Skip to main content
Antwoord

Welke treinverbinding wordt het meest gereden?

  • October 30, 2023
  • 8 reacties
  • 337 Bekeken

Harderwijk_Verdient_IC-stop

Dus ik heb het  niet over gehele trajecten, maar deeltrajecten. Ik zie bijvoorbeeld dat er een 10-minuten-trein  systeem is tussen Utrecht en Eindhoven. Dat is best gek. Zouden de NS fans allemaal in Noord-Br. wonen?

Beste antwoord door Robert B

Nee, en ook niet tussen Arnhem en Rotterdam (via Schiphol) waar ook ‘10-minuten’ treinen reden totdat COVID-19 toesloeg.

Het is gewoon de A2 corridor en Eindhoven is natuurlijk wel de ‘Brainport’ regio, dus als daar een zesbaans snelweg nodig is (met tussen Utrecht en Amsterdam nog veel meer rijbanen) is het ‘logisch’ om daar ook veel treinen te laten rijden.

Voor de rest is het een prestigeproject, want een kwartierdienst voor intercity’s (met wat langere treinen) is voldoende.

Eindhoven Airport is ook nog de tweede nationale luchthaven, al heb ik niet het idee dat die veel treinreizigers genereert (ook al rijden er hoogfrequent bussen tussen station en Airport, de Shuttle lijn 400 en nog een paar HOV lijnen die via o.a. de P+R Meerhoven langs de A2 richting Airport gaan).

8 reacties

  • Koploper****
  • October 30, 2023

Ik zie bijvoorbeeld dat er een 10-minuten-trein  systeem is tussen Utrecht en Eindhoven. Dat is best gek. Zouden de NS fans allemaal in Noord-Br. wonen?

Dat is gezien het aantal reizigers ook helemaal niet nodig maar het is een prestigeproject van NS en ProRail.


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • October 30, 2023

Op Wiki kan je een hoop informatie hierover vinden.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • October 30, 2023

Nee, en ook niet tussen Arnhem en Rotterdam (via Schiphol) waar ook ‘10-minuten’ treinen reden totdat COVID-19 toesloeg.

Het is gewoon de A2 corridor en Eindhoven is natuurlijk wel de ‘Brainport’ regio, dus als daar een zesbaans snelweg nodig is (met tussen Utrecht en Amsterdam nog veel meer rijbanen) is het ‘logisch’ om daar ook veel treinen te laten rijden.

Voor de rest is het een prestigeproject, want een kwartierdienst voor intercity’s (met wat langere treinen) is voldoende.

Eindhoven Airport is ook nog de tweede nationale luchthaven, al heb ik niet het idee dat die veel treinreizigers genereert (ook al rijden er hoogfrequent bussen tussen station en Airport, de Shuttle lijn 400 en nog een paar HOV lijnen die via o.a. de P+R Meerhoven langs de A2 richting Airport gaan).


Harderwijk_Verdient_IC-stop

Op Wiki kan je een hoop informatie hierover vinden.

Ik denk dat dit heel wat anders weergeeft


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • October 30, 2023

Halverwege de pagina kan je de trajecten vinden waar meer dan 10 treinen per uur overheen gaan:

 

  • Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk: 27 treinen per uur[2] (verdeeld over drie baanvakken)
  • Schiphol – Hoofddorp: 19 treinen per uur[2]
  • Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur[2]
  • Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur[3]
  • Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur[2]

 

Of bedoel je dat niet?


Real aire
  • Reisleider**
  • November 1, 2023

Vergeet Amsterdam-Zandvoort niet tijdens formule 1!


Harderwijk_Verdient_IC-stop

Halverwege de pagina kan je de trajecten vinden waar meer dan 10 treinen per uur overheen gaan:

 

  • Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk: 27 treinen per uur[2] (verdeeld over drie baanvakken)
  • Schiphol – Hoofddorp: 19 treinen per uur[2]
  • Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur[2]
  • Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur[3]
  • Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur[2]

 

Of bedoel je dat niet?

Maar dit is niet eens waar


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • November 1, 2023

Wat klopt daar niet aan dan?