jongeren dagkaart

  • 1 August 2023
  • 21 reacties
  • 1755 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Onze kleinzonen (12 en 14 jaar) gaan voor het eerst samen met de trein.

De NS app staat op hun telefoon. De app begint met "Kies een reis”

Zij kiezen: Van Den Haag HS naar 's Hertogenbosch

Dan: “Bestel treinkaartje” Ze kunnen kiezen uit: Ticket “Volwassenen” of ticket “4-11 jaar”.

Zij kiezen natuurlijk "Volwassenen” en betalen retour 4x 21,30 euro = 82,60 euro!!

Toevallig hoor ik (oma) van iemand dat er een jongeren dagkaart bestaat voor 7,50 euro

Op de NS app kon ik dat niet vinden. Heb toen op NS website gezocht en ja daar staat dat ik een jongeren dagkaart kan kopen ALLEEN OP DE APP!!

Weer terug naar de app. en jawel, rechtsonder bij "Meer” staat het onder "Kaartverkoop”

Nu kan je reageren als “Dom, had je beter moeten kijken” maar als je het bestaan er niet van weet kun je er ook niet naar zoeken….

Dus ik vind het slecht van de NS dat bij “Bestel een treinkaartje” niet de mogelijkheid bestaat om o.a. een Jongeren Dagkaart te kiezen.

En heel sneu voor mijn kleinkinderen dat ze 82,50 euro hebben betaald i.p.v. 15 euro!!!!!

 


21 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat is inderdaad heel bizar.

Reputatie 7
Badge +3

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

Als de kaartjes niet zijn gedownload/indeappgezet dan loont het de moeite om contact op te nemen met de NS klantenservice. Dit kan telefonisch, via Twitter, Facebook of chat.

Een jongerenkaartje kost €7,95 en is alleen geldig in de daluren en alleen bij NS treinen.

Reputatie 7
Badge +1

NS is verplicht om de laagste tarieven aan te duiden.

Als een trein wordt gekozen buiten de spits, dan moet voor jongeren de jongerendagkaart getoond worden. Zo niet, dan lijkt me dat NS in overtreding is. Lijkt me ook voldoende grond voor terugbetaling van de meerprijs.

Reputatie 6

Maar je gaat toch eerst ook even op internet neuzen denk ik dan? Dan kom je vanzelf de weg is weg weken tegen met acties of het groepsretour. Een 13 en 14 jarige die nooit met de trein gaan help je toch even met kaartjes zoeken en kopen? En waar staat dat NS de laagste prijs moet tonen? 

Badge +3

NS is verplicht om de laagste tarieven aan te duiden.

Als een trein wordt gekozen buiten de spits, dan moet voor jongeren de jongerendagkaart getoond worden. Zo niet, dan lijkt me dat NS in overtreding is. Lijkt me ook voldoende grond voor terugbetaling van de meerprijs.

Joh? Ik hoef echt geen Jongeren Dagkaart aanbiedingen te zien bij het plannen van een reis of bestellen van een ticket!

Bij het simpelweg bestellen van een e-ticket is een geboortedatum ook totaal niet van belang (wordt niet naar gevraagd).

Je zou er hooguit bij kunnen zetten dat het voor jongeren 12-18 misschien interessanter is om het via de app te bestellen… en dan alléén geldig bij NS en niet in de spits (terug)reizen! 🙄

Zie jij dat als een verplichting of optie @rvdborgt? Ik niet… Goedkope (actie)kaartjes bestellen vanuit de app is sowieso geen goed idee.

Reputatie 7
Badge

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

 

En waarom zou een volwassene volgens jou eerder hebben gezien dat er een alternatief was? Zeker bij gebruik van een app, zou ik daar niet zomaar van uitgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

 

En waarom zou een volwassene volgens jou eerder hebben gezien dat er een alternatief was? Zeker bij gebruik van een app, zou ik daar niet zomaar van uitgaan.

Omdat een volwassene de app misschien kent en als die de app niet kent kijkt naar wat de app is?

