beantwoord

Wijzigingen in uitvallende treinen Zeeland

  • 5 December 2023
  • 23 reacties
  • 637 Bekeken

Wat is er aan de hand met de treinplanning in Zeeland? Het is al vervelend genoeg dat er door de verzakkingen slechts twee sprinters per uur rijden, maar tot overmaat van ramp veranderde de treininzet vanmorgen ook steeds. Om onverklaarbare redenen is er tussen 8:00 en 9:00 alleen een trein vertrokken om 8:21 (uit Bergen op Zoom) en rond die tijd zou volgens de reisplanner de komende uren alleen de :51 rijden (eerstvolgende trein 10:51). Inmiddels lijkt er wel elk halfuur weer een trein te gaan, maar op deze manier wordt het je wel heel moeilijk gemaakt om de trein te nemen.

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 December 2023, 09:49

Bekijk origineel

23 reacties

Volgens rijdendetreinen.nl hebben alle treinen om 21 en 51 vanmorgen volgens planning gereden.

Reputatie 7

Op dit moment rijden er plotseling tot naar verwachting 12.15 helemaal geen treinen van Roosendaal naar Vlissingen v.v.

Op dit moment rijden er plotseling tot naar verwachting 12.15 helemaal geen treinen van Roosendaal naar Vlissingen v.v.

Er zijn weer extra herstelwerkzaamheden uitgebroken. Gebeurt tegenwoordig dagelijks overal in Nederland, vanmorgen ook al op Eindhoven-Deurne en Tilburg-Eindhoven. Het dagelijkse verrassingspakket van John Voppen c.s. voor de reizigers.

Reputatie 7

De provincie Zeeland wil uitleg van Prorail en NS  las ik. De wekenlange herstelwerkzaamheden duren de provincie veel te lang, dat zou in de Randstad nooit geaccepteerd worden denken ze. Ondertussen wordt de trein in Zeeland op deze manier nóg minder populair: er is altijd wel iets op deze lijn, waar het dan ook aan ligt. 

Sowieso is het met OV in Zeeland slecht gesteld en het wordt er niet beter op.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moeten de Zeeuwse proviniciebestuurders zich eens realiseren dat er ook nog zoiets bestaat als overmacht door zeer slechte weersomstandigheden. Tegelijkertijd kampt de hele bouwsector met personeelstekorten waardoor herstelwerkzaamheden niet zomaar kunnen worden uitgevoerd.

Een vergelijkbaar geval met andere oorzaken zagen we vorig jaar op de Hanzelijn toen de gevallen hoogspanningskabel een heel stuk spoor met bovenleiding had vernield. Ik kan me niet herinneren dat er vanuit de provincies Flevoland en Overijssel geklaagd werd dat de herstelwerkzaamheden zo lang duurden. Sommige dingen kosten nu eenmaal tijd om te herstellen.

Misschien moeten de Zeeuwse proviniciebestuurders zich eens realiseren dat er ook nog zoiets bestaat als overmacht door zeer slechte weersomstandigheden.

Het ligt bij het spoor altijd aan de weersomstandigheden of aan derden maar nooit aan NS of ProRail

 

Tegelijkertijd kampt de hele bouwsector met personeelstekorten waardoor herstelwerkzaamheden niet zomaar kunnen worden uitgevoerd.

Dat werkzaamheden zo moeilijk kunnen worden uitgevoerd ligt ook aan de onzinnige Nederlandse regelgeving die enkelspoor rijden verbiedt terwijl dat in België of Duitsland geen probleem is.

Reputatie 7
Badge +1

 

Tegelijkertijd kampt de hele bouwsector met personeelstekorten waardoor herstelwerkzaamheden niet zomaar kunnen worden uitgevoerd.

Dat werkzaamheden zo moeilijk kunnen worden uitgevoerd ligt ook aan de onzinnige Nederlandse regelgeving die enkelspoor rijden verbiedt terwijl dat in België of Duitsland geen probleem is.

