswerkadvies, maar ook horeca en veel meer dingen open. En wellicht ook het vervallen van de mondkapjesplicht in het OV na 15 maart.  Over een maandje zullen we zien hoe accuraat de inschatting was.

Het is wel gewaagd om inderdaad zo’n datum te roepen al een maand vooraf, vaak is dat dan een datum die als voorlopige richtdatum ergens is genoemd maar nog zeker niet vast staat.

Het is ook maar een "verwachting”, garantie tot de deur. Na de storm van vorige week gaf NS ook verwachtingen aan wanneer het treinverkeer weer kon worden opgestart…..

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen. Denk aan het vervallen van het thuiswerkadvies, maar ook horeca en veel meer dingen open. En wellicht ook het vervallen van de mondkapjesplicht in het OV na 15 maart.  Over een maandje zullen we zien hoe accuraat de inschatting was.

In de spits is ook na de laatste versoepelingen het vervoer nog altijd niet hoger dan 55-60% van voor corona. Zeker met de spitstreinseries is er geen echte haast.

...

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen...

Dit was ook een van de redenen waarom ik het vroeg. ik had gisteren weer eens de trein naar werk genomen, en ik merkte naast de uitval van treinen ook dat de treinen die wel reden, drukker waren omdat de treinstellen een stuk korter waren dan ik gewend ben. Als alles open gaat en meer mensen gaan reizen, loop je met de huidige inzet al snel tegen grenzen aan. 

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen. Denk aan het vervallen van het thuiswerkadvies, maar ook horeca en veel meer dingen open. En wellicht ook het vervallen van de mondkapjesplicht in het OV na 15 maart.  Over een maandje zullen we zien hoe accuraat de inschatting was.

In de spits is ook na de laatste versoepelingen het vervoer nog altijd niet hoger dan 55-60% van voor corona. Zeker met de spitstreinseries is er geen echte haast.

Waarschijnlijk verschilt dit per traject? Gisteren had ik om 10:03 de trein van DHC naar AmsZuid, en daar waren zo goed als alle zitplaatsen bezet.

Reputatie 7
Badge +1

 

@NVisser 

10.03 valt ook niet onder spitsuren.

 

Waarschijnlijk verschilt dit per traject? Gisteren had ik om 10:03 de trein van DHC naar AmsZuid, en daar waren zo goed als alle zitplaatsen bezet.

Dat is dan hartstikke mooi want dan is het materieel goed uitgebalanceerd ingezet op het aantal reizigers.

...

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen...

Als alles open gaat en meer mensen gaan reizen, loop je met de huidige inzet al snel tegen grenzen aan. 

Er is weinig wat nog verder open moet gaan, dus ik zie die grote reizigerstoename voorlopig niet. 

Waarschijnlijk verschilt dit per traject? Gisteren had ik om 10:03 de trein van DHC naar AmsZuid, en daar waren zo goed als alle zitplaatsen bezet.

Dat is dan hartstikke mooi want dan is het materieel goed uitgebalanceerd ingezet op het aantal reizigers.

Zo kan je het ook zien :smile:  En misschien is vooral persoonlijk ongemakkelijk, om na 2 jaar corona in een volle trein te zitten.

...

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen...

Als alles open gaat en meer mensen gaan reizen, loop je met de huidige inzet al snel tegen grenzen aan. 

Er is weinig wat nog verder open moet gaan, dus ik zie die grote reizigerstoename voorlopig niet. 

Ik denk dat het vooral afhangt van wat werkgevers gaan beslissen. Als die vinden dat je weer vaker op kantoor moet zijn, dan kan dat de reizigersstromen aardig doen toenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat werknemens nu opeens massaal naar werk zullen gaan, maar wel dat het geleidelijk aan weer wat meer zal worden. Je ziet ook dat met de versoepelingen die er dit jaar al zijn geweest de reizigersaantallen ook weer geleidelijk aan wat meer zijn geworden. En het schrappen van treinen vanaf 7 februari was niet vanwege het lagere aantal reizigers, maar vanwege het toenemend ziekteverzuim. Dus als er vanwege het dalend aantal besmettingen minder ziekteverzuim is, waarom zouden er dan nog steeds minder treinen rijden? Zeker als vanwege de versoepelingen de reizigersaantallengeleidelijk aan nog meer zullen stijgen. En ook al zijn er momenteel nog steeds 40% minder reizigers, je kan maar beter voorbereid zijn op stijgende aantallen. 

Ik denk niet dat werknemens nu opeens massaal naar werk zullen gaan, maar wel dat het geleidelijk aan weer wat meer zal worden. 

Zeker, maar de kans lijkt niet zo groot dat ze dat per trein gaan doen.

Jammer van de afgeschaalde dienstregeling van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal. Normaal gesproken gaat de trein om het kwartier, maar nu om het half uur en dan ook nog overstappen op station Hilversum. “Vroeger” pakte ik de trein om 06:26 uur en was ik dan om 06:50 uur in Utrecht. Nu de trein 06:42 uur en pas om 07:06 uur in Utrecht. En te laat op mijn werk. Ik kan eventueel via Amsterdam reizen maar dan ben ik ruim een uur onderweg. Hopelijk komt de reguliere dienstregeling weer snel terug.

Soms betrap ik me op de gedachte dat de NS de corona als smoes gebruikt om minder treinen te laten rijden: er reizen tegenwoordig door de corona toch minder mensen met trein.

Reputatie 7
Badge +3

NS houdt er inderdaad een vreemde logica op na.

Als je de dienstregeling halveert moet je natuurlijk wel zorgen voor treinen die minimaal 25% langer zijn. Ik vermoed dat er gepland is met de conducteursnorm dat er minimaal een x-aantal Hc’s aanwezig moet zijn bij een bepaalde treinlengte. Dan krijg je dat rijden met enkele stellen ICM 3 en 4. Een heel irritante gang van zaken. Zeker omdat er toch amper vervoerbewijzen worden gecontroleerd.

Reageer