Worden er komende tijd nog nieuwe HSL(trajecten) aangelegd in Nederland?

  • 11 November 2022
  • 30 reacties
  • 1094 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 7

Privatisering werkt bij de mobiele telefoon maar niet bij NS en, geen toevallig voorbeeld, de energiebedrijven. Meer efficiency is mooi, maar moet in het voordeel werken van de consument, imho.

 

Dat is het kapitalisme, waar men in Nederland d.m.v. de VVD zo graag voor blijft kiezen. Geld verdienen over de ruggen van anderen is heilig en fuck de rest. De afgelopen jaren is er niets dan afbraak in tal van sectoren.

Persoonlijk ben ik ook voor het terugdraaien van de privatisering. Alles terug onder 1 vlag; NS, Prorail en de gedecentraliseerde lijnen. De subsidies, die nu door provincies worden betaald om het vervoer op verliesgevende lijnen hoogwaardig te houden kunnen dan ook naar die ene vlag toe. Duidelijke afspraken en kaders vanuit de overheid waaraan het spoorbedrijf moet voldoen, maar dan wel zonder dat de werknemer hier de dupe van wordt. Win-win voor zowel reizigers, werknemers als de overheid zelf.

 

Dat is het kapitalisme, waar men in Nederland d.m.v. de VVD zo graag voor blijft kiezen. Geld verdienen over de ruggen van anderen is heilig en fuck de rest. De afgelopen jaren is er niets dan afbraak in tal van sectoren.

De belastingbetaler hoeft niet onnodig bureaucratische en inefficiënte overheidsdiensten in stand te houden die intern iedere modernisering tegenhouden. De belastingen in Nederland zijn nu al bijna de hoogste van de wereld dus dat kan financieel ook niet.

 

Persoonlijk ben ik ook voor het terugdraaien van de privatisering. Alles terug onder 1 vlag; NS, Prorail en de gedecentraliseerde lijnen. .

NS wilde de regionale lijnen buiten de Randstad 25 jaar geleden al massaal opheffen en heeft daar toen ook alles aan gedaan met lachwekkende frequenties en geen investeringen. Als je die lijnen terugbrengt bij de NS, is het spoor over een paar jaar alleen nog maar een soort RandstadRail. 

Het NS-personeel dat hardnekkig vast blijft houden aan tweemansbediening op regionale lijnen zal eerder verdere aanbestedingen in de hand werken. De totale aanfluiting met de sprinteruurdiensten in Brabant vanaf komende maand is de best denkbare reclame voor meer aanbestedingen.

De duidelijke kaders voor afspraken waar je over spreekt betekenen ook afspraken over een redelijke efficiency en geen onnodige werkverschaffing zoals vaste conducteurs op regionale lijnen, want anders is het geen win-win voor overheid en reizigers maar alleen win-win voor personeel en vakbonden.

 

Enig zinnig argument waarbij personeel NIET gestraft hoeft te worden is aan jou toch niet besteed.

Dat je werk efficiënter gaat doen heeft niets met personeel straffen te maken maar met de zaak betaalbaar houden bij (sterk) stijgende loonkosten. Dat gebeurt overal in de maatschappij en dat gebeurt ook al honderden jaren.

Telefonisten die met kabeltjes telefoongesprekken regelden zijn zo al 100 jaar geleden verdwenen, verkeersagenten zijn ooit vervangen door stoplichten, boerenknechten zijn vervangen door landbouwmachines, liftboys in warenverhuizen door roltrappen en supermarkten vervangen momenteel bemande kassa's door zelfbedieningskassa's. Maar bij het spoor eist het personeel dat alles bij 1950 blijft stilstaan, behalve dan de lonen want die moeten wel flink omhoog zonder betere arbeidsproductiviteit.

Badge +3

Goh.. 5,4 miljard maar.. https://zuidas.nl/blog/2022/11/14/zuidasdok-kan-door/

Het wordt aantrekkelijker om de trein te nemen, ook naar internationale bestemmingen. En het wordt gemakkelijker verschillende vormen van vervoer, zoals trein, metro en fiets, met elkaar te combineren.

Op 28 november 2022 praat de Tweede Kamer over deze uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).

Badge +3

Schiphol vindt het besluit zoveel geld te investeren in infrastructuur „historisch.” Onder meer het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp kan op instemming rekenen. „Het zorgt namelijk voor ruimte in de Schipholtunnel. Deze ruimte kan vervolgens worden benut door zowel nationale als internationale treinen”, aldus CFO Robert Carsouw.

Wie? Oh wacht, de CFO van Schiphol Group die iets met treinen wil? 🙄

Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming… (dood paard?) 😴

Reageer