Dat is bij mijn weten in Nederland niet verboden, maar er zijn extra voorzieningen nodig om ervoor te zorgen dat mensen en machines niet in het profiel van het in dienst zijnde spoor komen. In België is dat sinds vorig jaar ook zo. In Duitsland weet ik het niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat @Tamzin er nooit bijvertelt is dat die maatregelen er niet voor niets gekomen zijn. Er zijn in de loop der tijd veel te veel baanwerkers omgekomen bij werken aan het spoor. In de vorige eeuw kwamen er gemiddeld 2 baanwerkers per jaar om tijdens het werk.

Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995

Wat @Tamzin er nooit bijvertelt is dat die maatregelen er niet voor niets gekomen zijn. Er zijn in de loop der tijd veel te veel baanwerkers omgekomen bij werken aan het spoor. In de vorige eeuw kwamen er gemiddeld 2 baanwerkers per jaar om tijdens het werk.

Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995

Typisch dat dan alleen in Nederland is. Daarnaast is er voor dit werk alleen een stopmachine nodig dus waar zit het risico?

En hoe ga dat dan oplossen: overdag mag het personeel niet werken en in de avond en het weekend willen ze niet werken.

Reputatie 7
Badge +1

Wat @Tamzin er nooit bijvertelt is dat die maatregelen er niet voor niets gekomen zijn. Er zijn in de loop der tijd veel te veel baanwerkers omgekomen bij werken aan het spoor. In de vorige eeuw kwamen er gemiddeld 2 baanwerkers per jaar om tijdens het werk.

Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995

Typisch dat dan alleen in Nederland is.

Dat is het niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 
De maatregelen zijn in Nederland streng. Maar dat lijkt me niet overbodig:
https://duckduckgo.com/?q=bahnarbeiter+unf%C3%A4lle&ia=web

https://www.theguardian.com/uk-news/2020/nov/12/calls-real-change-network-rail-track-workers-deaths-wales

Misschien eerst eens wat onderzoek doen alvorens maar wat te roepen.

Reputatie 7

Misschien moeten de Zeeuwse proviniciebestuurders zich eens realiseren dat er ook nog zoiets bestaat als overmacht door zeer slechte weersomstandigheden. Tegelijkertijd kampt de hele bouwsector met personeelstekorten waardoor herstelwerkzaamheden niet zomaar kunnen worden uitgevoerd.

Een vergelijkbaar geval met andere oorzaken zagen we vorig jaar op de Hanzelijn toen de gevallen hoogspanningskabel een heel stuk spoor met bovenleiding had vernield. Ik kan me niet herinneren dat er vanuit de provincies Flevoland en Overijssel geklaagd werd dat de herstelwerkzaamheden zo lang duurden. Sommige dingen kosten nu eenmaal tijd om te herstellen.

Ik snap de frustratie van de Zeeuwen wel. Het gaat nu om het repareren van 53 km spoor, dat erg lang duurt, maar er is om de haverklap iets aan die lijn of er zijn alweer werkzaamheden, dit jaar al 7 weekenden of nog langer. Het is gewoon een opstapeling van problemen en irritatie. Dat is bij de Hanzelijn bij Dronten vorig jaar niet het geval geweest. 

Bovendien is de overstap in Roosendaal verbroken. De trein uit Zeeland komt door de snelheidsaanpassingen nu om - 28 en - 58 aan in Roosendaal, precies 1 minuut nadat de intercity naar Zwolle vertrokken is. Dat is een extra 29 minuten wachttijd.

Vanmiddag kwam ik uit Bergen op Zoom. Een massa mensen rende halsoverkop naar de intercity Zwolle, helemaal aan het andere uiteinde van het perron. De conducteur stond te schreeuwen en te manen dat wij harder moesten lopen anders moesten we maar wachten op de volgende trein. De trein naar Zwolle vertrok uiteindelijk 4 minuten later. Nu wachtte hij dus wel. Maar gisteren was dit niet in het geval en moest ik en vele anderen 29 minuten wachten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alle begrip voor de frustraties van de Zeeuwen over de staat van de Zeeuwse Lijn. Maar uitgerekend de problemen na de grote wateroverlast is iets uitzonderlijks en zal tijd kosten om te herstellen.