Badge +3

In de app kan je van alles instellen (altijd vrij en zo) maar dat doet verder niets.

In de app kan je ook geen geboortedatum instellen, maar als ik een Jongeren Dagkaart wil geen enkel probleem (nou ja, moet ik wel even aangeven dat ik uit 2008 i.p.v. 1968 kom, foutje!)

Jammer dat de link om een Jongeren Dagkaart te bestellen (door een volwassene of wie dan ook) niet meer werkt, maar daar werd dus het nodige misbruik van gemaakt.

“Hallo juf/meester/conciërge, je spreekt met mijn moeder 🤣… Robert is hartstikke ziek dus komt vandaag niet naar school hoorl” 

Reputatie 7
Badge +1

NS is verplicht om de laagste tarieven aan te duiden.

Als een trein wordt gekozen buiten de spits, dan moet voor jongeren de jongerendagkaart getoond worden. Zo niet, dan lijkt me dat NS in overtreding is. Lijkt me ook voldoende grond voor terugbetaling van de meerprijs.

Joh? Ik hoef echt geen Jongeren Dagkaart aanbiedingen te zien bij het plannen van een reis of bestellen van een ticket!

Bij het simpelweg bestellen van een e-ticket is een geboortedatum ook totaal niet van belang (wordt niet naar gevraagd).

Dat hoeft ook niet.

Je zou er hooguit bij kunnen zetten dat het voor jongeren 12-18 misschien interessanter is om het via de app te bestellen…

Het ging juist over bestellingen in de app. Daar heb je zo zien, in het scherm "Kaartjes kopen”, alleen de keuze tussen volwassenen en kinderen. Daar hoort nog een categorie jongeren tussen. Bij het plannen hoef je daar overigens niks van te zien.

Zie jij dat als een verplichting of optie @rvdborgt? Ik niet… Goedkope (actie)kaartjes bestellen vanuit de app is sowieso geen goed idee.

Verplichting. Volgt uit EU-verordening 2021/782. Maar afgezien daarvan ben je als bedrijf niet goed bezig als je een hoop kaartsoorten gewoonweg verbergt voor je klanten.

Dit kaartje is alleen in de app te koop. Maar daar vind je het dus alleen als je al van het bestaan afweet. Hetzelfde geldt overigens voor het groepskaartje. Als je een trein tijdens de daluren kiest voor meerdere personen, dan laat je app je “gewoon” voor iedereen vol tarief betalen.

Badge +3

Dit kaartje is alleen in de app te koop. Maar daar vind je het dus alleen als je al van het bestaan afweet. Hetzelfde geldt overigens voor het groepskaartje. Als je een trein tijdens de daluren kiest voor meerdere personen, dan laat je app je “gewoon” voor iedereen vol tarief betalen.

True… je hebt een punt want dan kan (vaak) goedkoper.

Ze bestaan niet meer, maar ik heb enorm geprofiteerd van de AH/Kruidvat/HEMA/ETOS kaartjes voor een paar dagen per week van A naar B en terug.

Of via een omweg (met name bij internationaal en zo) ander topic.

Reputatie 7

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

 

Misplaatste en beledigende opmerking.

De Jongeren Dagkaart is nu juist bedoeld om jongeren zelfstandig en laagdrempelig de trein te laten nemen. Dit in de hoop dat men vervolgens op latere leeftijd eerder geneigd zal zijn te kiezen voor de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfstandig en laagdrempelig veel te veel betalen is niet bepaald een fijne eerste ervaring met NS.

Reputatie 7
Badge +3

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

 

Misplaatste en beledigende opmerking.

De Jongeren Dagkaart is nu juist bedoeld om jongeren zelfstandig en laagdrempelig de trein te laten nemen. Dit in de hoop dat men vervolgens op latere leeftijd eerder geneigd zal zijn te kiezen voor de trein.

Hoezo beledigend?