Het is wrang dat dit is gebeurd na de feestelijke viering van 150 jaar Zeeuwse Lijn op 8 september.

Reputatie 4

Ik heb alle begrip voor de frustraties van de Zeeuwen over de staat van de Zeeuwse Lijn. Maar uitgerekend de problemen na de grote wateroverlast is iets uitzonderlijks en zal tijd kosten om te herstellen.

Het is wrang dat dit is gebeurd na de feestelijke viering van 150 jaar Zeeuwse Lijn op 8 september.

Dank voor het begrip. Wateroverlast okay. Maar na de wekenlange ombouwoperatie afgelopen zomer zonder treinverkeer en nu wekenlang weer gedoe laat NS de trein uit Zeeland doodleuk net te laat in Roosendaal arriveren waardoor de trein richting Zwolle weg is. Traject Bergen op Zoom - Breda wordt doodleuk op 58 minuten of 1:03 uur gezet. Voor een pokkenstukje van nog geen half uur met de auto (en trein als alles eens mee zou zitten). Minachting ten top. Ik neem standaard de auto als ik in Bergen moet zijn. Zo wordt reizen op dit traject verder ontmoedigd. Kan ProRail over een aantal jaren het hele spoor daar opdoeken.

Reputatie 7

Dank voor het begrip. Wateroverlast okay. Maar na de wekenlange ombouwoperatie afgelopen zomer zonder treinverkeer en nu wekenlang weer gedoe laat NS de trein uit Zeeland doodleuk net te laat in Roosendaal arriveren waardoor de trein richting Zwolle weg is. Traject Bergen op Zoom - Breda wordt doodleuk op 58 minuten of 1:03 uur gezet. 

In dit geval zou de trein naar Zwolle een paar minuten moeten wachten. En de andere kant op ook natuurlijk. Dat gebeurt nu in de praktijk regelmatig ook wel (zonder verdere gevolgen want de trein is op tijd in Breda en busaansluitingen zijn er onderweg nergens), maar het gebeurt niet altijd. Geen garantie dus. In deze situatie zou dat wel moeten (kunnen). Zodat je niet bent overgeleverd aan de welwillendheid van een conducteur die je op luide toon toe staat te roepen vooral stevig door te lopen/rennen over de gehele lengte van het perron "anders vertrek ik en wacht je hier maar!" (gistermiddag gehoord). Sneu voor die oudere mensen die niet zo snel voortkonden.

Reputatie 4

 

(...) lopen/rennen over de gehele lengte van het perron "anders vertrek ik en wacht je hier maar!" (gistermiddag gehoord). Sneu voor die oudere mensen die niet zo snel voortkonden.

Waarom treinen niet langszij elkaar op het perron (zo druk is Roosendaal nou ook weer niet) en moet men rennen van a naar b of andersom? Ik zie dat rennen daar ook tijdens normale dienstregeling altijd gebeuren. Waar slaat dat op?

Overigens gaat het niet alleen in Roosendaal mis, maar ook in Goes, met aansluiting op bus vanuit Zeeuws-Vlaanderen: 55 min. wachttijd op zondag, + gerede kans dat je in Roosendaal 30 min. verliest, zie

Het is sneller om (per bus, overigens alleen in het weekend) naar Gent te reizen (~ 1 uur), daar de trein naar Antwerpen te pakken en dan zo terug het noorden in. Bijv. met de Eurostar. Kost wat, maar dan heb je ook wat: totale reistijd Terneuzen - Gent - Antwerpen - Rotterdam 2:30 uur!

 

Reputatie 6

@Tamzin 
De maatregelen zijn in Nederland streng. Maar dat lijkt me niet overbodig:
https://duckduckgo.com/?q=bahnarbeiter+unf%C3%A4lle&ia=web

https://www.theguardian.com/uk-news/2020/nov/12/calls-real-change-network-rail-track-workers-deaths-wales

Misschien eerst eens wat onderzoek doen alvorens maar wat te roepen.

Je hebt geen ongelijk wat betreft focus op veiligheid. Maar daar zijn vast ook andere oplossingen voor. Technische oplossingen om toch één baanvak beschikbaar te houden, 's nachts werken, etc. Alles heeft haken en ogen, dat besef ik me ook wel. Maar door het spoor vaker buiten dienst te hebben dan beschikbaar, ben je bezig je eigen sector irrelevant te maken. Betrouwbaarheid is de basis van alles, en als er iets niet betrouwbaar is is het het Nederlandse spoor. Zelfs het simpelweg noemen van geplande buitendienststellingen op een redelijke termijn (lees: maanden vantevoren) is onmogelijk. Wereldvreemd en abject.

Reputatie 4

Ik heb alle begrip voor de frustraties van de Zeeuwen over de staat van de Zeeuwse Lijn. Maar uitgerekend de problemen na de grote wateroverlast is iets uitzonderlijks en zal tijd kosten om te herstellen.

Het is wrang dat dit is gebeurd na de feestelijke viering van 150 jaar Zeeuwse Lijn op 8 september.

“(...) zal tijd kosten om te herstellen” - zojuist even gekeken hoe lang nog op https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ :

Het staat niet eens in de lijst! Omdat het ongepland is? Maar gaat wel min. 6 weken duren volgens een update van een week geleden, dus van enige planning zal toch wel sprake zijn?

Edit: okay, het wordt als een storing gezien, waarvan de einddatum steeds (per dag? per week?) vooruit geschoven wordt. Dat helpt niet echt.

Reputatie 7

Fijn dat de overstap vanuit Breda sinds vandaag in Roosendaal 27 minuten is op de sprinter naar Zeeland. Door de werkzaamheden, ja. Kan dit nu niet anders?

Reputatie 6

Fijn dat de overstap vanuit Breda sinds vandaag in Roosendaal 27 minuten is op de sprinter naar Zeeland. Door de werkzaamheden, ja. Kan dit nu niet anders?

Dat geldt ook voor reizigers met de intercity uit de Randstad. Aankomst om ‘02 en ‘32 in Roosendaal. De trein naar Vlissingen vertrekt om '00 en ‘30. Dus 28 minuten overstaptijd. Je zou haast denken dat NS de treinreizigers in Zeeland aan het wegpesten is.

Reputatie 6

Ik zie trouwens in de reisplanner dat de trein er van Kapelle-Biezelinge naar Goes maar 1 minuut over doet?

De reisplanner is inderdaad vreselijk aan het spoken. Dat probleem speelde vorige week kennelijk al (aangezien de treinen die volgens de reisplanner niet reden kennelijk gewoon hebben gereden). Gelukkig wordt het nu wel bij storingen aangegeven en omgeroepen, maar de oplossing om maar via 9292 te plannen is natuurlijk redelijk beschamend voor de NS. 
De aansluitingen in Roosendaal zijn nu helaas te bespottelijk voor woorden. Geen leuk bijna einde van je reis, om na mijn matige overstap van 27 minuten (volgens dienstregeling) in Rotterdam ook nog een halfuur te moeten blauwbekken in Roosendaal. Persoonlijk snap ik niet waarom die aansluiting niet verbeterd kan worden, aangezien de trein in Zeeland nu ook flink vertraagd boemelt.

Reputatie 7

Op dit moment, na 22.30 uur rijden er helemaal geen treinen in Zeeland. Tot en met de laatste verbinding gaat het met een stopbus via alle stations. De reistijd Roosendaal - Vlissingen is nu ruim 2 uur. 

Reageer