Bij het een 1e keer een treinkaartje kopen door tieners is het handig als er een volwassene meekijkt. Dat kan dure fouten voorkomen.

Reputatie 7
Badge +1

Bij het een 1e keer een treinkaartje kopen door tieners is het handig als er een volwassene meekijkt. Dat kan dure fouten voorkomen.

De NS-app verbergt de jongerendagkaart behoorlijk goed, dus “dure fouten” zullen ook dan voorkomen.

Reputatie 7

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

 

Misplaatste en beledigende opmerking.

De Jongeren Dagkaart is nu juist bedoeld om jongeren zelfstandig en laagdrempelig de trein te laten nemen. Dit in de hoop dat men vervolgens op latere leeftijd eerder geneigd zal zijn te kiezen voor de trein.

Hoezo beledigend?

Gezien de context zijn het ongepaste verwijten, zowel kwetsend voor de betreffende jongeren als de oma.

NS/Webhelp zou toch in staat moeten worden geacht om een adequate routing aan te brengen, zo moeilijk is dat niet.

Reputatie 7
Badge +3

Sneu dat er geen volwassene is de de tieners helpt met de kaartjes voor hun 1e treinreis en ze te veel hebben uitgegeven voor de kaartjes.

 

Misplaatste en beledigende opmerking.

De Jongeren Dagkaart is nu juist bedoeld om jongeren zelfstandig en laagdrempelig de trein te laten nemen. Dit in de hoop dat men vervolgens op latere leeftijd eerder geneigd zal zijn te kiezen voor de trein.

Hoezo beledigend?

Gezien de context zijn het ongepaste verwijten, zowel kwetsend voor de betreffende jongeren als de oma.

NS/Webhelp zou toch in staat moeten worden geacht om een adequate routing aan te brengen, zo moeilijk is dat niet.

Mijn bericht is niet verwijtend of kwetsend bedoeld, dat maak jij er van. Je kunt van een 13/14 jarige die voor het eerst met de trein gaat reizen niet verwachten dat deze weet wat er aan kaartjes en abonnementen is. Het is dan goed als er een volwassene mee zou kijken.

Overigens zijn ouders tot de 21e jaar van hun kind aansprakelijk voor hun financiële handelingen.

Reputatie 7

@MoDe 

Het gaat er niet om of het al dan niet goed zou zijn dat een volwassene mee zou kijken maar om het feit dat het hierbij niet nodig zou moeten zijn en ook niet zo bedoeld is. Dat niet is meegekeken is dan ook niet hetgeen dat sneu genoemd moet worden.

Verder is het helemaal niet zo dat ouders tot het 21e jaar aansprakelijk zijn voor de financiele handelingen van hun kinderen. Dat ligt er maar aan.

Reputatie 7
Badge

Er zou toch een mededeling kunnen komen waarin gewezen wordt op de jongerendagkaart zodra je de reis opzoekt en de prijzen krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Er zou toch een mededeling kunnen komen waarin gewezen wordt op de jongerendagkaart zodra je de reis opzoekt en de prijzen krijgt.

 

Een NS dagkaart wordt ook niet vermeld als je op 1 dag retour wilt van Den Helder naar Maastricht, terwijl die goedkoper is dan een retour vol tarief.

Daarbij is jongerendagkaart beperkt geldig (alleen in daluren en alleen bij NS)  en wordt als actiekaartje gezien.

Reputatie 7

Als het niet gangbaar wordt geacht dat jongeren van 12-14 jaar zelfstandig (dure) treinkaartjes kopen zou de koop voor vernietiging in aanmerking kunnen worden genomen.

Reputatie 7
Badge +1

Een NS dagkaart wordt ook niet vermeld als je op 1 dag retour wilt van Den Helder naar Maastricht, terwijl die goedkoper is dan een retour vol tarief.

Dat is dan ook niet goed.

Daarbij is jongerendagkaart beperkt geldig (alleen in daluren en alleen bij NS)  en wordt als actiekaartje gezien.

Dat doet niet terzake.

Reageer